Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

NOUL REGULAMENT ȘCOLAR: CREDITE pentru studiile elevilor, SANCȚIUNI pentru profesori sau AMENZI pentru părinţi. Vezi în ce situaţii


Publicat

elevi

elevi, profesoriElevii cu cerinţe educaţionale speciale au dreptul să fie şcolarizaţi în unităţi de învăţământ de masă, special şi special integrat, în funcţie de tipul şi gradul de deficienţă, iar cei integraţi în învăţământul de masă au aceleaşi drepturi ca orice elev, potrivit Regulamentului şcolar publicat de Ministerul Educaţiei. De asemenea, elevii pot beneficia de credite de la bănci pentru continuarea studiilor, iar părinţii, tutorii sau susţinătorii legali care nu-i trimit la şcoală vor fi amendaţi cu sume între 100 lei şi 1.000 lei sau obligaţi să presteze muncă în folosul comunităţii.

Potrivit noului regulament școlar elevii, părinții, dar și profesorii riscă să fie sancționați, în cazul nerespectării unor prevedări. De exemplu părintele, tutorele sau susţinătorul legal care nu asigură şcolarizarea elevului, pe perioada învăţământului obligatoriu (până în clasa a 10-a inclusiv), poate fi sancţionat cu amendă cuprinsă între 100 şi 1.000 de lei ori este obligat să presteze muncă în folosul comunităţii.

În cazul profesorilor, includerea elevilor în clase cu cerinţe educaţionale speciale, în urma diagnosticării abuzive pe diverse criterii, cum ar fi rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, apartenenţă la o categorie defavorizată, se sancţionează conform prevederilor legale.

Nici elevii nu scapă cu „basma curată”, astfel că în cazul săvârşirii unor fapte prin care se încalcă dispoziţiile legale în vigoare, inclusiv regulamentele şcolare, vor fi sancţionaţi în funcţie de gravitatea acestora.

Citeşte şi Noul regulament școlar: Rezultatele testelor pot fi contestate de elev sau părinte. Se poate cere reevaluarea lucrării scrise

Ce prevede noul regulament școlar pentru elevi, părinți și cadre didactice:

1. Credite pentru studii, amenzi pentru părinţii care nu-şi trimit copiii la şcoală

Potrivit Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, relizat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice (MECS), elevii din şcolile publice au dreptul la şcolarizare gratuită. Pentru anumite activităţi stabilite în funcţie de niveluri, cicluri şi programe de studii se pot percepe taxe, în condiţiile prevăzute de lege.

Actul prevede că elevii pot beneficia de credite oferite de bănci pentru continuarea studiilor. Totodată, ei pot beneficia şi de bursă pe baza unui contract încheiat cu operatori economici, ori cu alte persoane juridice sau fizice, şi de sprijin financiar din sursele extrabugetare ale unităţilor de învăţământ de stat.

Unităţile de învăţământ sunt obligate să asigure elevilor servicii complementare cum ar fi: consilierea şi informarea de către cadrele didactice, în cadrul orei de consiliere, consilierea în scopul orientării profesionale, consilierea psihologică şi socială prin personal de specialitate.

Statul acordă premii, burse, locuri în tabere şi alte asemenea stimulente materiale elevilor cu performanţe şcolare înalte, precum şi celor cu rezultate remarcabile în educaţia şi formarea lor profesională sau în activităţi culturale şi sportive, mai prevede regulamentul.

În schimb, pentru a beneficia de aceste facilităţi, părintele, tutorele sau susţinătorul legal are obligaţia de a trimite copilul la şcoală, altfel va fi sancţionat.

Potrivit prevederilor legale, părintele, tutorele sau susţinătorul legal are obligaţia de a asigura frecvenţa şcolară a elevului în învăţământul obligatoriu şi de a lua măsuri pentru şcolarizarea elevului, până la finalizarea studiilor. În cazul în care părintele, tutorele sau susţinătorul legal nu asigură şcolarizarea elevului, pe perioada învăţământului obligatoriu (până în clasa a 10-a inclusiv), poate fi sancţionat cu amendă cuprinsă între 100 şi 1.000 de lei ori este obligat să presteze muncă în folosul comunităţii.

Tot părintele răspunde material pentru distrugerile bunurilor din patrimoniul şcolii cauzate de elev.

Părintele, tutorele sau susţinătorul legal al elevului are obligaţia să ia legătura cu învăţătorul sau dirigintele, cel puţin o dată pe lună, pentru a cunoaşte evoluţia elevului. Prezenţa părintelui, tutorelui sau susţinătorului legal va fi consemnată în caietul cadrului didactic, cu nume, dată şi semnătură.

Acelaşi regulament şcolar prevede că părintele elevului din învăţământul primar are obligaţia să-l însoţească până la intrarea în unitatea de învăţământ, iar la terminarea orelor de curs să-l preia. În cazul în care părintele, tutorele sau susţinătorul legal nu poate să desfăşoare o astfel de activitate, împuterniceşte o altă persoană.

2. Elevii cu cerinţe educaţionale speciale din învăţământul de masă au aceleaşi drepturi ca orice elev

În ceea ce îi privește pe elevii cu cerinţe educaţionale speciale, aceștia au dreptul să fie şcolarizaţi în unităţi de învăţământ de masă, special şi special integrat, în funcţie de tipul şi gradul de deficienţă, iar cei integraţi în învăţământul de masă au aceleaşi drepturi ca orice elev, potrivit Regulamentului şcolar al MECS.

Prevederile fac parte din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor din învăţământul preuniversitar, elaborat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice (MECS) şi publicat în Monitorul Oficial.

Documentul mai prevede că includerea elevilor în clase cu cerinţe educaţionale speciale, în urma diagnosticării abuzive pe diverse criterii, cum ar fi rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, apartenenţă la o categorie defavorizată, se sancţionează conform prevederilor legale.

În funcţie de tipul şi gradul de deficienţă, elevii cu cerinţe educaţionale speciale pot dobândi calificări profesionale corespunzătoare.

Copiii/tinerii cu cerinţe educaţionale speciale şcolarizaţi în unităţile de învăţământ special sau de masă beneficiază de asistenţă socială constând în asigurarea alocaţiei zilnice de hrană, a rechizitelor şcolare, a cazarmamentului, a îmbrăcămintei şi a încălţămintei, în cuantum egal cu cel pentru copiii aflaţi în sistemul de protecţie a copilului, şcolarizaţi în unităţile de învăţământ special sau de masă.

De aceleaşi drepturi beneficiază şi copiii/tinerii cu cerinţe educaţionale speciale, şcolarizaţi în alt judeţ decât cel de domiciliu, care pot primi şi cazare gratuită în internate sau în centrele de asistare pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale.

Pentru elevii cu cerinţe educaţionale speciale, cu boli cronice sau nedeplasabili din motive medicale, se poate organiza învăţământ la domiciliu sau pe lângă unităţile de asistenţă medicală, mai prevede regulamentul.

3. Elevii nu pot participa la proteste care afectează desfăşurarea cursurilor

Elevii din învăţământul preuniversitar nu pot organiza şi participa la acţiuni de protest care afectează desfăşurarea cursurilor, prevede Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor din învăţământul preuniversitar, publicat în Monitorul Oficial.

Astfel, elevilor le este interzis să blocheze căile de acces în spaţiile de învăţământ.

Totodată, în şcoli şi licee nu sunt permise materiale care, prin conţinutul lor, atentează la independenţa, suveranitatea şi integritatea naţională a ţării, care cultivă violenţa şi intoleranţa sau care au un caracter obscen sau pornografic.

De asemenea, elevilor le este interzis să aibă comportamente jignitoare, de intimidare, discriminare şi atitudini ostentative şi provocatoare, să aducă jigniri şi să manifeste agresivitate în limbaj şi în comportament faţă de colegi şi faţă de personalul unităţii de învăţământ sau să lezeze în orice mod imaginea publică a acestora, să provoace, să instige şi să participe la acte de violenţă în unitate şi în afara ei.

Elevii care săvârşesc fapte prin care se încalcă dispoziţiile legale în vigoare, inclusiv regulamentele şcolare, vor fi sancţionaţi în funcţie de gravitatea acestora.

Sancţiunile care se pot aplica sunt următoarele: observaţia, avertismentul, mustrare scrisă, retragerea temporară sau definitivă a bursei de merit/ bani de liceu/bursa profesională, eliminarea de la cursuri pe o perioadă de 3-5 zile, mutarea disciplinară la o clasă paralelă, din aceeaşi unitate de învăţământ sau la o altă unitate de învăţământ, preavizul de exmatriculare şi exmatricularea.

Cu excepţia observaţiei şi a avertismentului, toate sancţiunile aplicate elevilor sunt comunicate, în scris, părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali şi elevului major.

4. Agresarea verbală, fizică şi emoţională a elevilor de către profesori, interzisă

Personalului din învăţământul preuniversitar îi este interzis să aplice pedepse corporale, precum şi să agreseze verbal, fizic sau emoţional elevii sau colegii, prevede Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor din învăţământul preuniversitar, publicat în Monitorul Oficial.

Totodată, personalului din învăţământul preuniversitar îi este interzis să desfăşoare acţiuni de natură să afecteze imaginea publică a elevului, viaţa intimă, privată şi familială a acestuia.

Angajaţii unităţilor de învăţământ preuniversitar trebuie să aibă o ţinută morală demnă, o vestimentaţie decentă şi un comportament responsabil, potrivit regulamentului.

Ei au obligaţia de a veghea la siguranţa elevilor, în incinta unităţii de învăţământ, pe parcursul desfăşurării programului şcolar şi a activităţilor extracurriculare/extraşcolare.

În plus, personalul din învăţământul preuniversitar are obligaţia să sesizeze, după caz, instituţiile publice de asistenţă socială sau educaţională specializată, direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului în legătură cu orice încălcări ale drepturilor copilului/elevului, inclusiv în legătură cu aspecte care îi afectează demnitatea, integritatea fizică şi psihică.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Amenzi date de ITM Alba după controale la firme din județ. Muncă nedeclarată și alte nereguli găsite de inspectori

Publicat

sediul ITM Alba

Inspectorii de muncă din Alba au dat, săptămâna trecută, amenzi în valoare de aproape 30.000 de lei, au depistat un caz de muncă nedeclarată și au aplicat și sancțiuni sub formă de avertismente. Au fost verificați zeci de angajatori din județ.

Potrivit ITM Alba, în domeniul relaţiilor de muncă, au fost verificați 61 de agenți economici, cu un număr total de 3.553 angajați. Inspectorii au constatat 120 nereguli și au dat șase amenzi în valoare de 28.000 de lei și un avertisment. Cea mai mare amendă a fost de 20.000 de lei, pentru muncă nedeclarată.

Principalele deficienţe stabilite în controale:

– primirea în lucru a salariaţilor fără întocmirea în formă scrisă a contractelor individuale de muncă;

– netransmiterea în termenul legal a elementelor referitoare la încadrarea în muncă a salariaților;

– neplata orelor suplimentare și neacordarea concediilor legale de odihnă, anuale;

– neplata drepturilor salariale la termenul prevăzut în contractul individual de muncă;

– neacordarea repausului săptămânal și a sporului aferent;

– neconducerea corectă a evidenţei timpului lucrat;

– netransmiterea în termenul legal în Revisal a modificarilor intervenite in executarea contractelor individuale de muncă;

În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, au fost verificate 20 de unități, depistate 46 nereguli și sancționați 8 angajatori. Inspectorii au dat o amendă de 1000 de lei și 14 avertismente.

Principalele deficienţe stabilite în controale:

– lipsa fișelor de aptitudini eliberate în urma examinării medicale la angajare și/sau periodică a lucrătorilor

– lipsa evaluarii riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru activitățile desfășurate

– lipsa autorizării inițiale și a verificărilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementărilor ISCIR

– lipsa instruirii periodice a lucrătorilor

– organizarea necorespunzătoare a activității la nivelul unităților, conform noilor reglementari din H.G. nr. 955/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006

– lipsa instrucțiunilor proprii de securitate a muncii pentru activitățile desfășurate

– desfășurarea activității fără efectuarea examenului medical la angajare și/sau periodic a lucrătorilor.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Cei doi viceprimari ai Municipiului Alba Iulia nu vor fi votați în ședința de luni. Negocierile cu PNL și PSD continuă

Publicat

sediu primarie drona

Votarea celor doi viceprimari ai Municipiului Alba Iulia va fi retrasă de pe ordinea de zi a ședinței extraordinare de astăzi, 26 octombrie, a declarat pentru alba24.ro primarul Gabriel Pleșa.

În ședință se va vota doar componența celor cinci comisii de specialitate, necesare pentru ședința ordinară din 29 octombrie. 

Gabriel Pleșa a declarat că negocierile cu PNL și PSD pentru cele două funcții de viceprimari vor mai dura aproape o săptămână, acesta fiind și motivul pentru care votul va fi retras de pe ordinea de zi de astăzi. 

Într-un comunicat de presă transmis luni, 26 octombrie, ”Alianța USR- PLUS anunță că discuțiile pentru formarea unei majorități în Consiliul Local Alba Iulia care să permită alegerea viceprimarilor și susținerea proiectelor importante pentru oraș nu s-au încheiat. În același timp, discuțiile cu Partidul Național Liberal au ajuns într-un impas în condițiile în care PNL Alba insistă pentru obținerea ambelor posturi de viceprimar.

CITEȘTE ȘI: USR PLUS amână formarea unei majorități în Consiliul Local Alba Iulia. Ce negocieri au purtat cu PNL și PSD și ce cerințe au

După alegerile locale din acest an, USR-PLUS a lansat la Alba Iulia o consultare cetățenească unică în politica românească întrebând albaiulienii cum ar dori să arate viitoarea majoritate în Consiliul Local. Componența Consiliului Local Alba Iulia, respectiv 9 consilieri PNL, 7 USR – PLUS, 4 PSD și un independent, nu permite niciunui partid să aibă majoritate. Au fost lansate două sondaje, un sondaj în stradă și unul on line, iar pentru că rezultatele pentru PNL și PSD au fost apropiate s-a decis să aibă loc discuții cu ambele partide pentru susținerea alegerii viceprimarilor și susținerea „Angajamentului pentru Alba Iulia”, un set de proiecte importante pentru viitorul municipiului.

Discuțiile cu Partidul Național Liberal au avut loc în mai multe runde, însă s-au blocat deoarece conducerea organizației nu au acceptat solicitările USR-PLUS: un viceprimar din partea ambelor formațiuni, susținerea „Angajamentului pentru Alba Iulia”, realizarea unui audit al activității Primăriei Alba Iulia și retragerea din Consiliul Local a celor care au făcut parte din vechea conducerea administrativă.

În schimb, PNL, prin vocea președintelui organizației județene Mircea Hava, a cerut  ambii viceprimari, fără să anunțe și numele persoanelor din PNL propuse pentru aceste funcții.

Discuțiile cu PSD s-au derulat pe baza acelorași principii, însă organizația a acceptat ca, în schimbul susținerii unui viceprimar, să accepte „Angajamentul pentru Alba Iulia” și realizarea unui audit intern. Propunerea USR-PLUS pentru Partidul Social Democrat a fost să susțină crearea unei majorități locale, însă să nu participe la guvernarea locală, respectiv să nu își propună un viceprimar.

Având în vedere faptul că în ultima perioadă, PNL și PSD s-au angajat în Alba într-un proces de reformare internă, am decis amânarea formării unei majorități în Consiliul Local Alba Iulia așteptând ca noii reprezentanți ai celor două organizații locale să analizeze încă o dată propunerile USR-PLUS.

Alianța USR-PLUS anunță albaiulienii că nu va negocia principiile și proiectele cu care a câștigat Primăria Alba Iulia, iar orice majoritate locală va fi formată strict pentru susținerea dezvoltării municipiului. De asemenea, USR-PLUS nu va accepta în conducerea administrativă oamenii din vechea conducere a primăriei și cere inclusiv retragerea acestora din Consiliul Local pentru situația în care au adus Alba Iulia”, au declarat reprezentanții USR PLUS.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

MIERCURI: Se oprește alimentarea cu gaz, temporar, în două localități din județul Alba. Atenționări pentru consumatori

Publicat

Delgaz Grid anunță că va sista temporar alimentarea cu gaze naturale miercuri, 28 octombrie, între orele 8.00-15.00, în localitățile Totoi și Dumitra din județul Alba, la solicitarea companiei Transgaz, pentru efectuarea unor lucrări specifice.

Compania solicită consumatorilor să închidă toate focurile, iar după reluarea distribuţiei gazelor naturale să supravegheze modul de ardere a acestora timp de 30 minute.

În cazul în care simt miros specific de gaz, consumatorii sunt rugaţi să anunţe imediat dispeceratul de urgenţă al Delgaz Grid la unul dintre numerele de telefon: 0800.800.928 (număr gratuit, apelabil din principalele reţele de telefonie fixă şi mobilă) sau 0265.200.928 (număr taxabil cu tarif local din reţeaua Telekom şi cu tariful operatorului din toate celelalte reţele de telefonie).

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Șase cazuri de COVID-19 la Tribunalul Alba. Precizări din partea instanței

Publicat

tribunal

În perioada 19-21 octombrie, în urma testării angajaţilor Tribunalului Alba prin metoda „pooling” au fost confirmate un număr 6 persoane pozitiv la testul pentru COVID-19. Colegii contacți direcți cu cel mai mare risc de infectare au rămas în carantină la domiciliu, au transmis reprezentanții instanței într-un comunicat de presă. 

Până în prezent niciun alt angajat al instanței nu a manifestat simptome de infectare .

Activitatea instanței se desfășoară în continuare în condiţii normale. Conducerea Tribunalului Alba urmăreşte să asigure desfăşurarea în bune condiţii a activităţii administrativ judiciare a instanţei şi colaborează îndeaproape cu reprezentanții DSP Alba urmând toate măsurile recomandate.

Reamintim pe această cale că respectarea cu strictețe a măsurilor de protecție și prevenire a infectării cu coronavirus (COVID-19) anunțate public de către Tribunalul Alba, care depinde în mare măsură și de conduita responsabilă a publicului din instanțe, ne va permite să trecem împreună cu bine peste această perioadă.

În acest sens, ne menținem recomandările pentru publicul instanței, transmise încă de la începutul pandemiei:

Evitarea prezenței la sediul instanței, în cazul în care aceasta nu este absolut necesară și limitarea staționării în incinta instanţei doar pentru timpul strict necesar îndeplinirii obligațiilor judiciare sau profesionale;
Folosirea exclusiv a mijloacelor electronice de comunicare cu instanța, de transmitere a documentelor și de informare disponibile permanent la nivelul instanței:
e-mail tribunalul.alba@just.ro – Registratură;

Fax 0258811184

Telefon 0258813510/ 0258813511- Arhivă, Registratură, Biroul de informare și relații publice

Utilizarea aplicației informatice DOSAR ELECTRONIC pentru informare sau studierea dosarului și limitarea deplasării fizice la Arhiva instanței sau la celelalte compartimente publice;

Exprimarea acordului pentru citarea și comunicarea actelor de procedură în format electronic prin intermediul aplicației „TDS” (Trimitere Document Securizat) și eliminarea astfel integral a contactului fizic cu documentele de procedură comunicate de instanță prin intermediul serviciilor poștale;
Utilizarea exclusivă a telefonului sau adresei de e-mail pentru informare și solicitarea de lămuriri inclusiv, cu privire la măsurile aplicate în această perioadă.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate