Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

OFICIAL: Cartele prepay, doar cu buletinul. Legea a intrat în vigoare. Ce se întâmplă cu cele cumpărate deja


Publicat

Din 1 ianuarie 2020, cartelele preplătite se vor vinde doar cu buletinul. Cei care au deja astfel de cartele și nu vor să-și dea datele personale nu vor mai beneficia de servicii de la 1 septembrie 2020. Ordonanța de urgență ce modifică sistemul 112 a fost publicată marți seara în Monitorul Oficial.

Potrivit acesteia, datele personale pe baza cărora cartelele preplătite vor mai putea fi cumpărate de la 1 ianuarie 2020 sunt:

pentru persoanele fizice cu cetățenie română: datele cu caracter personal prevăzute în actul de identitate, constând în nume, prenume, cod numeric personal, precum și, dacă sunt menționate în actul de identitate, adresa de domiciliu și adresa de reședință

pentru persoanele fizice fără cetățenie română: nume, prenume, seria și numărul actului de identificare, ţara emitentă, adresa de reședință, în cazul rezidenților, precum și, dacă sunt menționate în actul de identificare, codul numeric personal sau echivalentul acestuia și data nașterii;

pentru persoanelor juridice: denumirea, sediul și codul unic de identificare/codul de identificare fiscală, precum şi datele cu caracter personal, prevăzute mai sus, ale reprezentantului legal al persoanei juridice.

Toți operatorii de telefonie mobilă și fixă vor fi obligați să actualizeze și să transmită către STS aceste date până la data de 25 a fiecărei luni. Datele personale vor fi stocate de către STS pentru o perioadă de 5 ani (variant inițială era 10 ani), potrivit hotnews.ro.

Furnizarea serviciilor de telefonie destinate publicului la puncte mobile, pentru care plata se face în avans, se realizează, începând cu data de 1 ianuarie 2020, numai după ce furnizorul acestor servicii a colectat, prin intermediul unui formular în format fizic sau electronic, inclusiv prin mijloace electronice de comunicare la distanță, datele de identificare ale utilizatorului final al cartelei SIM, mai predeve Ordonanța de Urgență privind sistemul 112.

Prelucrarea datelor cu caracter personal ale utilizatorului final al cartelei SIM – persoană fizică sau ale reprezentantului legal al utilizatorului final al cartelei SIM – persoană juridică, colectate este permisă până la împlinirea unui termen de 3 luni de la data încetării furnizării serviciului de telefonie destinate publicului la puncte mobile. La împlinirea termenului, datele se șterg sau, după caz, se distrug.

Atunci când datele cu caracter personal ale utilizatorului final al cartelei SIM persoană fizică sau ale reprezentantului legal al utilizatorului final al cartelei SIM – persoană juridică se colectează în format electronic, aceștia transmit furnizorului de servicii de telefonie destinate publicului la puncte mobile și o copie a actului de identitate, respectiv de identificare valid în vederea verificării corectitudinii acestor date. Copia actului de identitate, respectiv de identificare valid se șterge sau, după caz, se distruge de către furnizor la împlinirea unui termen de cel mult 30 de zile de la data colectării. 

În cazul utilizatorilor finali de cartele SIM care, la data de 31 decembrie 2019, beneficiază de servicii de telefonie destinate publicului la puncte mobile, pentru care plata se face în avans, furnizorul acestor servicii colectează datele de identificare ale acestora până cel târziu la data de 31 august 2020. 

Începând cu data de 1 septembrie 2020, este interzisă furnizarea serviciilor de telefonie destinate publicului la puncte mobile, pentru care plata se face în avans, prin intermediul cartelelor SIM ai căror utilizatori finali nu au pus datele de identificare la dispoziția furnizorului acestor servicii.

În cazul modificării datelor de identificare colectate, utilizatorul final al cartelei SIM pune la dispoziția furnizorului, în formatul stabilit de acesta din urmă, date de identificare actualizate, în termen de 10 zile lucrătoare de la data emiterii documentului care atestă modificarea survenită.

Amenzi până la 5000 de lei pentru apeluri false la 112

Documentul mai prevede că apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgență 112 sau transmiterea de mesaje abuzive la numărul 113 ori la numărul 114 se sancționează cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei.

Alertarea falsă a agențiilor specializate de intervenție se sancționează cu amendă de la 1.500 lei la 5.000 lei.

Apelarea abuzivă este apelarea repetată, cu rea intenţie, a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o stare care necesită acţiunea agenţiilor specializate de intervenţie, sau apelarea numărului 112 pentru a aduce injurii operatorilor.

Mesajul abuziv este transmiterea repetată de mesaje scurte (SMS) către numărul 113, cu rea intenție, de către o persoană care nu este înregistrată la administratorul SNUAU, sau transmiterea unui mesaj scurt (SMS) către numărul 113 pentru a aduce injurii operatorilor, precum și transmiterea repetată către numărul 114, cu rea intenție, a unor mesaje care nu respectă condițiile cu privire la transmisterea mesajelor cu informația de localizare.

Alertarea falsă este utilizarea intenţionată a numărului 112 pentru determinarea alarmării sau intervenţiei agenţiilor specializate de intervenţie în mod nejustificat.

Amenzile pentru transmiterea de mesaje abuzive la numărul 114, pentru alertarea falsă a agențiilor specializate de intervenție, precum și dispozițiile referitoare la nerespectarea obligației privind încetarea furnizării serviciilor de telefonie de telefonie către cei care nu își dau datele de identificare în termenele stabilite se pot aplica în termen de 30 de zile începând de marți, 3 septembrie, când Ordonanța de Urgență a fost publicată în Monitorul Oficial.

Noi tehnologii de localizare după apeluri la 112

Se mai menționează introducerea unei noi tehnologii care permite o localizare mai bună a celor care sună la 112, decât actuala tehnologie ”cell-ID”. Este vorba de tehnologia de localizare Google (ELS-Emergency Location Service) bazată pe funcționalitatea AML – Advanced Mobile Location (AML/ELS).

Atunci când este inițiat un apel de urgență, telefoanele mobile inteligente echipate cu funcționalitatea AML/ELS trimit un mesaj de tip SMS către Centrele de preluare a apelurilor de urgență 112 ce conține informații privind localizarea utilizatorului de telefonie mobilă, informații bazate pe date de la sistemele globale de navigație prin satelit (GNSS), WiFi și Cell ID având o acuratețe de 5-50 m. De asemenea, verifică nivelul bateriei telefonului, aceasta trebuie să fie de min. 5% înainte de a activa capabilitățile GNSS și WiFi ale terminalului mobil. Soluția nu implică o conexiune de date și nici instalarea vreunei aplicații pe telefon ori altă intervenție din partea utilizatorului telefonului mobil.

Transmiterea SMS-urilor cu informația de localizare se va face automat, fără intervenția apelantului, către numărul 114, reglementare introdusă tot prin această Ordonanță de Urgență.

Furnizorii de telefonie mobilă au obligația de a suporta atât costurile determinate de transmiterea la numărul 114 a mesajelor tehnice standardizate scurte ce conțin informația de localizare obținută pe baza echipamentului terminal, cât și costurile aferente traficului generat pe o conexiune de date de transmiterea informației de localizare obținută pe baza echipamentului terminal.

În definiția „informației de localizare obținută pe baza echipamentului terminal”, Ordonanța include și datele de localizare generate de o aplicație furnizată de administratorul 112, adică de STS, ce conțin latitudinea și longitudinea care caracterizează poziția geografică în care se află telefonul. Operatorii mobili vor fi obligați să suporte și costurile generate traficul de date al celor care folosesc Aplicația 112 dezvoltată intern de STS.

De ce au fost necesare aceste modificări. Explicații de la Raed Arafat

Raed Arafat, secretar de stat MAI a explicat situația, în cadrul ședinței de dezbatere publică din 22 august, privind modificarea OUG 34/2008 (funcționarea SNUAU) și OUG 111/2011 (comunicații electronice).

Despre problema lipsei posibilității de identificare a proprietarilor telefoanelor cu cartele prepaid la momentul în care apelează 112, Arafat a spus că aceasta se corelează cu mai multe aspecte.

”Un aspect este că această lipsă de identificare le permite să se joace cu 112. Apeluri greșite, false, apeluri repetate, și am folosit un exemplu care este chiar într-un raport al colegilor de la STS al unei persoane care a apelat la 112 de 21.000 de ori într-un an! Am făcut un calcul: dacă numai 10 secunde ar fi stat un operator STS cu persoana respectivă, care a apelat de 21.000 de ori, fără să știm cine este, STS ar fi cheltuit complet aproape o săptămână de muncă pentru o persoană. Ce înseamnă acest lucru? Că această persoană este sustrasă de la activitatea ei obișnuită și trebuie să se ocupe de astfel de apeluri, pentru că nu se pot lua măsuri, și pentru că persoanele respective repetă, repetă, repetă și sună și abuzează de un serviciu. Acesta este un aspect. Nu sunt toate apelurile așa, dar este o parte. Clar, dacă omul știe că este identificabil ca și proprietar de terminal de telefonie mobilă, nu va mai face acest lucru. Și dacă vrea să facă un lucru chiar intenționat, să-l planifice și să-l pună în aplicare, va fi un număr foarte mic de oameni care vor face acest lucru. Dar noi vrem să reducem majoritatea acestor apeluri, ca să eliberăm personalul, să se poată ocupa de apelurile reale”, a precizat Raed Arafat.

Acesta a amintit și de altă soluție, adică angajarea de personal care să răspundă la toate telefoanele: ”să plătim în plus banca, să răspundă la toate telefoanele, să le închidă, să poată să răspundă la altul care sună la 112”.

Cum funcționează apelul de urgență?

Potrivit secretarului de stat, ”când suni la 112, intri pe o listă de așteptare: dacă nu sunt operatori liberi, și dacă operatorul 112 este ocupat cu cineva care sună ― nu știm cine este, nu putem să luăm măsuri împotriva lui, și el tot sună, sună, sună ― alții așteaptă când ei trebuie să anunțe poate o persoană inconștientă, un accident rutier, un incendiu sau o altă problemă care trebuie să intre în atenția celor de la 112 imediat. Nu este nicio metodă prin care să se dea prioritate acestei persoane față de persoana care sună numai într-un mod în care doar se joacă cu telefonul 112, sau, dintr-un motiv sau altul, să sune și să dea o alarmă falsă”.

Arafat susține că identificarea apelantului ajută la salvarea persoanei.

”De exemplu: o persoană sună la 112 ― și se întâmplă, și s-a întâmplat în alte țări, și vă garantez: sigur că s-a întâmplat și la noi, chiar dacă nu avem astfel de date! Până să-și dea datele ei, persoana își pierde cunoștința, este singură acasă. Nu știm al cui este telefonul. Nu știm unde este el înregistrat. Nu știm nimic. Pentru noi, mai sunăm o dată acolo, mai sunăm de două ori, și s-a terminat: persoana poate fi găsită după două-trei zile, chiar decedată în casă. Dacă știm telefonul al cui este, putem să luăm măsurile, să verificăm, chiar dacă persoana nu e la adresa respectivă, putem să găsim oameni care o cunosc, oameni care să ne spună unde este persoana respectivă, unde merge de obicei, să putem să o găsim dacă considerăm că este posibil să fie viața ei în pericol. Un telefon neidentificabil nu ne permite să facem acest lucru”, a precizat Arafat.

Potrivit sursei citate, Ordonanța prevede că aceste date se dau doar când se apelează la 112.

”Persoana care apelează la 112, dacă are interesul să-și păstreze anonimatul, înseamnă că ceva nu e în ordine. Când dai telefon la 112, fie vrei să fii salvat, fie vrei să fie o persoană lângă tine salvată. Care e motivul pentru care, când dai telefon la 112, nu vrei să se știe cine ești? Deci acestea sunt întrebările pe care le punem logic ”.

surse: hotnews.ro, comunicatii.gov.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Guvernul emite o ordonanță prin care amână depunerea declaraţiilor fiscale, fără penalități, până pe 25 decembrie

Publicat

citu

Depunerea declaraţiilor fiscale de către firme va fi amânată până pe 25 decembrie 2020, iar rambursarea TVA cu control ulterior ar putea fi prelungită până pe 25 ianuarie, anul viitor, a anunţat, miercuri, ministrul Finanţelor Publice, Florin Cîţu.

„Ne gândim la anul viitor pentru că se pare că această criză nu s-a terminat. Vom avea şi la anul costuri legate de această criză şi va trebui să luăm măsuri prin care să susţinem sectoare din economie.”

Cîțu a precizat că Ordonanța de Urgență pentru amânarea declariilor va fi aprobată joi, 22 octombrie

”Vom permite ca, până la 25 decembrie 2020, să nu existe penalităţi pentru cei care nu reuşesc să plătească la timp şi, în plus, extindem rambursarea TVA cu control ulterior până în 25 ianuarie (2021 – n. r.), cred.

Lăsăm lucrurile cât mai flexibile, cât mai uşoare pentru oameni, pentru companii să poată funcţiona în acest mediu dificil. Reducem cu 50% şi acea dobândă pe care o percepea statul zilnic celor care aveau întârzieri la plată.”

Ministrul de Finanţe a spus că „şocul asimetric” care a lovit România a fost contraatacat cu măsuri de ajutor pentru toate sectoarele, inclusiv pentru HoReCa.

„Şocul care a lovit România a lovit asimetric. Nu a lovit pe toată lumea la fel. Sunt anumite sectoare din economie, cum este HoReCa, care au fost lovite mai puternic şi atunci a fost nevoie de măsuri care să meargă exact pentru acest sector.

Aici revin asupra impozitului specific, ceea ce înseamnă că măsurile pe care le vom lua în şedinţa de Guvern de mâine (joi, 22 octombrie – n. r.) efectiv înseamnă că în 2020 sectorul nu trebuie să plătească impozit specific.

Am prelungit pentru autorităţile locale posibilitatea de a reduce taxele la clădiri (chirii etc.) până la finalul anului. Eu spun că IMM Invest a fost un program care, deşi a început într-un stil mai ciudat, astăzi vorbim de 20.000 de companii care au accesat credite de capital şi investiţii, iar sectorul HoReCa este între locul 3 şi 4 ca beneficiari ai acestei măsuri.

Șomajul tehnic până la sfârșitul anului, apoi primesc 41,5% susținere din salariu

Măsura de ajutor de şomaj tehnic se derulează până la finalul anului”, a afirmat oficialul.

Acesta a adăugat că impactul măsurilor economico-sociale luate de Guvern în acest an se ridică la 7% din PIB.

„Tot până la finalul anului, cei care au fost închişi prin decizia autorităţilor pot să beneficieze de şomaj tehnic plătit cu bani de la buget şi după aceea pot să beneficieze de cei 41,5% susţinere din salariu.

Ideea este că au fost deja măsuri luate şi sunt discuţii în continuare referitor la ce putem să facem în perioada următoare.

Eu aş vrea să văd un pic impactul acestor măsuri. Deja vorbim de măsuri pentru întreaga economie care se ridică la 7% din PIB, măsuri pe care le-am luat anul acesta şi bani care nu erau în buget la începutul anului”, a subliniat Florin Cîţu. ( Agerpres)

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Candidații PSD Alba la alegerile parlamentare. Ioan Dîrzu pierde primul loc pe lista pentru Camera Deputaților

Publicat

Surprize pe listele de candidați ale PSD Alba, pentru alegerile locale. Fostul președinte al organizației, Ioan Dîrzu, a pierdut locul întâi pe lista pentru Camera Deputaților, unde va ocupa poziția a doua, după Radu Marcel Tuhuț, potrivit unor surse politce de la nivel central. 

Tuhuț este primar al comunei Ciuruleasa, unde a obținut la alegerile locale peste 87% din voturi și totodată un apropiat al lui Dîrzu care l-a susținut în funcția de președinte executiv al organizației județene.

Camera Deputaților:

  1. Radu Marcel Tuhuț
  2. Ioan Dârzu
  3. Marcela Dărămuș
  4. Bogdan Medrea
  5. Nicolae Luca
  6. Marcel Oțoiu
  7. Călin Radu

La Senat:

  1. Călin Mătieș
  2. Adrian Nicolae Bara
  3. Delia Angela Gheorghiță
  4. Gheorghe Sava

Locul I la Camera Deputaților poate fi considerat sigur de către social-democrați, în timp ce locul I de la Senat va fi cel mai probabil atribuit prin redistribuire și poate fi câștigat de PSD sau de Alianța USR PLUS. Asta în condițiile în care celălalt mandat de senator de Alba va fi câștigat aproape sigur de PNL.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Când începe Postul Crăciunului în 2020. Ce este permis şi ce este interzis timp de 40 de zile, în Postul Nașterii Mântuitorului

Publicat

Postul Crăciunului este ținut cu strictețe în fiecare an de către toți credincioșii timp de patruzeci de zile. Denumit și Postul Nașterii Mântuitorului, este primul post din anul bisericesc și ultimul din anul civil.

Din rânduielile bisericești aflăm că se lasă sec în seara zilei de 14 noiembrie, însă, când această dată cade miercurea sau vinerea, se lasă sec cu o zi mai înainte. Acest post se încheie pe 24 decembrie.

Postul Crăciunului, conform calendar ortodox 2020, anul acesta începe la jumătatea lunii noiembrie, pe data de 15 noiembrie și se încheie pe 24 decembrie.

Pe durata postului de 40 de zile, credincioșii își aduc aminte de postul lui Moise de pe Muntele Sinai, când acesta aștepta să primească cuvintele lui Dumnezeu scrise pe lespezile de piatră ale Tablelor Legii

Postul Crăciunului, mai ușor decât Postul Paștelui

Din punct de vedere al alimentaţiei, Postul Crăciunului este mai uşor decât Postul Paștelui, deoarece se mănâncă peşte în toate zilele de sâmbătă şi duminică, precum şi la sărbătorile religioase.

Prin durata lui de 40 de zile, ne amintim de postul lui Moise de pe Muntele Sinai, când acesta aștepta să primească cuvintele lui Dumnezeu scrise pe lespezile de piatră ale Tablelor Legii. Astfel, creștinii postind 40 de zile, se învrednicesc să primească pe Cuvântul lui Dumnezeu întrupat și născut din Fecioara Maria.

Postul Crăciunului aminteşte de postul îndelungat al patriarhilor şi drepţilor din Vechiul Testament, în aşteptarea venirii lui Mesia, Izbăvitorul. După unii tâlcuitori ai cultului ortodox, prin durata lui de 40 de zile, acest post aduce aminte şi de postul lui Moise de pe Muntele Sinai, când acesta aştepta să primească cuvintele lui Dumnezeu, în Decalogul scris pe lespezi de piatră.

La început, nu toţi creştinii posteau în acelaşi mod şi acelaşi număr de zile. De exemplu, unii posteau numai şapte zile, alţii şase săptămâni, unii ţineau un post mai aspru, alţii, unul mai uşor. Însă, Sinodul local din Constantinopol, ţinut la anul 1166, sub patriarhul Luca Chrysoverghi, a uniformizat durata Postului Naşterii Domnului în bisericile ortodoxe, hotărând ca toţi credincioşii să postească timp de 40 de zile, începând cu data de 14 noiembrie.

Postul Crăciunului este mai uşor faţă de cel al Paştelui, având multe dezlegări la peşte, ulei şi vin. Se dă dezlegare la peşte şi preparate din peşte, precum şi la vin şi untdelemn în toate zilele de sâmbătă şi duminică.

Postul Crăciunului 2020

În Postul Crăciunului, credincioșii consumă doar mâncăruri de post și nu au voie să guste carne, brânză și ouă, iar în zilele de luni, miercuri și vineri mâncarea se consumă fără ulei și nu se bea vin.

Însă, dacă în zilele de luni, miercuri și vineri, Biserica Ortodoxă prăznuiește un sfânt mare din Calendar însemnat cu cruce neagră, atunci creștinii au voie să consume vin și untdelemn, iar dacă sărbătoarea este trecută cu cruce roșie în calendar, atunci în acea zi se face dezlegare și la pește.

În zilele de sâmbătă și duminică, până pe 20 decembrie inclusiv se dezleagă la untdelemn, pește și vin. În ziua de Ajun se mănâncă doar seară și este voie doar: grâu fiert îndulcit cu miere, turte din făină, covrig și poame.

Ce nu ai voie să faci în Postul Crăciunului

Cu o zi înainte de începerea postului, de Lăsata Secului, femeile adună toate vasele din casă și le spală bine pentru a îndepărta orice urmă de grăsime. Se face acest lucru, pentru a se asigura că nu se înfruptă cu produse interzise în zilele de post ce vor urma.

Tot de Lăsata Secului, femeile pun toate oalele din casă cu gura în jos, pentru ca oamenii să fie feriți de boli și de pagube.

Oamenii strâng, cu o zi înainte de postul Crăciunului, toate resturile de mâncare și oasele într-o față de masă, iar dimineața primei zile de post le aruncă spre răsărit și rostesc următoarele cuvinte:

“Păsările Cerului! Eu vă dau vouă hrană din masa mea cu care să fiți îndestulate și de la holdele mele oprite”. Se face acest obicei în speranța că anul viitor păsările nu vor mai strica poamele din ogradă.

Se spune că fetele nemăritate, în postul Crăciunului, este bine să bată pernele pentru a-și găsi ursitul mai repede și pentru a-și îmblânzi soarta.

În postul Crăciunului este interzisă beția.

Se spune că dacă vremea este bună pe toată durata postului și nu e prea frig, atunci primăvara care va veni va fi una ploioasă.

Pe 29 noiembrie, în ajun de Sfântul Andrei, se spune că se ung ușile și ferestrele cu usturoi împotriva strigoilor. De asemenea, nu se dă cu mătura de teama lupilor.

În ziua de Sf. Andrei, de 30 noiembrie, nu se împrumută din casă, nu se pronunță numele lupului, iar fetele fac vrăji de dragoste. În această zi se pune în apă o crenguță de măr, iar dacă înflorește până de Sfântul Vasile, atunci anul viitor va fi unul roditor.

Pe 20 decembrie, de Ignat, nu se spală haine până după Bobotează și nu se mai toarce.

Zilele cu dezlegare la pește din Postul Crăciunului 2020

21 noiembrie: Intrarea în Biserică a Maicii Domnului

23 noiembrie: Sfântul Cuvios Antonie

24 noiembrie: Sfântul Mucenic Clement

25 noiembrie: Sfânta Muceniță Ecaterina

30 noiembrie: Sfântul Apostol Andrei

1 Decembrie: Sfântul Prooroc Naum, Cuviosul Filaret

3 decembrie: Sfântul Cuvios Gheorghe de la Cernica

Joi, 5 decembrie: Sfântul Sava

6 decembrie: Sfântul Ierarh Nicolae

7 decembrie: Sfânta Muceniță Filofteia

8 decembrie: Sfântul Cuvios Patapie

9 decembrie: Zămislirea Sfintei Fecioare Maria

12 decembrie: Sfântul Spiridon

14 decembrie: Sfinții Mucenici Tirs, Calinic, Filimon și Apolonie

15 decembrie: Sfântul Mucenic Elefterie

Postul Crăciunului – semnificații

Postul Crăciunului aminteşte de postul îndelungat al patriarhilor şi drepţilor din Vechiul Testament, în aşteptarea venirii lui Mesia, Izbăvitorul.

După unii tâlcuitori ai cultului ortodox, prin durata lui de 40 de zile, acest post aduce aminte şi de postul lui Moise de pe Muntele Sinai, când acesta aştepta să primească cuvintele lui Dumnezeu, în Decalogul scris pe lespezi de piatră.

La început, nu toţi creştinii posteau în acelaşi mod şi acelaşi număr de zile. De exemplu, unii posteau numai şapte zile, alţii şase săptămâni, unii ţineau un post mai aspru, alţii, unul mai uşor.

Însă, Sinodul local din Constantinopol, ţinut la anul 1166, sub patriarhul Luca Chrysoverghi, a uniformizat durata Postului Naşterii Domnului în bisericile ortodoxe, hotărând ca toţi credincioşii să postească timp de 40 de zile, începând cu data de 14 noiembrie.

În timpul acestui post, în mănăstiri se ajunează luni, miercuri şi vineri, până în ceasul al IX-lea, când se mănâncă hrană uscată sau legume fierte, fără untdelemn; marţi şi joi se mănâncă plante fierte, drese cu untdelemn, şi se bea vin, iar sâmbătă şi duminică se îngăduie şi peşte (cu excepţia perioadei dintre 20 şi 25 decembrie, când postul devine mai aspru).

Dacă luni, marţi sau joi cade prăznuirea unui sfânt important, se dă dezlegare la peşte, iar miercuri şi vineri, la vin şi untdelemn, dar acestea se consumă numai o dată pe zi. Tot aşa, dacă miercuri sau vineri se întâmplă să cadă sărbătorirea unui sfânt cu priveghere sau hramul bisericii, atunci se dezleagă la untdelemn, peşte şi vin.

În ultima zi a Postului Crăciunului (24 decembrie), numită Ajunul Crăciunului, credincioşii îl aşteaptă pe preot ca să le aducă vestea Naşterii Mântuitorului, cinstind astfel marea sărbătoare care are să vină.

Sursa: creștinortodox.ro

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO REPORTAJ: Stadiul lucrărilor pe Lotul 1 al A10, între Sebeș și Alba Iulia. Care sunt șansele să fie deschis în acest an

Publicat

Lucrările pe cei 17 km din Autostrada A10, între Sebeș și Alba Iulia Nord, par să avanseze prea încet pentru a putea deschide circulația în luna decembrie a acestui an așa cum promit autoritățile. 

Deși stadiul lucrărilor pe Lotul 1, după 6 ani de la semnarea contractului, este în prezent de aproximativ 92,5%, șansele de finalizare în termenul estimat sunt mici având în vedere mobilizarea constructorului, dar și faptul că în perioada rămasă (două luni de iarnă), temperaturile și vremea vor juca un rol important pe șantier.

Recent, ministrul Transporturilor, Lucian Bode a reconfirmat într-un interviu acordat pentru HotNews.ro intenția autorităților de a deschide acest lot până la finele anului.

Miercuri, 21 octombrie, am fost să vedem la fața locului care este stadiul lucrărilor în cele mai importante puncte de pe Lotul 1 al Autostrăzii A10 Sebeș – Turda, între Lancrăm și Alba Iulia.

Nodul rutier Sebeș – Lancrăm

Nodul rutier de la Sebeș este cea mai complexă lucrare de pe Lotul 1 al Autostrăzii A10 Sebeș – Turda. Nodul presupune multiple rampe și pasaje care unesc autostrada A10 de A1, dar și de drumul național DN 1, în zona Lancrăm. Nodul rutier presupune trei mari pasaje peste actuala Autostradă A1 Deva – Sibiu, două pasaje peste calea ferată din zonă, precum și un pasaj peste râul Sebeș și DN 1 / E 81.

Deși lucrările sunt destul de avansate, pe imagini se poate observa că încă nu au fost montate toate grinzile la supratraversarea peste drumul național DN 1, la ieșirea din Lancrăm spre Sebeș.

Între Lancrăm și Nodul rutier Alba Iulia Sud, printre cele mai importante zone în care se lucrează în prezent se numără:

 

  • în zona subtraversării drumului național DN 1 (la ieșirea din Lancrăm spre Alba Iulia)
  • în zona spațiilor de servicii / parcări – între Lancrăm și cartierul Oarda (Alba Iulia)
  • în zona cartierului Oarda (între supratraversările străzilor Cedrului și Victoriei)
  • în zona supratraversării DJ 107 C (între Oarda și Limba)

Nodul rutier Alba Iulia Sud

Nodul rutier Alba Iulia Sud, ce face legătura dintre Autostrada A10 Sebeș – Turda și DN 1 (șoseaua de centură a municipiului Alba Iulia) este aproape finalizat.

Pe imagini se poate vedea că porțiunea a fost asfaltată, au fost montați stâlpii de iluminat, parapeții metalici, inclusiv o parte din indicatoarele rutiere de pe bretelele de ieșire / intrare pe autostradă.

Nodul rutier Alba Iulia Nord

La Nodul rutier Alba Iulia Nord se lucrează în prezent la supratraversarea CF, subtraversarea drumului național DN 1 și pe versantul din zona Pârâul Iovului unde a fost înregistrată o alunecare de teren.

Citește și FOTO-VIDEO: Alunecare de teren pe Autostrada A10 Sebeș-Turda, lângă Alba Iulia. O porțiune dintr-un deal a ajuns în drum

Recent, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat într-un interviu pentru HotNews.ro că dorește finalizarea și deschiderea Lotului 1 de pe A10 Sebeș – Turda până la finalul anului. La întrebarea unui cititor dacă este luată în calcul deschiderea traficului parțial prin nodul Sebeș, pe bretelele „scurte” (n.r. cele din A10 în giratoriile de pe DN 1), ministrul a spus că se ia în calcul deschiderea totală a traficului.

„Și pe Lotul 1 și pe Lotul 2 e mult de lucru. Noi vrem ca Lotul 1 (n.r. să fie deschis complet), dar pentru asta trebuie să clarificăm un litigiu pe care îl avem cu antreprenorul, dintr-un claim mai vechi. Sper să clarificăm pentru a plăti ce avem de plătit din acel claim. Cu facturile suntem la zi. Ne zic să le virăm banii ca să poată să continue. Ține de CNAIR și sper să se rezolve. Ne dorim să dăm în trafic Lotul 1”, a spus Lucian Bode.

Lotul 1 – 17 km – de la intrarea pe autostradă de la Sebeș până la Pârâul Iovului (km 0+000 – km 17+000)

Constructor: Impresa Pizzarotti

Valoare: 541.73 mil lei (fără TVA)

Contract: semnat în 2014

Lucrări începute: decembrie 2014

Stadiu fizic / stadiu financiar (octombrie 2020): 92,5% / 82,37%

Deschiere (în folosință): (estimat) 31 decembrie 2020

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate