Actualitate
ORE remediale 2021: Reguli de organizare și calendar. Elevii pot avea cel mult 5 absențe și activitățile pot fi și în vacanță
Ministerul Educației organizează în semestrul al doilea Programul național pilot de tip „Școala după școală“, pentru elevii până la clasa a VIII-a inclusiv, cu scopul de a organiza activități remediale în școlile cu clase de învățământ primar și gimnazial.
La aceste ore remediale, elevii nu pot avea mai mult de 5 absențe pe lună, pot face aceste activități în alte școli decât cele în care învață și pot fi organizați în grupe de câte 12.
Înscrierile la aceste activități de recuperare se fac până în 3 martie, iar orele încep din 8 martie.
Regulile de organizare a orelor remediale au fost publicate în Ordinul de ministru nr 3.300 din 19 februarie 2021.
Potrivit documentului, sunt eligibili pentru a participa la Programul național pilot de tip „Școala după școală“, elevii până la clasa a VIII-a inclusiv, aflați în risc de părăsire timpurie a școlii și/sau în risc ori în situație de eșec școlar, în special elevii care nu au avut acces sau au avut acces deficitar la activitățile educaționale desfășurate prin intermediul tehnologiei și al internetului, precum și elevii aparținând grupurilor vulnerabile, cum ar fi elevi romi, elevi din mediul rural, elevi cu dizabilități și elevi din comunitățile dezavantajate economic.
Criteriile de eligibilitate:
Pentru participarea la Programul național pilot de tip „Școală după școală“, elevii trebuie să îndeplinească cel puțin unul dintre următoarele criterii de eligibilitate:
a) elevul nu a avut acces sau a avut acces deficitar la activitățile educaționale desfășurate prin intermediul tehnologiei și al internetului, întrucât nu dispune de echipamente informatice proprii sau nu beneficiază de conexiune/conexiune fiabilă la internet;
b) elevul se află în situație de corigență la sfârșitul semestrului I al anului școlar 2020-2021 sau are situația școlară neîncheiată la cel puțin o disciplină;
c) elevul are nevoie de ore remediale, necesitate dovedită de rezultatele școlare obținute în semestrul anterior sau la evaluarea inițială de la începutul semestrului în derulare.
Documentele justificative care stau la baza încadrării elevilor în criteriile de eligibilitate menționate sunt:
a) pentru elevii care nu au avut acces sau au avut acces deficitar la activitățile educaționale desfășurate prin intermediul tehnologiei și al internetului: listă prezentată de către unitatea de învățământ, pe baza solicitării scrise a părintelui/reprezentantului legal al elevului, care include o declarație pe propria răspundere în acest sens;
b) pentru elevii care se află în situație de corigență la sfârșitul semestrului I al anului școlar 2020-2021 sau au situația neîncheiată la cel puțin o disciplină: lista elevilor corigenți sau cu situația neîncheiată la sfârșitul semestrului precedent prezentată de către unitatea de învățământ;
c) pentru elevii care din alte motive au nevoie de activitate remedială: rezultate școlare/rezultate la evaluarea inițială de la începutul semestrului prezentate de unitatea de învățământ. Documentele care dovedesc eligibilitatea elevilor pentru participarea la Programul național pilot de tip „Școala după școală“ se transmit inspectoratului școlar odată cu solicitările de tranșă, iar copii ale acestora se păstrează la nivelul unității de învățământ.
În organizarea activităților de educație remedială, unitățile de învățământ vor avea în vedere următoarele recomandări:
a) constituirea grupelor cu o medie de 12 elevi/grupă;
b) organizarea a 20 de ore de activități remediale/lună/elev, cu prezență fizică în clasă;
c) proiectarea, organizarea și susținerea activităților de către cadre didactice calificate provenite din unitatea de învățământ care organizează programul sau din alte unități de învățământ;
d) activitățile remediale, materializate în activități de învățare, vor viza îmbunătățirea achizițiilor elevilor, în special a acelora care contribuie la formarea competențelor de bază, fundamentale pentru formarea celorlalte competențe;
e) se au în vedere, cu prioritate, activități remediale care să vizeze achizițiile care contribuie la formarea competențelor de literație și a competențelor STEM, incluzând și activități pentru formarea comportamentelor specifice competenței „a învăța să înveți“.
În situații justificate, cum ar fi necesitatea pregătirii elevilor pentru examene de corigență sau de încheiere a situației școlare sau pentru actualizarea cunoștințelor, în perspectiva deschiderii noului an școlar, activitățile remediale se pot desfășura și pe durata vacanței.
Elevii care provin din unități de învățământ care nu organizează activități de educație remedială pot participa la aceste activități în cadrul altor unități de învățământ decât cele în care sunt înmatriculați, conform planificării realizate de către inspectoratul școlar.
Înscrierea elevului pentru a participa la activitățile de educație remedială organizate în cadrul Programului național pilot de tip „Școala după școală“ se realizează în urma informării acestuia și se face pe baza solicitării scrise a părintelui, a reprezentantului legal sau, după caz, a persoanei care a fost desemnată de părinte pentru întreținerea unui copil, în perioada absenței părinților
Solicitările scrise se depun sau se transmit prin fax sau e-mail la unitatea de învățământ în care este școlarizat elevul, în termenul menționat în calendarul Programului național pilot de tip „Școala după școală“.
În condiții excepționale, un elev poate să absenteze lunar cel mult 5 ore de la activitățile remediale.
CALENDARUL Programului național pilot de tip „Școala după școală“
Perioada sau data-limită/Acțiunea
25 februarie-2 martie 2021: informarea de către unitățile de învățământ a potențialilor beneficiari și a părinților acestora cu privire la prevederile legale specifice Programului național pilot de tip „Școala după școală“, prin afișarea acestora la loc vizibil și postarea pe site-ul unității de învățământ
25 februarie-3 martie 2021: depunerea de către părinți a solicitărilor scrise de înscriere a elevului în program
4 martie 2021: transmiterea de către unitățile de învățământ în care există elevi eligibili pentru a participa la Programul național pilot de tip „Școala după școală“ către inspectoratele școlare a datelor cu privire la numărul de elevi eligibili și a opțiunii cu privire la organizarea activităților remediale la nivelul unității de învățământ
5 martie 2021: stabilirea de către inspectoratele școlare a unităților de învățământ care vor organiza activități remediale în cadrul Programului național pilot de tip „Școala după școală“, dintre cele care au optat pentru organizarea acestor activități
Lunar, începând cu data de 8 martie 2021: derularea activităților Programului național pilot de tip „Școala după școală“ în unitățile de învățământ
Lunar, în primele 5 zile calendaristice, pentru activitățile desfășurate în luna anterioară: transmiterea de către unitățile de învățământ către inspectoratele școlare a documentelor tehnice aferente derulării activităților remediale din luna precedentă, însoțite de solicitarea de tranșă a sprijinului financiar
Lunar, în primele 10 zile calendaristice, pentru activitățile desfășurate în luna anterioară: verificarea, la nivelul județului/municipiului București, a documentelor tehnice transmise de către unitățile de învățământ, acordarea avizului tehnic pentru activitățile remediale derulate de unitățile de învățământ și avizarea solicitării de tranșă a sprijinului financiar; transmiterea la Ministerul Educației a solicitărilor de tranșă a sprijinului financiar
Lunar, în primele 15 zile calendaristice, pentru activitățile desfășurate în luna anterioară: verificarea, aprobarea solicitărilor de tranșă a sprijinului financiar și virarea de către Ministerul Educației a sumelor solicitate de către inspectoratele școlare, în conturile acestora
Lunar, în primele 20 de zile calendaristice, pentru activitățile desfășurate în luna anterioară: virarea de către inspectoratele școlare a sumelor aprobate în urma solicitărilor de tranșă transmise de către unitățile de învățământ participante la program
Lunar, în termen de 3 zile de la încasarea sumelor: efectuarea plății personalului didactic implicat în activitățile de educație remedială de către unitățile de învățământ
Permanent – monitorizarea de către echipa tehnică de monitorizare de la nivelul inspectoratului școlar a îndeplinirii condițiilor de acordare a sprijinului și a cheltuielilor incluse în baremul standard de cost și a modului de implementare a programului la nivelul unităților de învățământ
La finalul programului – elaborarea de către unitățile de învățământ a raportului final cu privire la derularea Programului național pilot de tip „Școala după școală“ și transmiterea acestuia inspectoratului școlar
La finalul programului – elaborarea de către echipa tehnică de monitorizare de la nivelul inspectoratului școlar a raportului final cu privire la derularea Programul național pilot de tip „Școala după școală“ și transmiterea la Ministerul Educației.
Pentru acoperirea costurilor organizării și participării elevilor la activitățile de educație remedială în cadrul Programului național pilot de tip „Școala după școală“, începând cu semestrul al II-lea al anului școlar 2020-2021, se acordă unităților de învățământ care organizează Programul național pilot de tip „Școala după școală“ un sprijin financiar de 0,4 ISR/lună, exprimat în lei, per copil înscris în program, respectiv 200 lei/lună.
ISR reprezintă indicatorul social de referință, care la data prezentelor norme metodologice are valoarea de 500 lei și poate fi ajustat periodic de Guvernul României.
Pentru Programul național pilot de tip „Școala după școală“, sprijinul financiar este considerat barem standard de cost per elev și este destinat exclusiv acoperirii costurilor organizării și participării copiilor la 20 de ore/elev/lună de activități de educație remedială, respectiv susținerii financiare a salariilor cadrelor didactice care sunt implicate în activitățile cu elevii, derulate în proiect.
Condiția de acordare a sprijinului financiar lunar unităților de învățământ care organizează Programul național pilot de tip „Școala după școală“ este de participare a elevilor la cele 20 de ore/lună de activități de educație remedială.
În condiții excepționale, un elev poate să absenteze lunar cel mult 5 ore de la activitățile remediale. Reducerea sprijinului financiar acordat unui elev se va face dacă numărul de absențe este mai mare de 25% din totalul de ore prevăzut pe lună pentru un elev. Absențele înregistrate din motive medicale nu conduc la diminuarea sprijinului financiar.
În cazul în care părintele unui elev renunță, în scris, la participarea elevului la activitățile de educație remedială, unitatea de învățământ poate propune inspectoratului școlar înlocuirea acestuia cu alt elev eligibil, care are nevoie de educație remedială.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News