Connect with us
Advertisement

Actualitate

OUG privind modificarea Codurilor Penale: Procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Alba Iulia susţin în unanimitate demersurile CSM şi Parchetului General

judecart

Publicat

tribunal albaProcurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Alba Iulia susţin în unanimitate demersurile CSM şi Parchetului General privind contextul în care au fost adoptate OUG privind modificarea Codurilor Penale şi proiectul privind graţierea.

Într-un comunicat de presă, instituţia transmite că vineri, 3 februarie, s-a întrunit Adunarea Generală a procurorilor din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Alba Iulia care, prin votul unanim al celor prezenţi, a hotărât:

– susţinerea mesajului public al Consiliului Superior al Magistraturii pentru apărarea independenţei sistemului judiciar, publicat în data de 1 februarie 2017;

– susţinerea poziţiei Consiliului Superior al Magistraturii faţă de adoptarea de către Guvernul României a proiectului de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea codurilor penale din data de 1 februarie 2017;

– susţinerea demersului Procurorului General al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie de a transmite spre analiză Avocatului Poporului solicitarea de a sesiza Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a OUG nr. 13/2017;

– susţinerea demersurilor Procurorului General al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie efectuate în vederea prezentării publice a consecinţelor de ordin judiciar şi social pe care OUG nr. 13/2017 le produce în societate.

Vezi OUG de modificare a Codurilor penale va fi contestată în instanţă de Parchetul General. Precizări de la Ministerul Public

CSM: Mesajul public pentru apărarea independenţei sistemului judiciar în ansamblul său (publicat în 1 februarie 2017)

“Având în vedere asumarea de către Plenul CSM, în şedinţa din data de 12 ianuarie 2017, a unui program de măsuri pe întreaga perioadă a mandatului de 6 ani, care să fie urmărit cu consecvență și realizat în spirit de coeziune între membrii săi,

Faţă de faptul că România este, începând cu 1 ianuarie 2007, ţară membră a Uniunii Europene, iar la momentul aderării şi-a asumat îndeplinirea unor obiective de referinţă în reformarea justiţiei,

uând în considerare progresele semnificative notate în ultimii zece ani în asigurarea independenţei şi eficienţei sistemului judiciar, integrităţii şi luptei împotriva corupţiei,

Având în vedere că realizarea acestora a fost posibilă prin asumarea unui angajament ferm şi eforturi semnificative ale statului român, prin sistemul judiciar şi alte autorităţi publice responsabile, cu sprijinul societăţii civile,

Conştientizând că independenţa justiţiei nu este un privilegiu în interesul magistraţilor, ci în interesul statului de drept şi al celor care caută şi doresc înfăptuirea justiţiei, iar magistraţilor le revine o răspundere reglementată de legislaţia actuală pe măsura independenţei conferită de Constituţia României,

Apreciind că modalitatea de adoptare a unor acte normative de către Guvernul României, cu implicaţii asupra activităţii sistemului judiciar, într-o manieră ce nu respectă principiile transparenţei decizionale, consultării şi dezbaterii, constituie dovada unei desconsiderări a activităţii de înfăptuire a justiţiei şi a autorităţii instituţiilor judiciare,

În acord cu recomandările Raportului din 25.01.2017 al Comisiei Europene în cadrul Mecanismului de cooperare și verificare,

Ţinând cont de cadrul legal intern care defineşte independenţa sistemului judiciar şi limitele libertăţii de exprimare,

Având în vedere principiile independenţei şi responsabilităţii justiţiei, consacrate prin numeroase documente internaţionale, asumate de corpul judecătorilor şi procurorilor din România,

Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, în calitatea sa de garant al independenţei justiţiei, reafirmă că:

Independența justiției reprezintă o componentă esențială a statului de drept, în care cele trei puteri – legislativă, executivă și judecătorească – trebuie să fie într-un permanent echilibru, dat tocmai de egalitatea ce există din punct de vedere constituțional.

Principiile independenţei şi imparţialităţii sunt pietre de fundament ale motivării şi legitimităţii funcţiei judiciare în orice stat.

Independenţa magistraturii, enunţată în Constituţia României şi legile justiţiei, trebuie garantată de către stat. Este de datoria tuturor guvernelor şi a celorlalte instituţii de a respecta şi supraveghea  independenţa corpului de magistraţi.

Puterilor executivă şi legislativă le revine obligaţia de a se abţine de la adoptarea oricăror măsuri care ar putea submina independenţa magistraţilor.

Este de datoria fiecărui stat membru al UE să asigure resursele adecvate pentru a permite corpului de magistraţi să îşi îndeplinească atribuţiile în mod corespunzător.

Adoptarea unor măsuri care subminează progresele înregistrate în reforma justiţiei are un impact negativ major asupra societăţii româneşti în general.

Pentru a-și îndeplini menirea constituțională, Consiliul Superior al Magistraturii are nevoie de încrederea și sprijinul corpului magistraților, a celorlalte puteri și a societății în ansamblul său.”

Poziţia Consiliului Superior al Magistraturii faţă de adoptarea, de către Guvernul României, a proiectului de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea codurilor penale (publicată în 1 februarie 2017)

“Având în vedere adoptarea, în şedinţa Guvernului din seara zilei de 31.01.2017, a Proiectului de ordonanţă de urgenţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea Codului penal şi a Codului de procedură penală, anterior consultării corpului profesional şi avizării de către Consiliul Superior al Magistraturii, confom dispoziţiilor art.38 alin. (3) din Legea nr.317/2004,

Consiliul Superior al Magistraturii

Apreciază că solicitarea Ministerului Justiţiei, transmisă Consiliului la data de 31.01.2017, în jurul orelor 17.00, de avizare a Proiectului de ordonanţă de urgenţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea Codului penal şi a Codului de procedură penală, nu reprezintă o intenţie reală în obţinerea avizului prevăzut de lege.

Anterior şedinţei Guvernului din seara zilei de 31.01.2017, ministrul justiţiei a fost personal înştiinţat şi invitat să participe, în calitate de membru de drept al CSM, la şedinţa Plenului convocată de urgenţă pentru data de 01.02.2017, ora 9.00, tocmai pentru analizarea şi dezbaterea solicitării de avizare.

Consiliul Superior al Magistraturii consideră că adoptarea proiectului în condiţiile menţionate reprezintă o nesocotire gravă a dispoziţiilor legale în materia avizării şi a punctului de vedere pe care Plenul CSM avea abilitarea legală de a-l exprima”.

 

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement