Eveniment
Pandemia a mutat o parte a justiției în on-line. ”Dosarul electronic” al Curții de Apel Alba Iulia a avut succes în 2020
Pandemia de COVID-19 a obligat atât instituțiile publice, dar și private să își mute mare parte a activității în mediul online.
Curtea de Apel Alba Iulia nu a făcut excepție, iar aplicația ”Dosarul Electronic”, implementată la nivelul instanțelor arondate, a fost un real succes în 2020.
Dacă în anul 2019, an în care a fost lansată aplicația, au existat doar 16.185 de accesări, în 2020, numărul de accesări s-a dublat.
Mai exact au fost înregistrate 367.956 utilizări ale aplicației. Doar la Curtea de Apel Alba Iulia, au existat 2131 de cereri de acces față de 700 de solicitări cât au existat în 2019.
De asemenea 72.218 de comunicări din partea instanțelor au fost trimise în format electronic către părțile implicate în dosarele judecate.
CITEȘTE ȘI: Curtea de Apel Alba Iulia devine ECO. Citațiile și actele de procedură vor fi trimise către părți și avocați, prin E-MAIL
Datele au fost prezentate de reprezentanții Curții de Apel Alba Iulia, vineri, 22 ianuarie, în timpul unei conferințe de presă în care a fost prezentat bilanțul pe anul 2020 al instituției.
Mai mult de atât și o bună parte din activitatea de judecată s-a desfășurat în mediul online, unde a fost posibil acest lucru. Mare parte dintre cei arestați preventiv, fie într-un centru de reținere sau într-un penitenciar au fost audiați prin sistem de video conferință.
Ce este dosarul electronic?
Dosarul electronic este o aplicație dezvoltată de specialiștii I.T. din cadrul instanțelor de judecată.
Prin intermediul aplicației, părțile unui dosar pot vizualiza și descărca documentele atașate, fiind suficientă o singură autentificare pentru a vizualiza toate dosarele.
Pentru a avea acces la dosarul electronic, este suficient ca în documentele înaintate instanței, de preferință în partea introductivă, să fie menționate: adresa de e-mail si telefonul mobil.
Cererea de acces la dosarul electronic poate fi descarcată de pe site-urile instanțelor arondate Curții de Apel Alba Iulia. Cererea nu trebuie semnată, însă trebuie însoțită de o copie a cărții de identitate și/sau dovada calității de reprezentant.
Cine poate solicita accesul și de unde se accesează dosarul electronic?
părțile din dosar
avocatul unei părți
executorul
lichidator
expertul
Dosarul electronic poate fi accesat de pe prima pagina a site-urilor, alegând opțiunea „Acces DOSAR ELECTRONIC”
Cum se realizează autentificarea la dosarul electronic?
Pentru autentificare se folosește adresa de e-mail și numărul de telefon mobil.
Se alege din lista instanțelor, instanța unde aveți dosarul
Se accesează butonul AUTENTIFICA
Cum se realizează autentificarea la dosarul electronic?
Se introduce codul primit prin SMS format din șase cifre. Exemplu: 123456. În partea dreaptă sunt cifre din numărul dvs. de telefon la care este transmis codul.
Se accesează butonul VERIFICA
Dacă în termen de 1 minut nu aţi primit SMS-ul, accesați butonul RETRIMITE
Se poate solicita retrimiterea codului de acces de 3 ori
Care sunt avantajele utilizării dosarului electronic?
Vizionarea și descărcarea dosarului de judecată;
Rapiditatea comunicării instanță-justițiabil (actele de procedură – citații sau alte comunicari – pot fi transmise în aceeași zi, în format electronic (e-mail).
Eliminarea pentru justițiabil/reprezentantul acestuia a alocării unei resurse de timp necesarădeplasării fizice la instanță în vederea studierii dosarului în arhivă;
Reducerea consumului de hârtie și protejarea planetei.
443 cauze/judecător la Curtea de Apel Alba Iulia în 2020. Instanța, pe locul 5 în țară
Curtea de Apel Alba Iulia s-a situat în anul 2020 pe locul 5 din punct de vedere al încărcăturii pe schemă, cu 443 cauze/judecător, față de media pe țară care a fost de 466 şi pe locul 5 la încărcătura pe judecător, cu 553 cauze/judecător, față de media pe țară de 523 dosare.
La nivelul tribunalelor se constată că încărcătura pe judecător a crescut a crescut în anul 2020 față de anul 2019 la Tribunalul Alba (de la 503 dosare în anul 2019, la 582 dosare în anul 2020) și Tribunalul Hunedoara (de la 576 dosare, la 615 dosare) și a scăzut la Tribunalul Sibiu (de la 553 dosare în anul 2019, la 500 dosare în anul 2020).
Încărcătura pe schemă în anul 2020 la judecătoriile din raza Curţii de Apel Alba Iulia a fost mai mare decât media pe ţară, de 820 dosare, la cinci dintre judecătorii (Sebeș, Cîmpeni, Blaj, Orăștie, Hațeg), iar încărcătura pe judecător în anul 2020 a fost mai mare decât media pe ţară, de 1.029 dosare, la opt dintre judecătorii (Alba Iulia, Sebeș, Cîmpeni, Blaj, Hunedoara, Orăștie, Petroșani, Mediaș)
Mai puține dosare penale și civile noi, mai multe de asigurări sociale și litigii cu profesioniști
În 2020, din numărul total de 105.601 cauze nou intrate la instanţele din circumscripţia Curţii de Apel Alba Iulia:
– 20.683 cauze au fost înregistrate în materie penală, cu 206 mai puține decât în anul 2019, în procent cu -0,98%,
– 51.188 cauze în materie civilă, 9.780 mai puține decât în anul 2019, în procent cu -16,04% cauze,
– 7.527 cauze în materia litigii cu profesioniști, cu 2.274 mai puține decât în anul 2019, în procent cu -23,20%
– 4.880 cauze în materia litigii de muncă, cu 1.113 mai multe decât în anul 2019, în procent cu +29,54%.
– 3.411 cauze în materia asigurări sociale, cu 1.082 mai multe decât în anul 2019, în procent cu +46,45%.
– 7.188 cauze în materia minori și familie, cu 1.289 mai puține decât în anul 2019, în procent cu -15,20%.
– 9.395 cauze în materia contencios administrativ si fiscal, cu 428 mai puține decât în anul 2019, în procent cu -4,35%.
-1.321 cauze în materia faliment, cu 480 mai puține decât în anul 2019, în procent cu -26,65%.
– 4 cauze în materia proprietate intelectuală, cu 2 cauze mai multe decât în 2019.
– 4 cauze în materia insolventa persoanei fizice
Tribunalul Alba în anul 2020 a înregistrat un volum de activitate de 10.893 cauze, în creștere cu 1.349 cauze faţă de anul 2019, când numărul dosarelor pe rol a fost de 9.544, procentul de creștere fiind de +14,13%.
Cauzele nou intrate la Secția civilă au crescut în anul 2020, față de 2019, cu 1.525, în procente +55,17%. În cadrul Secției de contencios administrativ, fiscal și de insolvență numărul cauzelor nou intrate a scăzut de la 2.498 în anul 2019, la 2.152. La Secţia penală s-au înregistrat cu 75 cauze mai mult ca în anul precedent.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News