ACTUALITATE
Pași esențiali pentru românii care își pierd sau le sunt furate actele în străinătate. Ce trebuie să facă
Ce trebuie să facă Românii care călătoresc în străinătate în vacanță sau în alte scopuri și ajung să piardă sau să le fie furate documentele de călătorie.
În cazul unui incident în urma căruia li s-au furat sau au pierdut actele ( pașaport, carte de identitate, permis de conducere), banii sau alte obiecte, nu se pot întoarce în țară decât în baza unui document denumit ”titlu de călătorie”. Cum pot fi obținute documente de călătorie dacă au fost pierdute sau furate.
Care sunt recomandările Ministerului Afacerilor Externe:
MAE a publicat recomandări pentru românii care, fiind în străinătate, ajung să fie implicați într-un incident în urma căruia li s-au furat sau au pierdut actele, banii sau alte obiecte:
- Anunţaţi imediat autorităţile locale de poliţie;
- Căutaţi să beneficiaţi de prezenţa şi de declaraţiile unor martori care să ajute la descrierea faptelor şi a făptaşului;
- Însoţiţi declaraţia făcută la poliţie cu o listă a obiectelor care v-au fost furate sau v-au dispărut;
- Solicitaţi autorităţilor de poliţie emiterea unui raport (raportul poliţiei vă va fi de folos în cazul în care obiectele furate sau dispărute erau asigurate);
- Dacă v-a fost furat paşaportul sau alt act de identitate românesc, anunţaţi imediat ambasada sau consulatul României (acestea vă vor putea elibera un titlu de călătorie, pentru reîntoarcerea în ţară);
- Dacă vi s-au furat banii, anunţaţi familia sau rudele apropiate şi solicitaţi-le sprijinul financiar pentru continuarea călătoriei sau pentru întoarcerea în ţară.
Contactarea autorităților locale de poliție
Primul pas în cazul pierderii sau furtului actelor de identitate este să informezi poliția locală. Aceasta va elibera o dovadă în urma declarației de pierdere sau furt. Cu această dovadă, cetățeanul român poate aborda următorii pași.
Adresarea ambasadei sau consulatului României
După obținerea dovezii de la poliție, cetățenii români afectați trebuie să se adreseze ambasadei sau consulatului României din zona în care se află. Acest lucru este crucial pentru obținerea unui titlu de călătorie care le va permite revenirea în România.
Valabilitatea și limitările titlului de călătorie
Este important de reținut că titlul de călătorie este un document temporar, având o valabilitate de maxim 30 de zile și este valid doar pentru reîntoarcerea în România. Odată ajuns pe teritoriul românesc, titlul șiși pierde valabilitatea.
Procedura de eliberare a titlului de călătorie
Eliberarea titlului de călătorie nu se face la distanță. Solicitantul trebuie să se prezinte personal la oficiul consular. Acest lucru se aplică inclusiv minorilor, deoarece se necesită preluarea fotografiei și/sau a semnăturii în format electronic. Pentru eliberarea documentului, la consulat trebuie prezentată dovada de la poliție și o declarație de pierdere.
Urmarea acestei proceduri va asigura o soluție rapidă și eficientă pentru românii afectați de pierderea sau furtul documentelor în străinătate.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News