Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Pensiile românilor din diaspora, ”DEGETalizate” în Casele de Pensii. Se așteaptă cu anii la un dosar de pensie internațională

Publicat

Este un adevărat coșmar birocratic pentru românii din diaspora care vor să se pensioneze. Cei care au ani lucrați legal atât în țara de rezidență cât și în România și pot beneficia de așa numita pensie internațională, trebuie să aștepte și doi ani pentru procesarea și rezolvarea dosarului.

Românii din străinătate, ajunși la vârsta pensionării, se lovesc de birocrația din sistemul de pensii din România. ”Marea Digitalizare” este de fapt aceeași ”degetalizare” , făcută tot cu pixul pe hartie, iar astfel, durata rezolvării unui dosar poate ajunge și la doi ani.

Din 2010 și până în prezent, Ministerul Muncii a fost condus de 12 politicieni, dar niciunul nu a reușit să rezolve această problemă. Vârful dosarelor internaționale restante s-a înregistrat în noiembrie 2019, când în fruntea instituției s-a aflat tot actualul ministru Marius Budai.

Mii de dosar sunt blocate din cauza criza de personal, lipsa digitalizării, dar și de legislație.

Criza de personal și diferențele de legislație blochează mii de dosare, în timp ce titularii nu primesc nici un bani și sunt obligați să aștepte pe termen nedefinit.

Cei patru milioane de români din străinătate trebuie să aibă nervii tari, odată ce ajung la vârsta de pensionare. Și asta pentru ca durata rezolvării unui dosar de pensie a crescut de la minimum două luni, la maximum doi ani.

Cei mai afectați sunt vârstnicii din Italia și Spania, care reprezintă 80% din totalul celor care solicită pensie pentru perioadă muncită în România rezultă dintr-o anchetă realizată de PRO TV

Președintele Casei Naționale de Pensii recunoaște că cea mai marea problemă a României o reprezintă lipsa digitalizării. Ceea ce ne arunca la coada Europei. Daniel Baciu spune ca prin Planul Național de Redresare și Reziliență au fost alocate 100 de milioane de euro pentru digitalizare.

Daniel Baciu, președintele Casei Naționale de Pensii: „Ar fi mai facil dacă am fi la un nivel avansat de digitalizare astfel încât dacă bagi un cod numeric personal să-ți se adune automat vechimea, în 3 secunde, din 7.000 de locuri, unde ai.

În momentul de față, nu putem să facem lucrul ăsta. Oricât se face, eu nu pot să revoluționez țara asta pentru că eu trebuie să interconectez cu alte instituții”.

Anul și ministrul. Niciunul nu a rezolvat întârzierile

Casele de Pensii din întreaga țară înregistrau, în noiembrie 2019, peste 40.000 de dosare internaționale nesoluționate. Toate, cu întârzieri mai mari de șase luni.

Din 2010 și până în prezent, Ministerul Muncii a fost condus de 12 politicieni, dar niciunul nu a reușit să rezolve această problemă. Vârful dosarelor internaționale restante s-a înregistrat în noiembrie 2019, când în fruntea instituției s-a aflat tot actualul ministru.

Câți români din diaspora sunt pensionari

Aproape 2.500 de români își primesc pensia în Italia pentru cât au muncit în România înainte să plece din țară. Alți 4.000- în Spania. Cei mai mulți – 33.000 – sunt în Germania și în Ungaria.

În total, aproape 47.000 de romani stabiliți în alte state europene își încasează acolo banii cuveniți, arată datele Casei de Pensii.

Ce documente ai nevoie pentru pensia internațională

Pentru persoanele care au desfășurat activitate în România și în alt stat membru al Uniunii Europene, la calculul stagiului total de cotizare se valorifica vechimea cumulată în cele doua state membre, asa cum este confirmată prin formularele de legătură între instituțiile implicate.

Detalii complete pentru toate categoriile de salariați pot fi văzute AICI

Pentru persoanele care nu au realizat stagiul minim de cotizare în România dar au desfășurat activitate în alt stat membru al Uniunii Europene, se pot transmite documente de vechime din statul respectiv pentru completarea stagiului minim de cotizare.

Pentru depunerea cererii pentru acordarea prestațiilor de pensie în România, persoana interesată trebuie să îndeplinească formalitățile cerute de legislația romană în vigoare și să furnizeze toate informațiile relevante și documentele justificative:

  • carnet de muncă;
  • adeverință/e privind sporurile cu caracter permanent;
  • adeverință/e privind condițiile de muncă deosebite/speciale;
  • diplomă de studii superioare și foaia matricolă din care să rezulte perioadă și forma de învățământ zi. Dacă nu este înscrisă forma de învățământ, se prezintă adeverința emisă de instituția în cauză;
  • livret militar;
  • acte de stare civilă;
  • cod de asigurare socială;
  • orice alte acte necesare categoriei de pensie solicitate.

Persoanele care nu se afla în posesia carnetului de muncă vor solicita eliberarea de adeverințe de vechime în munca fostelor unități angajatoare sau deținătorilor arhivelor acestora, adeverințe care vor cuprinde obligatoriu cel puțin următoarele elemente:

  • denumirea angajatorului;
  • datele de identificare ale persoanei;
  • perioada în care a lucrat, cu indicarea datei de începere și de încetare a raportului de muncă;
  • menționarea temeiului legal în baza căruia a avut loc încadrarea;
  • funcția, meseria sau specialitatea exercitată;
  • salariul tarifar de încadrare;
  • denumirea sporurilor cu caracter permanent, procentul sau suma acordată;
  • perioada în care s-a acordat sporul și temeiul în baza căruia s-a acordat.

Actele vor avea număr și dată de înregistrare, ștampila unității emitente, precum și semnătura celor care angajează unitatea sau a persoanelor delegate în acest sens de conducerea unității.

Persoanele care doresc încheierea unui contract de asigurare cu instituția noastră pentru completarea stagiului de cotizare  se vor prezenta la sediul Casei Județene de Pensii , având asupra lor actul de identitate  – buletin sau carte de identitate – unde vor încheia un contract de asigurare.

În cazul în care nu se pot prezenta personal se poate mandata orice persoană care va încheia în numele lor contractul de asigurare sau anexa la contractul de asigurare, având asupra lor o împuternicire notarială în acest sens, precum și o copie a actului de identitate al solicitantului și actul de identitate al mandatarului.

Românii care lucrează în străinătate pot să-și cumpere vechime în muncă din România

Românii care doresc să-și completeze stagiul de cotizare trebuie să se adreseze la Casa Județeană de Pensii, din zona de domiciliu, și să  îndeplinească următoarele condiții:

  • să nu aibă deja calitatea de pensionari, indiferent de vârstă;
  • să fi lucrat efectiv cel puțin 9 ani (cei 6 ani de vechime care pot fi maximum cumpărați îi vor ajuta astfel să ajungă la pragul de 15 ani, care reprezintă stagiul minim de cotizare pentru obținerea unei pensii pentru limită de vârstă);
  • să nu fi avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii sau în alte sisteme neintegrate acestuia în perioada pentru care solicită asigurarea;
  • să nu fi avut obligația asigurării în sistemul public de pensii în perioada pentru care solicită asigurarea.

Cota de contribuție de asigurări sociale pentru o lună este de 25% din venitul asigurat, venit care nu poate fi mai mic decât salariul de bază minim brut pe țară, valabil la data încheierii contractului de asigurare.

Plata contribuției de asigurări sociale datorate se va face într-o singură tranșă sau eșalonat până la data de 31 august 2023.

surse: Stirileprotv.ro, CNPP



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

Rotary Alba Iulia va strânge PET-urile de pe lacul de acumulare de la Obreja de Căpâlna, cu ajutorul unui utilaj special

Publicat

Evenimentul prin care s-a marcat aniversarea Rotary Club Alba Iulia a oferit organizatorilor prilejul de a prezenta programul internațional de ecologizare, End Plastic Soup. Început în județul Brașov, prin ecologizarea lacului de acumulare de la Barajul Voila (160 de tone de deșeuri colectate), programul continuă acum în județul Alba.

Cu sprijinul financiar al celor peste 200 de participanți la evenimentul Rotary Club Alba Iulia s-a putut da startul ecologizării lacului de acumulare de la Obreja de Căpâlna, de pe Valea Sebeșului.

Cu ajutorul unor echipamente speciale, deșeurile colectate de pe suprafața apei vor fi apoi reciclate. Proiectul ”EndPlasticSoup” este inițiat de Rotary Clubs of Amsterdam, o asociere a cluburilor Rotary din capitala Olandei.

Își propune ținte foarte ambițioase, de eliminare a deșeurilor din plastic până în 2050. Rotary District 2241, România și Republica Moldova colaborează pentru implementarea programului și în România.

Detalii AICI

Astfel au fost stabilite ca locații: Barajul Voila – Brașov, Barajul Lotru – Vâlcea, Barajul Curtea de Argeș, Barajul Lugașu – Bihor, Barajul Izvorul Muntelui – Bistrița, Mila 70 și 80, Dunăre – Galați și Brăila. În funcție de complexitatea operațiunilor, o zonă este curățată în 4-5 zile, iar apoi utilajele sunt transportate către următoarea destinație.

fotografie dintr-o misiune de curățat a unui lac din România

Rotary Club Alba Iulia este primul club care s-a alăturat susținerii locale a acestui program.

Rotary District 2241, România și Republica Moldova va susține dezvoltarea unor proiecte asemănătoare sub forma unor Global Grant-uri pentru acțiuni de ecologizare în zone forestiere, lacuri și alte arii afectate de poluarea cu deșeuri.

Le mulțumim tuturor celor care au contribuit la demararea programului în județul Alba și îi asigurăm că vom depune toate eforturile pentru a menține apele curate, a precizat într-un comunicat de pres, Gheorghe Ștef, președinte Rotary Club Alba Iulia 2021 – 2022.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Anunț de angajare la Primăria Municipiului Aiud: Muncitor necalificat la Biroul de Administrație a Pieței

Publicat

Primăria Municipiului Aiud, cu sediul situat în str. Cuza Vodă, nr. 1, organizează concurs în vederea ocupării, pe durată nedeterminată, a unui post contractual de execuție vacant, cu normă întreagă, de muncitor necalificat I din cadrul Biroului Administrația Pieței din subordinea Consiliului Local al municipiului Aiud.

Condiţiile specifice de participare la concurs:

– studii generale;

– vechime: nu este necesară.

Candidații trebuie să îndeplinească condițiile de ocupare a unui post contractual vacant, prevăzute la art. 3 din HG nr. 286/2011 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind stabilirea principiilor generale de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant corespunzător funcţiilor contractuale şi a criteriilor de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din sectorul bugetar plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.

Condițiile de desfășurare ale concursului sunt:

Data, ora și locul desfășurării probei practice: 08.06.2022, ora 10:00 – la sediul Biroului Administrația Pieței, situat în Aiud, str. Iuliu Maniu, nr. 38;

Data, ora și locul desfășurării interviului: 14.06.2022, ora 13:00 – sediul Primăriei Municipiului Aiud, situat în Aiud, str. Cuza Vodă, nr. 1.

Dosarele de înscriere la concurs se pot depune până în data de 27.05.2022, ora 14:00 la Biroul Resurse Umane, Control Intern din cadrul Primăriei Municipiului Aiud.

Condiţiile de participare şi condiţiile de desfăşurare a concursului, bibliografia şi alte date necesare desfăşurării concursului se afişează la sediul Primăriei Municipiului Aiud şi pe site-ul www.aiud.ro.

Relații suplimentare se pot obţine la sediul Primăriei Municipiului Aiud, situată în Aiud, str. Cuza Vodă, nr. 1, telefon 0258 861310 interior 1013 /fax 0258 861280, e-mail: resurse@aiud.ro, precum și de pe site-ul instituției: www.aiud.ro.

Persoana de contact: Dancea Stînea Anamaria, consilier în cadrul Biroului Resurse Umane, Control Intern din cadrul Direcției Economice, aparatul de specialitate al Primarului municipiului Aiud.

Birou Comunicare și Relații Publice

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Adrian Vasilescu (BNR): Ne îndreptăm inevitabil spre impozite mai mari. Nu se poate vorbi despre o criză financiară

Publicat

România se confruntă deja cu o criză economică multiplă, dar are totuși și un „punct tare”: nu se poate vorbi și despre o criză financiară, a declarat Adrian Vasilescu, consilier de strategie la Banca Națională a României.

În opinia sa, o variantă pentru oprirea creșterii inflației ar fi majorarea impozitelor. ”Avem un buget care este ocupat în proporție de 90 la sută de salarii și de pensii. Mai rămân 10% din acest buget din care se mai pot face anumite cheltuieli și restul, pe deficit bugetar” a spus acesta.

„România este în criză. Să sperăm că în această criză nu va veni o recesiune. Guvernatorul și-a exprimat speranța, de la tribuna de la care a vorbit joi, că România nu este în recesiune și sunt șanse să nu fim în recesiune, să trecem de asta.

Criză financiară nu există în România, asta este o poveste, și tocmai ăsta e punctul tare: nu avem criză financiare în această criză multiplă”, a răspuns Adrian Vasilescu.

Și președintele PSD, Marcel Ciolacu, susține că se va  modifica Codul Fiscal, iar noile măsuri vor fi anunțate cel târziu la 1 iunie pentru ca Legea bugetului pentru anul 2023 să se construiască pe baza noilor modificări.

Vezi și: Marcel Ciolacu anunță schimbarea Codului Fiscal, până la 1 iunie: ”Va exista o reașezare a taxelor și impozitelor”

Cele mai mici impozite din Europa – Vasilescu

„Eu cred că ne vom îndrepta inevitabil – este o părere personală, nu vorbesc în numele Băncii Naționale – ne vom îndrepta inevitabil către impozite mai mari, pentru că la această oră suntem țara cu impozitele raportate la PIB pe ultimul loc din Uniunea Europeană.

Adică, veniturile din buget raportate la PIB sunt pe ultimul loc din Uniunea Europeană. Avem venituri de 27% și dorim cheltuieli de 40% . Nu se leagă”, a spus Adrian Vasilescu.

Întrebat dacă aceste creșteri de impozite și de taxe ar fi oportune încă de anul acesta sau mai bine de anul viitor, consilierul de strategie de la BNR a recunoscut:

„E greu, e greu să faci creșteri de impozit, pentru că și așa populația este sleită de inflație, puterea de cumpărare a scăzut, dar România a întârziat cu această măsură. Ea trebuia luată mai demult”, a atras atenția Adrian Vasilescu.

„Depinde cum se va înțelege guvernul cu populația, coaliția, care ar trebui să voteze în Parlament o asemenea măsură, cu populația”, a mai spus acesta, la Digi24.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Sute de copiii din satele județului, la Festivalul ”Povești” de la Alba Iulia. Unii dintre ei, pentru prima dată la teatru

Publicat

Sute de copii din tot județul Alba participă la Festivalul Internațional de Teatru ”Povești” din Alba Iulia. Mulți dintre ei, din mediul rural, nu au mai fost niciodată într-o sală de spectacole, așa că, în acest an, organizatorii s-au gândit că este momentul să le ofere o mică surpriză.

”Am avut ediții în care ne-am dus noi cu spectacole, anul acesta i-am adus pe ei la Alba Iulia să ne vadă și sălile de spectacole, cum este și sala teatrului și am adus foarte mulți copii din mediul rural la anumite spctacole din cadrul festivalului, am vorbit cu directorii, care au fost foarte deschiși la propunerea noastră și impresarii teatrului au mers acolo și au organizat copiii care vin din Daia, din Mihalț, din Săliște, de acolo de unde s-a putut să fie aduși, să se bucure și ei de festivalul nostru” a spus Ioana Bogățan, directorul festivalului și al Teatrului de Păpuși ”Prichindel” din Alba Iulia.

”Am fost la un spectacol cu clovni, m-am distrat, am râs și m-am emoționat. A fost foarte frumos și impresionant. Muzica, luminile, tot.

Nu am mai fost niciodată la teatru, dar îmi place și vreau să mai vin” a spus Cătălin (6 ani), unul dintre copiii din mediul rural care au participat la spectacolul de duminică, Stația Clovnilor, în regia Anei Crăciun Lambru (spectacol non-verbal al Teatrului pentru copii și tineret Luceafărul din Iași).

15 – 21 mai: Festivalul de Teatru ”Povești” de la Alba Iulia. Spectacole faine, pentru oameni mari și pentru cei mici. PROGRAMUL

”Cei mici din zona rurală, mai greu… la ei mai greu se merge cu spectacole și atunci suntem primiți cu foarte multă bucurie. Nu avem noi atât de mult timp să mergem să-i acoperim pe toți dar cât putem, și în timpul anului, noi încercăm să mergem cât mai departe în județ, a adăugat aceasta.

În total, aproximativ 5-600 de copii din județ vor ajunge la spectacolele din festival, în aceste zile. Cei mici provin din Valea Lungă, Săsciori, Săliștea, Mihalț, Daia Română (comune din județul Alba) și din muncipiul Sebeș.

Festivalul Internațional de Teatru ”Povești” din Alba Iulia, ediția a 15-a, este organizat de Teatrul de Păpuși „Prichindel” și Consiliul Județean Alba.

Se desfășoară între 15 și 21 mai și este destinat tuturor vârstelor: sunt spectacole atât pentru adulți cât și pentru copii.

Maia Morgenstern, Florin Piersic jr., Horațiu Mălăele, Răzvan Mazilu, Chris Simion Mercurian și Andi Vasluianu sunt câțiva dintre invitații acestei ediții a festivalului

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax