Connect with us
Publicitate

Actualitate

Plan de acţiuni ASF şi probleme constatate de Consiliul Concurenţei pe piaţa RCA. Care sunt măsurile şi recomandările pentru asigurători

Publicat

trafic rutier masini A1 Autoritatea de Supraveghere Financiară face publice acţiunile pe care le întreprinde pentru normalizarea pieţei RCA. ASF le-a solicitat deja asigurătorilor să reconsidere formulele de calcul care au stat la baza ultimelor tarife notificate pentru anul 2016 și așteaptă, până cel târziu la 31 decembrie 2015, noi notificări cu tarifele recalculate pentru perioadele următoare. De asemenea, a hotărât contractarea unui consultant în servicii actuariale cu ajutorul căruia să poată fi realizată o grilă de referință la nivel de piață RCA. Pe termen mediu, are în vedere schimbarea modelului de emitere a polițelor RCA (poliță pe autovehicul și șofer) şi decontarea directă.

Citeşte şi Transportatori din judeţul Alba participă la PROTEST în Capitală, faţă de scumpirea RCA. 10.000 de șoferi din ţară, așteptați joi, în București

În urma numeroaselor semnale privind majorarea semnificativă a tarifelor RCA aplicabile în special transportatorilor rutieri, Consiliul ASF a trecut în revistă un pachet de inițiative și măsuri, atât pe termen scurt, cât și pe termen mediu și lung, având drept țintă protejarea intereselor consumatorilor și stabilizarea pieței, transmite ASF.

Astfel, pe lângă acțiunile de control inopinat declanșate la toate cele nouă societăți de asigurare autorizate să vândă polițe RCA în vederea verificării modului de determinare a tarifelor, ASF le-a solicitat deja asigurătorilor să reconsidere formulele de calcul care au stat la baza ultimelor tarife notificate pentru anul 2016 și așteaptă, până cel târziu la 31 decembrie 2015, noi notificări cu tarifele recalculate pentru perioadele următoare.

Potrivit ASF, reanalizarea modului de fundamentare a tarifelor RCA trebuie să aibă în vedere cerințe precum: eliminarea coeficientului de majorare a tarifului de bază calculat pentru o categorie de autovehicule în baza codului CAEN, renunțarea la includerea unor componente de cost neaplicabile unui anumit segment de autovehicule în stabilirea indicatorilor de daunalitate (de exemplu includerea în tariful pentru segmente de autovehicule care prin natura lor și efectul legii nu pot părăsi teritoriul României – tramvaie, troleibuze, autoutilitare, autobuze – a unei cote părți din daunele înregistrate ca urmare a unor accidente întâmplate în străinătate), eliminarea sau limitarea semnificativă a reflectării în calculul tarifelor RCA a cheltuielilor generate de plata cu întârziere a daunelor sau generate de litigii apărute pentru neplata în termen a dosarelor de daună, luarea în considerare a informațiilor de tip calitativ privind profilul conducătorilor autovehiculelor pentru care sunt încheiate polițele, precum și a informațiilor privind starea tehnică și calitatea întreținerii vehiculelor asigurate.

Din setul de acțiuni pe termen scurt întreprinse de ASF, ca reacție la reclamațiile privind creșterea tarifelor RCA, face parte și decizia Consiliului de modificare a Normei nr. 23/2014 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă prin eliminarea plafonului de 10% la acordarea de reduceri comerciale pentru această categorie de polițe.

Nu în ultimul rând, ASF a hotărât contractarea unui consultant în servicii actuariale cu ajutorul căruia să poată fi realizată o grilă de referință la nivel de piață RCA și la care să se poată raporta atât asigurătorii, cât și consumatorii. În completarea acestui demers, au loc discuții cu Asociația Română de Actuariat pentru elaborarea unui set de bune practici privind determinarea tarifelor RCA.

Pe lângă acțiunile pe termen scurt inițiate deja de ASF, strategia privind asigurările auto obligatorii discutată în cadrul Consiliului are în vedere măsuri pe termen mediu și lung precum: schimbarea modelului de emitere a polițelor RCA (poliță pe autovehicul și șofer), adoptarea unor măsuri de creștere a calității serviciilor pentru asigurați (cum ar fi decontarea directă), crearea unei baze de date privind istoricul de incidente al unui șofer, dar și legiferarea modalităților de stabilire a daunelor morale și a daunelor pentru vătămări corporale prin înființarea instituției evaluatorilor medicali profesioniști.

Toate aceste proiecte vor figura pe agenda unui grup de lucru dedicat din care vor face parte reprezentanți ai tuturor părților implicate – ASF, asigurători, consumatori, Parlament – și care va avea ca misiune găsirea celor mai bune soluții de modernizare a legislației privind RCA.

Ce a constatat Consiliul Concurenţei

Consiliul Concureţei a anunţat, tot miercuri, că în cadrul investigaţiei sectoriale privind piaţa asigurărilor auto a identificat probleme cu impact concurenţial, determinate de o serie de ineficienţe în funcționarea sectorului asigurărilor auto.

Analiza a arătat că se înregistrează creșteri ale barierelor la intrarea pe piaţă, financiare și reputaționale, în cazul asigurărilor auto facultative, în timp ce accesul la canale de distribuție este îngreunat în cazul asigurării de răspundere civilă, potrivit sursei citate.

Consiliul Concurenţei a remarcat că are loc o reducere constantă a numărului de societăți de asigurare, atât în segmentul CASCO, cât și în segmentul RCA. Ieșirea ASTRA va accentua tendinţa de creştere a ratei de concentrare, în special în segmentul RCA.

Există indicii ale unor comportamente inadecvate în rândul societăților de asigurare, unele practici putând crea avantaje competitive artificiale unor societăți:

– specularea gradului redus de cunoaștere al asiguraților cu privire la drepturile pe care aceștia le au și forțarea unor plăți parțiale ale despăgubirilor;

– interpretarea de o manieră proprie a condițiilor de producere a accidentului auto, astfel încât să nu despăgubească victima accidentului, se mai arată într-un comunicat al CC.

Consiliul Concurenţei a identificat faptul că unii asigurători auto nu evidențiază corect și complet daunele apărute, nu constituie rezerve obligatorii sau nu se reasigură la nivelul corespunzător.

Analiza Consiliului Concurenţei a relevat faptul că gradul de cuprindere în asigurare a RCA este relativ redus, iar prejudiciile cauzate de vehiculele neasigurate RCA sunt suportate de șoferii corecți.

O altă problemă identificată de Consiliul Concurenţei se referă la nivelul redus de cunoaștere a sistemului bonus-malus (de exemplu, în ceea ce privește posibilitatea de transfer a clasei bonus-malus pentru un vehicul nou dobândit).

Unele practici adoptate de societățile de asigurare și unitățile de reparații auto afectează negativ interesele consumatorilor, de exemplu prin folosirea unor piese de schimb de calitate inferioară sau prin întârzierea plății reparației efectuate.

Cu privire la evoluţia primelor tarifare în piaţa RCA, Consiliul Concurenţei, pe baza datelor puse la dispoziţie de către ASF şi având în vedere rata inflaţiei, a constatat că:

– prima tarifară medie pentru peroane fizice a crescut in perioada 2011-2014 cu aproximativ 16%;

– prima tarifară medie pentru persoane juridice a crescut in perioada 2011-2014 cu aproximativ 29%

Consiliul Concurenţei a făcut o serie de recomandări menite a corecta unele din ineficienţele menţionate. Dintre acestea amintim:

– societățile de asigurare autorizate să practice asigurări de răspundere civilă pentru autovehicule să evalueze mai precis riscul de daună. Aceasta s-ar putea face prin adoptarea de noi criterii tarifare (de exemplu, vechimea permisului de conducere și puterea motorului), dar și prin implementarea unor segmentări mai fine pentru criteriile tarifare deja utilizate (de exemplu, în ceea ce privește vârsta persoanei asigurate). ASF ar putea ca, împreună cu Asociația Română de Actuariat (ARA), să recomande modele de referință asigurătorilor RCA.

– în vederea evaluării mai precise a riscului de daună, Consiliul Concurenţei recomandă ASF să încurajeze societățile de asigurare active pe piaţa RCA să adopte și alte criterii tarifare, de exemplu vechimea permisului de conducere.

– altă recomandare vizează extinderea asigurării de răspundere civilă și transformarea într-un produs hibrid, aflat la granița dintre asigurările RCA și CASCO, prin acoperirea de riscuri suplimentare și includerea unor servicii conexe din partea societăților de asigurare.

– Consiliul Concurenţei recomandă ASF să continue eforturile depuse în sensul modificării modului curent de emitere a poliței RCA și apropierea de modelul folosit de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România la emiterea rovinietei.

– Consiliul Concurenţei recomandă ASF intensificarea eforturilor în popularizarea în rândul asiguraților (și chiar a intermediarilor în asigurări) a sistemului bonus-malus.

– În ceea ce priveşte demersul UNSAR privind implementare unui sistem de punctaj pentru fiecare tip de leziune și suferință pricinuită de un accident auto, Consiliul Concurenţei apreciază că implementarea unui astfel de sistem poate crea un punct de referinta pentru instanțele de judecată in cazul acordării despăgubirilor morale pentru vătămări corporale și deces.

surse: asfromania.ro, consiliulconcurentei.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate