Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Povestea unui eșec administrativ la Alba Iulia. Cazul ”Turturica” sau cum un oraș se poate comporta ca un ”stat captiv”


Publicat

t

Era o dimineață friguroasă de octombrie a anului 2017, când Primăria Alba Iulia a pus în executare mai multe hotărâri de instanță privind evacuarea unor familii de chiriași din blocul G2, cunoscut albaiulienilor sub numele de ”Turturica”.

Jandarmi și polițiști locali, câini, mobilă, saci de haine, copii somnoroși, cu ghiozdanele în spate, care nu au mai plecat la școală, dar și părinți debusolați, care abia atunci înțelegeau gravitatea situației, reprezenta schița unui tablou, de altfel mult mai complex.

Era ”rezolvarea” administrativă pe care o găsise primăria la ”deranjul” de care erau acuzați locatarii: gălăgie, mizerie și scandaluri. Blocul ar fi urmat să fie demolat, iar în locul lui să fie construită, spre ”liniștea” vecinilor deranjați până acum de locuitorii ”Turturicii”, o parcare supraterană a cărei utilitate administrația nu a reușit să o explice.

Nu a reușit să explice nici de ce, din toată zona, a ales să amplaseze parcarea pe locul celei mai vulnerabile dintre comunități, ai cărei membri au cele mai mici șanse de a se apăra.

Deciziile ar putea fi asimilate acelora ale unui ”stat captiv”, unde un anumit tip de interese locale primează asupra intereselor generale, o situație poate mai greu de înțeles la prima vedere.

Interese care, vom vedea, vizează și o a doua categorie de locatari ai blocului, proprietarii. Consiliul local a hotărât pur și simplu că va cumpăra locuințele acestora la prețuri derizorii și i-a amenințat că dacă nu acceptă, vor fi expropriați pentru că administrația dorește să construiască în zonă o parcare.

În această logică, orice proprietate din Alba Iulia ar putea fi expropriată pentru a face loc unei parcări sau unui loc de joacă, doar pentru că așa hotărăște consiliul local. De exemplu, curtea fostului primar Mircea Hava, ar fi numai bună pentru o parcare (atât de necesară, nu-i așa?) în zona pieței din Cetate. Sau, de ce să nu fie și proprietățile consilerilor locali cumpărate la preț de nimic sau expropriate în intersul public, al orașului?

Bineînțeles că acest lucru nu se va întâmpla. Pentru că Hava nu e sărac și nici consilierii locali nu sunt fără ”relații”, cum sunt cetățenii din ”Turturica”. Administrația locală își permite acest lucruri doar cu oamenii care nu se pot apăra și care, dacă sunt în situația de a fi abuzați, situația lor nu stârnește indignarea majorității. Ba chiar ar putea aduce mai multe voturi.

Că administrația locală are două măsuri o dovedește și faptul că în ultimii ani, Primăria Alba Iulia s-a lovit de multe ori de situația în care cetățenii nu au vrut să cedeze o bucată din terenul lor, pentru a putea fi asfaltată strada din fața casei.

Există în oraș și cazuri hilare, în care trotuarele se termină în gardul unui cetățean care nu a dorit să își restrângă proprietatea. Consiliul local nu a aplicat însă aceeași măsură cu care îi amenință pe proprietarii de locuințe din blocul G2.

Cum s-a produs evacuarea

Evacuarea blocului G2 a început în dimineața zile de 10 octombrie a anului 2017. Cu doar o zi în urmă, de la o întâlnire care a avut loc la Instituția Prefectului Alba, oamenii plecaseră cu ideea că mai au la dispoziție câteva zile să își mute lucrurile.

Autoritățile au descins în forță cu jandarmi și polițiști locali și le-au acordat oamenilor 18 minute pentru a părăsi blocul. Speriați, aceștia au început să își adune la repezeală lucrurile și să le scoată în fața blocului, iar garsonierele încuiate, unde nu era nimeni acasă, au fost sparte de autorități.

O parte dintre familiile cu copii au renunțat să îi mai trimită la grădiniță sau la școală, deși îi pregătiseră.

turturicaa

Lucrurile oamenilor, scoase în fața blocului

Copiii au așteptat ore întregi în fața blocului, pe un frig pătrunzător, ca părinții lor să rezolve problemele legate de mutat și eventual să îi ducă undeva de acolo. Mulți însă, nu aveau din păcate unde să îi ducă.

Saci de haine în fața blocului, bucăți de mobilă și copii care plângeau pentru că nu înțelegeau ce se întâmplă, așa a început evacuarea blocului.

”Nu i-am mai trimis astăzi la școală. Erau prea speriați, că au venit cu câini. Și dacă ne dă afară, unde să se întoarcă?” spunea o femeie tânără, cu doi copii în jurul ei, cărora le făcea, în fața blocului, sandviciuri cu parizer.

Copii păreau înghețați. La numai câțiva metri, pe o canapea, sub un pled, se ghemuiseră câteva fete. Ar fi trebuit să meargă la școală. Erau de vârste diferite, de la clasa a doua până la clasa a șasea.

”Ce are domnul primar cu noi? Măcar de ne lăsa până la primăvara. Ce are cu noi? Noi suntem copii. Domnul primar nu are copii?” repeta o discuție pe care a auzit-o probabil între părinți, o fetiță care învăța pe atunci la Școala ”Ion Agârbiceanu”, unde era în clasa a doua.

După câteva ore, oamenii își adunau încă lucrurile de prin micile garsoniere. De față cu presa, autoritățile renunțaseră la termenul de 18 minute pe care îl acordaseră inițial oamenilor. Câteva mașini de cărat mobilă începuseră să apară și plecau încărcate spre cine știe ce destinație. Cei mai puțin norocoși și-au încărcat ”avuția” în niște cărucioare de mână.

Unii au plecat spre cartierul ”Lumea nouă”, un cartier de barăci locuit în principal de romi, situat la marginea orașului. Aveau rude sau prieteni acolo, care au acceptat să îi primească pentru o scurtă perioadă.

FOTO: Evacuarea Blocului G2 din Alba Iulia

Alții au rămas pur și simplu pe străzi. Fiecare evacuare, o poveste tragică devenită în timp o cicatrice morală pe obrazul unei administrații care face mare caz de vocația ei europeană.

Primarul Mircea Hava explica, la doar câteva zile după evacuare: ”Blocul Turturica se evacuează conform legii. N-avem nici o problemă legată de rasă, de cutare. El se demolează pentru că trebuie demolat, după ce se evacuează” a spus Hava. Acesta a și detaliat punctul de vedere al primăriei și a adăugat că Alba Iulia ”nu este azil”.

Evacuarea, prin ochii administrației

Văzută prin ochii administrației, evacuarea este o înșiruire de cifre, nicidecum de destine. Au fost evacuate 216 persoane care locuiau acolo în chirie. În tot blocul erau 72 de locuințe închiriate și 33 de garsoniere proprietate personală (între timp, șapte au fost vândute primăriei).

Primăria a trimis notificări de evacuare a locuințelor de două ori. Prima dată în data de 6 septembrie 2016, înainte de acționarea în instanță a chiriașilor și a doua oară în data de 9 august 2017, când institușția a emis notificări în baza horărârilor judecătorești definitive.

Evacuarea a fost făcută în prezența reprezentanților Inspectoratului Județean de Jandarmi Alba, a Poliției Locale, a executorului judecătoresc și a reprezentanților Primăriei Alba Iulia.

Situația: ”un sughiț social”

Cu câteva zile înainte de evacuare, când în oraș se discuta intens despre situația respectivă, reprezentanții primăriei au postat pe siteul instituției o serie de precizări.

”Referitor la încadrarea subiectului “Evacuare bloc G2/Turturica” în spațiul public, pentru corecta informare a albaiulienilor și evitarea unor clișee emoționale speculate în comunicarea publică, primăria prezintă situația de facto” au scris aceștia.

”Clișeele emoționale” sunt combătute cu două declarații: una a primarului de atunci, Mircea Hava, ajuns între timp europarlamentar și una a viceprimarului Gabriel Pleșa.

“Nu mai putem fi nepăsători față de o situație care dezavantajează pe oricine, indiferent că e locatar, vecin sau simplu albaiulian. Dacă toleranța, milostenia, respectul înseamnă să trăiești într-un bloc ca la subsolul lui, eu zic că e totul prost înțeles. Toți cei care încearcă să cânte un cântec de lebădă, nu sunt capabili să vadă că acei oameni care traiesc acolo își fac mai mult rău decât bine, lor și copiilor, prin mizeria la care se supun.

Normal era ca toți să se gândească de la primele noastre semnale că se va termina cu acest compromis injust, față de ei, dar, mai ales, față de albaiulieni.

E culmea rafinamentului urban să trăiești undeva ilegal și să nu plătești niciodată nimic, acumulând datorii despre care Curtea de Conturi ne întreabă în fiecare an și pe care orașul e obligat să le achite.

Mircea Haba, primar, Alba Iulia

Nu iau în calcul o anume minoritate, pentru că locul e o babilonie pestriță care acumulează toate etniile. G2 nu mai poate fi o casă pentru absolut nimeni! Credeți-mă că încă nu am făcut apel la cifre care să evidențieze nivelul datoriilor sau al infracțiunilor, deși dispunem de ele. Nu acest lucru contează, ci decăderea omului, realitatea prost înțeleasă care ne sufocă pe toți.

E un gest care n-are nici un substrat de discriminare, ci de normalizare. De a face să le fie bine tuturor. Pur și simplu n-aș fi eu, iar oamenii n-ar mai trebui să mă numească primar dacă nu rezolvăm aceast sughiț social pentru totdeauna. Alba Iulia merită asta!” – primar Mircea Hava.

“Mijloacele juridice care confirmă demersul nostru început de mai bine de un an constau în 71 de sentințe de evacuare, cu titlu executoriu. În cadrul procesual mai este un singur apel, despre rezultatul căruia nu avem niciun dubiu.

În acest moment evaluăm un număr de 33 de spații locative în contextul stabilirii pretențiilor de despăgubire pentru cei care sunt proprietari, iar patru locuințe au fost eliberate pe cale amiabilă, după pronunțarea sentinței.

Dincolo de cifre, propunem o evoluție socială monitorizată și continuă pentru cei care urmează să fie evacuați. Categoric avem soluții! Important este ca cei în cauză să le accepte, să fie sinceri cu ei și să înțeleagă că prin “spectacol” nimeni nu le va schimba situația. Facem tot ce e normal să fie făcut, vom proteja categoriile vulnerabile, dar nu vom face rabat de la ce a consimțit instanța.” – Gabriel Pleșa, viceprimar.

Mircea Hava și Consiliul Local Alba Iulia, amendați de CNCD

Cam aceasta a fost abordarea administrației: un primar care dorea o ”rezolvare definitivă” și un viceprimar care ”intuia” soluția pe care urma să o dea o instanță.

O abordare pe care Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării nu a apreciat-o și a considerat că Mircea Hava și consilierii locali au greșit atunci când au decis evacuarea blocului fără a le asigura celor scoși în stradă condiții de locuire alternativă. Așa că a amendat cu câte 5.000 de lei atât consiliul local cât și primarul (ajuns acum europarlamentar).

”Colegiul director al Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, întrunit în şedinţa de soluţionare a petiţiilor din data de 19.11.2018, a adoptat următoarea hotărâre:

Fapta primarului şi a Consiliului Local al Municipiului Alba Iulia de a evacua un număr de 200 de persoane din blocul G2 din Strada Arnsberg 20 din Alba Iulia, cunoscută sub denumirea de „Turturica”, fără a le asigura condiţii de locuire alternativă, încalcă dispoziţiile art. 2, alin 1 si art. 10, lit. h din OG nr. 137/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Colegiul director a aplicat sancţiunea amenzii contravenţionale în cuantum de 5000 lei, pentru fiecare reclamat în parte, conform prevederilor art. 26 alin.1 din O.G. nr. 137/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Vot unanimitate a celor prezenţi (6 voturi)” se arată într-un comunicat emis de instituție.

Administrația locală din Alba Iulia a contestat decizia la Curtea de Apel Alba Iulia, care și-a declinat competența către Curtea de Apel București. Un prim termen a fost fixat în data de 2 octombrie 2019.

Stat captiv sau decizii pentru a liniști ”problemele” din zonă

Există situații în care administrațiile locale iau decizii pentru a liniști unele interese specifice, mai degrabă decât pentru a răspunde interesului public general. În teorie, acest lucru se numește ”stat captiv”. În practică, asta poate lua foarte multe forme.

”Inventarea” unei parcări într-o zonă rezidențială, între blocuri, poate fi considerată o asemenea măsură pentru că este vorba despre evacuarea unor chiriași și proprietari pentru o parcare a cărei utilitate în zonă nu a fost până acum explicată prin nimic: nici prin valori de trafic, nici prin lipsa parcărilor în zonă, nici prin alte urgențe.

Care să fie atunci motivele? Instituția a explicat măsura evacuării și prin gradul de disconfort resimțit de unii locatari din zonă, din cauza scandalurilor și a petrecerilor din blocul G2, de unde putem înțelege că de fapt nu parcarea era urgența.

Probleme și rezolvări

Reprezentanții primăriei au transmis Alba24 că foștii locatari ai blocului ar fi creat probleme în zonă timp de ani întregi: conflicte, gălăgie și mizerie.

”Au fost înregistrate sesizări cu privire la încălcarea normelor de conviețuire socială în perioada 2005-2014. În bloc au existat frecvent conflicte. Locatarii au afirmat că relațiile lor cu vecinii din alte blocuri sunt bune, deși recunosc că ei sunt gălăgioși, cu muzica dată la maxim, motiv pentru care sunt evitați. În zonă există blocuri de proprietari cu multe apartamente de vânzare din cauza problemelor create de locatarii blocului G2: gălăgie, mizerie, scandaluri numeroase” au transmis reprezentanții instituției, la solicitarea ziarului.

Mai mult, potrivit documentului transmis de administrația locală, reclamații au fost chiar și din blocul respectiv: șase familii au reclamat o vecină ai cărei copii îi băteau pe ceilalți copii din bloc.

În doi ani, adică din 1 ianuarie 2016 și până în 31 decembrie 2017, polițiștii locali au fost sesizați de cinci ori telefonic și o dată prin email și au intervenit acolo la o bătaie.

Situația descrisă în documentul primăriei arată că în spatele deciziei de evacuare a chiriașilor și a amenințării cu exproprierea nu se află de fapt interesul public în ceea ce privește construcția unei parcări supraterane ci mai degrabă evacuarea unei comunități ”nedorite” în mijlocul orașului. O situație motivată îndoielnic, cu date aplicabile aproape oricărei comunități, care însă nu riscă evacuarea din aceste motive.

Plan de acțiuni, de la teorie la practică

Reprezentanții Primăriei Alba Iulia spun că au avut un plan de acțiuni pe mai multe domenii, în ceea ce privește situația post-evacuare, cu mai multe domenii de intervenții: social, informare, consiliere și evaluare nevoi la noile adrese, consiliere psihologică, servicii sociale prin 3 centre de zi, masă la cantina de ajutor social și posibilitatea de a utiliza adăpostul de noapte.

”După evacuare, locatarii care au anunțat unde se vor muta pe raza munipiului Alba Iulia, au fost căutați la adresele declarate. Situația acestora a fost reevaluată prin prisma posibilităților de accesare a beneficiilor sociale și ajutoarelor financiare speciale la noua adresă, dacă este necesară înscrierea la un alt medic de familie, dacă părinții doresc transferul școlar al copiilor.

În funcție de situația concretă în care se aflau familiile, precum și de interesul manifestat în completarea dosarelor necesare, familiile au fost ajutate în condițiile legii și HCL” au precizat reprezentanții primăriei.

În realitate, ”în condițiile legii” și ale unui ”HCL” fără număr, oamenii s-au răspândit pe la rude sau au dormit pur și simplu sub cerul liber. Familiile nu au acceptat să se despartă.

Presiunea pe care au resimțit-o a fost aceea că vor rămâne fără copii, dacă fac prea mult scandal. Astfel, unii au ajuns să își facă colibe în câmp, fără apă, căldură și electricitate. În aceste condiții se aștepta de la ei să își trimită copiii curați la școală și să meargă la muncă pentru obținerea ajutorului social.

Imediat după evacuare, Consiliul Local a adoptat o hotărâre pentru persoanele aflate în dificultate. În decembrie 2017 au beneficiat de ajutor 11 familii evacuate din ”Turturica”: 11 adulți, 5 bătrâni și 7 copii.

Restul nu au îndeplinit condițiile. Cele 11 familii au primit între 300 și 400 de lei pe lună, unii timp de șase luni iar alții pentru o perioadă mai scurtă, din diferite motive.

Potrivit reprezentanților primăriei, ajutoarele au mai constat și în consiliere psihologică pentru 9 copii și șase adulți, în acordarea de porții de hrană la cantina de ajutor social și încă o serie ”beneficii” menite, în opinia lor, să îi ajute pe evacuați.

De menționat ar fi că la data evacuării, Primăria Alba Iulia nu avea nici o locuință socială disponibilă, lucru recunoscut chiar de instituție. Cu toate acestea, administrația, care avea obligația legală să le ofere celor evacuați o altă locuință socială, i-a lăsat pe oameni pe stradă.

O singură familie care are în componență persoane cu dizabilități a primit în final o locuință în Alba Iulia, după ce inițial a fost adăpostită într-un centru social.

Nici o persoană evacuată din blocul G2 nu a mers la Adăpostul de Noapte din subordinea Asociației Filantropia Ortodoxă Alba Iulia, cu care Direcția de Asistență Socială a Primăriei are un contract de susținere financiară a 25 de locuri lunar, deși existau locuri disponibile. De fapt, un singur fost locatar al blocului a rezistat o singură noapte, din cauza condițiilor de acolo.

De fapt, ce s-a întâmplat cu oamenii evacuați din ”Turturica”?

La exact un an de la evacuarea blocului, Alba24 a încercat să afle, la fața locului, ce s-a întâmplat între timp.

În fața blocului, două femei în vârstă și un bărbat care sprijinea o bicicletă, fumau sub soarele nefiresc de cald de octombrie al anului 2018. Atmosfera nu semăna deloc cu cea din urmă cu un an, când foștii lor vecini erau fost scoși cu forța din case, într-o dimineață friguroasă în care copiii pregătiți de școală adormeau cu ghiozdanele în spate, pe o canapea scoasă la repezeală dint-o casă.

Blocul G2 se deteriorează

De la evacuarea forțată a chiriașilor din blocul ”Turturica”, peisajul din zonă s-a schimbat în rău. Garsonierele evacuate au rămas fără geamuri și uși și au început să se degradeze, ca de altfel toată clădirea.

Unde s-au dus evacuații?

”Era o femeie de la noi din bloc care a dormit astă iarnă în stația de autobuz de la Fortuna. Eu lucram la cazinoul de lângă și de multe ori o chemam înăuntru să se încălzească. N-am mai văzut-o”, spune un tânăr care locuiește în clădire, dar refuză să se lase fotografiat sau filmat, probabil pentru a nu fi recunoscut de colegii de serviciu.

Un alt bărbat, cunoscut de cei mai tineri drept ”nea Jinga”, a locuit într-o centrală dezafectată într-un cartier din Cetate, unde, într-o noapte a fost stâlcit în bătaie de niște adolescenți. Acolo l-au găsit sărbătorile de iarnă și de acolo a fost luat, în seara de Crăciun, de Ciprian, fost lider informal al comunității, și el evacuat. Ciprian l-a dus la casa unde s-a mutat între timp, l-a hrănit și l-a lăsat să asculte liniștit grupurile de copii colindători din cartier.

Acum, cei rămași în ”Turturica” se tem că vor avea soarta chiriașilor, adică vor fi evacuați în stradă cu puțin peste 2.300 de euro în buzunar. De altfel, din acest punct de vedere, sunt foarte puțin pregătiți. Nu știu ce presupune procedura de expropriere, nu își cunosc drepturile și nici nu își permit un avocat.

De altfel, povestea cu exproprierea este destul de neclară. Deocamdată este doar la faza verbală: nimeni din partea primăriei nu a explicat temeiul legal (dacă există unul) în care baza căruia se poate face asta, iar documentele primărie nu vorbesc explicit despre asta.

Proprietarii se tem că vor fi și ei evacuați

Există doar o hotărâre de finanțare a unui viitor studiu de fezabilitate, dar deocamdată nimic concret din punct de vedere al procedurii legale. În aceste condiții, toată povestea pare mai degrabă o formă de presiune asupra celor care nu doresc să vândă.

Situația proprietarilor. La ce prețuri vrea primăria să cumpere

După o expertiză realizată de primărie, sumele de bani pe care oamenii ar urma să le primească sunt cuprinse între 2.360 euro şi 3.980 de euro (în funcție de nivelul de amenajare) pentru cei 11,3 metri pătrați, cât are o locuință din bloc.

Banii respectivi nu ar ajunge nici pentru un garaj, în condițiile în care Alba Iulia are una dintre cele mai scumpe piețe imobiliare. Dezvoltatorii imobiliari le oferă suplimentar celor care cumpără apartamente în blocurile lor, garaje la prețuri între 4.000 și 8.000 de euro. În zona Cetate, unde se află și ”Turturica” este puțin probabil ca cineva să poată cumpăra o garsonieră mai ieftină de 30.000 de euro.

Ce urmează

Consiliul Local Alba Iulia a aprobat un Planul Urbanistic Zonal de ”construire a unui parcaj colectiv și amenajare incintă, Alba Iulia, Strada Arnsberg”. În ședința din 19 aprilie 2019, au fost aprobată finanțarea unui studiu de fezabilitate ”în vederea aprobării indicatorilor tehnico-economici necesari pentru realizarea exproprierii proprietăților private și pentru realizarea obiectivului de bază”.

La solicitarea noastră, primăria a transmis că sumele propuse proprietarilor au fost stabilite printr-un raport de evaluare. Din cele 33 de garsonierei, șapte au fost vândute primăriei. ”Nu se poate estima data demolării și nici a execuțiilor decât după elaborarea studiului de fezabilitate. Nu se vor demola alte clădiri” au transmis reprezentanții instituției.

Istoria blocului: fost cămin de nefamiliști

Blocul G2 de pe strada Arnsberg (parter şi patru etaje) a fost construit în 1971, cu destinaţia iniţială de cămin de nefamilişti. Acum este bloc de locuinţe confort IV.

Reprezentanţii Primăriei motivează că imobilul, ce se învecinează cu alte blocuri de locuinţe şi case particulare, este insalubru, neigienizat, degradat, fiind posibil ca structura sa de rezistenţă să fie afectată, din cauza igrasiei şi infiltraţiilor.

Nu este racordat la reţeaua de alimentare cu gaze naturale şi în spaţiile din acesta este “un miros pestilenţial din cauza mizeriei, fiind condiţii de înmulţire a insectelor şi rozătoarelor”, potrivit precizărilor din documentele primăriei.

turturica

Fost cămin de nefamiliști

De remarcat ar mai fi doar că administrația locală a ales blocul cu cei mai vulnerabili locatari și nu un alt bloc din zonă, pe care să îl evacueze prin exproprierea proprietarilor.

Dacă acest lucru se va întâmpla, orice proprietate din Alba Iulia ar putea fi expropriată în același fel, la prețuri derizorii, pentru a face loc unei parcări sau unui loc de joacă, doar pentru că așa hotărăște consiliul local. Bineînțeles, întâi li se va întâmpla celor săraci și lipsiți de apărare.

Cum stă situația din punct de vedere al practicilor și standardelor

Constituția României și prevederile tratatelor privitoare la drepturile fundamentale ale omului la care România este parte au prioritate față de legile interne, cu excepția cazului în care legile interne sunt mai favorabile.

Astfel, dreptul la locuire adecvată, așa cum apare în Pactul Internațional privind Drepturile Economice, Sociale și Culturale (Art. 11 alin. 1) – la care România este parte – și cum este explicat în Comentariul General Nr. 7 (16.05.1997)1 al Comitetului ONU privind drepturile economice, sociale și culturale, implică și protecție în fața evacuărilor forțate.

”Evacuările forțate” la care se referă Comitetul înseamnă: ”înlăturarea permanentă sau temporară împotriva voinței lor a unor indivizi, familii și/sau comunități din casele și/sau de pe pământul pe care-l ocupă fără asigurarea de și acces la formule adecvate de protecție juridică sau de altă natură.”

Comitetul precizează faptul că statele însele trebuie să se abțină de la a efectua evacuări forțate și trebuie să se asigure că legea se aplică în tragerea la răspundere a propriilor agenți sau a unor terți care fac evacuări forțate.

Evacuările forțate deseori încalcă și alte drepturi ale omului cum ar fi dreptul la viață, dreptul la securitatea persoanei, dreptul de a nu fi supus imixtiunilor în viața privată, în familia sau casa sa, sau dreptul de a se bucura fără intruziuni de propriile posesii.

Comitetul ONU arată că evacuările nu ar trebui să transforme pe cei evacuați în persoane fără adăpost sau să-i facă și mai vulnerabili la încălcări ale drepturilor omului.

Atunci când sunt efectuate în mod legal, trebuie să fie îndeplinite o serie de condiții, printre care consultare efectivă prealabilă cu persoanele în cauză, furnizarea unei notificări adecvate privitor la momentul la care ar lua parte evacuarea și privitor la remediile legale.

Dacă cei evacuați nu au mijloacele necesare să se întrețină, statul trebuie să ia toate măsurile adecvate, la maximul resurselor pe care le are la îndemână, pentru a le asigura, în acest caz, locuire alternativă.

Prin Hotărârea Yordanova și alții c/Bulgariei (aplicația Nr. 25446/06) hotărâre din 2012, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a condamnat Bulgaria pentru felul în care a acționat în situația unei comunități de romi din Sofia.

Curtea a constatat că autoritățile bulgare, prin emiterea unui ordin de evacuare a unei comunități de romi săracă și vulnerabilă, a cărei locuire fără forme legale fusese tolerată timp de mulți ani pe un teren public din Sofia, le-au încalcat drepturile acestor persoane.

Nu a fost luată în considerare proporționalitatea măsurii evacuării din perspectiva efectelor de încălcare a drepturilor omului în cazul celor evacuați, sau faptul că oamenii evacuați ar fi devenit persoane fără adăpost.

Deși au fost invocate probleme de igienă publică (comunitatea nu avea apă și canalizare), sau faptul că locuințele nu îndeplineau standardele legale sau nu erau înregistrate conform legii, Curtea a constat că Guvernul bulgar nu a arătat că autoritățile au luat în mod serios în considerare să rezolve problema asigurând conectarea la rețelele de apă și canalizare, sau asigurând formalizarea juridică a locuirii unde se putea, respectiv asitarea persoanelor în vederea identificării unor locuințe alternative acolo unde era necesară evacuarea.

1 https://www.refworld.org
2 http://www.housingrightswatch.org

Documentarea pentru acest articol a fost sprijinită de Fundația Centrul de Resurse Juridice (CRJ), făcând parte dintr-un proiect ce analizează situația locuirii romilor și standardele de responsabilitate și răspundere publică. Conținutul acestui articol nu reflectă în mod necesar poziția CRJ. Întreaga răspundere pentru articol, inclusiv din perspectiva acurateței și coerenței informației aparține în exclusivitate autorului articolului și instituției media ce publică sau preia articolul.

 



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Masca de protecție devine obligatorie în spațiile publice aglomerate din Cluj. Măsura intră în vigoare în 8 august

Publicat

c

Masca de protecţie devine obligatorie în spaţiile publice aglomerate şi în judeţul Cluj, începând din data de 8 august. Măsura a fost luată ca urmare  a unei ședințe a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă.

”CJSU a decis în această seară că, începând cu data de 8 august 2020, ora 00.00, pe întreg teritoriul judeţului Cluj, se instituie obligativitatea purtării măştii de protecţie de către toate persoanele cu vârsta de peste 5 ani, astfel încât să acopere nasul şi gura, la întruniri de natura activităţilor culturale, ştiinţifice, artistice sau de divertisment organizate în spaţii publice deschise, în zone în care se desfăşoară serbări publice sau pelerinaje şi adunări cu caracter religios.

Vezi și HARTA ACTUALIZATĂ: NOI județe unde MASCA de protecție este OBLIGATORIE și în spațiile deschise. LISTA stațiunilor de pe litoral

UAT-urile vor identifica toate spatiile de tip pieţe agroalimentare, pieţe auto, târguri de produse şi de animale, locaţii de tip bazar temporare sau permanente de pe raza UAT-urilor, pe care le vor comunica CJSU până în data de 10.08.2020, în vederea introducerii obligativităţii purtării măştii in aceste zone, după consultarea DSP”, a transmis, miercuri seară, Prefectura Cluj.

UTIL: Reguli de călătorie: 24 de țări din Europa au restricții pentru români. Carantină, la întoarcerea în țară din alte 42 de state

Foto: Arhivă

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

ZONĂ DE AGREMENT cu ponton și loc de pescuit recreativ sportiv, la Acmariu în comuna Blandiana. Primăria solicită acord de mediu

Publicat

O zonă de agrement cu ponton și loc de pescuit recreativ sportiv va fi amenajată în curând pe malul râului Mureș, la Acmariu. Primăria comunei Blandiana a solicitat Agenției pentru Protecția Mediului Alba emiterea acordului de mediu pentru realizarea investiției, care ar urma să se ridice la suma de peste 400.000 de lei.

Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Alba anunță publicul interesat asupra depunerii solicitării de emitere a acordului de mediu pentru proiectul “Dezvoltarea ecoturismului în comuna Blandiana, prin crearea  unei zone de agrement cu ponton și loc de pescuit recreativ sportiv”, propus a fi amplasat în intravilanul localității Acmariu, comuna Blandiana.

Prin proiect se propune amenajarea unei zone de agrement cu ponton și loc de pescuit recreativ sportiv. Elementele principale ale zonei de agrement sunt reprezentate de o alee cu circulație mixtă (pietonal+auto), care asigură accesul pe parcelă și de-a lungul căreia sunt amplasate buzunare amenajate pentru parcare (3 locuri + 1 loc pentru persoane cu dizabilități), toalete ecologice (2 + 1 pentru persoane cu dizabilități), locuri de picnic (3 locuri).

De asemenea, din această alee se face accesul spre zona de ponton și loc de pescuit de pe malul apei. Aleea se ramifică înspre râul Mureș pentru a asigura lansarea ambarcațiunilor la apă.

Potrivit memoriului de prezentare, pontonul va fi alcătuit dintr-un pod cu alunecare mobil și o platformă de agrement. Podul cu alunecare mobil are un capăt reglabil-prevăzut cu plăcuțe metalice de alunecare și un capăt prevăzut cu balamale. Structura podului este din oțel și finisajul din deck de lemn impregnat sub presiune, iar dimensiunea în plan este de 1,20 x 6,00 m. Podul va fi ancorat la mal cu ajutorul unui suport de pod prefabricat din beton, încastrat în mal.

Platforma de agrement de 6,00 x 6,10 m cu suprastructură din beton flotant și finisaj din deck de lemn impregnat sub presiune. Ancorarea se va realiza cu ajutorul unui kit de ancorare format din lesturi de beton grele, pentru adâncimi mai mici de 4,0 m și lanțuri. Lesturile din beton vor fi așezate în albia râului Mureș;

Terenul pe care se dorește realizarea invesției este liber de construcții și situat în intravilanul localității Acmariu, pe malul drept al Mureșului, accesul făcându-se prin intermediul DJ 107A, drum ce reprezintă legătura rutieră principală cu municipiul Alba Iulia, cu drumul național DN1 și cu viitoarea Autostradă A10.

Terenul are o formă neregulată, alungită pe direcția est-vest, fiind dispus adiacent râului Mureș. Parcela este lipsită de construcții, în prezent nefiind dată în folosință.

Terenul nu se învecinează cu zona vetrei satului Acmariu sau alte areale cu funcțiunea de locuire sau alte funcțiuni.

Devizul general privind cheltuielile necesare realizării investiției are un total general de 405.685,34 lei, din care 179.852,05 lei reprezintă valoarea construcțiilor + montaj. Valorile sunt exprimate fără TVA.

Ca orizont temporal, se estimează un grafic pentru execuția lucrărilor de 6 luni, după realizarea etapei de achiziție lucrări.

Comuna Blandiana face parte din Asociația FLAG din Bazinul Mureșului, Secașelor și a afluenților acestuia, asociație care are elaborată o Strategie de dezvoltare locală a teritoriului FLAG din bazinul Mureșului, Secașelor și a afluenților acestuia. În prezent, administrația locală nu are nici un fel de infrastructură sau amenajare care să faciliteze exploatarea potențialului economic și turistic al râului Mureș.

  • „Având în vedere tendințele globale de încurajare a micilor întreprinzători și a activităților agricole și piscicole de dimensiuni mici și medii, administrația Blandiana își dorește să ofere această posibilitate de a accesa râul Mureș, însă nu numai pentru activități legate de piscicultură, ci și pentru activități din sectorul turistic. De aceea, un debarcader ar îmbunătăți condițiile în care să rezide temporar atât cei care practică pescuitul și alte activități conexe, dar de asemenea, ar atrage și un sector nou de utilizatori și anume persoanele care vor să petreacă timpul liber în apropierea unei oglinzi de apă”, se mai precizează în memoriul de prezentare.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Banca Națională a decis reducerea dobânzii cheie la 1,5% pe an. Măsura va genera reducerea dobânzilor la bănci

Publicat

pensii bani

Consiliul de Administraţie al Băncii Naţionale a României a decis, miercuri, reducerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,50% pe an, de la 1,75% pe an, începând cu data de 6 august, informează banca centrală.

CA al BNR a hotărât, totodată, reducerea ratei dobânzii pentru facilitatea de depozit la 1,00% pe an, de la 1,25% pe an, şi a ratei dobânzii aferente facilităţii de creditare (Lombard) la 2,00% pe an de la 2,25% pe an.

„Consiliul de Administraţie al Băncii Naţionale a României întrunit în şedinţa de astăzi, 5 august 2020, a hotărât următoarele: reducerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,50 la sută pe an de la 1,75 la sută pe an începând cu data de 6 august; reducerea ratei dobânzii pentru facilitatea de depozit la 1,00 la sută pe an, de la 1,25 la sută pe an şi a ratei dobânzii aferente facilităţii de creditare (Lombard) la 2,00 la sută pe an de la 2,25 la sută pe an; păstrarea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei şi în valută ale instituţiilor de credit; continuarea efectuării de operaţiuni repo şi a cumpărării de titluri de stat în lei de pe piaţa secundară”, se arată într-un comunicat al BNR transmis miercuri AGERPRES.

Potrivit documentului, Consiliul de administraţie al BNR consideră că, în condiţiile decalajelor de transmitere a impulsurilor scăderilor ratei dobânzii de politică monetară, o asemenea calibrare a conduitei politicii monetare este de natură să susţină redresarea activităţii economice pe orizontul prognozei, în vederea aducerii şi consolidării pe termen mediu a ratei anuale a inflaţiei în linie cu ţinta de inflaţie de 2,5 la sută Âą1 punct procentual, în condiţii de protejare a stabilităţii financiare.

BNR arată că economia globală şi cea europeană au început să se redreseze în luna mai, pe fondul retragerii treptate a restricţiilor de mobilitate fizică, rămânând însă la niveluri mult inferioare celor prevalente anterior răspândirii infecţiei cu coronavirus.

În acelaşi timp, dinamica recuperării lor rămâne incertă pe termen scurt, fiind dependentă de evoluţia pandemiei şi a măsurilor asociate, dar şi susţinută de măsurile fiscale implementate de autorităţi, precum şi de caracterul acomodativ al politicilor monetare ale băncilor centrale din economiile avansate şi cele emergente, incluzând BCE şi băncile centrale din regiune, precizează sursa citată.

În plan intern, datele şi informaţiile apărute după şedinţa de politică monetară a CA al BNR de la finele lunii mai au evidenţiat un impact sever al pandemiei de coronavirus, mai ales în aprilie, dar şi efectele economice şi financiare ale începerii relaxării graduale în luna mai a măsurilor restrictive.

În context, comunicatul aminteşte că rata anuală a inflaţiei IPC a continuat să scadă în mai, până la 2,26% (de la 2,68% în luna aprilie), pentru ca în iunie să urce la 2,58%, uşor deasupra punctului central al ţintei staţionare, pe fondul unor efecte de bază şi al reluării ascensiunii cotaţiei petrolului.

Comparativ cu nivelul înregistrat la sfârşitul trimestrului anterior, de 3,05%, rata anuală a inflaţiei s-a situat pe o pantă descendentă – uşor mai pronunţată decât cea prognozată – atribuibilă accentuării semnificative a declinului în termeni anuali a preţului combustibililor.

„Rata anuală a inflaţiei CORE2 ajustat (care elimină din calculul inflaţiei IPC preţurile administrate, volatile, ale produselor din tutun şi ale băuturilor alcoolice) a consemnat doar o scădere minoră pe ansamblul trimestrului II şi inferioară previziunilor, la 3,7% în luna iunie de la 3,86% în luna martie, în pofida unui efect de bază dezinflaţionist semnificativ.

Evoluţia ei continuă să fie marcată de presiunile inflaţioniste pe partea cererii şi a costurilor salariale acumulate anterior izbucnirii crizei pandemice, de natură să alimenteze persistenţa acestei componente, la care s-au adăugat în ultimele luni influenţele schimbărilor în structura consumului survenite în contextul pandemiei şi al distanţării sociale, precum şi cele venind din costuri mărite asociate unor lanţuri de producţie/aprovizionare, precum şi măsurilor de prevenire a răspândirii infecţiei cu coronavirus”, explică sursa citată.

Rata medie anuală a inflaţiei IPC şi cea calculată pe baza indicelui armonizat al preţurilor de consum au scăzut în luna iunie până la 3,3% şi, respectiv, 3,2%, de la 3,6 la sută în aprilie.

Creşterea economică a decelerat considerabil în trimestrul I 2020, la 2,4%, de la 4,3% în trimestrul anterior, dar dinamica sa trimestrială a rămas în teritoriul pozitiv, la 0,3%.

Totodată, deficitul balanţei comerciale şi-a accelerat semnificativ creşterea în acest interval, pe fondul scăderii pronunţate a exporturilor de bunuri şi servicii, iar acoperirea deficitului de cont curent cu investiţii străine directe şi transferuri de capital şi-a accentuat deteriorarea.

Potrivit BNR, cele mai recente evoluţii ale indicatorilor cu frecvenţă ridicată sugerează o contracţie severă a economiei în trimestrul II, în linie cu previziunile, în condiţiile unui declin puternic înregistrat în aprilie – lună marcată integral de restricţiile impuse pentru limitarea extinderii pandemiei – care începe însă să fie recuperat din luna mai, odată cu înlocuirea stării de urgenţă cu cea de alertă.

Astfel, vânzările cu amănuntul şi cele auto-moto şi-au atenuat considerabil în mai declinul deosebit de amplu în termeni anuali consemnat în aprilie, în timp ce volumul lucrărilor de construcţii a continuat să crească într-un ritm alert în primele două luni ale trimestrului II, deşi sensibil încetinit în raport cu trimestrul anterior, se mai arată în comunicatul băncii centrale.

Revenirea serviciilor prestate populaţiei a fost însă mult mai modestă în mai, după căderea masivă suferită în aprilie, iar dinamica anuală a producţiei industriale şi cea a comenzilor noi din industria prelucrătoare au rămas adânc în teritoriul negativ, deşi au urcat vizibil faţă de aprilie, în timp ce investiţiile străine directe nete au înregistrat o nouă scădere amplă în termeni anuali pe ansamblul intervalului. În acelaşi timp, creşterea deficitului comercial s-a temperat doar uşor, subliniază sursa.

„Condiţiile de pe piaţa financiară au continuat să se amelioreze, pe fondul noilor decizii de politică monetară adoptate la finele lunii mai.

Principalele cotaţii ale pieţei monetare interbancare şi-au consolidat scăderea şi apoi nivelurile mai joase astfel atinse, iar randamentele titlurilor de stat şi-au prelungit mişcarea descrescătoare, în condiţiile volumului semnificativ de lichiditate furnizat de BNR prin intermediul operaţiunilor repo efectuate pe baze bilaterale şi prin cumpărarea de titluri de stat în lei de pe piaţa secundară, în contextul unui deficit considerabil de lichiditate pe piaţa monetară; media zilnică a stocului operaţiunilor repo s-a situat în intervalul iunie-iulie la 4,8 miliarde de lei, iar volumul titlurilor de stat cumpărate de banca centrală a ajuns la finele lunii iulie la o cifră similară, de aproape 4,8 miliarde de lei.

La rândul ei, rata medie a dobânzii la creditele noi a avut o tendinţă evidentă de scădere în trimestrul II, în timp ce rata medie a dobânzii la depozitele noi la termen s-a diminuat doar uşor, ecartul dintre ele reducându-se consistent”, se mai menţionează în comunicat.

Totodată, cursul de schimb leu/euro a rămas cvasi stabil, manifestând în iulie chiar o tendinţă uşoară de scădere, în sincron cu mişcările din regiune, în contextul optimismului generat de planul major de relansare economică agreat la nivelul UE, arată Banca Naţională în comunicatul de miercuri.

Creşterea creditului acordat sectorului privat şi-a temperat considerabil decelerarea în iunie – ajungând la 4,1%, de la 4,5% în mai – exclusiv pe seama componentei în lei, susţinută inclusiv de programul IMM Invest România. Ponderea în total a creditelor în lei a urcat la 67,8% reprezentând recordul perioadei post-mai 1996.

În şedinţa de miercuri, Consiliul de Administraţie al BNR a analizat şi aprobat Raportul asupra inflaţiei, ediţia august 2020, document ce încorporează cele mai recente date şi informaţii disponibile.

Noul scenariu reconfirmă traiectoria anticipată a ratei anuale a inflaţiei evidenţiată în precedenta prognoză, în condiţiile revizuirii ei uşoare în sens descendent, pe orizontul scurt de timp.

Astfel, rata anuală a inflaţiei este aşteptată să urce uşor şi în luna iulie, iar apoi să rămână relativ stabilă în jumătatea superioară a intervalului ţintei până la finele anului curent, pentru ca ulterior să coboare şi să fluctueze moderat în jurul punctului central al ţintei, pe fondul manifestării cu un decalaj de timp a efectelor dezinflaţioniste ale deficitului de cerere agregată; acesta este anticipat să se deschidă consistent în trimestrul II 2020, dar să se restrângă apoi progresiv şi ceva mai alert decât în prognoza anterioară.

„Incertitudinile asociate noilor previziuni macroeconomice continuă să fie extrem de ridicate în actualul context, inducând riscuri în dublu sens la adresa perspectivei inflaţiei pe orizontul proiecţiei.

Sursa lor majoră rămâne, cel puţin pe termen scurt, pandemia de coronavirus – care s-a reintensificat recent -, şi măsurile restrictive asociate, ce condiţionează viteza şi traiectoria redresării economiei, chiar şi în contextul susţinerii oferite de programele de sprijin guvernamental şi de măsurile de politică monetară ale BNR.

Incertitudini majore continuă să fie asociate conduitei politicii fiscale şi a celei de venituri, dată fiind posibila creştere mai accentuată a cheltuielilor bugetare în acest an, inclusiv ca efect al majorării transferurilor sociale, în contextul anului electoral – cu repercusiuni şi asupra poziţiei externe a economiei.

În acelaşi timp, consolidarea fiscală probabil iniţiată ulterior ar putea fi contrabalansată parţial ca impact economic de fondurile europene alocate României prin pachetul de redresare economică şi prin bugetul multianual agreate recent la nivelul UE”, precizează BNR.

Sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Google a lansat Nearby Share. Pozele și filmele pot fi partajate mai ușor pe telefoanele cu sistem Android

Publicat

telefoane mobile android

Nearby Share, platforma de partajare a fișierelor pentru smartphone-uri Android a fost lansată, în sfârșit. Acesta permite oricărui două telefoane Android, care rulează Android 6.0 sau o versiune ulterioară, să partajeze rapid fișiere între ele.

Funcția este similară cu platforma Apple de distribuire a fișierelor AirDrop. Deocamdată sunt compatibile doar telefoanele Google Pixel și Samsung, deși Google nu specifică care sunt aceste telefoane.

Mai multe smartphone-uri ar trebui să primească asistență pentru Nearby Share în săptămânile următoare. Funcția va fi compatibilă și cu Chromebookurile, dar asta abia în lunile următoare.

Nearby Share funcționează într-o manieră similară cu AirDrop pe dispozitivele Apple, unde selectați fișierul pe care doriți să îl partajați, alegeți „Nearby Share” și așteptați telefoane compatibile în apropierea dvs., care să apară pe ecran. După aceea, pur și simplu atingeți numele dispozitivului pe care doriți să îl partajați.

Receptorul va avea în continuare opțiunea de a accepta sau refuza fișierul, astfel încât să nu primiți fișiere din greșeală.

Google spune că funcția  va alege automat cel mai bun protocol pentru trimiterea fișierelor care ar putea fi Bluetooth, Bluetooth Low Energy, WebRTC sau Wi-Fi peer-to-peer. Acest lucru vă va permite să trimiteți fișiere chiar și atunci când sunteți offline.

Similar cu AirDrop, veți putea personaliza vizibilitatea telefonului pentru alte dispozitive din jurul vostru. Veți avea opțiunea de a alege dintre „Ascuns”, „Unele contacte” sau „Toate persoanele de contact”.

De asemenea, Google menționează în blogul său că veți putea trimite și primi fișiere în mod anonim, ceea ce înseamnă că nu va trebui să adăugați pe cineva la contactele dvs. pentru un transfer unic.

Deocamdată, Distribuția din apropiere funcționează doar cu produsele Google care sunt telefoane Android și în curând, Chromebookuri. Nu veți putea partaja fișiere cu modele iPhone, dispozitive macOS sau dispozitive Windows; Cu toate acestea, aceste platforme ar putea fi susținute în viitor, urmând ceea ce un purtător de cuvânt al Google a spus The Verge.

Sursă: gadgets.ndtv.com

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate