Connect with us

Actualitate

Praful produs de frâne poate fi mai toxic decât gazele de eșapament. Rezultatele îngrijorătoare ale unui studiu

Publicat

Un studiu recent a scos la iveală faptul că praful provenit de la plăcuțele de frână ale mașinilor poate fi mai dăunător pentru sănătatea pulmonară decât gazele de eșapament. Descoperirile ridică semne de întrebare privind poluarea generată de frâne și impactul acesteia asupra sănătății umane și mediului.

Studiul recent aduce în atenție un pericol de multe ori ignorat: praful de frână. Cu efecte grave asupra sănătății, acesta necesită reglementări mai stricte și inovații tehnologice pentru reducerea impactului asupra mediului. Viitoarele norme Euro 7 sunt un pas înainte, dar sunt necesare și alte măsuri pentru combaterea acestei probleme.

Poluarea provenită de la frâne: un pericol ascuns

Cercetătorii au constatat că particulele rezultate din uzura frânelor reprezintă principala sursă de emisii generate de transportul rutier în multe țări europene. Această formă de poluare nu este încă reglementată strict, dar poate avea efecte severe asupra sănătății umane.

Efectele prafului de frână asupra plămânilor

În cadrul experimentelor de laborator, celulele pulmonare expuse la praf de frână au prezentat reacții mai severe decât cele expuse la particule din gazele de eșapament diesel. Rezultatele indică o legătură între expunerea la praf de frână și afecțiuni precum cancerul pulmonar și astmul.

Plăcuțele de frână moderne: o surpriză toxică

Deși azbestul a fost interzis în plăcuțele de frână în Marea Britanie încă din 1999, cercetătorii au descoperit că noile plăcuțe organice fără azbest (NAO) pot fi mai toxice decât versiunile anterioare. Acest lucru se datorează conținutului ridicat de cupru, un element chimic asociat cu afectarea funcției pulmonare și un risc crescut de deces.

Cuprul: o problemă majoră în poluarea aerului

Aproximativ 50% din cuprul din aerul inhalat provine din uzura frânelor și a anvelopelor. Expunerea prelungită la această substanță este periculoasă pentru sănătate, iar specialiștii avertizează că trebuie luate măsuri pentru reducerea emisiilor provenite din această sursă.

Mașinile electrice și emisiile de praf de frână

Trecerea la vehicule electrice nu elimină această problemă, ci poate chiar să o agraveze. Din cauza greutății mai mari, mașinile electrice pot genera mai mult praf de frână decât cele pe benzină sau motorină, în ciuda reputației de „zero emisii”.

Reglementările Euro 7 și măsurile de reducere a poluării

Noile standarde Euro 7, ce vor intra în vigoare în noiembrie 2026, vor introduce limite stricte pentru emisiile de praf de frână. Această reglementare ar putea stimula inovația în dezvoltarea unor noi materiale pentru plăcuțele de frână sau a unor mecanisme de captare a prafului.

În Statele Unite, state precum California și Washington au adoptat deja legislații pentru reducerea conținutului de cupru din plăcuțele de frână, dar în principal din preocupări legate de viața acvatică.

Emisiile non-exhaust: un pericol ignorat?

Poluarea generată de uzura frânelor, anvelopelor și caroseriilor reprezintă aproximativ 60% din particulele de poluare produse de vehicule în Marea Britanie. Cercetătorii subliniază că nu există un nivel sigur de expunere la poluanții din aer, ceea ce face necesară abordarea acestei probleme la fel de serios ca emisiile de la țeava de eșapament.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Petru

    marți, 18.02.2025 at 13:35

    Nu mai umblați cu cioara vopsită. Nu știți cum să mai puneți biruri pe oameni. Rușine

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement