Eveniment
Proba scrisă de Limba şi Literatura Română la BAC 2013, susţinută de peste 2.700 de candidaţi din Alba. Vezi subiectele și baremul
Dintre cei peste 2.900 de candidaţi înscrişi din Alba pentru proba scrisă de Limba şi literatura română, la Bacalaureat, s-au prezentat la examen 2.777 de tineri. Aceştia au avut de rezolvat subiecte ce au părut dificile pentru o parte dintre tineri. Cei care nu s-au prezentat la proba de luni, mai pot susţine următoarele testări, dar nu vor promova această sesiune.
Conform datelor transmise de vicepreședintele comisiei de Bacalaureat din Alba, inspectorul şcolar Dan Cherecheș, în judeţul Alba s-au înscris pentru susţinerea probei scrise la Limba şi literatura română 2.990 de elevi, dintre care în sălile de examen s-au prezentat 2.777, iar 213 de candidaţi au absentat.
Citește și SIMULARE BACALAUREAT 2014: Vezi SUBIECTELE la Limba și literatura română . Nivel de dificultate mediu în opinia elevilor din Alba
Candidaţii care nu s-au prezentat la proba scrisă de limba şi literatura română pot susţine şi următoarele probe. Dacă vor lua note trecere, acestea vor fi recunoscute, în cea de-a doua sesiune de examene din toamnă.
Inspectorul şcolar Dan Cherecheş a adăugat că nu au fost înregistrate incidente în sălile de examen. Toate şcolile în care are loc examenul de bacalaureat au sisteme de supraveghere video. Elevii care nu s-au prezentat la probele orale pot participa la probele scrise, dar nu promovează examenul de bacalaureat.
Candidaţii nu pot intra în sălile de examen cu manuale, dicţionare, notiţe, însemnări şi alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi cu telefoane mobile sau cu orice mijloc electronic de comunicare, cei prinşi cu astfel de materiale fiind eliminaţi din examen.
Citește și BACALAUREAT 2014: MODELE de SUBIECTE şi calendarul probelor din acest an. Detalii despre examen
Examenele scrise ale bacalaureatului vor continua în 2 iulie cu proba la limba şi literatura maternă, în 3 iulie cu proba obligatorie a profilului şi în 5 iulie cu proba la alegere a profilului şi specializării. Rezultatele vor fi afişate pe 8 iulie, până la ora 12.00, iar contestaţiile pot fi depuse în aceeaşi zi, până la ora 16.00. Rezultatele finale, după rezolvarea contestaţiilor, se vor afişa în 12 iulie.
Candidaţii, care nu vor promova examenul de bacalaureat în sesiunea din vară mai au o şansă în toamnă. Pentru cea de-a doua sesiune de examene, elevii se pot înscrie între 15 – 19 iulie, perioada de desfăşurare a bacalaureatului find în august-septembrie.
SUBIECTE BACALAUREAT 2013, proba scrisă la Limba și Literatura Română
Pentru candidaţii de la PROFILUL ”REAL”, la primul subiect, pe baza unui fragment din George Călinescu – “Scrinul negru”, candidaţii au avut de rezolvat nouă puncte, printre care de identificat sinonime ale cuvintelor “mormane” şi “uzate”. Au trebuit să construiască o expresie care să conţină cuvântul “umăr”, de ilustrat, cu exemple din text, trăsături ale genului epic şi de formulat un comentariu de maxim zece rânduri pe baza textului dat.
“Strada Rahmaninov era la capătul ei dinspre lacuri un simplu drum de ţară mergând între un mal de lut şi un şir de castani înalţi, pe lângă care se întindeau gardurile unor case de pe străzile perpendiculare – răspunzând spre lacul Floreasca – şi zidurile cu ferestre mici ale unui fost grajd de cai de curse. Adesea, mormane de fân şi de gunoaie umpleau aerul cu un miros hibrid de iarbă cosită şi de putrefacţie acră […]. Deasupra dâmbului, şedea dezvolată ruina roşie a unei case neterminate. […] De acolo, strada era pavată şi canalizată, dar aproape fără nicio casă, întocmai ca şi celelalte străzi din parcelare, presărate doar cu câteva vile, nu lipsite de gust. […] Pe drum […], venea într-o după-amiază de decembrie a anului 1950, dinspre strada Băneasa Ancuţa, o ceată de vreo douăzeci de persoane, bărbaţi şi femei, într-o coloană de câte doi. […] Cu greu un spectator neinformat şi-ar fi putut da seama cine sunt aceşti oameni. Unii păreau lucrători sau mici impiegaţi, alţii aproape cerşetori, câţiva erau îmbrăcaţi mai bine, dar în veşminte prea uzate […]. Toţi se asemănau prin familiaritatea lor discretă, prin respectul pe care şi-l acordau unul altuia, indiferent de înfăţişarea vestimentară, în fine, prin figurile destinse şi expresive, în contrast cu ţinuta lor. O femeie în vârstă, iaşită la un gard, atinse de braţ pe unul din el. Acesta era un bărbat înalt, voinic, cu părul cărunt, tuns mărunt şi ascuns în parte sub şapca dată pe spate. Avea pe el numai un costum de haine gri cu petice, foarte umflat, semn că pe dedesubt era prevăzut cu un cojocel, în picioare purta bocanci grei, iar pantalonii erau strânşi jos, la gleznă, cu câte-un gumilastic gros. Omul înalt părea un hamal, iar gumilasticele aveau probabil scopul să-i degajeze picioarele în mers. Pe umerii sacoului erau cusute două bucăţi de sac gros, în vederea, fără îndoială, de a feri haina de eroziune la ridicarea greutăţilor şi de a sluji totodată ca un soi de perne de amortizare a izbiturilor”
Cerinţe:
1. Numeşte câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor: mormane şi uzate.
2. Explică rolul cratimei în secvenţa “cu câte-un gumilastic”.
3. Construieşte un enunţ în care să foloseşti o locuţiune/expresie care să conţină substantivul “umăr”.
4. Menţionează tipul de perspectivă narativă din textul dat.
5. Precizează două motive literare identificate în textul dat.
6. Selectează două secvenţe din text care fixează dimensiunea spaţială.
7. Prezintă rolul verbelor la timpul imperfect din textul dat.
8. Ilustrează, cu exemple din text, două trăsături ale genului epic.
9. Comentează în 60-100 de cuvinte următoarea secvenţă din text: “Acesta era un costum de haine gri cu petice, forate umflat, semn că pe dedesubt era prevăzut cu un cojocel, în picioare purta bocanci grei, iar pantalonii erau strânşi jos, la gleznă, cu câte-un gumilastic gros. Omul înalt părea un hamal, iar gumilasticele aveau probabil scopul să-l degajeze picioarele în mers. Pe umerii sacoului erau cusute două bucăţi de sac gros, în vederea, fără îndoială, de a feri haina de eroziune la ridicarea greutăţilor şi de a sluji totodată cu un soi de perne de amortizare a izbiturilor”.
Subiectul II Un text argumentativ de 150-300 de cuvinte despre importanţa alegerii unui model de viaţă. Elevii trebuie să respecte structura discursului argumentativ.
Subiectul III Un eseu de 600 – 900 de cuvinte în care să prezinte tema şi viziunea despre lume dintr-un text poetic studiat aparţinând lui Tudor Arghezi, Ion Barbu sau Lucian Blaga.
Pentru candidaţii de la PROFILUL ”UMAN”, la primul subiect, cerinţele au fost tot de rezolvare a nouă puncte pe baza unui text dat, la prima vedere: ” Accidentul”, de Mihail Sebastian.
La subiectul doi, elevii au avut de formulat un text argumentativ de 150-300 de cuvinte despre utilitatea scrierii unui jurnal la vârsta adolescenţei.
La al treilea subiect, candidaţii au trebuit să redacteze un eseu de 600-900 de cuvinte în care să prezinte tema şi viziunea despre lume într-un text poetic studiat, aparţinând simbolismului.
Vezi mai multe detalii despre examenul de Bacalaureat de luni şi galerie foto-video, AICI.
Descarcă aici Barem Limba Română Profil Real
Descarcă aici Barem Limba Română Profil Uman
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News