Economie
Programul de guvernare: 1000 km de autostrăzi în 4 ani, inclusiv finalizarea A10 Sebeș-Turda. Alte proiecte
Noul Executiv îşi propune realizarea, în următorii patru ani, a unui număr de 1.000 de kilometri de autostrăzi şi drumuri expres, la care se adaugă 370 de kilometri de variante de ocolire – în valoare de 5,5 miliarde de lei, fără TVA, potrivit Programului de guvernare depus miercuri dimineaţa la Parlament de premierul desemnat, Florin Cîţu.
Noul Guvern vrea să aloce în medie 2% din PIB și vrea ca proiectele de infrastructură să devină prioritate absolută în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență.
Printre măsurile de reformă, noul Guvern își propune să operaționalizeze Compania de Investiții Rutiere, o companie creată de la zero, specializată doar pe implementarea proiectelor mari, precum autostrăzile și drumurile expres.
În afară de proiectele deja demarate, noul program de guvernare vine şi cu propuneri de proiecte noi de investiţii prin programul de construcţie autostrăzi şi drumuri expres, în baza unor „documentaţii mature şi bine fundamentate, care vor stabili traseul optim şi valoarea de investiţie”:
Autostrada A8, Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni (aproximativ 311 km) – 36 miliarde de lei, conform Master Planului General de Transport al României (MPGT)
Autostrada A7, Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani – Suceava – Siret (421 km) – 8,2 miliarde de lei, fără TVA, conform analizei multicriteriale
Autostrada A13, Braşov – Bacău (160 km) – 8,8 miliarde de lei, fără TVA, conform MGPT
Autostrada A13, Sibiu – Braşov, în continuarea secţiunii Braşov – Bacău (125 km) – 7,1 miliarde de lei, fără TVA, conform MGPT
drum expres Craiova – Piteşti (loturile 3 şi 4) – 1,3 miliarde de lei, fără TVA, valoare de atribuire a contractelor
drumurile expres din zona Dobrogei, a căror rentabilitate economică impune cu prioritate realizarea lor – proiecte în valoare de 11 miliarde de lei, fără TVA (drumuri expres Buzău – Brăila, Focşani – Brăila, Brăila – Tulcea, Constanţa – Tulcea, Tişiţa – Albiţa), din care se vor finaliza drumurile expres Buzău – Brăila şi Focşani – Brăila, în valoare de 3,2 miliarde de lei, fără TVA
drum expres Calafat – Lugoj şi reabilitarea/reparaţia capitală a 157 de poduri, considerate prin expertize tehnice drept necesităţi urgente de intervenţie; drum expres Sfântu Gheorghe – Ditrău, respectiv Sovata – Miercurea Ciuc.
Accesibilitatea polilor locali de dezvoltare economică prin implementarea unui program de construcţie a unui număr de aproximativ 370 de km de variante de ocolire în perioada 2021-2024, în valoare de 5,5 miliarde de lei, fără TVA, este alt obiectiv cuprins în document. Aici sunt prevăzute, de exemplu, continuarea proiectelor de construcţie variante ocolitoare (VO, centuri ocolitoare): Drumul Naţional Centura Municipiului Bucureşti, cu intervenţiile la cele patru pasaje – Domneşti, Berceni, Olteniţa şi Mogoşoaia, VO Bârlad, VO Timişoara Sud, VO Zalău, VO Satu Mare, VO Târgu Jiu, VO Galaţi, VO Tecuci, VO Mihăileşti, VO Târgu Mureş; demararea unor proiecte noi – Centura Metropolitană Cluj-Napoca, VO Sighişoara, VO Vaslui, VO Giurgiu, VO Sf. Gheorghe, VO Piteşti Vest, VO Timişoara Vest, VO Râmnicu Vâlcea; implementarea în baza unor parteneriate cu autorităţile administraţiei publice locale a unui program de construire de variante de ocolire (VO Sibiu Sud, VO Mediaş, VO Salonta, VO Arad Est, precum şi alte proiecte, a căror fundamentare economico-socială le susţine); proiectarea şi ulterior implementarea unui ansamblu de noduri rutiere care vor asigura conectivitatea la reţeaua de autostrăzi.
Programul de guvernare prevede continuarea proiectelor în execuţie şi finalizarea acestora, respectiv:
A3, Autostrada Transilvania (circa 155 de km) – 4,2 miliarde de lei, fără TVA – pregătirea implementării tronsonului Târgu Mureş – Braşov
A1, Autostrada Sibiu – Piteşti: accelerarea implementării Autostrăzii Sibiu – Piteşti, pe toate cele 5 secţiuni ale proiectului, fiind asigurată finanţarea nerambursabilă prin emiterea deciziei de finanţare de către Comisia Europeană – total investiţie 13,7 miliarde de lei, fără TVA – din care 2,3 miliarde de lei, fără TVA, pentru secţiunile 1 şi 5, pregătirea proiectului – legătura DN7C Curtea de Argeş – A1 (Secţiunea 5 Sibiu – Piteşti) – Râmnicu Vâlcea;
A0, Autostrada de Centură a Municipiului Bucureşti (circa 100 km) – aproximativ 5 miliarde de lei, fără TVA;
A10, Autostrada Sebeş – Turda – lotul 2 – 550 de milioane de lei, fără TVA (total loturile 1 şi 2 – 1,9 miliarde de lei, fără TVA)
DX12, Drum expres Craiova – Piteşti (121 km) – 3,2 miliarde de lei, fără TVA
Drum expres Brăila – Galaţi (12 km) – 530 de milioane de lei, fără TVA; podul suspendat peste Dunăre de la Brăila – 1,9 miliarde de lei, fără TVA.
Totodată, prin document se asumă creşterea mobilităţii în zona Valea Prahovei prin finalizarea proiectării şi licitarea execuţiei lucrărilor pentru construcţia Autostrăzii Ploieşti – Braşov (6,5 miliarde de lei, fără TVA, conform studiului de fezabilitate din 2010); creşterea capacităţii administrative a CNAIR, pentru buna implementare a Autostrăzii Ploieşti – Braşov, prin dezvoltarea unui parteneriat cu Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) şi realizarea unor investiţii, în scopul fluidizării traficului pe DN1 (ca de exemplu, pasaje subterane sau supraterane, benzi suplimentare, bretele de acces).
Se amintește de atragerea specialiștilor români care lucrează în străinătate (“repatrierea”) în implementarea unor proiecte majore de miliarde de euro, de parteneriate cu instituții publice care gestionează infrastructură în alte state membre UE pentru asistență tehnică.
Se va acționa pe 3 direcții pentru a obține un mix care să asigure necesarul de finanțare:
– alocarea, în medie, a 2% din PIB pentru infrastructura de transport pentru următorii 4 ani;
– utilizarea fondurilor externe nerambursabile (P.O.I.M., C.E.F., P.O.T., P.N.R.R.);
– antrenarea de fonduri rambursabile, fonduri de tip P.P.P. sau împrumuturi I.F.I.
AICI DOCUMENTUL COMPLET: PROGRAM-DE-GUVERNARE-FLORIN-CITU-PNL.USR-PLUS.UDMR_
Alte măsuri
Consolidarea parteneriatului dintre C.N.A.I.R. și autoritățile locale pentru implementarea unor proiecte de infrastructură de interes local și regional de natura variantelor ocolitoare, drumurilor de legătură la drumurile naționale, autostrăzilor, drumurilor expres, drumurilor alternative ca soluții pentru descongestionarea de trafic rutier, inclusiv modernizarea, reabilitarea acestora, precum și între C.F.R. S.A. și autoritățile administrației publice locale, pentru modernizarea infrastructurii feroviare, în scopul introducerii trenurilor metropolitane și urbane.
Intensificarea colaborării în cadrul Parteneriatului Inițiativei celor trei Mări, în vederea dezvoltării unor proiecte de infrastructură de transport de importanță strategică regională, care vor contribui la dezvoltarea economică și la coeziunea europeană.
Utilizarea duală a infrastructurii de transport: construcția sau dezvoltarea infrastructurii de transport trebuie să asigure permanent, procesul de transport, atât pentru pasageri și mărfuri, cât și pentru mobilitatea militară și transportul echipamentelor aferente acesteia.
În domeniul fondurilor europene, este prioritară închiderea P.O.I.M. 2014-2020, pregătirea viitorului exercițiu financiar P.O.T. 2021-2027 și lansarea Planului Național de Redresare și Reziliență.
surse: agerpres.ro. hotnews.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
pilu
miercuri, 23.12.2020 at 16:19
Fratilor la munca. Punem pusca jos si cu totii la construit autostrazi. Asa nu ne mai facem de ras !