Actualitate
Proiect în dezbatere la Finanţe: Impozit pe venit agricol redus dacă recolta este calamitată, comunicare electronică cu Fiscul şi eşalonări de plată
Ministerul Finanţelor Publice a pus în dezbatere, luni, un proiect de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea unor acte normative şi reglementarea unor măsuri fiscale. Se propune ca agricultorii care au înregistrat pagube anul trecut din cauza fenomenelor meteorologice să beneficieze de anularea impozitului pe venit datorat pentru 2013, proporţional cu gradul de calamitate al producţiei agricole, dacă acesta este de peste 30% şi impozitul se calculează pe norme de venit. De asemenea, se propune un sistem de comunicare electronică între contribuabili şi organele fiscale inclusiv în ceea ce priveşte comunicarea către contribuabili a actelor administrative fiscale şi a oricăror alte acte procedurale. O altă prevedere este includerea creanţelor stabilite de alte autorităţi şi transmise ANAF la eşalonări de plată.
Citeşte şi CALENDARUL obligaţiilor fiscale pe luna IUNIE 2014: Termene de depunere la Fisc pentru declarațiile de mențiuni, situații, formulare și plăți
Impozitul pe venitul din activităţi agricole datorat pentru anul fiscal 2013 de contribuabilii care au desfăşurat activităţi agricole individual sau în asociere se va anula dacă a fost stabilit pe bază de norme de venit, iar producţia a fost afectată în proporţie de peste 30%, cu acte doveditoare, nefiind încheiată o poliţă de asigurare aferentă, potrivit proiectului de ordonanţă de urgenţă.
Gradul de calamitate se dovedeşte cu documentul emis de autoritatea competentă. Agricultorii au consemnat anul trecut pierderi de venit ca urmare a pagubelor produse de fenomenele meteo extreme, ceea ce a generat un impact fiscal negativ pentru cei care au avut venitul stabilit pe bază de normă de venit.
„Aceşti producători agricoli au declarat şi în unele cazuri au şi plătit impozitul calculat pe baza normelor de venit într-un context în care au suferit pierderi economice importante (243.253.000 lei). În aceste condiţii, plata impozitului pe venit reprezintă o pierdere suplimentară, având în vedere faptul că producătorii nu au realizat valoare adăugată în anul economic respectiv”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de ordonanţă.
Impactul bugetar estimat pentru această scutire acordată agricultorilor este de 5,22 milioane lei în acest an. Fiscul va emite în aceste cazuri decizia de anulare a impozitului şi a obligaţiilor fiscale accesorii aferente acestuia. Pentru cei care au plătit deja impozitul aferent anului trecut sumele vor fi restituite. Procedura de anulare a impozitului pe venitul din activităţi agricole, inclusiv a obligaţiilor fiscale accesorii aferente acestuia, se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice, la propunerea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
De asemenea, se propune reglementarea unei excepţii în privinţa obligaţiei de desemnare a unui împuternicit de către contribuabilii rezidenţii statelor membre UE, excepţie care să fie extinsă şi în privinţa persoanelor care sunt rezidente în state semnatare a unor convenţii, acorduri şi orice alte instrumente juridice internaţionale la care România este parte, dacă respectivele documente conţin reglementări privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal şi recuperarea creanţelor fiscale.
O altă propunere este reglementarea posibilităţii emiterii şi comunicării actelor administrative fiscale şi în formă electronică, reglementarea posibilităţii contribuabililor de a transmite la organele fiscale cereri ori alte acte procedurale utilizând mijloacele de transmitere la distanţă, precum şi reglementarea unor reguli care să stabilească nu numai aceste posibilităţi, ci şi condiţiile în care ele se realizează, în special cele referitoare la identificarea contribuabililor în mediul electronic.
Organul fiscal va avea posibilitatea de a transmite, inclusiv în format electronic, la solicitarea unor autorităţi publice, documentele privind situaţia fiscală a unui contribuabil.
O altă prevedere este includerea creanţelor stabilite de alte organe şi transmise spre recuperare ANAF în sfera de aplicare a eşalonărilor la plată, astfel încât vor constitui obiect al eşalonării toate obligaţiile de plată existente în evidenţa organului fiscal la data emiterii certificatului de atestare fiscală, această măsură reprezentând o relaxare a condiţiilor de acordare şi menţinere a eşalonării şi asigurând evitarea executării contribuabililor viabili din punct de vedere economic, menţinerea lor în activitate şi implicit păstrarea locurilor de muncă, precum şi completarea dispoziţiilor referitoare la modificarea deciziei de eşalonare la plată.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News