Connect with us
Publicitate

Actualitate

Proiect la Ministerul Transporturilor: Dronele vor trebui autorizate în spațiul aerian. Schimbări majore propuse în noul Cod Aerian al României

d

Publicat

drona Ministerul Transporturilor a postat, în dezbatere publică, noul Cod Aerian al României, cu prevederi care privesc atât aeronavele comerciale, militare, aparatele de zbor de tip elicopter, avion ușor, dar și dronele.

„Se asigură astfel creşterea nivelului de siguranţă a zborului prin aplicarea unor standarde comune în cadrul activităţilor aeronautice militare, standarde care vor fi asigurate la nivelul celor europene şi NATO, precum şi pentru zonele de interes militar şi de servitute aeronautică”, se arată în nota de fundamentare a proiectului, care va sta în procedura de transparență până la data de 20 august.

Una din principalele schimbări constă în obligativitatea ca toate aeronavele să fie echipate cu dispozitive de identificare a poziției acestora în zbor, astfel încât să poată fi identificate în cazul unui accident sau eveniment nedorit.

Potrivit proiectului de lege, începând cu data de 1 ianuarie 2021, în condițiile în care reglementările europene nu prevăd alte termene, toate aeronavele care operează în spațiul aerian național sunt obligate să dețină la bord un dispozitiv funcțional de localizare care să se activeze în caz de urgenţă.

Au fost introduse, de asemenea, interdicții pentru operarea aeronavelor deasupra zonelor dens populate sau a adunărilor de oameni în aer liber, în special sub înălțimea de 300 de metri, conform standardelor internaționale.

O altă modificare majoră se referă la drone și la aparatele de zbor fără pilot la bord, cărora li se vor impune mai multe restricții. Astfel, aceste aparate vor putea survola doar în zonele în care își dă acordul Ministerul Apărării sau structurile de securitate, astfel încât să nu fie vizate obiectivele structurilor din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională. În caz contrar, autoritățile pot indisponibiliza dronele, până la aplicarea măsurilor legale.

„Certificatul de înmatriculare este document obligatoriu la bordul aeronavelor civile şi aeronavelor de stat de transport. Prin excepţie, în cazul aeronavelor fără pilot la bord, certificatul de înmatriculare trebuie să se afle în permanenţă la persoana care asigură controlul de la distanţă al  aeronavei sau programarea zborului acesteia. Ministerul Transporturilor poate stabili, prin reglementări specifice, categorii și/sau tipuri de aeronave fără pilot la bord sau aeronave ultraușoare nemotorizate care pot opera în spaţiul aerian naţional fără să deţine un certificat de înmatriculare, în baza unui certificat de identificare sau fără un astfel de certificat”, se mai precizează în proiect.

Capitolele dedicate sancțiunilor și infracțiunilor la Codul Aerian au fost schimbate aproape în totalitate, amenzile în cazul unor încălcări ale noilor prevederi mergând și până la sume cuprinse între 300 și 400.000 lei.

Au fost introduse reguli noi privind parașutele, care vor deține, fiecare dintre ele, un certificat de înmatriculare, în caz contrar fiind prevăzute sancțiuni sau chiar pedepse cu închisoarea.

Deși este postat de doar câteva zile pe site-ul ministerului Transporturilor, proiectul de lege a și primit mai multe observații și propuneri, cele mai multe legate de utilizarea dronelor în spațiul aerian al României:

„Propun armonizarea legislației cu cea europeană (sau americană) unde dronele nu necesită înamtriculare. Aceasta este tendința firească în domeniu, cu atât mai mult cu cât acestea sunt niște aeromodele. În mod arbitrar au fost introduse în aceeasi categorie cu <aparatele de zbor fără pilot>. Este absolut normal ca utilizarea lor în zonele adiacente aeroporturilor, așezărilor urbane, unităților militare să fie restricționată. În rest zborul ar trebui permis atâta vreme cât răspunderea pentru eventualele pagube produse să fie în sarcina utilizatorului”, a propus un cetățean.

„Dronele/quadcopterele nu sunt aeronave, sunt aeromodele. Vă rog să le clasificați în mod corect și obiectiv. Ce urmează? Să spuneți că zmeele de le ridică copii la mare sau lampioanele sunt aeronave și ele?

Plafonul de greutate trebuie evident ridicat, trebuie eliminată obligativitatea înmatriculării pentru quadcopterele/dronele ușoare, sau procesul de înmatriculare să fie mult simplificat, trebuie să existe posibilitatea înmatriculării online pentru cei cu drone grele”, a transmis un alt cetățean.

Vezi: Proiect – Codul Aerian al României

sursa: legestart.ro, mt.gov.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate