Actualitate
Proiect pentru legiferarea co-voiajului. Cum ar putea funcţiona ridesharingul în România. Condiţii pentru călătoria mai multor persoane în acelaşi autovehicul
Un proiect de lege pentru modificarea şi completarea legii privind transportul în regim de taxi introduce reglementări pentru co-voiajare (ridesharing). Se legiferează astfel împărțirea unui autovehicul între mai mulți pasageri, care călătoresc în aceeași direcție.
Noile mijloace de transport nu vor avea autorizații de taxi, ci cu un atestat eliberat de platforma online pe care se vor înscrie atât șoferii doritori, cât și pasagerii.
Co-voiajul presupune împărțirea unui autovehicul între mai mulți pasageri, care călătoresc în aceeași direcție, și bineințeles, împărțirea costului. Conducătorii auto și pasagerii se înscriu pe o platformă specializată, unde vor lua la cunoștință despre costul călătoriei (mașina nu are un aparat de taxare), despre ceilalți pasageri (fiecare se înscrie cu un profil) și despre conducătorii auto (înscriși cu nume, prenume, poză, tipul autoturismului, preferințe, calificative). Dacă va fi oprit de poliție pentru acte, șoferul acestui taxi va arăta adeverința de la platforma pe care s-a înscris.
Modificările propuse în lege:
La Art. 11, după litera h) se introduce o nouă literă, h1) cu următorul cuprins:
„h1) Co-voiajarea – activitatea de transport fără scop lucrativ, desfășurată între persoane fizice independente, care presupune utilizarea în comun, fără scop profesional, a unui autovehicul cu cel mult 9 locuri, de către un conducător auto și unul sau mai mulți pasageri care călătoresc în aceeași direcție, cu condiția ca deplasarea să fie efectuată de către conducătorul auto în scop personal, iar conducătorul auto împreună cu pasagerul sau pasagerii împart exclusiv costurile deplasării propuse.”
Platformele vor fi administrate de un furnizor de servicii, unde șoferii și pasagerii vor avea cont și vor accepta termenii și condițiile privind conduită în co-voiaj: “Operatorul platformei nu acceptă ordine privind servicii de transport din partea pasagerilor, nu există relație de subordonare între conducătorul auto și operatorul platformei digitale, iar acești conducători auto nu efectuează activități în numele sau pe seama operatorului platformei”, se explică în expunerea de motive a proiectului.
Inițiatorii proiectului insistă că șoferii care vor face aceste activități își planifică o călătorie “ocazională”, “în scopuri personale” și se oferă să împartă costurile cu ceilalți pasageri de pe traseu, fără un profit neapărat, pentru că nu acționează la comanda unui client, ca un șofer de taxi. Nu se specifică însă cum vor fi încasați banii proveniți din costurile împărțite cu pasagerii și cum vor fi, eventual, justificați sau impozitați.
„Art. 251
(1) Activitățile de co-voiajare vor fi desfășurate doar de conducătorii auto care dețin în proprietate un autovehicul sau beneficiază de dreptul de a folosi respectivul autovehicul în scop personal, indiferent de titlul în baza căruia a fost acordat.
(2) Activitățile de co-voiajare vor fi intermediate printr-o platformă digitală, administrate de către un furnizor de servicii terț, indiferent dacă activitatea furnizorului de servicii terț este remunerată.
(3) La înregistrarea pe platformă, conducătorii auto și pasagerii vor consimți în mod expres acceptarea și respectarea termenilor unilateral stabiliți de platforma digitală, în conformitate cu legea.
(4) La cerea autorităților competente, conducătorii auto și pasagerii au obligația de a furniza suficiente informații, sub orice formă, astfel cum au fost acestea eliberate de platformă, care să ateste desfășurarea activității de co-voiajare, în conformitate cu prezenta lege.”
Proiectul legislativ intră în dezbatere la Senat, apoi la Camera Deputaților, forul decizional.
surse: legestart.ro, senat.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News