Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Raport Inspecția Judiciară: Peste 2.000 dosare de criminalitate economico-financiară cu prejudicii totale de miliarde de lei sunt pe rolul instanțelor

Publicat

instanta judecataPeste 2.000 de dosare de criminalitate economico-financiară, cu un prejudiciu total care se ridică la câteva miliarde lei, se află pe rolul instanțelor din România, potrivit unui raport al Inspecției Judiciare.

Controlul privind respectarea dispozițiilor legale referitoare la modalitatea de instrumentare a cauzelor, precum și din perspectiva practicii judiciare a instanțelor judecătorești sub aspectul măsurilor dispuse pentru recuperarea prejudiciilor în dosarele penale având ca obiect anumite categorii de infracțiuni a fost demarat în august 2014, fiind realizat distinct pentru Înalta Curte de Casație și Justiție și pentru curțile de apel.

Conform raportului, au făcut obiectul verificărilor dosarele de spălare de bani, evaziune fiscală și contrabandă, precum și cele privind infracțiunile împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene.

Verificările efectuate la nivelul ÎCCJ au arătat că pe rolul instanței supreme se află un număr total de 61 de dosare, având ca obiect infracțiuni din categoria celor care au făcut obiectul controlului, aflate în diferite faze procesuale.

„Defalcat pe faze procesuale, s-a comunicat existența a șase dosare de fond, 18 cauze în apel, 35 de dosare de recurs și două cauze în recurs în casație, perioada de referință fiind 01.01.2013 — 01.04.2015. Sub aspectul prejudiciilor înregistrate în respectivele cauze, acestea se situează între limita minimă de aproximativ 7.000 de lei și limita maximă de peste 300.000.000 de euro”, se precizează în raportul IJ.

În cele șase dosare de fond, prejudiciul total stabilit în faza de urmărire penală este de 13.721.948 de lei și de 303.888.615 euro. În cazul dosarelor de recurs și recurs în casație, valoarea totală a despăgubirilor civile, stabilite în mod definitiv, este de 100.500 de euro și 52.927.756 de lei.

„În ceea ce privește aspectele legate de stadiul punerii în executare a dispozițiilor din hotărârile penale cu referire la despăgubiri, confiscare și măsuri asiguratorii, este de reținut faptul că aceste obligații nu incumbă Înaltei Curți de Casație și Justiție, întrucât nu este instanță de executare”, se arată în raport.

Verificările au mai evidențiat faptul că instanța supremă a soluționat cauzele care constituie obiectul controlului cu respectarea normelor procedurale și în termene rezonabile, prin raportare la volumul de activitate al Secției penale. Astfel, sub aspectul duratei procedurilor judiciare, cauzele aflate pe fond au durate cuprinse între două și zece luni, dosarele de apel sunt înregistrate de cel mult câteva luni, fiind soluționate cu operativitate, iar soluționarea dosarelor în recurs și în recurs în casație s-a realizat în cel mult un an.

Potrivit raportului, durata de timp afectată procedurilor în cauzele de competența ÎCCJ „se caracterizează prin celeritate, promptitudine și eficiență, dispunându-se măsurile necesare unei bune și reale administrări a actului de justiție”.

În ceea ce privește curțile de apel și instanțele arondate, la nivelul lunii aprilie a acestui an se aflau pe rol 2.152 de dosare având ca obiect infracțiunile de spălare de bani, evaziune fiscală și contrabandă, precum și cele privind infracțiunile împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene. Dintre acestea, 1.410 dosare au o vechime în sistemul judiciar mai mică de un an, 673 cauze între un an și trei ani, 60 între trei și cinci ani, iar opt dosare sunt mai vechi de 10 ani.

Faptul că 65% din numărul total de dosare se încadrează într-o durată a procedurilor judiciare mai mică de un an este apreciat ca o dovadă a unei bune administrări a actului de justiție, având în vedere că este vorba despre cauze complexe, atât din punct de vedere al numărului de fapte ori de persoane trimise în judecată, cât și din punct de vedere al probatoriului complex ce trebuie administrat.

„De aceea, un număr de 673 de dosare care au o durată a procedurii judiciare cuprinsă între un an și trei ani este apreciat ca fiind rezonabil și respectând, în ansamblu, criteriul de celeritate al soluționării, dosarele cu această durată a procedurii judiciare reprezentând 31% din numărul total al cauzelor aflate pe rol”, se arată în raport.

În cazul dosarelor cu o vechime mai mare de trei ani, s-a apreciat, în urma verificărilor, că întârzierile se datorează în principal unor cauze obiective.

Printre motivele obiective care au dus la amânarea judecării cauzelor, IJ a identificat complexitatea dosarelor, parcurgerea mai multor stadii procesuale ca urmare a casării hotărârilor cu trimitere spre rejudecare la prima instanță ori la instanța de apel, soluționarea unor cereri de strămutare, prelungirea duratei procedurilor ca urmare a comportamentului părților sau declinările succesive de competență.

Au fost însă identificate și o serie de cauze subiective, precum depășirea termenului de 15 zile prevăzut de lege pentru amânarea pronunțării, redactarea cu întârziere a hotărârilor, amânarea repetată a pronunțării sau lipsa de fermitate a instanțelor în raport cu părțile care lipsesc nejustificat de la termenele de judecată.

Din verificări a mai reieșit că, între 1 ianuarie 2013 și 1 aprilie 2015, au fost soluționate 2.813 dosare ce aveau ca obiect infracțiuni economico-financiare care au făcut obiectul controlului.

În ceea ce privește prejudiciile stabilite de instanțele de judecată prin hotărâri definitive pronunțate în intervalul 1 ianuarie 2013 — 1 aprilie 2015, acestea se ridică la peste 1,3 miliarde de lei, 80.379.207 de euro și 149.265.191 de dolari, la care se adaugă sume mai mici în alte valute.

Raportul întocmit de IJ a analizat și măsurile dispuse de instanțele de judecată pentru asigurarea recuperării prejudiciilor din dosarele aflate pe rol.

„S-a constatat incidența redusă a situațiilor în care în timpul judecății s-a pus în dezbatere și s-a dispus luarea unor măsuri asigurătorii, în majoritatea situațiilor prin hotărârea de condamnare fiind menținute măsurile asiguratorii dispuse de parchet în cursul urmăririi penale. În cazuri izolate, au fost luate măsuri de indisponibilizare a bunurilor de către instituțiile financiare locale, urmare a dispozițiilor instanțelor de judecată. În situația în care s-a constatat absența unor măsuri asigurătorii în cursul urmăririi penale, dar și neadoptarea unor astfel de măsuri în cursul judecății, din relațiile comunicate de instanțe se reține că, de regulă, motivul invocat a fost acela al inexistenței unor bunuri în proprietatea inculpaților, fapt constatat în cursul urmăririi”, se menționează în documentul citat.

Referitor la practicile neunitare în materia analizată, verificările efectuate au arătat existența mai multor situații de interpretare diferită a textelor de lege referitoare la măsurile asigurătorii și recuperarea prejudiciilor.

Pornind de la constatările efectuate și concluziile rezultate în urma verificărilor, IJ propune înaintarea actului de control Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii pentru a dispune asupra raportului, precum și comunicarea raportului curților de apel și ÎCCJ pentru a dispune asupra propunerilor și măsurilor ce se impun pentru înlăturarea deficiențelor și reducerea riscurilor în cazul vulnerabilităților constatate.

Se propune, totodată, dezbaterea în cadrul ședințelor de pregătire profesională și întâlnirilor lunare ale judecătorilor a situațiilor care au generat interpretarea și aplicarea neunitară a legii, în vederea stabilirii unor proceduri de lucru unitare în materia măsurilor asigurătorii.

O altă propunere se referă la transmiterea raportului către Institutul Național al Magistraturii, „pentru a se aprecia cu privire la oportunitatea includerii în tematica referitoare la practicile neunitare ale instanțelor judecătorești a aspectelor rezultate din verificările efectuate”.

sursa: agerpres.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

Cum să obții viză pentru SUA. Ghid publicat de MAE, pentru românii care vor să călătorească în scop turistic sau de afaceri

Publicat

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a elaborat și pune la dispoziția cetățenilor români un ghid, de tip „Smart Flyer”, care conține informații utile referitoare la pașii de urmat pentru obținerea vizei necesare pentru călătorii de scurtă ședere în SUA, în scop de afaceri sau turistic.

MAE informează că, prin simpla accesare a QR-codurilor incluse în acest pliant, cetățenii români care intenționează să călătorească în SUA, în scop de afaceri sau turistic, pentru mai puțin de 90 de zile, intenționând astfel să depună cereri pentru obținerea vizei temporare de tip B1/B2, vor fi direcționați către formularul DS-160, necesar a fi completat pentru acest tip de viză și vor afla informații privind achitarea taxei de viză, încărcarea unei fotografii la standardele solicitate în aplicație și programarea la interviu.

Pliantul este disponibil AICI: flyer Viza SUA

„Publicarea și diseminarea acestui material informativ se înscrie în demersurile întreprinse constant de MAE și celelalte autorități cu competențe în domeniu pentru atingerea obiectivului urmărit de către Guvernul României, respectiv includerea României în Programul american Visa Waiver.

Includerea României în Programul Visa Waiver va permite cetățenilor români să călătorească fără viză în SUA

MAE reamintește că includerea României în Programul Visa Waiver va permite cetățenilor români să călătorească fără viză în SUA, pentru scurtă ședere (de până la 90 de zile), în scop de afaceri sau turistic.

Principalul criteriu tehnic stabilit de legislația americană pentru includerea în acest program, care nu permite la acest moment accesul României, este ca rata de refuz pentru vizele turistice și de afaceri înregistrată în anul precedent să se situeze sub plafonul de 3%.

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a elaborat și pune la dispoziția cetățenilor români un pliant (de tip „Smart Flyer”) care conține informații utile referitoare la pașii de urmat pentru obținerea vizei necesare pentru călătorii de scurtă ședere în Statele Unite ale Americii, în scop de afaceri sau turistic”, potrivit comunicatului de presă.

MAE le recomandă cetățenilor români să consulte cu maximă atenție procesul de solicitare a vizei necesare pentru călătorii de scurtă ședere în Statele Unite ale Americii în scop de afaceri sau turistic și să aplice pentru obținerea acesteia numai după ce se asigură că îndeplinesc condițiile necesare.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Competențe adaptate în funcție de profilul elevilor și orientare școlară la finalul clasei a VIII-a. Planuri pentru 2023

Publicat

Ministrul Educației a dat detalii despre o nouă programă școlară la liceu, care va intra în vigoare în septembrie 2023, bazată pe competențe adaptate elevilor.

“Începând cu septembrie 2023 vom avea planuri de învățământ noi, curriculum adecvat adaptat conform cerințelor societății și conform nevoilor elevilor de a dobândi aceste competențe cunoscute, și astfel de evaluări standardizate vor sprijini inclusiv definirea planurilor de învățământ și a curriculei care trebuie să fie gata în septembrie 2023. Sunt un instrument serios de sprijin în acest sens,” spune ministrul Cîmpeanu, la Digi24, potrivit edupedu.ro.

Potrivit sursei citate, o schimbare importantă va fi extinderea de curriculumul la decizia școlii. Curriculum la decizia școlii (CDS) înseamnă discipline/domenii de studiu/module de pregătire opţionale ofertate la nivel naţional şi/sau la nivelul unităţilor de învăţământ, numite generic opţionale.

“Avem un nivel al competențelor generale, avem competențe specifice în domeniul digital, avem competențe de comunicare nu numai în limba română, ci și comunicare în limbi de circulație internațională, avem competențe specifice adaptate profilului fiecărui elev, pentru că vom dezvolta și acele competențe către care elevii au o înclinație mai mare. Este vorba de un curriculum la dispoziția școlii mult extins în funcție de profilul elevilor din fiecare școală,” a spus ministrul Cîmpeanu.

Planurile cadru înseamnă lista de discipline și numărul de ore aferente pentru clasele a IX-a, a X-a, a XI-a și a XII-a. Au fost realizate în 2020 și lansate în dezbatere publică după ce Sorin Cîmpeanu și-a preluat mandatul. Au fost însă retrase pentru a redacta unele noi, cu justificarea că ministerul a primit “prea multe propuneri”, 10 mii la număr.

Orientare școlară la finalul clasei a VIII-a

Ministrul a spus și că la finalul clasei a VIII-a elevii vor face orientare școlară, fără să dea detalii dacă va fi o disciplină, o sarcină a dirigintelui la clasă sau a consilierului școlar.

“Avem de asemenea alături de aceste competențe și operațiunea de orientare școlară care va fi făcută la finalul clasei a VIII-a prin care aceste elemente definitorii pentru profilul fiecărui absolvent de învățământ gimnazial vor fi identificate și vor constitui o bază solidă pentru opțiunile fiecărui elev după absolvirea cursurilor gimnaziale pentru intrarea în liceu și mai apoi în facultate,” a spus Sorin Cîmpeanu.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

FOTO: Elevi ai Colegiului Militar Alba Iulia, premiați la Concursul Național de Fizică „Constantin Sălceanu”

Publicat

Elevii Colegiului Național Militar „Mihai Viteazul” Alba Iulia, pasionați de domeniul științei și de disciplina fizică, au obținut premii la Concursul Național de Fizică „Constantin Sălceanu”.

Organizat începând cu anul 2003 de către Facultatea de Fizică din cadrul Universității de Vest Timișoara, concursul are ca scop promovarea interesului pentru fizică în rândul elevilor de liceu și selectarea de studenți, anunță reprezentanții colegiului.

Anul acesta, concursul s-a desfășurat atât la Facultatea de Fizică din Timișoara, cât și în centrele de concurs din Alba Iulia (Colegiul Național Militar „Mihai Viteazul”), Reșița și Drobeta Turnu-Severin, reunind peste 300 de liceeni.

Premierea câștigătorilor a avut loc în weekend la Facultatea de Fizică din Timișoara, ocazie cu care premianții au avut posibilitatea de a lua contact cu mediul academic, de a vizita facultatea, laboratoarele și sălile de curs și de a se familiariza cu dispozitivele experimentale din cabinetele de fizică.

Elevii colegiului militar, coordonați de profesoarele Dorina Filipescu, Sanda Irimie și Laura Ciobanu au obținut la acest concurs premii și mențiuni.

Premiul II:

  • Eleva sergent Diana Olteanu (clasa a XII-a)
  • Eleva sergent Andreea Ghițoiu (clasa a XII-a)
  • Elev sergent major Andrei Zobrinschi (clasa a XII-a)

Premiul III:

  • Elev sergent Denis Rus (clasa a XII-a)
  • Eleva sergent Diana Dandu (clasa a XII-a)
  • Eleva plutonier adjutant Anamaria Șteopoae (clasa a XII-a)
  • Eleva sergent major Larisa Filip (clasa a XII-a)
  • Eleva sergent Maria Noja (clasa a XI-a)
  • Elev sergent Adi Tuță (clasa a XI-a)

foto: Colegiul Militar Alba Iulia/Facebook

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

S-au scumpit lucrările pentru renovarea Palatului Principilor din Alba Iulia. Și contribuția de la bugetul local este mai mare

Publicat

Lucrările pentru renovarea Palatului Principilor Corp ”E” s-au scumpit, iar primăria actualizează documentația proiectului și o propune pentru aprobare în ședința Consiliului Local Alba Iulia de marți, 17 mai.

Dacă în 2017, la momentul semnării contractului de finanțare prin POR, suma era de 21.724.540,91 lei (inclusiv TVA) și apoi modificată la 23.119.229,19 lei (inclusiv TVA) în 2019, acum valoarea urcă la 27.500.000 lei (Inclusiv TVA).

Mai mare este și contribuția proprie în proiect a Municipiului Alba Iulia: 6.434.327,46 lei (față de valoarea inițială de 658.868,37 lei și cea modificată în 2019 la 2.053.556,65 lei). Aceasta reprezintă achitarea tuturor cheltuielilor neeligibile ale proiectului și contribuția de 2% din valoarea eligibilă a proiectului (421.313,45 lei), reprezentând cofinanțarea proiectului Conservarea, Restaurarea și Valorificarea durabilă a ansamblului Palatului Principilor din Alba Iulia – Centru Expozițional Corp Principal „E”.

Când ar putea fi deschis pentru vizitare un corp al Palatului Principilor

După ani de lucrări de restaurare, un corp al Palatului Princiar ar putea fi deschis pentru turiști, în toamna anului 2022. Potrivit primarului Pleșa, în corpul restaurat va funcționa un muzeu permanent, dar vor exista și spații pentru expoziții temporare. Mare parte din expoziții se vor axa pe viața principilor Transilvaniei.

Proiectul a fost depus pentru finanțare prin POR, în noiembrie 2016 și este în implementare pe baza contractului semnat în mai 2017.

În 2021 a fost actualizat devizul general și indicatorii tehnico-economici, iar acum se actualizează bugetul proiectului.

  • Valoare totală: 27.500.000 lei (Inclusiv TVA)
  • Valoare totală eligibilă: 21.065.672,54 lei
  • Valoarea eligibilă nerambursabilă din fonduri: 17.905.821,66 lei (85%)
  • Valoarea eligibilă nerambursabilă din buget național: 2.738.537,43 lei (13%)
  • Valoarea co-finanțării eligibile beneficiar: 421.313,45 lei (2%)
  • Valoare neeligibilă inclusiv TVA: 6.434.327,46 lei

Lucrări complexe pentru renovarea Palatului Principilor

Pentru restaurarea, consolidarea, conservarea și valorificarea durabilă a corpului principal al Palatului Principilor au fost derulate lucrări atât la interior, cât și la exterior.

Edificiul a fost ridicat în secolul al XV-lea şi este considerat de către specialiști cea mai importantă clădire administrativă din Transilvania.

Are, ca multe alte monumente din Cetatea Alba Iulia, o istorie îndelungată, legată de personalități și evenimente marcante din istoria Transilvaniei și chiar a Europei. Palatul din zilele noastre reprezintă aproximativ 2/3 din ceea ce a fost în epoca premodernă, când era reședința principilor Transilvaniei.

Chiar și astfel segmentat, Alba Iulia are în acest ansamblu un monument unic în Transilvania, care a constituit un model pentru clădirile Renașterii târzii ale provinciei.

Se vor crea produse culturale noi, prin diversificarea ofertelor de turism, alimentaţie şi cazare publică, prin faptul că va deveni un pol catalizator, de convergenţă şi atracţie pentru turişti.

Lucrările la Corpul E, inițial au fost inițial în valoare de 16,2 milioane de lei fără TVA și sunt executate de firma EURAS SRL Satu Mare, iar prima dată când licitația a fost atribuită, termenul de terminare a restaurării era anul 2020. Termenul de finalizare a lucrărilor s-a decalat din cauza săpăturilor arheologice și complexității lucrărilor de restaurare.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax