Connect with us
Advertisement

Actualitate

Reguli noi pentru PISCINE publice. Limite de utilizatori, norme pentru calitatea apei şi amenzi mai mari. Proiect

Publicat

piscina publica Ministerul Tineretului şi Sportului (MTS), împreună cu Ministerul Sănătăţii (MS) pregătesc reguli noi pentru funcționarea și exploatarea piscinelor de uz public din România. Noile norme vor include inclusiv specificarea limitei maxime de utilizatori admisibili simultan şi cerinţe privind calitatea apei.

Un proiect pus în dezbatere de MTS, ce se referă la aprobarea normelor generale privind funcționarea și exploatarea piscinelor de uz public din România prevede tipurile de piscine şi ştranduri pentru care vor trebui respectate reguli noi, dar şi amenzi date de Direcţia Sanitară Publică, pentru neconformităţi.

Prevederile nu se aplică piscinelor destinate utilizărilor din domeniile medical (terapeutic, reabilitare), balnear, cosmetic și altele asemenea ale căror cerințe sunt definite prin reglementări specifice.

Piscina este definită ca fiind complexul echipat pentru scăldat care implică prezența unuia sau mai multor bazine artificiale folosite pentru activități de agrement, formative și/sau sportive precum și toate celelalte spații necesare desfășurării corespunzătoare a acestor activități, se arată în proiect. Pentru cele din complexuri, acestea au suprafața apei din bazin (mai puțin bazinul de sărituri sau cel de bălăceală) mai mare de 100 mp, sunt în uzul exclusiv al utilizatorilor funcțiunii principale (hotel etc), iar numărul acestora este mai mare de 50 de personae. De asemenea, piscina este utilizată și de alți utilizatori în afara celor proveniți din funcțiunea principală (hotel etc).

“Pentru a asigura un sistem unitar de cerințe, Ministerul Tineretului şi Sportului, împreună cu Ministerul Sănătăţii, în conformitate cu standardele tehnice prevăzute în legislația națională și europeană, vor elabora, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri de guvern, un ordin comun care va cuprinde:

– cerințele structural-funcționale, manageriale, tehnice, de mediu și de igienă din piscine, inclusiv specificarea limitei maxime de utilizatori admisibili simultan

– cerințe privind evaluarea calității apei din bazin;

– modul de exercitare a supravegherii și a controalelor;

– documentația pentru controalele interne prevăzute

– derogările”, se mai precizează în proiect.

De asemenea, “pentru a asigura igiena, siguranța instalațiilor și a utilizatorilor și funcționalitatea piscinei sunt identificate următoarele ocupații specifice:

– salvator în piscină

– responsabilul cu instalațiile tehnologice.

Salvatorul este o persoană calificată pentru salvare și prim ajutor acordat persoanelor care desfășoară activități în apa din bazinele piscinelor și pe cheiurile/plaja înconjurătoare a acestora și care a obținut brevetul de atestare a acestor competențe emis de o entitate competentă recunoscută de Autoritatea Națională pentru Calificări. Veghează în scopuri de siguranță activitățile care au loc în bazine și în spațiile perimetrale acestora, respectiv pe plaje. Prezența salvatorilor la piscină este proporțională cu numărul și caracteristicile bazinelor și numărul de utilizatori ai acestora și trebuie să fie asigurată în mod continuu pe tot parcursul orelor de funcționare ale piscinei. Pentru piscine aflate în mod exclusiv la dispoziția oaspeților structurii cu funcțiunea principală (ex., hotel) nu este obligatorie prezența salvatorului.

Pentru bazinele de înot, cu excepția cazului când se prevede prezența salvatorului, managerul piscinei informează corespunzător utilizatorii cu privire la lipsa de asistență pentru înotători și dotează aria bazinului cu o protecție adecvată, pentru a împiedica accesul necontrolat al copiilor sub vârsta de 14 ani, în scopul de a le asigura protecția. Aceste protecții pot consta, de asemenea, din garduri vii sau din sisteme de alarmă certificate adecvate”.

În ceea ce priveşte responsabilul cu instalațiile tehnologice, acesta trebuie să asigure buna funcționare a sistemelor şi trebuie să aibă o calificare corespunzătoare, atestată.

Cerințe igienico-sanitare ale apei

Piscinele menționate în proiectul de hotărâre de guvern sunt cele alimentate cu apă potabilă care provine de la rețeaua publică, apa potabilă care nu provine de la rețeaua publică (fântâni, foraje) sau apă de mare.

Alimentarea cu apă are caracteristici care sunt în conformitate cu legislația în vigoare privind calitatea apei destinate consumului uman, în ceea ce privește valorile parametrilor chimici și microbiologici prevăzute în Legea nr. 458/2002 privind calitatea apei, republicată în M. Of. Nr. 875/ 2011 și specificate în reglementarea de la art.6.

Apa de alimentare care nu provine din rețeaua publică este supusă verificărilor de conformitate pentru parametrii fizico-chimici și microbiologici, cel puțin o dată la trei luni (trimestrial).

Verificarea conformității cu parametrii stabiliți se desfășoară în contextul auto-testării cel puțin o dată la șase luni pentru instalațiile deschise pe tot parcursul anului sau cel puțin o dată în luna anterioară deschiderii pentru piscinele de sezon. Autoritățile competente vor desfășura activități de control, ori de câte ori se consideră necesar, se menţionează în proiect.

Pentru a permite curățarea corespunzătoare și sanitizarea suprafeței bazinului, acesta trebuie complet golit cel puțin o dată pe an și obligatoriu înainte de fiecare nou început de sezon, în cazul funcționării sezoniere.

Amenzi până la 25.000 de lei

Amenzile prevăzute în proiect sunt de la 2.500 de lei până la 25.000 de lei pentru unităţile care funcţionează fără autorizaţie sanitară. În prezent, acestea sunt de la 20.000 de lei la 40.000 de lei. De asemenea, DSP poate închide imediat piscina.

Responsabilii de piscine cărora le lipsesc documentații (de evaluare a riscurilor, în care este considerată fiecare etapă care se poate dovedi critică în gestionarea activității sau de soluții la probleme identificate după controale interne) se sancționează cu amendă de la 2.500 lei până la 15.000 lei și închiderea imediată a piscinei.

De asemenea, responsabilii de piscine se sancționează de directia de sănatate publică cu amendă de la 2.000 lei până la 10.000 lei, în următoarele cazuri:

– nu s-a golit bazinul de apă în conformitate cu art.9 alin.5 (pentru a permite curățarea corespunzătoare și sanitizarea suprafeței bazinului, acesta trebuie complet golit cel puțin o dată pe an și obligatoriu înainte de fiecare nou început de sezon, în cazul funcționării sezoniere)

– nu s-a expus regulamentul intern al piscinei

– prezența celor care se scaldă este într-un număr mai mare decât capacitatea maximă a piscinei indicată în regulamentul intern.

În cazul în care se aplică o sancțiune, direcția de sănătate publică va dispune suspendarea activității piscinei pe o perioadă de la trei la treizeci de zile.

Factorii de decizie, responsabilii piscinelor care nu sunt conforme cu cerințele structural-funcționale, de igienă, organizatorice, tehnice și de mediu se sancționează cu amendă de la 2.500 lei până la 15.000 lei.

Responsabilii de piscine care nu sunt conforme cu cerintele privind evaluarea calitatii apei din bazin se sancționează cu amendă de la 2.500 RON lei la 15.000 lei, în cazul în care nu respectă în termenul specificat cerințele emise de direcția de sănătate publică din teritoriu. Acum, aceste amenzi sunt între 3000 de lei şi 6000 de lei.

Responsabilii de piscine cărora le lipsește personalul de asistență pentru înotători (salvatorii) în timpul orelor de deschidere în se sancționează cu amendă de la 2.500 lei până 15.000 lei.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement