Connect with us
Publicitate

Educație

Rezultate dezastruoase la testările PISA. România se află pe penultimul loc în UE. Care este nivelul de competențe al elevilor

Publicat

Rezultate dezastruoase la testările PISA. România, care participă la aceste testări din 2002, se află pe penultimul loc în Uniunea Europeană.

Nu a înregistrat niciun progres relevant, în cinci ani, față de celelalte țări participante la PISA 2022.

Documentul a fost făcut public de Ministerul Educației și poate fi consultat AICI: Rezultate România – PISA

Testările evaluează competențele de bază a elevilor de 15 ani, fiind organizate de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).

România este doar înaintea Bulgariei, după rezultatele în UE la testările PISA 2022.

La nivel general apare pe locul 45 din totalul de 81 de țări și teritorii, cu un punctaj mediu semnificativ mai mic decât media OCDE, potrivit edupedu.ro.

România are o medie de 428 de puncte la cele trei testări – citire, matematică, științe.

Este pe locul 45 la matematică și citire și locul 48 la științe, la nivel general.

Se află la aproximativ 50 de puncte de media OCDE și la circa 100 de puncte în urma liderului european, Estonia.

Raport PISA 2022. Concluziile pentru România

Rezultatele României sunt aproximativ aceleași cu cele din 2018.

La Matematică, rezultatele medii au fost mai mici față de cele din 2012 și 2015.

La citire și științe, se încadrează în media din 2012 încoace. Nu s-au îmbunătățit.

Rezultatele elevilor români sunt sub media OCDE.

Matematică

În România, 51% dintre elevi au cel puțin nivel 2 de competențe la matematică, semnificativ mai puțin decât media OCDE (69%).

Elevii știu să interpreteze și recunoască, fără instrucțiuni directe, cum poate fi reprezentată matematic o situație (ex compararea distanței totale pe două rute sau conversia prețurilor într-o monedă diferită).

Comparativ, 85% dintr elevii participanți din Singapore, Macao (China), Japonia, Hong Kong (China), Taipei și Estonia sunt la nivel de competențe mai mare.

Un procent de circa 4% dintre elevii români au performat la matematică: nivel de competență 5 sau 6 (media OCDE: 9%). Performanțe la matematică au fost obținte de elevii din Singapore (41%), Taipei (32%), Macao (29%), Hong Kong (27%). La aceste niveluri de competență, elevii pot rezolva matematic situații complexe, pot selecta, compara și evalua strategii de rezolvare a problemelor.

Doar 16 din 81 de țări au obținut mai mult de 10% la aceste niveluri.

Citire/lectură

Aproximativ 58% dintre elevii români participanți la PISA 2022 au atins cel puțin nivelul 2 la citire/lectură. Media OCDE este 74%.

La acest nivel, elevii pot identifica idea principală dintr-un text de lungime moderată. Pot identifica informația pe baza criteriilor explicite sau uneori complexe sau pot reflecta asupra scopului și formei textului.

Circa 2% dintre elevii români sunt la nivel 5 sau mai mare de competență la lectură. Media OCDE este 7%. Acești elevi știu pot înțelege texte lungi, pot înțelege concepte abstracte sau contraintuitive, pot stabili diferențe dintre opinii și realitate, luând în considerare conținutul sau sursa textului.

Științe

Circa 56% dintre elevii români au atins nivel 2 sau mai mare la Științe (media OCDE: 76%). Aceștia pot recunoaște explicația corectă pentru fenomene științifice obișnuite și pot utiliza aceste cunoștințe pentru a identifica, în cazuri simple, dacă o concluzie este validă, pe vaza datelor oferite.

În România, 1% dintre elevi au performat la Științe (nivel 5 sau 6/media OCDE 7%). Aceștia pot aplica cunoștințele lor în mod creativ și autonom, la o varietate mare de situații, inclusiv cele mai puțin familiare.

Rezultate PISA 2022. România comparativ cu alte țări

La categoria țărilor cu rezultate sub media OCDE se mai află, pe lângă România, și

Serbia, Emiratele Arabe Unite, Grecia, Kazahstan, Mongolia, Bulgaria, Moldova, Ucraina, Cipru.

Comparativ cu media OCDE, ponderea elevilor cu rezultate foarte bune în cel puțin un domeniu (nivel 5 sau 6) la evaluarea PISA 2022 este de aproape trei ori mai mică în România.

Ponderea elevilor cu rezultate slabe la toate cele 3 domenii (sub nivelul 2, considerat prag pentru alfabetismul funcțional) este de două ori mai mare.

Liderii internaționali – PISA 2022

Matematică:

  • Singapore – 575 puncte
  • Macao (China) – 552 puncte
  • Taipei Chinezesc (denumirea OCDE) – 547 puncte
  • Hong Kong (China) – 540 puncte
  • Japonia – 536 puncte
  • Coreea de Sud – 527 puncte
  • Estonia – 510 puncte
  • Elveția – 508 puncte
  • Canada – 497 puncte
  • Olanda – 493 puncte

Citire:

  • Singapore: 543 puncte
  • Irlanda – 516 puncte
  • Japonia – 516 puncte
  • Coreea de Sud – 515 puncte
  • Taipei Chinezesc (denumirea OCDE) – 515
  • Estonia – 511 puncte
  • Macao (China) – 510
  • Canada – 507 puncte
  • SUA – 504 puncte
  • Noua Zeelandă – 501 puncte

Științe:

  • Singapore – 561 puncte
  • Japonia – 547 puncte
  • Macao (China) – 543 puncte
  • Taipei Chinezesc (denumire OCDE) – 537 puncte
  • Coreea de Sud – 528 puncte
  • Estonia – 526 puncte
  • Hong Kong (China) – 520 puncte
  • Canada – 515 puncte
  • Finlanda – 511 puncte
  • Australia – 507 puncte

Reacția ministrului Educației. Concluzii și soluții

Ministrul Educației, Ligia Deca, a prezentat concluziile după rezultatele PISA 2022 și soluții posibile:

1. „Trebuie să creștem nivelul de alfabetizare funcțională. Avem o proporție importantă de elevi care nu au competențele minime necesare pentru a face față cu succes provocărilor societății actuale. Performanțele la testarea PISA 2022 ne situează încă sub media OECD.”

Soluții:

  • „nivelul de alfabetizare funcțională al elevilor va fi evaluat periodic prin teste online corespunzătoare fiecărui nivel de studiu.
  • peste 29.000 de profesori vor fi formați în vederea creșterii nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor,
  • peste 58.000 de elevi vor beneficia de resurse de predare-învățare relevante pentru creșterea nivelului propriu de alfabetizare funcțională.”

2. ”Avem nevoie să reducem decalajul de performanță existent între elevii cu statut social, economic și cultural diferit.”

Punerea în practică a acestor măsuri va fi finanțată cu aproximativ 25 de milioane de euro, din fonduri europene, printr-un proiect dedicat, care va fi lansat în următoarele luni, a anunțat Ligia Deca.

Soluții:

  • „Prin Burse școlare, curriculum centrat pe formarea competențelor, predarea adaptată și diferențială, rogramul învățare remedială, susținerea financiară a profesorilor din mediul rural, costul standard diferențiat și desegregare putem susține fiecare elev să-și atingă potențialul.”

3. Rezultatele PISA nu sunt doar despre matematică, lectură sau știință, oferă informații privind atitudinile, motivațiile, starea de bine și resursele accesibile elevilor.

Rezultatele la PISA 22 arată că:

  • „sistemul educațional din România este participativ și devine mai sigur.,
  • suntem printre statele participante care au performat la studiul PISA din punct de vedere al implicării părinților în procesul educațional,
  • numărul elevilor afectați de bullying a scăzut față de anul 2018.

PISA 2022. Aproape 30% dintre elevi nu ascultă ce spune profesorul la clasă

În România, 28% dintre elevi nu ascultă ce spune profesorul la clasă. Este altă concluzie a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), după testările PISA 2022.

De asemenea,

  • 35% dintre elevi sunt distrași de folosirea dispozitivelor digitale (media OCDE: 30%)
  • 31% sunt distrași de alți elevi care folosesc dispozitive digitale (media OCDE: 25%).
  • 83% dintre elevii din România au declarat că își fac prieteni cu ușurință la școală (media OCDE: 76%).
  • 50% au simțit că aparțin școlii (media OCDE: 75%)
  • 17% au raportat că se simt singuri la școală.
  • 11% dintre elevii Români au spus că nu sunt mulțumiți de viața lor.

PISA – Programme for International Student Assessment – este un studiu comparativ internațional organizat de către OCDE.

Acesta măsoară competențele de bază ale elevilor în vârstă de 15 ani în trei domenii principale – citire, matematică și științe.

OCDE amintește, în anunțul privind data lansării rezultatelor, că ultima ediție, cea din 2022, a pus accentul pe matematică, existând un test suplimentar de gândire creativă.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate