Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

România și bilanțul negru al accidentelor rutiere: Țara noastră a înregistrat cel mai mic progres din UE, în ultimii 19 ani


Publicat

Anul trecut, în Europa au murit peste 22.500 de oameni în 32 de țări din cauza accidentelor rutiere, arată datele Consiliul European pentru siguranța transporturilor – ETSC, iar față de 2001 scăderea a fost de 56%. România a fost țara cu cea mai mică scădere a numărului de decese în ultimii 19 ani, iar în cei mai „negri” ani s-a depășit pragul de 3.000 de morți.

În articol puteți citi despre cum a scăzut numărul de victime din accidente rutiere în diverse țări în două decenii, ponderile fiind extrem de diferite.

Numărul de decese din accidente rutiere în 32 de țări europene (date ETSC)

  • 2001: 51.483
  • 2006: 40.452
  • 2011: 28.844
  • 2015: 24.416
  • 2019: 22.659

România

În ultimii 19 ani au murit peste 43.000 de români în accidente rutiere, maximul fiind în 2008, cu peste 3.000 de decese, iar minimul a fost în 2014, 1.818 decese.

Multe s-au schimbat din 2000 încoace pe șoselele românești, dar parcul auto a crescut enorm, de la 3 milioane, la 8 milioane de vehicule în două decenii. O parte dintre drumurile importante au fost modernizate, dar cu autostrăzile nu ne-am mișcat bine: în 1989 erau 113 km, în 2009 erau 263 km, iar în prezent sunt 850 km.

Numărul de decese din accidente rutiere în România

  • 2001: 2.450
  • 2004: 2.444
  • 2008: 3.065
  • 2011: 2.018
  • 2015: 1.913
  • 2018: 1.864

Cum s-a schimbat numărul de decese din accidente între 2001 și 2019 în câteva țări europene

  • Germania – 56%, de la 6.977, la 3.059
  • Italia – 56%, de la 7.096, la 3.130
  • Franța -61%, de la 8.253 la 3.244
  • Marea Britanie – 46%, de la 3.596, la 1.926
  • Spania, -68%, de la 5.517 la 1.724
  • Polonia – 47%, de la 5.534 la 2.909
  • Ungaria – 51% , de la 1.239 la 602
  • Bulgaria – 38%, de la 1.011 la 628
  • Serbia -38%, de la 1.245 la 534
  • Letonia – 76%, de la 558, la 132
  • Lituania, -74%, de la 706 la 184
  • Estonia, -74%, de la 199 la 52

Bilanțul accidentelor în UE în 2019

În 2019, cele mai sigure drumuri au fost cele din Suedia (22 de decese / milion de locuitori) și din Irlanda (29/milion), în timp ce România (96/milion), Bulgaria (89/milion) și Polonia (77/milion) au raportat cele mai ridicate rate ale mortalității. Media UE a fost de 51 de decese la un milion de locuitori, potrivit cifrelor preliminare publicate de Comisia Europeană.

Numărul persoanelor care și-au pierdut viața pe drumurile din UE în 2019 este mai mic decât cel din anii precedenți. Se estimează că 22.800 de persoane au murit într-un accident rutier anul trecut, cu aproximativ 7.000 de decese mai puțin decât în 2010, adică o scădere de 23%. În comparație cu 2018, numărul a scăzut cu 2%. Cu o medie de 51 de decese cauzate de accidente rutiere la 1 milion de locuitori, Europa rămâne, de departe, cea mai sigură regiune din lume în materie de siguranță rutieră.

Tendința de fond rămâne descendentă. Opt state membre au înregistrat o scădere record a numărului de accidente mortale în 2019: Croația, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Letonia, Luxemburg și Suedia. Cu toate acestea, progresele au încetinit în majoritatea țărilor. Prin urmare, obiectivul UE de a reduce la jumătate numărul deceselor cauzate de accidente rutiere între 2010 și sfârșitul anului 2020 nu va fi atins. Deși este probabil ca numărul accidentelor rutiere mortale să scadă semnificativ în 2020, ca urmare a măsurilor luate în scopul combaterii pandemiei de coronavirus, această scădere nu va fi suficientă pentru atingerea obiectivului.

sursa: hotnews.ro, etsc.eu

foto: arhivă



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Atenţionare COD GALBEN de inundaţii în ALBA, până vineri dimineața. Este vizat bazinul hidrografic Arieș

Publicat

Hidrologii au emis joi o avertizare Cod Galben de inundaţii valabilă până vineri dimineața, la ora 07:00, pe râuri din bazinul hidrografic Arieș, în judeţele Alba și Cluj.

Fenomene vizate: scurgeri importante pe versanţi, torenţi, pâraie, viituri rapide pe râurile mici cu posibile efecte de inundaţii locale şi creşteri de debite şi niveluri cu posibile depăşiri ale Cotelor de Atenție.

Potrivit hidrologilor, ca urmare a precipitaţiilor înregistrate, a celor prognozate şi propagării, se pot produce scurgeri importante pe versanţi, torenţi, pâraie, viituri rapide pe râurile mici cu posibile efecte de inundaţii locale şi creşteri de debite şi niveluri cu posibile depăşiri ale Cotelor de Atenție (CA) pe râurile din bazinele hidrografice: Arieș – bazin superior și afluenți bazin mijlociu și  inferior, județele Alba și Cluj.

Fenomenele hidrologice periculoase se pot produce cu probabilitate și intensitate mai mare pe unele râuri mici din bazinul hidrografic al râului Iara.

 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

„Odalisca”, pictură realizată de Sava Henția în anul 1882, exponatul lunii iulie la Muzeul municipal „Ioan Raica” din Sebeș

Publicat

Muzeul Municipal „Ioan Raica” Sebeș continuă proiectul „exponatul lunii”, pentru luna iulie propunând expunerea unei piese din colecția de artă a muzeului, respectiv pictura „Odalisca”, realizată de artistul plastic Sava Henția.

Exponatul lunii iulie, „Odalisca”, pictură realizată de Sava Henția, în anul 1882, ilustrează fascinația pe care artiștii europeni ai epocii au manifestat-o față de cultura și civilizația orientală. Odalisca, sau cadâna, era o femeie care servea într-un harem oriental, în pictura lui Sava Henția aceasta fiind reprezentată parțial nud, având pe cap o basma albastră și purtând un veșmânt de culoare violet deschis, cu falduri ample; pe frunte, în urechi, la gât, pe brațe și pe abdomen poartă bijuterii, formele pline emanând un senzualism reținut; alături este redată o vază cu flori, iar în fundal o draperie, dincolo de care se observă o clădire, parte a unui peisaj urban oriental.

Sava Henția (1848-1904) a fost pictor, grafician și muralist român, absolvent al Școlii de Belle Arte din București și al École Nationale Supérieure des Beaux-Arts de la Paris, cel mai important pictor pe care l-a dat zona Sebeșului. Opera sa numără peste 500 de lucrări, portrete, compoziții istorice, peisaje, naturi statice etc., dintre acestea 44 aflându-se în colecția de artă a Muzeului Municipal „Ioan Raica” Sebeș.

Proiectul „exponatul lunii” este organizat de Primăria Municipiului Sebeș, Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș și Muzeul Municipal „Ioan Raica” Sebeș.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Cum sunt anunțați utilizatorii de Facebook când au de-a face cu știri false. Conținutul, verificat de instituții independente

Publicat

Știrile false sunt semnalate de Facebook printr-un avertisment: ”Informații false. Conținut verificat de instituții independente de verificare a informațiilor” este mesajul care poate apărea în cazul distribuirii unei asemenea știri. 

Mai departe, este decizia utilizatorului dacă va continua să citească în continuare știrea respectivă sau filmarea. Acesta poate ignora avertismentul. De asemenea, poate verifica la rândul său de ce informația nu este adevărată, urmând linkul spre pagina explicativă.

”Ne-am angajat să luăm măsuri pentru combaterea răspândirii de știri false pe Facebook. Folosim atât revizuirea automată, cât și revizuirea efectuată de oameni, pentru a șterge conturile false, a promova o atitudine mai informată cu privire la receptarea știrilor și a suspenda stimulentele financiare acordate celor care postează conținut de tip spam.

În anumite țări, colaborăm și cu instituții terțe de verificare a informațiilor, care sunt certificate prin intermediul unei rețele internaționale non-partinice de verificare a informațiilor în vederea identificării și examinării știrilor false” au anunțat cei de la Facebook.

Cum se face combaterea răspândirii de știri false, potrivit reprezentanților rețelei de socializare:

Identificarea știrilor false: identificăm știrile care ar putea fi false folosind indicatori precum feedbackul primit de la persoanele de pe Facebook. De asemenea, instituțiile de verificare a informațiilor pot identifica și ele articole care necesită examinare.

Examinarea articolelor: instituțiile de verificare a informațiilor examinează articolele, verifică informațiile și evaluează acuratețea acestora.

Afișarea articolelor false mai jos în Noutăți: dacă o instituție de verificare a informațiilor evaluează un articol ca fiind fals, acesta va apărea pe o poziție inferioară în Noutăți. Astfel, se reduce semnificativ numărul de utilizatori care văd acel articol.

Luarea de măsuri împotriva celor care încalcă regulile în mod repetat: Paginilor și site-urilor web care distribuie știri false în mod repetat li se va reduce distribuția și nu li se va mai permite să facă publicitate.

Cum furnizezi informații suplimentare în cazul în care vezi știri false

Furnizarea de context suplimentar în legătură cu știrile false: când instituțiile de verificare a informațiilor scriu articole în care oferă mai multe informații despre un articol, vei vedea aceste articole în secțiunea Articole asociate, imediat sub articol, în secțiunea Noutăți.

Notificarea persoanelor care distribuie știri false: vei primi o notificare dacă încerci să distribui un articol sau dacă ai distribuit în trecut un articol care a fost evaluat ca fiind fals de către instituțiile de verificare a informațiilor.

Și administratorii de Pagini vor primi notificări în cazul în care distribuie articole evaluate ca fiind false.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Șosea cu trei benzi în zona industrială Ciugud. Tronson de 2 km din DJ107, reabilitat printr-o investiție de 4,5 milioane de lei

Publicat

Un tronson în lungime doi kilometri din drumul județean DJ 107, situat în zona industrială Ciugud, între Autostrada A10 și podul peste râul Mureș, va fi reabilitat și consolidat printr-o investiție de peste 4,5 milioane de lei, fără TVA.

Proiectul prevede, printre altele, suplimentarea cu o bandă de circulație pe o porțiune de 1,3 kilometri și amenajarea unei alei comune, atât pentru bicicliști cât și pentru pietoni, cu o lățime de doi metri. 

Consiliul Județean Alba a lansat recent în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru servicii de proiectare și execuție a lucrărilor pentru obiectivul de investiții „Reabilitare si consolidare drum judetean DJ 107: Alba Iulia – DN 1 – Teleac – Hăpria – Straja – Berghin – Secășel – Cergău Mare – Veza – Blaj – Sâncel – Lunca Târnavei – Șona – Jidvei – Santamarie – Cetatea de Baltă – lim. jud. Mureș” (n.r. – tronsonul între Autostrada A10 și podul peste râul Mureș, aflat pe raza comunei Ciugud).

Valoarea totală estimată a contractului este de 4.574.182,95 de lei, fără TVA.

Potrivit caietului de sarcini, tronsonul din drumul județean DJ 107 ce face obiectul documentației este situat pe teritoriul administrativ al comunei Ciugud și se desfășoară de-a lungul zonei industriale a localității.

Acest tronson se află în apropierea viitoarei Autostrăzi 10 Sebeș – Turda și pornește de la intersecția denivelată cu autostrada. De asemenea, face legătura direct cu drumul național DN 1 (șoseaua de centură a municipiului Alba Iulia). Tronsonul are o lungime de 2,070 km și este cuprins între km 2+112 și km 4+182.

Din punct de vedere al structurii rutiere, sectorul se caracterizează printr-o structură rutieră suplă cu îmbrăcăminte asfaltică. Platforma are o lățime variabilă între 7 – 8 metri (parte carosabilă 6 m și acostamente variabile 0,5 – 1 m).

Din punct de vedere al defecțiunilor identificate predomină defecțiunile de structură (fisuri și crăpături, faianțări, făgașe), defecțiuni ale îmbrăcăminții rutiere (gropi, praguri, rupturi de margine), dar local mai sunt și defecțiuni de suprafață (suprafața șlefuită, suprafața cu ciupituri). Dispozitivele existente de colectare a apelor pluviale din zona drumului județean sunt alcătuite din șanțuri de pământ care în marea majoritate nu au continuitate.

Potrivit caietului de sarcini, starea tehnică a sectorului de drum județean DJ 107 este „rea”, motiv pentru care se propune reabilitarea acestuia.

Având în vedere că tronsonul de drum deservește și zona industrială limitrofă a municipiului Alba Iulia și a comunei Ciugud, care se află în plină dezvoltare, s-a adoptat soluția de suplimentare cu o bandă de circulație pe o porțiune de 1,3 kilometri, de la km 2+244 până la km 3+550.

Proiectarea și execuția lucrărilor de modernizare a tronsonului de drum județean DJ 107 impune asigurarea unei fundații din materiale granulare cu un strat de balast și piatră spartă, astfel încât grosimea minimă a stratului de fundație din materiale granulare  să asigure structura împotriva degradărilor datorate fenomenului de îngheț – dezgheț și o capacitate portantă corespunzătoare.

Carosabilul va fi realizat dintr-o structură rutieră elastică (cu îmbrăcăminte bituminoasă) obținută prin ranforsarea structurilor rutiere existente. Benzile de încadrare vor fi prevăzute cu aceiași structură rutieră ca și partea carosabilă.

 

Se vor executa rigole betonate și podețe tubulare pentru dirijarea apelor pluviale. În cadrul proiectului se vor realiza 3 podețe noi (diametru 1000 mm) și un podeț dalat. Pe porțiunea de drum modernizată se vor amplasa două stații de autobuz și se va amenaja o alee comună, atât pentru bicicliști cât și pentru pietoni, cu o lățime de 2 metri. Drumurile laterale se vor amenaja pe 25m cu aceeași structură rutieră ca și drumul principal. Se va asigura accesul la proprietăți prin același sistem rutier de pe drum.

Prin modernizarea drumului județean DJ 107 propus în cadrul proiectului, traficul care va fi preluat (trafic normal) va beneficia de condiții superioare de circulație, condiții care se vor concretiza într-o serie de avantaje sociale și economice precum:

  • îmbunătățirea accesului la spațiile de învățământ cât și a localnicilor la proprietăți
  • ameliorarea în conformitate cu standardele în vigoare a condițiilor de viață ale locuitorilor și ale activităților productive desfășurate în zona localităților  și eliminarea stării de stres
  • îmbunătățirea accesibilității și mobilității populației, bunurilor și serviciilor, care va stimula o dezvoltare economică durabilă
  • scurtarea timpilor de parcurs auto
  • sporirea siguranței circulației
  • reducerea poluării mediului prin reducerea noxelor și a zgomotului
  • condițiile de rulare corespunzătoare reduc uzura mijloacelor de transport și degradarea acestora
  • intervenții rapide ale echipajelor speciale (salvare, pompieri, poliție, etc.)

Potrivit studiului de fezabilitate, concluziile unui studiu de inundabilitate pentru grădinița din localitatea Ciugud recomandă executarea unui dig de apărare longitudinal, amplasat paralel cu drumul județean DJ 107, la cota de 222,20 metri. Zidul de protecție se va încastra pe de o parte în rambleul de la Autostrada A10 și pe cealaltă parte în rambleul podului de peste râul Mureș.

Potrivit proiectului, zidul va avea înălțimea cuprinsă între 1,5 și 3,3 metri și lungimea de 1.919 metri. Acesta ar urma să fie realizat printr-o investiție ulterioară.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate