Economie
SC Electrica Furnizare SA își curentează abonații din Alba cu contracte dubioase. Clienți captivi, piață liberă! UPDATE: Reacția companiei!
Electrica Furnizare SA le-a trimis albaiulienilor, prin poştă, un nou contract prin care încearcă să își determine clienții (deocamdată) captivi să încheie un nou contract de furnizare. În loc să le trimită oferte și bonusuri, așa cum ar fi normal într-o piață care va deveni în curând cu adevărat concurențială, furnizorul de electricitate le trimite un fel de somații, mizând pe lipsa de informare și pe teama oamenilor de autorități. O poveste din 2017, despre nostalgia monopolului și șmecheria tolerată de stat.
Domnul Marcu are 64 de ani și a semnat. ”Ce era să facă?” A citit acolo că trebuie să o facă în 30 de zile și s-a conformat. Nu vrea nici acum să îi spunem numele real, ”ca să nu aibă probleme cu curentul”. ”Am semnat să nu rămânem fără curent, toată lumea a semnat. Da, trebuie semnat, toată lumea a semnat” ne spune acesta, convins că nu avea altă cale. Și ca el sunt majoritatea clienților Electrica: prost informați și timorați.
De altfel, tonul ”circularei” care precede contractul, exact pe asta mizează. „Vă rugăm ca, în termen de 30 de zile de la primire, să ne returnaţi un exemplar al contractului, semnat de dumneavoastră” sună ultimatumul (scris cu bold) pe care îl primesc abonații. Mai mult, neoficial, oamenii sunt amenințați că dacă nu transmit contractul semnat, vor fi debranșați. Contractele au însă mai multe probleme, principala fiind aceea că oamenii nu pot negocia nimic cu Electrica, iar tarifele nu sunt explicate. În plus, se urmărește acapararea pieței înainte de apariția concurenței și a unor tarife mai bune pentru consumatori.
Un contract în alb
De exemplu, la capitolul facturare și plată, Electrica Furnizare SA le spune oamenilor că ”Facturarea energiei electrice active consumate la locurile de consum care fac obiectul contractului , pe tarif CR-JT (nivel de tensiune) se face plin aplicarea următoarelor tarife: Tariful reglementat de tip: Tarif CR-JT (se aplică până la finalizarea Calendarului de eliminare a tarifelor de reglementare, numai dacă clientul nu a uzat de eligibilitate) și Tariful aferent energiei achiziționate din piața concurențială”.
Cum să interpreteze un consumator aceste fraze? Oamenii nu au cum să știe ce înseamnă CR-JT, ce semnează, la ce tarife, cum vor evolua prețurile și multe alte lucruri normale atunci când semnezi un contract.
De asemenea, anumite prevederi opționale au fost bifate direct de cei de la Electrica, astfel încât oamenii nu pot alege cu adevărat. De exemplu la art. 7, dacă Electrica are să returneze bani clienților, ar fi disponibile două opțiuni: cu sau fără costuri suplimentare. Contractul este bifat deja acolo unde se spune că Electrica le va returna oamenilor eventualele sume încasate în plus ”fără costuri suplimentare”, în numerar, la sediul din Alba Iulia. Alte variante erau ”cu costuri suplimentare” pentru Electrica, prin virament bancar. Aceasta în ciuda faptului că până și regulamentele românești, nu doar cele europene, obligă orice furnizor să facă dovada negocierii contractelor cu clienții lui.
Mai clar, dacă aveți de luat bani de la Electrica nu avei dreptul la dobânzi sau alte cheltuieli, în plus nu îi puteți primi în cont ci doar la casierie, personal.
Drepturi doar pe hârtie
Spre exemplu, clienții au dreptul să știe prețurile și tipurile de tarife practicate, modalitățile de măsurare, conținutul facturii şi mijloacele de plată. Aceasta nu se întâmplă în cazul noului contract. În plus, înainte de a permite celor de la Electrica o asemenea șmecherie, ANRE nu a făcut gestul minim și obligatoriu pe care trebuia să-l facă, conform legii: informarea oameniloc cu privire la procedura și la etapele şi documentele necesare procesului de schimbare a furnizorului, în cazul în care cetățenii doresc asta. Mai mult decât atât, ANRE girează această manevră printr-un ordin prin care cere furnizorului să își reactualizeze bazele de date și contractele.
Oamenii nu vor fi debranșați
O spune oficial chiar Electrica Furnizare SA, atunci când este obligată (când nu este obligată, îi lasă pe oameni să înțeleagă contrariul). Oamenii nu vor fi debranșați atâta timp cât își plătesc facturile. De altfel, un contract presupune două părți. Pentru a înțelege mai bine, gândiți-vă că, pentru a păstra egalitatea părților, dumneavoastră ați trimite un asemenea contract furnizorului de electricitate și, mai mult, l-ați soma să vi-l trimită semnat în 30 de zile. Ce credeți că s-ar întâmpla? Bineînțeles, ar râde de dumneavoastră tot departamentul lor juridic.
În orice caz, și dacă îl semnați și dacă nu, contractul se pare că intră în vigoare de luna următoare, conform unei interpretări dată de Electrica unui ordin al ANRE.
Piață liberă, clienți captivi
Problema celor de la Electrica Furnizare SA este că piața energiei se liberalizează și în curând vor apărea și alți furnizori: concurența. Din acest motiv, sub ochii autorităților care apără drepturile consumatorilor, furnizorul apelează la această șmecherie: trimite un contract mizând pe neștiința oamenilor și pe tendință lor de a se conforma instituțiilor statului. Doar că Electrica Furnizare nu este statul ci o societate pe acțiuni. Este ca și când un supermarket v-ar obliga prin contract să cumpărați anumite produse doar de acolo. Cu tot absurdul situației, șmecheria funcționează. Potrivit reprezentanților OPC Alba, spre deosebire de alte județe, nici o plângere nu a fost depusă la această instituție, pe acest subiect. Din contră, oamenii se plâng că trebuie să stea mult la coadă pentru a-și reînoi contractele.
Asta la Alba Iulia. În alte părți, cei de la Oficiul pentru Protecția Consumatorului s-au sesizat. Spre exemplu la Bistrița, nu departe de noi. ”Am observat și noi această metodă a companiei Electrica Furnizare și într-adevăr practica lor lezează dreptul consumatorului de a fi corect-informat. NU sunt prezentate tarifele, intervalul orar în care sunt practicate aceste tarife, abonamentele dar și alte detalii privind drepturile și obligațile și astfel clienții pot semna și prelungi contractul fără să știe cât au de plătit ulterior. Ne vom sesiza imediat ce vom fi solicitați pentru că deocamdată NU am înregistrat nicio plângere privind aceste practici ” este opinia oficială a OPC Bistrița-Năsăud.
Odata cu liberalizarea pietei de energie pentru consumatori, aceștia au mai multe opțiuni în ceea ce privește furnizorul. Asta duce la scăderea prețului energiei electrice pentru consumator și deci, la facturi mai mici.
UPDATE: Reacția Electrica Furnizare SA
Electrica Furnizare confirmă faptul că clienții care nu trimit plicurile cu contractele semnate, NU vor fi deconectați de la rețea. De asemenea, compania a comunicat redacției noastre că transmiterea noului contract către clienți este o acțiune legală, bazată pe un ordin ANRE și menită să evite aglomerația de la ghișee. Abia acum, Electrica Furnizare SA spune că abonații pot solicita o ofertă personalizată la punctele de relații clienți. Cu toate acestea, compania nu spune nimic cu privire la acuzațiile de netransparență care i se aduc cu privire la tarifele stipulate în noile contracte sau cu privire la faptul că contractele respective sunt unilaterale, clienții neavând posibilitarea să negocieze nici o clauză.
Redăm mai jos punctul de vedere al Electrica Furnizare SA..
Informare de presă S. Electrica Furnizare SA
Recontractarea clienților casnici și noncasnici în baza Ordinului Președintelui ANRE 88/2015
Observând interpretarea data unui demers legal al Electrica Furnizare, de a respecta prevederile Ordinului ANRE 88/2015, așa cum au procedat toți ceilalți furnizori de energie electrică de ultima instanță, dorim să facem următoarele precizări în legatură cu unele aspecte care au făcut subiectul unor neînțelegeri.
Transmiterea noului contract de furnizare a energiei electrice de către Electrica Furnizare este o acțiune legală derulată în baza Ordinului ANRE 88/2015, cu termen de finalizare 30 septembrie 2017, care vizează clienții casnici și noncasnici gestionați în piața reglementată.
Pentru a simplifica procedura și pentru a preveni aglomerația din oficiile comerciale a fost pus la dispoziția clienților un plic autoadresat pentru returnarea contractului, costurile cu serviciile postale fiind suportate de Electrica Furnizare.
Menționăm, de asemenea, faptul că nerespectarea termenului de 30 de zile nu implică întreruperea furnizării energiei electrice către clienți. Totuși conform Ordinului ANRE 88/2015, art. 5. la 1 octombrie 2017 încetează valabilitatea contractelor de furnizare a energiei electrice încheiate în baza Deciziei președintelui ANRE nr. 57/1999.
Clienții care doresc să opteze pentru un contract în piața concurențială pot consulta ofertele de furnizare, disponibile pe site-ul nostru și în punctele de relații cu clienții, sau pot solicita o ofertă personalizată.
Asigurăm pe această cale atât publicația dumneavoastră cât și clienții Electrica Furnizare de bunele noastre intenții. Societatea noastră respectă prevederile legale și respinge orice practici și acțiuni abuzive sau neloiale în piață.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Pop Marian Adrian
miercuri, 28.06.2017 at 13:04
In virtutea dreptului la replica va scriu ca tratati acest articol intr-un mod vadit rauvoitor!
In primul rand contractul transmis de Electrica Furnizare este exact contractul de care beneficiaza in acest moment clientul – forma lui fiind modificata conform Ordinului ANRE 88/2015 care modifica doar forma contractului cu mai putine pagini si cu conditii generale valabile in toata tara!
Toti furnizorii de ultima instanta sunt OBLIGATI sa reinoiasca contractele la tarife reglementate dupa acest model pana in luna septembrie 2017 cand forma veche de contract reglementat nu mai este valabila!!
Clientul beneficiaza de aceleasi clauze contractuale si acelasi tarif ca si pana acum.
Contractul este pe perioada nedeterminata dar nu ingradeste in niciun fel clientul sa iasa pe piata concurentiala ( dar trebuie specificat ca odata iesit nu mai poate beneficia de tarife reglementate).
Electrica Furnizare are si ea oferta de piata concurentiala care poate fi solicitata la orice punct de relatii cu clientii- dar un contract pe piata concurentiala trebuie reinoit anual fata de oferta din anul respectiv.
Informarea despre care spuneti ca nu s-a facut este foarte vizibila la apelarea site-ului Electrica Furnizare si a fost transmisa si prin plicurile cu contractele adresate clientilor!
Nu sunt un fan inrait Electrica Furnizare dar ma deranjeaza cand se publica un articol fara documentare prealabila numai pentru a da bine la populatie!
Eu am facut greseala sa-mi fac contract la alt furnizor si nu mai veneau facturi si nu mai dadeam de el nicium, pentru 2-3 lei diferenta! Orice actiune de acest gen are si parti rele si bune.
Adi
vineri, 30.06.2017 at 12:58
Domnilor- o tot tineti cu netransparenta si negocierea!
Nu intelegeti ca acestea sunt contracte la preturi reglementate de ANRE pentru consumatorii care nu au optat pentru contracte la preturi negociate?
Clauzele contractuale sunt date prin contracte cadru date de ANRE -care nu sunt negociabile , la fel cum nu sunt negociabile nici tarifele.
Iar tot in spiritul transparentei scrieti si ca pentru zona Transilvania Sud , prin ordinul 50 ANRE/22.06.2017 ,de la 1.07.2017 tarifele scad cu 7-8%
Tarif CR-( monom cu abonament ) scade de la 0.1582 lei/zi abonament la 0,1500 lei /zi iar pretul / kwh scade de la 0.3289 lei/kwh la 0.3119 lei/kwh
Tariful CD fara abonament scade de la 0.4387 lei/kwh la 0.4161 lei/kwh.
Deasemenea Componenta de Piata Concurentiala CPC scade de la 0.4332 lei/kwh la 0.4109 lei/kwh
Deci atat clientii casnici cat si agentii economici care nu au optat pentru eligibilitate , si sunt facturati la tarife reglementate vor plati mai putin – de la 1.07.2017 cel putin in judetele din zona Transilvania Sud!
Un contract la preturi negociate nu ofera obligatoriu un pret mai mic si conditii contractuale mai bune!
Dar diferenta este ca acestea se pot negocia cu furnizorul!
Ionut Olariu
vineri, 30.06.2017 at 20:33
Sunt student in București unde este Enel, iar bunica mea este de lângă Craiova unde este Cez, echivalentul Electrica din fiecare zona. Sa știți ca s-au trimis contracte noi de către toți furnizorii, pentru ca așa prevede Legea. Am studiat cu atenție, fiind student la drept. Aștept ziua in care sa fie trasi la răspundere dezinformatorii.
Gigi
sâmbătă, 01.07.2017 at 11:42
Ce-i mai Electrica?! V-a luat cu friguri?! V-ați pus tot de departamentul juridic sa ne „lumineze”?! Pai hai sa va explic eu cum sta treaba… Nu aveți voie, pe o piață libera, sa ne dictati voi dacă sa ne inoim sau nu contractele. De asemenea trebuie sa ne comunicați tarifele în cele mai mici amănunte. Și va spun eu ca nu ne puteți debranșare după bunul vostru plac, nemernicilor. Și eu aștept cu nerăbdare sa se trezească unul (poate chiar eu) și sa facă sesizare la opc. Bă Ionuț Olaru, despre ce dezinformați vorbim noi aici?! Despre voi ăștia de la Electrica sau despre un ziarist care a avut curajul sa va expună măgăriile. O sa fiu primul care renunță la voi, netrebnicilor!