Eveniment
Scandalul dintre Primăria Municipiului Alba Iulia și STP. Administrația locală contraacată: Despre reducerea programului
Scandalul dintre Primăria Municipiului Alba Iulia și STP, continuă. Dacă în urmă cu patru zile Societatea de Transport Public, a reacționat printr-un comunicat lung de presă, după ce primăria a redus programul de transport, marți 4 noiembrie, Primăria a reacționat.
Mai exact, într-un alt comunicat de presă, reprezentanții administrației locale au spus că în comunicatul emis de STP se află: ”o serie de afirmații false, interpretări tendențioase, manipulări și date prezentate în mod eronat”.
Din câte se pare ”războiul” dintre administrația publică și societatea de transport este departe e a se termina. Redăm mai jos poziția primăriei față de comunicatul de presă emis de STP.
Primăria contraatacă
”În urma comunicatului emis de Societatea de Transport Public Alba Iulia SA (STP), care conține o serie de afirmații false, interpretări tendențioase, manipulări și date prezentate în mod eronat, Primăria Municipiului Alba Iulia consideră necesar să ofere cetățenilor o informare corectă și completă, bazată pe documente oficiale și realități financiare verificabile.
VEZI ȘI: STP se opune reducerii programului de transport în Alba Iulia. DOCUMENT transmis AIDA TL
În realitate, Primăria Municipiului Alba Iulia este singura care susține, plătește și investește constant în transportul public local, în timp ce operatorul privat profită, refuză transparența și cheltuie banii albaiulienilor fără justificări reale.
În contractul de delegare, încheiat între AIDA–TL și STP, există o clauză (14.10.10) care precizează că „Operatorul (STP) are obligația să aplice metode performante de management care să conducă la reducerea costurilor de operare”, dar, cu toate acestea, STP crește constant valoarea cheltuielilor.
Despre cheltuieli
Dacă reamintim faptul că profitul operatorului este calculat procentual (5%!) din totalul cheltuielilor înregistrate (deci cu cât cheltuie mai mult, cu atât câștigă mai mult), este lesne de înțeles motivul pentru care STP nu își dorește ca aceste costuri să scadă. Așadar, se poate înțelege ușor „isteria STP” după modificarea, pentru a treia oară în anul 2025, a programului de transport.
Precizăm faptul că după primele două modificări făcute la Programul de Transport, prin reducerea numărului de curse, și după creșterea prețului la bilete, cheltuielile cu transportul public nu au scăzut, de aceea facem un apel public către conducerea STP, solicitându-le să explice cetățenilor motivul pentru care nu doresc reducerea cheltuielilor.
Ce vrea primăria ca localnicii orașului să știe
Scopul nostru nu este polemica, ci protejarea banilor publici și asigurarea unui serviciu de transport corect, transparent și eficient.
Ce considerăm că albaiulienii trebuie să știe:
1. Bugetul aprobat pentru transportul public
Primăria Municipiului Alba Iulia este cu plățile la zi pentru facturile emise în limita bugetului aprobat! Problema reală este că STP solicită sume mult peste bugetul aprobat prin hotărârea Consiliului Local: 36 milioane lei cerute, față de 24 milioane lei aprobate în primă fază (20 milioane lei compensații + 4 milioane lei gratuități), bugetul fiind suplimentat, în luna octombrie, cu încă 5.8 milioane de lei, în urma discuțiilor cu reprezentanții STP.
Ca și termen de comparație, valoarea totală estimată a fi încasată, pentru anul 2025, din impozitele pe clădiri, atât de la persoane fizice cât și de la persoane juridice, este tot de 36 milioane de lei!
Deși știa aceste limite bugetare, operatorul a continuat să factureze nejustificat, prezentând public responsabilitatea financiară a Primăriei drept “refuz de plată”
2. Reducerea frecvenței curselor este o eficientizare a costurilor, nu o sancțiune
STP afirmă că nu este de acord cu reducerea „programului de transport”.
În realitate, reducerea frecvenței curselor a fost solicitată de Primăria Municipiului Alba Iulia, în mod transparent, pentru a ajusta cheltuielile la bugetul aprobat.
Analizele interne au arătat că pe mai multe trasee, în anumite intervale orare, gradul de încărcare a autobuzelor era scăzut, iar pe anumite trasee, cursele erau dublate (curse interne, dublate de curse din arealul AIDA), așadar au fost eliminate cursele dublate.
A menține curse aproape goale ar fi însemnat risipă de fonduri publice, în timp ce operatorul ar fi continuat să încaseze compensații.
Așadar, măsura temporară de reducere a frecvenței curselor a fost o decizie de bun-simț financiar, de eficientizare, care urmărește menținerea transportului public funcțional în limite sustenabile, nu restrangerea accesului cetățenilor la mobilitate.
3. Despre autobuzele electrice, care sunt o investiție exclusiv a Primăriei
Afirmația că „Primăria ține ascunse autobuzele” este ridicolă și nefondată.
Autobuzele electrice achiziționate de Primărie prin PNRR nu au fost livrate către primărie. În afară de primul autobuz, trimis în Alba Iulia pentru teste, celelalte se află în perioada de testare tehnică la furnizor, conform contractului.
Conform graficului de livrare prezentat de furnizor, acestea vor fi livrate eșalonat, ultimele 4 autobuze fiind programate pentru luna februarie 2026!
Recepția și punerea în circulație se fac numai după finalizarea testelor și obținerea certificatelor de conformitate, etapă obligatorie în orice achiziție publică.
Până la finalizarea procesului, vehiculele nu sunt încă proprietatea Municipiului Alba Iulia, ci a producătorului.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
iobag
marți, 04.11.2025 at 17:12
> STP crește constant valoarea cheltuielilor
Adica STP a marit pretul biletelor si abonamentelor, sau ce vrea sa zica? Sau angajatii primariei nu inteleg ca valoarea platita de primarie pentru abonamentele pensionarilor e direct proportionala cu pretul biletelor?
Si la ce cheltuieli se refera? Ca doar parimaria nu plateste cheltuielile STP, ci doar contravaloarea abonamentelor compensate.
Plesa isi da cu stangu-n dreptul, si tot el se plange. La anul o sa ramana orasul fara autobuze, ca la cum gestioneaza situatia cu STP-ul, cu siguranta nu va fi in stare sa gestioneze propria flota de autobuze.
Degeaba se plange ca STP nu e transparent, ca nici de la primarie nu prea am vazut date transparente. Decat sa se planga ca nu ii da STP toate datele, mai bine ar pune mana pe pix si foaie sa calculeze singur numarul de km parcursi zilnic de autobuzele STP, si apoi necesarul de benzina. Dar sunt convins totusi ca primaria are deja toate datele astea, si le poate verifica, ca doar nu se apuca soferii STP sa se plimbe aiurea cu autobuzele pe banii primariei.
Degeaba mai vorbeste primaria si de „limitele bugetare”, ca nu e datoria STP-ului sa stranga cureaua pentru a se incadra in limitele alea fictive, ci gestionarea bugetului e datoria 100% a primariei, sa se asigure ca STP-ul are toti banii necesari pentru rutele setate de primarie. Daca nu sunt bani, e treaba primariei sa mai taie din rute, nu a STP-ului.
Ii recomand domnului Plesa sa se puna sa citeasca de la cap la coada tot contractul pe care il are primaria cu STP-ul, ca altfel va continua sa delireze tampenii de genul asta prin presa.
Aburelus
marți, 04.11.2025 at 22:23
Iobagule ,dupa cum scrii este clar ca esti cumva dintre cei ai STP ului, poti sa mi arati macar un singur autobuz electric cumparat de STP? Ce autobuze moderne aveti, alea rosii, turcesti, luate acum cati ani? Daca bugetul alocat a fost stabilit si chiar marit, nu va mai saturati, asa i? Stiti ca sunteti pe faraș si asta va doare, deci gargara multa nu va mai ajuta. Sunteti(curand) paaa.
iobag
marți, 04.11.2025 at 23:20
ABURELUS, cu porecla aia nu are rost sa iti raspund, dar o sa incerc.
Nu am nici o legatura cu STP. Sunt doar un cetatean suparat ca Plesa a marit brusc pretul biletelor cu 40%, si acum taie si din rute, ceea ce inseamna inghesuiala mai mare in unele autobuze.
Daca te intereseaza subiectul, citeste legea nr. 92 din 10 aprilie 2007. Acolo scrie clar ce atributii au atat primariile, cat si firmele de transport. Asta asa, doar ca sa nu mai vorbesti degeaba, dar mi se pare ca tu pentru asta te-ai nascut.
Raspuns la raspuns
miercuri, 05.11.2025 at 10:45
Cu asa nume -IOBAG- ,cred ca nu sti ce inseamna, un fel de sclav mioritic, lasa abureala, Stp ul traieste doar din banii nostrii, o firma privata capusa, care nu a investit in autobuze de ceva ani, care apropo merg pe motorina, nu benzina cum ai scris tu, iar ce este electric nu e cumparat nimic de STP ul tau nevinovat, o firma serioasa se dezvolta si singura, nu doar prin contracte cu statul. Eu nu apar primarul Plesa, cred ca este un dezastru administratia lui, dar la fel , nu pot lauda un privat profitor si pervers. Atata stiti toti comentacii de servici , atacuri la persoana cand nu va convin alte pareri.Hai pa si spor la mersul pe jos, ca toti vreti autobuz si pt 2 statii aflate la 500m una de alta,de asta i inghesuiala pe unele rute, urca in ampoi 3 si coboara la bazinul olimpic,ce sa zic, grea mai e deplasarea pe picioare uneori.
iobag
miercuri, 05.11.2025 at 18:30
Ce sa zic, m-ai prins ca nu stiu nimic despre autobuze. Dar cu siguranta stiu mai multe decat Plesa si toata sleahta lui. E bine ca nu il aperi, dar ar trebui sa il injuri. Nu stiu nici eu unde ti-am dat de banuit ca as apara STP-ul. E clar ca profita la maxim si ei. Ca si eu au spus unele aiureil de te doare capul in articolul celalalt. De exemplu, au mentionat ca ei refuza sa reduca numarul de rute pana nu le da voie AIDA-TL, desi nu au absolut nici o parghie legala pentru asta. Primaria are primul si ultimul cuvant. Dar daca stai sa pui afirmatiile false pe lista, si tragi linie, primaria conduce detasat. De-aia nu prea am eu incredere in ei. STP-ul il inteleg ca e firma privata, si are interesul sa isi maximizeze profitul, si atunci se lacomeste la banul public. Dar de la primarie vin doar mesaje false si contradictorii in presa, de parca nu stie niciunul de acolo care sunt atributiile lor in relatia cu STP. Asa e cand umpli o administratie intreaga de nepoti si prieteni, in loc sa angajezi oameni pentru merite, cum ar fi cunoasterea legii.
Stai linistit, ca nu am nici o legatura cu STP. Dar imi place sa citesc toate „parerile” tale despre ei. Sunt de acord cu toate, doar ca in situatia de fata, primaria trebuie aratata cu degetul.
Daca nu aperi primaria, de ce te apuci sa vorbesti aiurea de autobuzele electrice? Eu nu am zis nimica de alea. Te dai singur de gol ca esti omul lui Plesa.