Actualitate
Școlile doctorale riscă să rămână fără acreditare pentru că nu au fost evaluate în ultimii 5 ani. Ce spune ministrul Educației
Școlile doctorale riscă să nu mai poată exista legal în anul universitar 2016-2017 din cauza lipsei evaluării periodice impuse prin Legea Educației Naționale. Conform legii, toate școlile doctorale trebuie evaluate extern din 5 în 5 ani. Problema e că din 2011, când a intrat în vigoare Legea Educației Naționale, și până la această dată, o astfel de evaluare nu s-a produs. Pentru a rezolva această problemă, în condițiile în care mai sunt două săptămâni până la începerea anului universitar 2016-2017, ministrul Educației vrea să emită un ordin de ministru în care va considera autorizate provizoriu toate școlile doctorale care au organizat examen de admitere la studii universitare de doctorat pentru acest nou an universitar.
Potrivit legii educației, o şcoală doctorală trebuie să fie evaluată individual o dată la cinci ani, pentru fiecare domeniu ştiinţific în parte, iar în această vară a expirat termenul prevăzut de lege. Școlile doctorale au ajuns în această situație după cinci ani de tergiversări a obligațiilor prevăzute în Legea educației.
„Şcolile doctorale ar fi trebuit să fie acreditate potrivit legii într-o perioadă de cinci ani. Perioada s-a încheiat. Va trebui să dau un ordin de ministru prin care vom da statutul de autorizaţie provizorie pentru o perioadă de un an”, a declarat Mircea Dumitru, ministrul Educației.
Fără acest ordin, în acest an universitar nu vor mai putea fi înmatriculaţi studenți-doctoranzi.
Înaintea adoptării Legii educației, școlile doctorale erau acreditate de o comisie a Ministerului Educației. Așadar, era necesar ca, după intrarea în vigoare a noii legi, să înceapă procedurile de reacreditare după acest sistem, lucru ca nu s-a întâmplat, precizează PressOne.ro.
Ministrul Educației, Mircea Dumitru, a adăugat că o echipă din minister lucrează atât la un proiect pentru regândirea criteriilor de autorizare și acreditare a școlilor doctorale, cât și la o metodologie de evaluare.
Totuși, demersul Ministerului riscă să devină inutil dacă Ordonanța fostului ministru Adrian Curaj va fi adoptată de Parlament, legitimând scandaloasele modificări aduse Legii educaţiei.
Una dintre aceste modificări prevede că metodologia de evaluare – pe baza căreia sunt examinate școlile doctorale – va fi stabilită de către Consiliul ARACIS (Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior), cu consultarea Consiliului Național al Rectorilor, urmând ca aprobarea ei prin ordin de ministru să fie doar o formalitate.
sursa: digi24.ro, hotnews.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News