Connect with us
Publicitate

Eveniment

Șoferii cu permis categoria B vor putea conduce și anumite motociclete. Decizie la Curtea Constituțională. Ce prevede legea

Publicat

Șoferii cu permis categoria B vor putea conduce și anumite motociclete. Curtea Constituțională a României a respins, miercuri, ca neîntemeiată, sesizarea depusă de preşedintele Klaus Iohannis.

Aceasta se referea la ordonanţa de urgenţă care le permite posesorilor de carnet categoria B să conducă scutere.

Legea transmisă către promulgare completează OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.

Se extinde valabilitatea permiselor de conducere eliberate pentru categoria B şi pentru

  • motocicletele cu transmisie automată cu cilindree maximă de 125 cmc, putere maximă de 11 kW şi raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/ kg, categoria A1.

Sunt instituite anumite condiţii pentru deţinătorii permiselor de categoria B care doresc să conducă şi motociclete de tipul celor anterior menţionate.

Conducere cu permis categoria B. Decizia CCR

CCR a constatat că dispoziţiile legii criticate de preşedinte respectă exigenţele constituţionale ale art.1 alin.(5) referitoare la claritatea şi previzibilitatea legii.

Referitor la critica privind depăşirea limitelor reexaminării, CCR susţine că, prin forma legii adoptată ulterior reexaminării, legiuitorul a realizat:

– o corelare a noilor reglementări cu soluţia legislativă existentă în actuala reglementare.

Această formă este menită să asigure integrarea organică a noilor dispoziţii în ansamblul legislaţiei, potrivit Agerpres. De asemenea, asigură punerea lor în acord cu prevederile actelor normative cu care se află în conexiune.

În ceea ce priveşte critica potrivit căreia sintagma „experienţă de cel puţin 2 ani de conducere pentru categoria de vehicule B” încalcă principiul clarităţii şi previzibilităţii legii, CCR a reţinut că:

– maniera de reglementare a dispoziţiilor legale analizate nu le lipseşte pe acestea de claritate, precizie şi previzibilitate

– înţelesul lor poate fi dedus din interpretarea sistematică a ansamblului normativ cu care acestea se află în relaţie.

Motivele sesizării la CCR

Anul trecut, în iulie, şeful statului a solicitat reexaminarea acestui act normativ de către Parlament din următoarele motive:

  • plasarea greşită a intervenţiei legislative
  • neclaritatea legii din perspectiva modului în care se va face dovada absolvirii celor 10 ore de pregătire practică
  • dacă această dovadă trebuie deţinută fizic şi prezentată în cazul unui control de fiecare conducător de vehicule, alături de permisul de conducere
  • lipsa de claritate a intenţiei legiuitorului de a acorda dreptul posesorilor permiselor de conducere eliberate pentru categoria B de a conduce doar motociclete cu transmisie automată din categoria A1.

La sfârşitul lunii decembrie, în urma reexaminării, Parlamentul a transmis spre promulgare legea pentru completarea OUG 195/2002.

Dovadă prin adeverință

Iohannis arăta în sesizarea la CCR că legea introduce o nouă literă, cu următorul cuprins:

permisele de conducere eliberate pentru categoria B sunt valabile şi pentru motociclete cu transmisie automată cu cilindree maximă de 125 cmc, cu puterea maximă de 11 kW şi cu un raport putere/ greutate de cel mult 0,1 kW/ kg, categoria A1, cu condiţia ca

  • deţinătorii permiselor să aibă vârsta de minimum 24 de ani împliniţi, o experienţă de cel puţin 2 ani de conducere pentru categoria de vehicule B
  • şi fac dovada, printr-o adeverinţă, că au absolvit un curs de pregătire practică de minimum 10 ore în acest sens în cadrul unei unităţi autorizate de pregătire a conducătorilor de vehicule.

Adeverinţa obţinută se înscrie în Registrul naţional al cursanţilor gestionat de către Autoritatea Rutieră Română. Informaţia deţinerii acesteia se transmite pe cale electronică Direcţiei Generale Permise de Conducere şi Înmatriculări. Aceasta va introduce menţiunile corespunzătoare în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate.

Modificările de la Parlament

Conform preşedintelui, deşi Parlamentul trebuia să îşi limiteze intervenţia la cadrul trasat de cererea de reexaminare, acesta a reconfigurat condiţiile în care deţinătorul unui permis pentru categoria de vehicule B ar putea utiliza permisul şi pentru motocicletele din categoria amintită.

În procedura de reexaminare, Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adus o serie de amendamente. Printre acestea, înlocuirea sintagmei „deţinătorii permiselor trebuie să aibă (…) permisul pentru categoria B obţinut de minimum 3 ani”

cu sintagma „deţinătorii permiselor să aibă (…) o experienţă de cel puţin 3 ani de conducere pentru categoria de vehicule B”.

Camera Deputaţilor, în calitate de Cameră decizională, a menţinut sintagma „o experienţă de cel puţin”, însă a redus cu un an durata menţionată, şi anume la cel puţin 2 ani.

Preşedintele cerea CCR să admită sesizarea şi să constate că legea este neconstituţională. Susținea că intervenţiile realizate de Parlament au fost făcute cu depăşirea limitelor cererii de reexaminare şi cu nerespectarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale.

foto: arhivă, rol ilustrativ

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Eu

    miercuri, 20.03.2024 at 22:18

    hahaha..inca odata ccr ul arata cine e sefu in romanica..nu un turist cu titlu de preș’edinte..hahaha

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate