Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Șoferii nu vor mai putea fenta plata taxelor de drum din UE. România se conectează la sistemul european pentru tarifare rutieră


Publicat

Șoferii români nu vor mai putea fenta plata taxelor de drum în statele din Uniunea Europeană. Aceștia vor putea fi mai ușor depistați și taxați chiar de autoritățile române. Ministerul Transporturilor a pus în consultare publică un proiect de lege prin care se urmărește aderarea României la sistemul european de tarifare rutieră.

Documentul prevede includerea într-o bază de date complexă a tuturor autovehiculelor care va fi operabilă la nivelul întregii Uniuni Europene. Șoferii și firmele de transport care evită plata taxelor de drum în orice stat UE vor putea fi descoperiți mai ușor și sancționați.

Proiectul de ordonanță prevede înființarea unui Registru electronic național în care să fie incluse toate autovehiculele de transport. Acesta va conține datele privind vehiculele și deţinătorii acestora necesare căutărilor automate și elementele de date furnizate ca rezultat al căutărilor automate. Modelul documentului AICI: Anexa 13.07.2021.

De asemenea actul normativ mai prevede ce Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, în calitate de punct național de contact în România, asigură identificarea unui vehicul, precum şi a deţinătorului acestuia, pentru care a fost stabilită neplata unui tarif rutier.

Autoritățile vor să creeze prin noua lege și un cadru legal pentru forma și conținutul scrisorii de informare a proprietarului autovehiculului care a fost depistat într-un stat UE fără taxa de drum plătită, dar și stabililirea procedurilor de plată prealabile, înainte de aplicarea sancțiunii contravenționale.

Documentul este pus în consultare publică pe siteul Ministerului Transporturilor și poate fi văzut AICI

Document (PDF) – Proiectul de Ordonanță de Guvern AICI: Ordonanta 03.01.2021 2

Proiectul de Ordonanță a Guvernului privind interoperabilitatea sistemelor de tarifare rutieră electronică și facilitarea schimbului transfrontalier de informații cu privire la neplata tarifelor rutiere

Potrivit inițiatorilor proiectului de act normativ acesta transpune, respectiv creează cadrul legal pentru punerea în aplicare a Directivei (UE) 2019/520 a Parlamentului European și a Consiliului din 19 martie 2019. Statele membre aveau obligația de a adopta și publica, până la 19 octombrie 2021, actele cu putere de lege și actele administrative necesare pentru a se conforma prevederilor Directivei 2019/520.

1. se stabilesc cadrul general și condițiile care trebuie îndeplinite în vederea asigurării interoperabilității sistemelor de tarifare rutieră electronică pentru utilizarea infrastructurii rutiere de pe teritoriul României cu sistemele de tarifare rutieră electronică similare din Uniunea Europeană;

2. se stabilesc cadrul general și condițiile care trebuie îndeplinite în vederea asigurării schimbului transfrontalier de informații privind vehiculele înmatriculate și deținătorii acestora, în cazul în care a fost constatată o neplată a tarifelor rutiere, de orice fel, în statele membre ale Uniunii Europene;

3. se stabilesc tehnologiile care sunt utilizate de sistemele de tarifare rutieră care pot fi date în exploatare în România și care necesită, în scopul colectării tarifelor rutiere, instalarea sau utilizarea unui echipament de bord (OBE);

4. se stabilesc condițiile în care se acordă înregistrarea în România a furnizorilor serviciului european de taxare rutieră electronică (SETRE);

5. se stabilesc obligațiile entităţilor din România care percep tarife rutiere;

6. se stabilesc obligațiile utilizatorilor SETRE;

7. se propune/instituirea unui organism de conciliere, organism desemnat în scopul medierii între entităţile care percep tarifele rutiere pe domeniile SETRE de pe teritoriul României şi furnizorii SETRE cu care acestea au încheiate contracte, sau cu care se află în negocieri pentru încheierea unor astfel de contracte;

8. se prevede desemnarea de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a organismelor autorizate să aplice sau să supravegheze procedura de evaluare a conformităţii cu specificaţiile sau a caracterului adecvat pentru utilizare și notificarea acestora către Comisia Europeană;

9. se prevede înființarea registrului electronic naţional, operaționalizat de ICI București și se stabilește conținutul acestuia, iar înregistrarea informațiilor privind domeniile SETRE și furnizorii SETRE în Registrul electronic național se efectuează în baza unei proceduri elaborate de ICI București;

10. se prevede faptul că Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, în calitate de punct național de contact în România, asigură identificarea unui vehicul, precum şi a deţinătorului acestuia, pentru care a fost stabilită neplata unui tarif rutier.

11. se creează cadrul legal pentru stabilirea formei și conținutului scrisorii de informare, respectiv transpunerea Anexei II din Directiva (UE) 2019/520 a Parlamentului European și a Consiliului din 19 martie 2019 prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii, motivat de faptul că, pentru crearea institutiei scrisorii de informare (care nu este obligatorie conform dreptului intern) este necesara derogare de la OG 2/2001 care va fi realizata prin modificarea OG 15/2002 în sensul stabilirii unei proceduri prealabile de plată (compensatorii – dupa modelul Legii 5/2014), anterioare aplicarii unei sanctiuni contraventionale. Prevederea privind derogarea de la OG 2/2001 constituie un element esential în conținutul scrisorii de informare, motiv pentru care aceasta urmează a fi realizată ulterior.

12. se creează cadrul legal pentru stabilirea ca anexa la prezenta ordonanță să poată fi actualizată, prin ordin comun al ministrului Transporturilor și Infrastructurii și al ministrului Afacerilor Interne, având în vedere că la nivelul Uniunii Europene este, în dezbatere un proiect de modificare și completare a mai mai multor Directive, printre care se regăsește și propunerea de modificare și completare a Anexei I la Directiva 2019/520.

Scopul urmărit prin Directiva 2019/520 este aceea de a asigura utilizarea pe scară largă a sistemelor de tarifare rutieră electronică în statele membre și țările învecinate și să existe, pe cât posibil, sisteme interoperabile fiabile, ușor de utilizat și eficiente din punctul de vedere al costurilor, care să permită dezvoltarea viitoare a politicii de tarifare rutieră la nivelul Uniunii și evoluțiile tehnice viitoare. Prin urmare, este necesară realizarea interoperabilității sistemelor de tarifare rutieră electronică, pentru a reduce costurile și sarcinile legate de plata tarifelor rutiere pe întreg teritoriul Uniunii.

Utilizatorii ar trebui să aibă posibilitatea de a se abona la SETRE (Serviciul European de Taxare Rutieră Electronică) prin intermediul oricărui furnizor SETRE, indiferent de cetățenia acestora, de statul membru de reședință sau de statul membru de înmatriculare a vehiculului. Relațiile contractuale dintre entitățile care percep tarifele rutiere și furnizorii SETRE ar trebui să garanteze, printre altele, că tarifele rutiere sunt plătite în mod corect.

Totodată, asigurarea respectării la nivel transfrontalier a obligației de plată a tarifelor rutiere în Uniune este o problemă importantă în toate tipurile de sisteme, fie ele bazate pe distanță, pe un tarif de acces sau pe timp, electronice sau manuale. Pentru a soluționa problema executării la nivel transfrontalier în caz de neplată a unui tarif rutier, dispozițiile privind schimbul transfrontalier de informații ar trebui, prin urmare, să se aplice tuturor acestor sisteme.

În timp ce interoperabilitatea transfrontalieră se îmbunătățește în întreaga Uniune, obiectivul pe termen mediu și lung este acela de a face posibilă deplasarea în Uniune cu un singur OBE (set complet de componente hardware şi software, parte a serviciului de tarifare rutieră electronică, încorporat, instalat sau transportat ca dispozitiv separat la bordul unui vehicul în scopul colectării, stocării, prelucrării, primirii și transmiterii la distanţă a datelor) pentru a facilita libera circulație a persoanelor și a bunurilor, fără a afecta negativ concurența de pe piață.

În vederea soluționării litigiilor dintre entitățile care percep taxele rutiere și furnizorii SETRE în timpul negocierilor contractuale și în cadrul relațiilor lor contractuale, organisme naționale de conciliere vor fi consultate de către entitățile care percep taxele rutiere și de către furnizorii SETRE atunci când se încearcă soluționarea unui litigiu în legătură cu dreptul la acces nediscriminatoriu la domeniile SETRE.

Acestea vor avea competența să verifice dacă condițiile contractuale impuse vreunui furnizor SETRE sunt nediscriminatorii, în special competența să verifice dacă remunerația oferită furnizorilor SETRE de entitatea care percepe taxele rutiere sunt nediscriminatorii.

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Curiozități din limba română: Grupuri de cuvinte care se citesc identic de la stânga la dreapta și invers

Publicat

Știați că, în limba română, există niște grupuri de cuvinte care se citesc la fel, de la stânga la dreapta și invers? Dincolo de cuvintele utilizate în mod curent în vorbire, limba română ascunde şi alte construcţii care definesc curiozităţi ale vocabularului naţional.

Curiozități din limba română

Cea mai mare diferenţă de litere între forma de plural şi singular o are substantivul ”om”. La plural este ”oameni” și diferența este de patru litere, scrie DCNews.ro.

Singurul cuvânt din DEX care conţine patru consoane la sfârşit este „kitsch”, termen folosit pentru a desemna un obiect decorativ de prost gust.

Limba română este singura limbă europeană în care se poate face o propoziție completă, formată din cinci cuvinte ce conțin doar vocale. De exemplu „Oaia aia e a ei”.

„Elenofonele” este cel mai lung cuvânt palindrom (se citește la fel din ambele capete) din limba română (11 litere) și semnifică „vorbitoarele de limbă elenă”.

Palindrom, cu pluralul palindromuri, reprezintă un cuvânt sau un grup de cuvinte care poate fi citit de la stânga la dreapta și de la dreapta la stânga fără să-și piardă sensul.

Iată câteva exemple: capac, coc, bob, radar, lupul, potop, apa, ara, dud, cojoc, aerisirea, elevele, cazac, rotor, tot, rar, rever, târât, Ana, Ada, așa, ața, axa, Anina, civic.

Cele mai multe cuvinte din limba română încep cu litera C. 19.750 de cuvinte din dicționar încep cu această literă.

”Abces” este singurul cuvânt care conţine grupul de litere ABC.

Limba română conține și câteva grupuri de cuvinte care pot fi citite de la stânga la dreapta și de la dreapta la stânga fără să-și piardă sensul: „Ele fac cafele. „O ramă maro.”

Cel mai lung cuvânt din limba română are 44 de litere şi îl găsim în dicţionarele medicale, nu şi în DEX. Acesta este „Pneumonoultramicroscopicsilicovolcaniconioza” și este denumirea completă a unei boli pulmonare cronice care apare mai ales la muncitorii din mine în urma inhalării prelungite a pulberilor de bioxid de siliciu.

Opt cuvinte din limba română care au dispărut

  • Ardău – ardelean, român care locuiește în Ardeal
  • Boreasă – nevastă, soție
  • Cioareci – ițari, izmene
  • Duhan – tutun (vine de la „a duhni”)
  • Făgădău – crâșmă, birt
  • Torocală – amestecătură, chestii puse laolaltă
  • Zicalaș – cântăreț, scripcar
  • Ciupag – partea iei de la brâu în sus, care are cusături deosebite. 2. bucată de pânză cât o batistă primită de un copil care duce crucea sau sfeșnicul la înmormântare. 3. ie. 4. partea rochiei care îmbracă pieptul și spatele; pieptar, corsaj, mânecar. 5. gulerul cămășii cu flori, al iei. 6. broderie pe pieptul iei.

 

sursa: dcnews.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Noile prețuri plafonate la gaze și energie electrică. Acord în Coaliția de guvernare. Măsurile se aplică din 1 februarie

Publicat

Coaliția de guvernare a decis luni seara ca prețurile la energie și gaze naturale să fie plafonate. Decizia va fi luată prin OUG.

Premierul Nicolae Ciucă a anunțat, luni seara, noile prețuri plafonate. Acestea vor fi aplicate de la 1 februarie.

„Am reușit să ajungem la un acord, astfel încât plafonul la energia electrică scade de la 1 leu la 0,8 lei per kilowatt, iar limita de consum crește de la 200 kilowați la 500 de kilowați, pentru care se calculează compensarea. Va însemna că la consumatori se va percepe 0,68 lei per kilowatt.

Pentru consumatorii non-casnici, prețul va fi plafonat la un leu pe kilowatt.

La gaz plafonul va scădea de la 0,37 la 0,31 lei/kwh, iar limita de consum pentru cinci luni va crește de la 1000 la 1500 kilowați. Se va aplica și un discount de 40%, de la 33% la 40%, cu un preț de 0,221 lei/kwh. Pentru IMM, școli, spitale, biserici, industria alimentară se va asigura preț de 0,37 lei/kwh.

Am luat decizia ca toate facturile emise greșit să fie stornate și retrimise, fără ca oamenii să fie debranșați sau să plătească penalități.

Plafonarea se aplică de la 1 februarie până la 31 martie, urmând ca în această perioadă să venim cu o analiză și să luăm decizii în continuare”, a declarat premierul.

Nicolae Ciucă a precizat că impactul bugetar pentru plafonare este de aproximativ 3 miliarde lei.

De asemenea, a mai spus că este vorba despre o plafonare a prețurilor, nu se renunță la liberalizarea pieței.

Au fost peste 1 milion de facturi greșite.

Premierul a precizat că ordonanța de urgență privind plafonarea prețurilor nu va întârzia mai mult decât săptămâna viitoare pentru a putea fi aplicate.

Care au fost variantele inițiale

Membrii Coaliției de guvernare s-au reunit luni seara în ședință pentru a decide măsuri care să ducă la stoparea creşterii facturilor la energie electrică şi gaze.

Varianta PNL a fost revenirea la preț reglementat pentru o perioadă de până la șase luni pentru consumatorii casnici și variante de compensare de la buget pentru companii.

PSD a propus plafonarea prețului la energie și gaz la o valoare mai mică decât cea stabilită anul trecut, dublarea volumului pentru care prețul este compensat și reducerea TVA la 5%.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Mesaje-capcană în mediul online. Atenție ce link-uri deschideți după ce primiți mesaje pe rețele social media

Publicat

Au revenit atacurile cu link-uri malițioase care se propagă prin intermediul mesajelor pe rețelele social media, a atenționat Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC).

Este vorba despre o campanie de transmitere a unor astfel de mesaje-capcană cu textul ‘seamănă cu tine’, ‘apari în acest video’ sau ‘tu ești în videoclip’. Aceasta a mai fost semnalată și anul trecut.

Potrivit DNSC, mesajele primite de utilizatorii români sunt în română sau engleză și conțin de regulă un link malițios, pe care expeditorul pretinde a fi un video sau o poză în care apare persoana căreia i-a transmis mesajul. Este doar o metodă de a stârni curiozitatea utilizatorului și a-l determina să dea click.

De obicei, accesarea acelui link nu afișează nimic pe dispozitiv, dar poate duce la pierderea accesului pe contul de social media folosit în acel moment.

Ce trebuie să faceți dacă ați dat click pe acel link sau vedeți că din contul dvs s-au transmis astfel de mesaje

1. Schimbați imediat parola contului de Facebook și să activați autentificarea în 2 pași (2FA)

2. Vă asigurați că nu au fost acordate permisiuni unor aplicații terțe din Facebook. Pentru asta, este necesar să vă logați în contul de Facebook și să navigați la categoria Settings & Privacy (Setări și Confidențialitate) și apoi Settings (Setări). Ulterior, mergeți către categoria Permissions (Permisiuni) și apăsați pe Apps and Websites (Aplicații și Site-uri), pentru a verifica la ce aplicații ați oferit acces.

Eliminați acele aplicații pe care le considerați suspecte. Apăsați pe aplicația respectivă, apoi pe butonul de Remove (Elimină) pentru a vă proteja contul de accesul neautorizat la aplicații terțe suspecte.

3. Verificați aplicațiilor instalate pe dispozitiv, pentru a vă asigura că nu au fost adăugate unele noi, necunoscute.

4. Verificați setările de confidențialitate, pentru a vă asigura că nu există modificări, acordând atenție sporită aplicației Facebook și locațiilor pe care nu le recunoașteți, unde contul dvs. de social media apare ca fiind logat.

5. Scanați dispozitivul cu o soluție de securitate (antivirus).


 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Vești bune pentru românii care locuiesc la bloc. Se vor putea cere bani de la stat pentru mai multe lucrări de renovare

Publicat

Autoritățile vor să introducă noi tipuri de lucrări de intervenții/activități pe lista celor eligibile, în cadrul programului privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe.

Astfel, pe lângă lucrările de reabilitare termică, se vor putea primi bani de la stat și pentru lucrări de reabilitare a instalațiilor de iluminat din spațiile comune ale blocului, pentru montarea sau înlocuirea sistemelor de ventilație și pentru înlocuirea ascensoarelor sau a instalațiilor electrice și de apă. 

Citește și Românii vor primi bani de la stat pentru lucrări care reduc factura la energie. Lista programelor anunțate de Ministrul Mediului

De asemenea, toate cheltuielile legate de elaborarea documentelor necesare vor putea primi finanțare și prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a publicat în data de 7 ianuarie un proiect de OG pentru modificarea și completarea OUG nr. 18/2009 privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe.

Vezi AICI proiectul.

Prin actul normativ se urmărește eficientizarea Programului național multianual privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe, prin introducerea în lista cheltuielilor eligibile a unor lucrări de intervenție care să conducă la o renovare, cel puțin, moderată, precum și a cheltuielilor necesare elaborării documentației tehnico-economice.

„Modificările aduse programului multianual pentru creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe vor conduce la creșterea nivelului de ambiție în ceea ce privește renovarea energetică a acestora, prin obținerea a cel puțin 30% economii de energie primară, prin stabilirea unei liste actualizate a listei de cheltuieli eligibile pentru renovare moderată sau aprofundată și prin creșterea nivelului de ambiție a indicatorilor de performanță pentru proiectele depuse în cadrul programului”, se precizează în nota de fundamentare.

Pentru a crește rata de renovare a blocurilor, se propune în cadrul proiectului de act normativ finanțarea din fonduri de la bugetul de stat sau din alte surse legal constituite a cheltuielilor necesare pentru elaborarea documentațiilor tehnico- economice.

De asemenea, se va avea în vedere revizuirea/completarea listei de intervenții eligibile, dar și introducerea unor indicatori de performanță pentru proiectele depuse în cadrul programului pentru monitorizarea economiilor de energie.

Astfel, suplimentar față de lista de lucrări de intervenție/activități pentru creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe, eligibile, prevăzute în legislația în vigoare, se propun:

– lucrări care au ca scop asigurarea calității aerului interior prin montarea/repararea/ înlocuirea instalației de ventilare (inclusiv a spațiilor comune), respectiv prevederea de soluții de ventilare mecanică cu recuperare de căldură cu performanță ridicată, centralizată sau cu unități individuale cu comandă locală sau centralizată;

– lucrări de reabilitare/modernizare a instalațiilor de iluminat în spațiile de utilizare comună ale clădirii;

– montarea de sisteme de management energetic integrat pentru clădiri și alte activități care conduc la realizarea scopului proiectului;

– implementarea sistemelor de reglare și automatizare a clădirilor/sistemelor de management a energiei clădirilor (BEM), inclusiv a sistemelor de răcire, care permit gestionarea eficientă a energiei pentru utilizatorii finali;

– acolo unde este posibil, să se treacă la înlocuirea ascensoarelor, a instalațiilor electrice și de apă, de scurgere și de canalizare cu sisteme mai moderne și mai eficiente;

– pentru clădirile rezidențiale supuse unei renovări majore, cu mai mult de 10 locuri de parcare, instalarea infrastructurii de cablare, respectiv conducte pentru cabluri electrice, pentru fiecare loc de parcare care să permită instalarea, într-o etapă ulterioară, a punctelor de reîncărcare a vehiculelor electrice.

Față de lista de lucrări de reabilitare termică a anvelopei, se propune suplimentar introducerea următoarelor lucrări eligibile:

– izolarea termică a fațadei – partea vitrată, prin înlocuirea tâmplăriei exterioare existente, inclusiv a celei aferente accesului în blocul de locuinţe, cu tâmplărie termoizolantă cu performanță ridicată pentru îmbunătăţirea performanţei energetice a părţii vitrate;

– izolarea termică a planșeelor sau a pereților dintre spațiul încălzit și alte spații comune neîncălzite;

– asigurarea unui nivel ridicat de etanșeitate la aer a anvelopei clădirii, atât prin montarea adecvată a tâmplăriei termoizolante în anvelopa clădirii, cât și prin aplicarea de tehnologii adecvate de reducere a permeabilității la aer a elementelor de anvelopă opace și asigurarea continuității stratului etanș la nivelul anvelopei clădirii.

Față de lista de lucrări de reabilitare termică a sistemului de încălzire, se propune suplimentar introducerea următoarelor lucrări eligibile:

– lucrări care au ca scop asigurarea calității aerului interior prin:

a) prevederea unui concept rezonabil de ventilare naturală sau mecanică care poate include dispozitive/fante/grile pentru aerisirea controlată a spațiilor ocupate și evitarea apariției condensului pe elementele de anvelopă, sau

b) prevederea de soluții de ventilare mecanică cu recuperare de căldură cu performanță ridicată, centralizată sau cu unități individuale cu comandă locală sau centralizată.

– montarea de sisteme de management energetic integrat pentru clădiri şi alte activităţi care conduc la realizarea scopului proiectului:

a) montarea unor sisteme inteligente de contorizare, urmărire și înregistrare a consumurilor energetice şi/sau, după caz, instalarea unor sisteme de management energetic integrat, precum sisteme de automatizare, control şi/sau monitorizare, care vizează şi fac posibilă economia de energie la nivelul sistemelor tehnice ale clădirii;

b) montarea echipamentelor de măsurare a consumurilor de energie din clădire pentru energie electrică şi energie termică;

c) realizarea lucrărilor de racordare/branşare/rebranşare a clădirii la sistemul centralizat de producere şi/sau furnizare a energiei termice;

d) realizarea lucrărilor de înlocuire a instalației de încălzire interioară cu distribuție orizontală la nivelul apartamentelor și modul de apartament inclusiv cu reglare și contorizare inteligentă;

e) implementarea sistemelor de management al consumurilor energetice: achiziționarea şi instalarea sistemelor inteligente pentru gestionarea energiei.

– lucrări de înlocuire a cazanului din centrala termică de bloc/scară, în scopul creşterii randamentului şi al reducerii emisiilor de CO2, cu cazane pe gaz în condensație, compatibile cu combustibilii gazoși regenerabili.

Se propune suplimentar introducerea unor lucrări eligibile de reabilitare/modernizare a instalațiilor de iluminat în spațiile de utilizare comună ale clădirii, astfel:

a) reabilitarea/modernizarea instalației de iluminat prin înlocuirea circuitelor de iluminat deteriorate sau subdimensionate;

b) înlocuirea corpurilor de iluminat fluorescent și incandescent cu corpuri de iluminat cu eficiență energetică ridicată și durată mare de viață, inclusiv tehnologie LED;

c) instalarea de corpuri de iluminat cu senzori de mişcare/prezenţă, acolo unde acestea se impun pentru economie de energie.

„Cu privire la indicatorii de performanță care urmează a fi stabiliți pentru a atinge pragul unei renovări aprofundate, este necesară modificarea prevederilor din OUG nr. 18/2009 referitoare la încadrarea consumului anual specific de energie calculat pentru încălzirea locuințelor sub valoarea 100 kWh/m² arie utilă, în condiții de eficiență economică, prin definirea de valori limită pentru consumul specific de energie primară pe utilități relevante (adică cele pentru care există sisteme/instalații prin care se consumă energie), dar și pentru indicatorii parțiali de performanță energetică pentru anvelopa clădirii (valori U/rezistențe termice corectate) și pentru instalații/echipamente.

Valorile vor fi stabilite în funcție de indicatorii prevăzuți în metodologia de calcul a performanței energetice a clădirilor (aflată în fază finală de revizuire), preconizată a fi aprobată la finalul anului în curs, și vor fi fundamentate pe baza rezultatelor aplicării ghidului de bună practică privind atingerea nivelurilor optime, din punct de vedere al costurilor, al cerințelor minime de performanță energetică a diverselor categorii de clădiri (aflat în fază finală de redactare), urmărindu-se tranziția către nivelurile stabilite pentru nZEB la renovarea energetică a clădirilor existente”, se mai precizează în nota de fundamentare a proiectului.

De asemenea, proiectul stabilește că realizarea auditului energetic, a expertizei tehnice, proiectarea lucrărilor de intervenție, precum și verificarea documentațiilor tehnice pentru autorizare sau realizarea certificatelor energetice la finalizarea lucrărilor vor putea fi finanțate integral din fondurile aferente PNRR.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate