Actualitate
Șoselele din România, în 2030: Vezi câte autostrăzi şi drumuri expres vom avea în mai puţin de 20 de ani
Potrivit primei variante de lucru a Master Planului General de Transport, publicată marţi pe site-ul Autorităţii de Management pentru Programul Operaţional Sectorial Transport (AMPOST), România va fi brăzdată de autostrăzi şi drumuri expres de la vest la est şi de la nord la sud, şase poduri vor traversa Dunărea la graniţa cu Bulgaria, iar pe calea ferată dintre Nădlac şi Constanţa se va circula cu viteze de peste 250 de kilometri pe oră.
Deși în planul național pentru construcție de drumuri nu se precizează exact câți kilometri de drumuri expres sau autostradă vor fi construite în țară, sau în cât timp, se pare că au fost luați în calcul anii pentru analiza financiară a programului de implementare, anii 2015, 2020 ca termen mediu și 2030 ca termen lung. Tot în acest proiect se specifică faptul că planul a fost aprobat de Guvern.
În momentul de față, sunt finalizate sau se află în curs de execuție, doar o mică parte din șoselele de pe hartă. Momentan, în România se găsesc aproximativ 503 km de autostradă, dintre aceștia fiind inaugurați în ultimii 23 de ani doar 350 km.
În prezent în construcţie se află puţin peste 300 de kilometri de autostrăzi, mare parte fiind finanţate din fonduri europene. Situaţia acestor autostrăzi se află sub semnul întrebării, având în vedere că recent Comisia Europeană a notificat Guvernul de la Bucureşti în legătură cu intrarea în procedură de „presuspendare” a majorităţii axelor prioritare ale Programului Operaţional Sectorial Transporturi, ca urmare a unor deficienţe din cadrul sistemului de gestionare şi control al acestui program.
Tot în proiectul afişat pe site-ul AMPOST se regăsește și una dintre cele mai controversate autostrăzi din ultimii ani, Târgu- Mureş-Iaşi, o şosea ce ar urma să traverseze Carpaţii Orientali şi să coste circa 8,9 miliarde de euro, adică un preţ de peste 30 de milioane de euro pe kilometru.
În același proiect este prezentă și Autostrada Sudului, prin care se face legătura între București și Timișoara. Pentru acesta, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a publicat deja un anunţ pentru organizarea unei licitaţii pentru realizarea unui studiu de prefezabilitate pentru noua autostradă. În luna aprilie, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a semnat două contracte de consultanţă pentru elaborarea master planului general de transport al României şi pentru managementul POS-T, în scopul creşterii ratei de absorbţie de fonduri europene.
Valoarea celor două planuri este de aproximativ 16 milioane lei (3,7 milioane euro) și sunt finanţate din fonduri europene nerambursabile. Contractul pentru elaborarea master planului general de transport a fost acordat companiei Aecom Ingenieria şi va costa 9,5 milioane lei (2,2 milioane euro).
Master planul va consta, printre altele, şi în estimarea cererii de transport şi a fluxurilor de trafic până în 2030. Contractul privind serviciile de consultanţă pentru management de program va costa 6,5 milioane de lei și a fost atribuit asocierii formate din firmele European Funds Invest, Aesa-Agriconsulting Europe, Avensa Consulting.
Puteţi vedea aici Master Planului General de Transport – prima variantă, de lucru.
sursa: zf.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Pilu
joi, 01.11.2012 at 13:21
Stampilatori de buletine de vot ,, stati linistiti la locurili voastre ”, nu va agitati ! Masina de propaganta electorala a inceput sa functioneze si produce mult praf pt. ochii d-voastra. Puneti-va masca pana la alegeri sa puteti vedea bine unde puneti stampila !