Connect with us
Publicitate

Actualitate

Spitalul Judeţean Alba are Consiliu de Etică, potrivit noii legislaţii, cu trei medici şi doi asistenţi medicali. Pacienţii vor avea reprezentant la acest for

Publicat

Spitalul-Judetean-Alba_DSP De respectarea principiilor deontologice şi morale la Spitalul Judeţean de Urgenţă Alba se vor ocupa trei medici şi două asistente medicale, ce au fost aleşi în Consiliul de Etică pentru personalul medical, respectiv medico-sanitar, în martie.

Potrivit legislaţiei în vigoare, Consiliul de etică reprezintă forul de autoritate morală constituit în cadrul spitalelor publice, în vederea garantării punerii în valoare a principiilor morale sau deontologice în cadrul sistemului de sănătate.

Marţi, Consiliul se va reuni pentru a stabili regulamentul de funcţionare şi a-şi alege preşedintele. De asemenea, din Consiliu vor mai face parte un consilier juridic sau un reprezentant al aparatului funcţional al spitalului cu studii superioare, desemnat de către managerul unităţii sanitare şi un reprezentant ales al asociaţiilor de pacienţi.

Consiliul are la spitalul din Alba Iulia şi trei medici membri supleanţi, respectiv doi asistenţi medicali, în aceeaşi calitate.

Consiliul de Etică are printre atribuţii şi analizarea rezultator aplicării chestionarului de evaluare, parte a mecanismului de feedback al pacientului.

Consiliul de Etică pentru personalul medical Spitalul Judeţean Alba:

Cătălina Ghemeş (medic primar Obstetrică – Ginecologie) – 11 voturi

Aurel Crişan (medic şef UPU) – 9 voturi

Mihaela Matei (medic primar Neurologie) – 18 voturi

Membri supleanţi:

Mihaela Susan (medic primar Oftalmologie) – 7 voturi

Ramona Gheorghe Coşarcă (medic specialist Cardiologie) – 7 voturi

Bogdan Ghigolea (medic specialist Nefrologie) – 7 voturi

Consiliul de Etică pentru personalul medico –sanitar Spitalul Judeţean Alba:

Monica Boldor (asistent medical principal Ambulatoriul integrat spitalului cu cabinete de specialitate) – 27 voturi

Doina Presecan (asistent medical principal ATI) – 26 voturi

Membri supleanţi:

Mihaela Cîra (asistent medical principal Neonatologie) – 24 voturi

Nadia Vesa (asistent medical principal Bloc Operator) – 23 voturi.

Preşedintele Comisiei de selecţie a voturilor membrilor Consiliilor de etică este medicul Dan Crainic, iar pe lista cu candidaţi s-au aflat 29 de medici şi 31 de asistenţi medicali.

Potrivit Ordinului nr. 145 din 2015 al ministrului Sănătăţii privind aprobarea componenţei şi a atribuţiilor consiliului de etică ce funcţionează în cadrul spitalelor, intrat în vigoare din 24 februarie, vulnerabilitatea etică este reprezentantă de orice slăbiciune în modul de funcţionare al unei unităţii sanitare, care poate determina sau favoriza apariţia unui incident de etică.

Riscul de apariţie a unui incident etic reprezintă probabilitatea de apariţie a unei ameninţări ce vizează respectarea principiilor deontologice şi morale la nivelul unităţii sanitare, iar incidentul de etică reprezintă situaţia de potenţială nerespectare a principiilor morale sau deontologice, identificată la nivelul sistemului de sănătate sau în administraţia sistemului de sănătate, potrivit actului normativ.

Mecanismul de feedback al pacientului reprezintă ansamblul de măsuri şi de proceduri care au drept obiectiv creşterea gradului de încredere al pacienţilor în serviciile medicale oferite în cadrul spitalelor publice prin analiza feedbackului pacienţilor cu privire la calitatea serviciilor oferite, a gradului de respectare a drepturilor şi obligaţiilor atât de către pacienţi, cât şi de cadrele medico-sanitare. Mecanismul include şi o componentă de gestionare a sesizărilor ce privesc incidente de etică petrecute în unitatea sanitară prin intermediul consiliului de etică.

Speţa reprezintă sesizarea cu caracter etic înregistrată în activitatea unui spital public şi poate viza şi serviciile externalizate din cadrul unităţii sanitare.

Avizul de etică reprezintă decizia bazată pe prevederile legale, pe principiile morale sau deontologice, formulată de membrii Consiliului de etică, referitoare la o speţă sesizată în activitatea curentă a spitalului public. Avizul de etică are caracter obligatoriu, în baza deciziei asumate de managerul unităţii sanitare;

Membrii consiliului de etică beneficiază cu prioritate de instruire în domeniul eticii şi integrităţii.

În cadrul unităţilor sanitare publice cu paturi, altele decât cele cu statut de spital clinic, universitar şi institut, consiliul de etică este alcătuit din 7 membri: 3 reprezentanţi aleşi ai corpului medical al spitalului; 2 reprezentanţi aleşi ai asistenţilor medicali din spital; un consilier juridic sau un reprezentant al aparatului funcţional al spitalului cu studii superioare, desemnat de către managerul unităţii sanitare; un reprezentant ales al asociaţiilor de pacienţi.

Criteriile care stau la baza propunerilor şi nominalizărilor membrilor consiliului de etică sunt: reputaţia morală şi lipsa cazierului judiciar.

Durata mandatului de membru permanent sau supleant al Consiliului de etică este de 3 ani. Cu 30 de zile înainte de finalizarea mandatului, procedura de selecţie se reia, pentru asigurarea continuităţii în funcţionarea consiliului de etică.

Principii de funcţionare a consiliului de etică

Consiliul de etică este independent de ierarhia medicală şi de îngrijiri a spitalului. Este interzisă orice tentativă de influenţare a deciziilor membrilor consiliului de etică. Orice astfel de tentativă este sesizată comisiei de disciplină.

Membrii consiliului de etică trebuie să precizeze existenţa unei legături directe sau indirecte, de natură familială, ierarhică ori financiară, cu persoanele fizice sau juridice implicate în speţa supusă analizei consiliului. În cazul în care un membru se află în una dintre aceste situaţii, acesta este informat de secretarul consiliului de etică şi nu poate participa la şedinţele ocazionate de cercetarea cazului respectiv, fiind înlocuit de către membrul supleant.

Activitatea membrilor consiliului de etică se bazează pe imparţialitate, integritate, libertate de opinie, respect reciproc şi pe principiul supremaţiei legii. Nerespectarea acestor principii poate conduce la excluderea membrilor respectivi, în baza votului a două treimi din membrii consiliului de etică.

Atribuţiile consiliului de etică

– promovează valorile etice în rândul personalului medico-sanitar, auxiliar şi administrativ al unităţii sanitare

– identifică şi analizează vulnerabilităţile etice şi riscurile apărute, propune managerului adoptarea şi implementarea măsurilor de prevenţie a actelor de corupţie la nivelul unităţii sanitare

– formulează şi înaintează managerului propuneri pentru diminuarea riscurilor de incidente de etică

– analizează şi avizează regulamentul de ordine interioară al unităţii sanitare şi poate face propuneri pentru îmbunătăţirea acestuia

– formulează punct de vedere etic consultativ, la solicitarea comitetului director al unităţii sanitare

analizează din punct de vedere etic situaţiile de dubiu care pot apărea în exercitarea profesiei medicale. În situaţia în care un cadru medico-sanitar reclamă o situaţie de dubiu etic ce vizează propria sa activitate, avizul etic nu poate fi utilizat pentru incriminarea cadrului medico-sanitar respectiv, dacă solicitarea s-a realizat anterior actului medical la care se face referire

– primeşte, din partea managerului unităţii sanitare, sesizările făcute în vederea soluţionării

– analizează cazurile de încălcare a principiilor morale sau deontologice în relaţia pacient-cadru medicosanitar şi personal auxiliar din cadrul spitalului, prevăzute în legislaţia în vigoare;

verifică dacă personalul medico-sanitar şi auxiliar, prin conduita sa, încalcă drepturile pacienţilor prevăzute în legislaţia specifică, pe baza sesizărilor primite;

analizează sesizările personalului unităţii sanitare în legătură cu diferitele tipuri de abuzuri săvârşite de către pacienţi sau superiori ierarhici. În măsura în care constată încălcări ale drepturilor personalului, propune măsuri concrete pentru apărarea bunei reputaţii a personalului;

– analizează sesizările ce privesc nerespectarea demnităţii umane şi propune măsuri concrete de soluţionare;

– emite avize referitoare la incidentele de etică semnalate

– emite hotărâri cu caracter general ce vizează unitatea sanitară respectivă;

– asigură informarea managerului, a Compartimentului de integritate din cadrul Ministerului Sănătăţii şi a petentului privind conţinutul avizului etic. Managerul poartă răspunderea punerii în aplicare a soluţiilor propuse;

– aprobă conţinutul comunicărilor adresate petenţilor, ca răspuns la sesizările acestora;

– înaintează către organele abilitate sesizările ce privesc plăţile informale ale pacienţilor către personalul medico-sanitar ori auxiliar sau acte de condiţionare a acordării serviciilor medicale de obţinere a unor foloase, în cazul în care persoanele competente nu au sesizat organele conform atribuţiilor de serviciu;

– sesizează organele abilitate ale statului ori de câte ori consideră că aspectele dintr-o speţă pot face obiectul unei infracţiuni, dacă acestea nu au fost sesizate de reprezentanţii unităţii sanitare sau de către petent;

– aprobă conţinutul rapoartelor bianuale şi anuale întocmite de secretarul consiliului de etică;

– redactează Anuarul etic, care cuprinde modul de soluţionare a speţelor reprezentative din cursul anului precedent. Anularul etic este pus la dispoziţia angajaţilor, constituind în timp un manual de bune practici la nivelul unităţii sanitare respective;

– analizează rezultatele aplicării chestionarului de evaluare, parte a mecanismului de feedback al pacientului.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate