Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Taxa auto revine în România, după 4 ani de pauză. Măsura fost introdusă în PNNR. Ce mașini ar urma să plătească taxă de poluare


Publicat

Șoferii care conduc maşini mai vechi de 15 ani vor fi taxaţi sau riscă să nu le mai poată înmatricula. Măsura a fost inclusă și în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.

În același timp, românii sunt încurajaţi să achiziționeze maşini noi şi sunt anunţate stimulente pentru maşinile ecologice, inclusiv prin Programul Rabla.

Ce măsuri prevede PNRR în materie transportului sustenabil:

  • Aplicarea unui nou sistem de taxare, în special pentru traficul greu din România, conform principiului „poluatorul plătește”, inclusiv posibile stimulente pentru cei care dețin vehicule cu emisii zero/reduse;
  • Creșterea cu cel puțin 100% a cotei vehiculelor electrice/hibride din totalul parcului auto până în 2026 (raportat la valorile din 2020);
  • 52 de stații electrice construite (cu 264 de puncte de încărcare), se va contribui astfel la de construcția la nivelul UE a cel puțin 1 milion stații electrice de încărcare pana in 2025;
  • Înnoirea a 200.000 de mașini din parcul auto până în anul 2026 (raportat la valorile din 2020).
  • Achiziția de material rulant ecologic – 20 de trenuri (electric-EMU/baterii-BEMU) – aceste trenuri vor circula atât pe rețeaua feroviară națională ca trenuri de lung parcurs (de tip IR și IC), cât și ca trenuri de scurt parcurs (de tip R) precum și în serviciul metropolitan (de tip S-Bahn)

Noua taxă, recomandare a CE

Ministrul Mediului anunță că introducerea unei taxe de poluare pentru maşinile mai vechi de 15 ani este o recomandare a Comisiei Europene.

”Măsura de reducere a numărului de maşini mai vechi de 15 ani a fost introdusă în PNRR în ultimele zile, în ultima perioadă de negocieri cu Comisia.

Citește și FOTO: Accident pe DN1 la Decea. Un taxi și o mașină de școală de șoferi s-au lovit

A fost o recomandare a comisiei. Se va discuta cu Ministerul de Interne, unde se fac înmatriculările, Ministerul Transporturilor şi Ministerul Mediului şi în scurt timp vom veni cu o propunere”, a declarat Tánczos Barna, ministrul Mediului.

Conform unei strategii de reînnoire a parcului auto pe principii ecologice, persoanele care cumpără maşini noi Euro 6 sau unele electrice „verzi” primesc stimulente prin programele Rabla (care a şi fost majorat la 6.500 de lei) şi Rabla Plus.

În România mai bine de jumătate dintre maşinile înmatriculate au mai mult de 15 ani și astfel aproape patru milioane de proprietari sunt vizaţi de această nouă taxă. 

Tánczos Barna a afirmat că posibilitatea introducerii unei taxe pentru maşinile mai vechi de 15 ani este o „temă foarte nouă”, ridicată de către oficialii de la Bruxelles în discuţiile pe tema Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).

„E o propunere, practic, a Comisiei Europene, ca în contrapartidă cu investiţiile în infrastructura rutieră, România să găsească o soluţie de descurajare a înmatriculării maşinilor mai vechi de 15 ani.

Este o noutate pentru toate ministerele care au fost implicate – şi pentru Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene , şi pentru Ministerul Transporturilor , dar şi pentru noi, acest lucru.

Este un element pe care trebuie să-l analizăm şi va trebui să venim cu propuneri”, a afirmat ministrul Mediului duminică, în emisiunea „Insider Politic”, de la Prima TV.

”Poate fi numită taxă, poate fi numită altfel”

La rândul lui, ministrul Proiectelor Europene, Cristian Ghinea, a confirmat că măsurile de a reduce poluarea sunt „parte din negociere” pentru ca România să primescă „fonduri multe pe rutier”.

El a vorbit despre o „politică de descurajare a înregistrării maşinilor vechi”. „Nu este decisă forma în care se va întâmpla acest lucru, dar trebuie să evităm să mai fim cimitirul de maşini vechi al Europei”, a subliniat el.

Forma noi taxe pentru proprietarii de maşini nu a fost încă decisă, dar discuţiile nu exclud nicio posibilitate.

„Poate nu va fi numită taxă, poate va fi numită altfel. Din sursele pe care le am eu, se doreşte ca taxa să ia în calcul şi emisiile de CO2 ale maşinii respective.

Mai mult, sunt unii care spun că trebuie să diferenţiem în funcţie de cât mergi.

Deci, vom avea parte de o schimbare, fie că vom plăti o rovinietă mai scumpă, un impozit mai mare sau, la pompă, preţul benzinei ori al motorinei va fi mai mare.

Una din variantele astea sau o combinaţie între ele”, a declarat la ProTv, Alin Tănase de la Greenpeace.

Ministrul transporturilor Cătălin Drulă anunță introducerea unei taxe pentru traficul greu

Ministrul Transporturilor Cătălin Drulă a anunțat luni seara un nou sistem de taxare a traficului greu, care va fi introdus din 2023. Este vorba de eliminarea actualelor viniete și aplicarea unor taxe pe distanțele parcurse.

„În ceea ce privește traficul greu, mașinile peste 7,5 tone, camioane, TIR-uri, autocare, în aproape toate țările din Europa, dacă nu mă înșel 23 din 27 de state membre, se taxează folosirea rețelelor de drumuri naționale nu pe timp, ca în România, unde cumpărăm o vinietă care e valabilă o zi, o săptămână, o lună, un an, ci pe distanță parcursă.

Chiar și țările de lângă noi, Bulgaria, Ungaria, mai departe Austria, folosesc deja acest sistem. E vorba ca și noi să facem această trecere, pentru traficul greu”, a declarat Cătălin Drulă.

„Așa e și în Austria: pentru mașini mici se plătește vinietă, traficul greu plătește la distanță parcursă, sunt diverse metode și sisteme, unele implică un sistem montat la bordul camionului, altele sunt bazate pe camere care recunosc numărul de înmatriculare.

E vorba de a ne alinia acestei tendințe de taxare europeană, ceea ce permite o taxare mai corectă și a utilizării, și a poluării, permite să avem o competiție mai echilibrată între traficul feroviar și cel rutier”, a mai spus ministrul, la Digi 24.

Drulă: Pentru mașinile mici sistemul nu va fi schimbat

Potrivit ministrului Transporturilor, Austria încasează 300 de milioane de euro din vinietă, care se aplică mașinilor mici, iar România ia tot 300 de milioane per total, din toate categoriile, în timp ce austriecii mai iau 1,2 miliarde din taxarea traficului greu:

„Adică traficul greu plătește grosul utilizării și al întreținerii rețelei de drumuri”.

Acesta a precizat că pentru mașinile mici sistemul nu va fi schimbat.

Întrebat de când se va aplica noul sistem, Cătălin Drulă a spus că acest lucru nu se va întâmpla peste noapte: „Colegii de la Ministerul Fondurilor Europene au datele exacte, dar cred că este vorba de anul 2023, spre sfârșit pentru introducerea acestui sistem”.

Ministrul a anunțat că vor fi organizate consultări cu industria transportului, inclusiv în ceea ce privește nivelul taxei.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

VIDEO Zăpadă de 7-8 metri pe Transfăgărășan, la mijlocul lunii iunie. Când se se va putea circula pe cea mai spectaculoasă șosea

Publicat

Stratul de zăpadă atinge și opt metri pe Transfăgărășan, la mijlocul primei luni de vară. Pe 15 iunie, drumarii au continuat intervenţia pentru deszăpezirea DN 7C – Transfăgărăşanul, deşi în unele zone grosimea stratului de zăpadă depăşeşte chiar şapte-opt metri.

„Cu toate că iarna pare că s-a instalat definitiv în zona alpină, continuăm eforturile pentru deszăpezirea Transfăgărăşanului.

Indiferent de condiţiile meteo intervenim cu excavatoare, încărcătoare şi freze pentru îndepărtarea stratului de zăpadă care pe alocuri depăşeşte şi 7-8 metri”, au transmis, marţi, reprezentanţii Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Braşov.

Un strat proaspăt de zăpadă s-a aşternut în Masivul Bucegi, unde a început din nou să ningă. Meteorologii anunţaseră, de altfel că, în noaptea de duminică spre luni şi pe parcursul zilei de luni, vremea se răceşte şi apar precipitaţii mixte pe creste.

Şi la Bâlea-Lac temperaturile scăzute au dus la menţinerea stratului de zăpadă, dar drumarii intervin pentru deszăpezirea Transfăgărăşanului.

Purtătorul de cuvânt al Direcţiei regionale de drumuri Braşov, Robert Elekes, a declarat că drumarii intervin cu excavatoare, freze de zăpadă, încărcătoare frontale pentru deszăpezirea părţii superioare a drumului.

În funcţie de condiţiile meteo, Transfăgărăşanul ar putea fi deschis la 1 iulie.

sursa foto/video: DRDP Brașov, CNAIR

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Biletele de acces în Salina Turda s-au scumpit, din 15 iunie. Lista noilor tarife de vizitare pentru adulți și copii

Publicat

foto: facebook.com/salinaturda

Bilete de la acces în Salina Turda s-au scumpit de marți, 15 iunie. Programul este de luni până duminică, între orele 09:00-17:00, iar ultima intrare este ora 16:00.

Un adult va trebui să plătească 50 de lei pentru a intra în Salina Turda, în zilele de luni până vineri. Pentru weekend și sărbătorile legale, tariful va fi de 60 de lei pentru adulți. 

Pensionarii, copiii și studenții vor plăti 30 de lei (pe baza cuponului de pensie / abonamentului de student sau elev vizat la zi).  

Grupurile de cel puțin 50 de persoane vor plăti 1000 de lei pe oră, pentru vizitele în afara programului. De asemenea, ghidul va costa 100 de lei. 

Staționarea în parcare va costa 5 lei pe oră.

Lista completă a tarifelor la Salina Turda

Societatea Salina Turda SA este deținută de Primăria Turda. Motivul majorării tarifelor nu a fost explicat, dar Salina Turda a fost în permanență în scandaluri privind numirile pe posturi care se fac acolo.

*Pensionarii vor prezenta cupon de pensie și actul de identitate

**Elevii și studenții vor prezenta carnetul sau legitimația vizata la zi

**Copii cu vârsta cuprinsă între 3-18 ani

  • Copiii sub 3 ani beneficiază de intrare gratuită
  • Grupurile organizate de min. 20 pers. beneficiază de ghid gratuit, cu programare prealabilă și în limita personalului disponibil
  • La grupurile organizate, de peste 10 persoane, se acordă un voucher de intrare gratuită pentru fiecare a 11-a persoană (cu condiția achitării taxei pe același bon fiscal)
  • Copilul cu dizabilități precum și persoana care îl însoțește beneficiază de gratuitate, în baza documentelor dovedioare ale condiției
  • Adultul cu dizabilitate gravă sau accentuată, precum și persoana care îl însoțește beneficiază de gratuitate, în baza documentelor doveditoare ale condiției;
  • Adultul cu dizabilitate medie sau ușoară beneficiază de bilete de intrare în aceleași condiții ca pentru elevi și studenți, în baza documentelor doveditoare ale condiției;
  • Ghizii atestați obțin gratuitate pe baza unei cereri scrise și aprobate și a atestatului de ghid;
  • Biletul de intrare = bonul fiscal și permite accesul o singură dată/zi

sursa: salinaturda.eu

Foto: facebook.com/salinaturda

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Cum se va tranșa războiul de la vârful Primăriei Sebeș, dintre Nistor și Bogdan. Ce poate pierde fiecare din acest conflict

Publicat

Cetățenii din Sebeș așteaptă cu nerăbdare ședința de consiliu de miercuri, 16 iunie, în care primarul Dorin Nistor (PNL) propune consilierilor locali eliberarea din funcție a viceprimarului Adrian Bogdan (PNL), aflat în această funcție de aproximativ 20 de ani.

Este o luptă la vârful administrației între două persoane care au lucrat împreună mulți ani. Fiecare poate pierde ceva din acest război administrativ.

Adrian Bogdan ar putea pierde venituri consistente pe care i le aduce funcția de viceprimar, iar Nistor s-ar putea alege cu un adversar politic redutabil, dacă Bogdan va face pasul spre un alt partid.

Oficial, lui Bogdan i se reproșează prestația administrativă slabă legată de atribuirea contractului de transport public și interesele pe care le-ar avea la Ocolul Silvic, unde soția sa este consilier juridic.

Dincolo de asta, mai sunt și alte lucruri care nu sunt exprimate public, dar sunt intens discutate pe culoarele institției. Printre acestea, petrecerile la care se afișează viceprimarul și investiția acestuia într-un apartament de lux situat pe două etaje ale unui bloc nou din Sebeș.

Decizia, în consiliul local

Consiliul Local Sebeș dezbate miercuri o hotărâre pentru eliberarea din funcție a viceprimarului Adrian Bogdan, aflat într-un conflict deschis cu primarul Dorin Nistor.

Amândoi fac parte din PNL, ceea ce face ca lupta să se dea în interiorul consiliului local, dar și în interiorul organizației locale a partidului.

Mai vechi în partid, Adrian Bogdan a construit în bună parte organizația politică din Sebeș, însă în ultimii ani, Dorin Nistor a reușit să echilibreze forțele și chiar să își impună oamenii de încredere, inclusiv în consiliul local.

L-a ajutat și funcția de primar, poziție din care a putut să supravegheze cu atenție interesele locale ale celor din PNL Sebeș, inclusiv pe cele ale lui Bogdan.

Decizia va fi luată în CL Sebeș, controlat de PNL. Liberalii au 14 consilieri, iar PSD deține 5 mandate.

Practic, PNL nu are nevoie de social-democrați pentru a schimba viceprimarul și pentru a instala altul. În această situație, contează mai mult cine controlează organizația locală: Nistor sau Bogdan.

Ce ar putea pierde Bogdan

Pe scurt, Adrian Bogdan a avut până acum, pe lângă un salariu consistent, o felie importantă de gestionat din administrația locală.

În 2020, Adrian Bogdan a încasat de la primărie 100.380 de lei, iar soția sa, consilier juridic la Ocolul Silvic Sebeș RA, 59.248 de lei.

O sumă importantă, pe care Bogdan o va pierde în situația în care proiectul de hotărâre va trece de consiliul local.

De asemenea, ar putea pierde și influența locală asigurată de postul de viceprimar. În aceste condiții, Dorin Nistor nu ar mai fi nevoit să își împartă influența cu Bogdan.

De cealaltă parte, este puțin probabil ca Adrian Bogdan să își încheie cariera politică, dacă pierde funcția de primar. Având în vedere experiența sa în domeniu, acesta ar putea opta pentru o altă formațiune politică.

De altfel, sursele noastre spun că acesta ar fi curtat deja de mai multe partide, inclusiv de AUR.

Războiul din administrația Sebeș, faza pe documente

Scandalul dintre cei doi mocnește de o bună bucată de timp. Din câte se pare, problemele au pornit din încercarea viceprimarului Bogdan de a influența luarea unor decizii la Ocolul Silvic Sebeș, unde soția acestuia este angajată pe funcția de jurist.

Motivele pentru care primarul Nistor cere schimbarea viceprimarului sunt cuprinse în expunerea de motive a hotărârii privind schimbarea din funcție a acestuia.

Practic, lui Bogdan i se reproșează ”îndeplinirea defectuoasă a atribuțiilor” care i-au fost delegate pentru realizarea documentației pentru procedura de atribuire a serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate în Municipiul Sebeș.

  • ”Ținând cont de faptul că în data de 01.10.2021 expiră contractul nr. 65/14.09.2015 de delegare a gestiunii serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate și având în vedere că nu s-a întreprins niciun demers de prelungire a respectivului contract, Municipiul Sebeș se află în pericol ca după data de 01.10.2021 să nu aibă asigurat acest serviciu.
  • Având în vedere importanța serviciului de transport public local pentru întreaga comunitate, pentru miile de cetățeni ai Sebeșului care folosesc transportul în comun și pentru mediul economic, neîndeplinirea atribuțiilor delegate pune în pericol desfășurarea unui serviciu public obligatoriu, respectiv a transportului public local de persoane în Municipiul Sebeș” – se arată în document.

De asemenea, i se mai reproșează modul în care a condus Direcția de Asistență Socială dar și că ”nu și-a îndeplinit obligația legală de a anunța la începutul ședințelor Consiliului Local al Municipiului Sebeș interesul personal pe care îl avea la adoptarea hotărârilor referitoare la bugetul, organizarea, statul de funcții, retribuirea salariaților Ocolului Silvic Sebeș R.A., instituție în cadrul căreia activează ca angajat un membru al familiei sale, în fapt soția domnului Bogdan Adrian, doamna Bogdan Loredana”.

Documentul AICI: pr.180 eliberarea din funcție a viceprimarului

Ce spune viceprimarul

Viceprimarul municipiului Sebeș, Adrian Bogdan, a răspuns acestor acuzații, într-o postare pe Facebook.

Titlul din mesajul acestuia sugerează o amenințare voalată: ”Adevărul ne va face liberi! E drept, poate nu pe toți”.

”Cred că am tăcut destul și am înghițit prea multe. Totul ține de un bun simț, pe care eu încă nu l-am pierdut, dar și de dorința de a construi împreună ce am promis locuitorilor din Sebeș.

Înțeleg că, acest lucru nu mai este dorit de domnul primar Dorin Nistor și vom vedea dacă visul lui va fi și voința PNL Sebeș!

Fără a mă disculpa în vreun fel în fața glumelor folosite pe post de acuzații, pe care posibil viitorul meu fost coleg mi le aduce, țin doar să punctez mici detalii.

Pentru unii vor conta, pentru cei mai mulți vor ridica un semn de întrebare, iar pe dl Nistor Dorin îl va umple de ridicol, de la un capăt la altul al expunerii motivelor sale pentru care mă vrea plecat din Primăria Municipiului Sebeș.

Și poate chiar și din localitatea în care eu chiar trăiesc, spre deosebire de domnia sa” a scris Bogdan.

Ședința pentru demiterea viceprimarului va fi transmisă live pe paginile de Facebook și Youtube ale Primăriei Sebeș.

 

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Consiliul Județean Alba cumpără panouri de semnalizare pentru mai multe obiective turistice. LISTA zonelor unde vor fi amplasate

Publicat

Consiliul Județean Alba cumpără 33 de panouri de semnalizare pentru mai multe obiective turistice din județ și peste 1.600 de indicatoare rutiere necesare drumurilor județene. 

Consiliul Județean Alba a lansat miercuri, 15 iunie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru furnizarea de indicatoare rutiere și panouri de semnalizare.

Valoarea totală estimată este de 169.166,47 de lei, fără TVA. 

Potrivit caietului de sarcini, se vor achiziționa, de asemenea, panouri de semnalizare a obiectivelor turistice, respectiv 16 panouri de semnalizare obiectiv turistic, trei panouri de direcționare spre obiectiv turistic și 14 panouri de semnalizare „VIA VINUM”. Valoarea estimată a acestor panouri este de 23.500 de lei, fără TVA.

Panouri de semnalizare – locul amplasării:

  • Biserica „Cuvioasa Paraschiva” – Ighiel
  • Biserica „Cuvioasa Paraschiva” – Ighiu
  • Ansamblul bisericii reformate – Ighiu
  • Ansamblul bisericii reformate – Șard
  • Lacul Iezer Ighiel – Ighiu
  • Biserica „Nașterea Maicii Domnului” – Galda de Jos
  • Biserica „Cuvioasa Paraschiva” – Mesentea
  • Biserica „Sfinții Arhangheli” – Galda de Jos
  • Cheile Gălzii – la intrarea în Cheile Gălzii
  • Cheile Gălzii – la ieșirea din Cheile Gălzii
  • Cheile Întregalde – la intrarea în Cheile Întregalde
  • Cheile Întregalde – la ieșirea în Cheile Întregalde
  • Biserica de lemn „Sfinții Arhangheli” – Dealu Geoagiului
  • Ansamblul bisericii reformate fortificate – Cricău
  • Cetatea Dacică Piatra Craivii – Cricău
  • Cetatea Dacică Cugir – Cugir

Panou de direcționare – locul amplasării:

  • Panou de direcționare spre Piatra Craivii – Bucerdea Vinoasă
  • Panou de direcționare spre Piatra Craivii – Craiva
  • Panou de direcționare spre Biserica Sfinții Apostoli – Modolești

14 panouri de semnalizare „VIA VINUM” urmează să fie amplasate astfel: două la Bucerdea Vinoasă, două la Cricău, unul la Făgădaiele Gălzii, unul la Galda de Jos, patru la Ighiu, unul la Sântimbru și trei la Șard.

De asemenea, se vor achiziționa următoarele tipuri / forme /indicatoare rutiere, necesare drumurilor județene:

  • indicatoare rutiere triunghiulare, L = 700 mm – 800 buc.
  • indicatoare rutiere circulare, diametru = 600 mm – 170 buc.
  • indicatoare rutiere pătrate, pătrate = 650 mm – 400 buc.
  • indicatoare rutiere octogonale „STOP” = 800 mm – 10 buc.
  • indicatoare rutiere dreptunghiulare, 1500 x 500 mm – 180 buc.
  • trecere la nivel cu calea ferată dublă, fără bariere – 2 buc.
  • panouri pentru trecerea la nivel cu calea ferată – 6 seturi (1 set = 3 buc.)
  • indicatoare rutiere de formă săgeată, direcția spre localitatea indicată, 1100 x 330 mm – 3 buc.
  • indicatoare rutiere dreptunghiulare, intrare/ieșire din localitate, 1250 x 800 mm – 19 buc.
  • indicatoare rutiere dreptunghiulare, baliză direcțională care indică ocolirea obstacolului prin dreapta, 250 x 1000 mm – 20 buc.
  • indicatoare rutiere dreptunghiulare, baliză direcțională care indică ocolirea obstacolului prin stânga, 250 x 1000 mm – 20 buc.
  • indicator rutier dreptunghiular, distanța între indicator și începutul locului periculos – 1 buc.
  • stâlp din metal pentru indicatoare de circulație rutieră, diametru 48 mm, lungime 3,5 metri – 410 buc.
  • baliză plastic direcțională cu două fețe + talpă cauciuc, 250 x 1000 mm  – 20 buc.
  • oglindă rutieră stradală, diametru 800 mm – 15 buc.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate