Connect with us
Publicitate

ADMINISTRATIE

TAXE și impozite 2020 Alba Iulia: Valori majorate cu 4,6% și taxe speciale pentru căsătorii și acte în regim de urgență. Proiect


Publicat

Taxele și impozitele locale la Alba Iulia vor fi majorate cu 4,6%, valoarea inflației și se introduc taxe speciale la Evidența persoanelor și stare civilă, dar și pentru activități comerciale în perioada evenimentelor organizate în oraș.

Se va plăti în plus, de exemplu, pentru anumite documente eliberate în sistem de urgență, pentru oficierea căsătoriilor în afara sediului primăriei ori înainte de termenul prevăzut în lege sau acte de stare civilă eliberate în locul celor pierdute.

Proiectul privind impozitele și taxele locale, alte taxe, taxe speciale și amenzile aplicabile în anul 2020 a fost pus în consultare publică de către Primăria Alba Iulia, până în 12 decembrie.

Se propune indexarea impozitelor și taxelor locale aferente anului 2020 cu 4,6%, rata inflației, comparativ cu nivelul acestora din 2019.

În ceea ce privește taxele speciale, la Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Alba Iulia, acestea vor fi aplicate pentru: trimiterea dosarului de transcriere a certificatelor/extraselor de stare civilă, a cererilor de schimbare, pe cale administrativă, a numelui persoanelor fizice la DPCEP în regim de urgență, primirea și soluționarea cererilor de verificare și furnizare a datelor cu caracter personal ale cetățenilor români din Registrul Național de Evidență a Persoanelor, precum și oficierea căsătoriilor în afara sediului primăriei sau în zilele de sărbători legale sau înainte de împlinirea termenului prevăzut de lege sau între cetățeni care nu au domiciliul sau reședința în municipiul Alba Iulia și eliberarea certificatelor de stare civilă în locul celor pierdute, sustrase sau deteriorate.

Cuantumul acestora va fi stabilit prin hotărâre de Consiliu Local. Sunt exceptate de la plata acestor taxe persoanele cu handicap și cele aflate în executarea pedepselor privative de libertate.

Taxe pentru acte eliberate în regim de urgență

Prin ”regim de urgență” se înțeleg următoarele termene de soluționare a cererilor înregistrate la  nivelul Serviciului Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor:

– verificarea și furnizarea datelor cu caracter personal din Registrul Național de Evidență a Persoanelor – cel mult 3 zile lucrătoare (termen de soluționare legal, în regim normal – 30 de zile)

– transcrierea cerificatelor/extraselor de stare civilă eliberate cetățenilor români de către autoritățile din străinătate – cel mult 3 zile lucrătoare de la data primirii avizului DPCEP (termen de soluționare legal, în regim normal – 30 de zile)

– schimbarea pe cale administrativă a numelui persoanelor fizice – cel mult 15 zile lucrătoare de la data primirii avizului DPCEP (termen de soluționare legal, în regim normal – 60 de zile).

Sunt și excepții. Dacă totalul solicitărilor de soluționare a cererilor în regim de urgență, înregistrate la un moment dat și aflate în lucru, depășește capacitatea resursei umane a SPCLEP, se pot înregistra noi cereri de soluționare în regim de urgență doar cu acordul scris al petentului în ceea ce privește termenul acordat.

Taxe speciale pentru oficierea căsătoriei

Taxa pentru oficierea căsătoriei în afara sediului primăriei sau în zilele nelucrătoare şi sărbători legale sau înainte de împlinirea termenului prevăzut de lege sau între cetățeni care nu au domiciliul sau reședința în municipiul Alba Iulia, precum și eliberarea certificatelor de stare civilă în locul celor pierdute, sustrase sau deteriorate, constituie venit cu destinaţie specială, fiind instituită în vederea acoperirii cheltuielilor de organizare şi funcţionare a Serviciului Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Alba Iulia.

Taxa se achita cu anticipatie, la data depunerii documentatiei/cererii la Starea Civila, cu cel putin 10 zile inaintea oficierii.

Serviciul de oficiere a căsătoriei în zilele nelucrătoare sau în afara sediului primăriei se realizează prin intermediul personalului propriu. Taxa achitată se încasează într-un cont distinct, fiind utilizată pentru acoperirea cheltuielilor de întreţinere şi funcţionare al SPCLEP.

Cuantumul taxelor speciale se stabilește prin hotărâre a Consiliului Local al municipiului Alba Iulia.

Impozite şi taxe locale 2020 la Alba Iulia

Reamintim că plata impozitului pe clădiri, a impozitului pe teren și impozitului pe mijloacele de transport se face anual, în sensul că impozitul este datorat pe întregul an fiscal de cel care are în proprietate bunul respectiv la data de 31 decembrie a anului anterior, chiar dacă bunul din proprietate este înstrainat în anul fiscal curent.

De asemenea, în cazul dobândirii unui bun în cursul anului fiscal impozitul aferent se va datora începand cu data de 1 ianuarie a anului fiscal următor. În ceea ce privește impozitul pe clădiri, acesta va fi stabilit în funcție de destinația clădirii: rezidențială, nerezidențială sau mixtă.

Impozitul și taxa pe clădiri

Pentru clădirile rezidenţiale şi clădirile-anexă, aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculează prin aplicarea unei cote de 0,1% asupra valorii impozabile a clădirii.

Prin clădire rezidențială se ințelege construcție alcătuită din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependințele, dotările și utilitățile necesare, care satisface cerințele de locuit ale unei persoane sau familii.

Valoarea impozabilă a clădirii, exprimată în lei, se determină prin înmulţirea suprafeţei construite desfăşurate a acesteia, exprimată în metri pătraţi, cu valoarea impozabilă corespunzătoare, exprimată în lei/mp.

Tipul clădirii/Valoarea impozabilă (lei/mp) / cu instalaţii de apă, canalizare, electrice şi încălzire (condiţii cumulative)/ fără instalaţii de apă, canalizare, electrice sau încălzire

Clădire cu cadre din beton armat sau cu pereţi exteriori din cărămidă arsă ori din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic şi/sau chimic: 1060 lei/mp (acum 1000 lei/mp) 636 lei/mp (față de 600 lei/mp, în 2019)

Clădire cu pereţii exteriori din lemn, din piatră naturală, din cărămidă nearsă, din vălătuci sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic şi/sau chimic: 318 lei/mp (comparativ, acum este 300 lei/mp) / 212 lei/mp (față de valoarea actuală, 200 lei/mp)

Clădire-anexă cu cadre din beton armat ori cu pereţi exteriori din cărămidă arsă sau din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic şi/sau chimic: 212 lei/mp (acum 200 lei/mp) / 185 lei/mp (acum 175 lei/mp)

Clădire-anexă cu pereţii exteriori din lemn, din piatră naturală, din cărămidă nearsă, din vălătuci ori din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic şi/sau chimic: 133 lei/mp (acum 125 lei/mp), 80 lei/mp (acum 75 lei/mp)

În cazul contribuabilului care deţine la aceeaşi adresă încăperi amplasate la subsol, demisol şi/sau la mansardă, utilizate ca locuinţă, în oricare dintre tipurile de clădiri prevăzute la lit. A–D: 75% din suma care s-ar aplica clădirii / 75% din suma care s-ar aplica clădirii (neschimbat)

În cazul contribuabilului care deţine la aceeaşi adresă încăperi amplasate la subsol, la demisol şi/sau la mansardă, utilizate în alte scopuri decât cel de locuinţă, în oricare dintre tipurile de clădiri prevăzute la lit. A–D: 50% din suma care s-ar aplica clădirii / 50% din suma care s-ar aplica clădirii (neschimbat)

În cazul unei clădiri care are pereţii exteriori din materiale diferite, pentru stabilirea valorii impozabile a clădirii se identifică în tabel valoarea impozabilă cea mai mare corespunzătoare materialului cu ponderea cea mai mare.

Suprafaţa construită desfăşurată a unei clădiri se determină prin însumarea suprafeţelor secţiunilor tuturor nivelurilor clădirii, inclusiv ale balcoanelor, logiilor sau ale celor situate la subsol sau la mansardă, exceptând suprafeţele podurilor neutilizate ca locuinţă, ale scărilor şi teraselor neacoperite.

Dacă dimensiunile exterioare ale unei clădiri nu pot fi efectiv măsurate pe conturul exterior, atunci suprafaţa construită desfăşurată a clădirii se determină prin înmulţirea suprafeţei utile a clădirii cu un coeficient de transformare de 1,4 (neschimbat).

Valoarea impozabilă a clădirii se ajustează în funcţie de rangul localităţii şi zona în care este amplasată clădirea, prin înmulţirea valorii determinate mai sus cu coeficientul de corecţie corespunzător:

Rangul municipiului Alba Iulia este II: Pentru zona A – 2,40; pentru zona B – 2,30, pentru zona C – 2,20, pentru zona D – 2,10 (neschimbate)

În cazul unui apartament amplasat într-un bloc cu mai mult de 3 niveluri şi 8 apartamente, coeficientul de corecţie se reduce cu 0,10.

Valoarea impozabilă a clădirii se reduce în funcţie de anul terminării acesteia, după cum urmează:

– cu 50%, pentru clădirea care are o vechime de peste 100 de ani la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinţă;

– cu 30%, pentru clădirea care are o vechime cuprinsă între 50 de ani şi 100 de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinţă;

– cu 10%, pentru clădirea care are o vechime cuprinsă între 30 de ani şi 50 de ani inclusiv, la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinţă.

Impozite clădiri nerezidențiale

Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,5% asupra valorii, la care se adaugă o cotă adițională de 6% (nou!). Valoarea clădirii poate fi:

– rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referinţă

– finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;

– clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă.

Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice a căror valoare nu poate fi calculată conform prevederilor, impozitul se calculează prin aplicarea unei cote de 2% asupra valorii impozabile determinate conform impozitului de la clădirile nerezidenţiale (art. 457 Cod Fiscal).

Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii (neschimbat).

Impozite pe clădirile cu destinație mixtă

Clădire cu destinație mixtă – folosită atât în scop rezidențial, cât și nerezidențial.

În cazul clădirilor cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculează prin însumarea impozitului calculat pentru suprafaţa folosită în scop rezidenţial conform art. 457 Cod Fiscal cu impozitul determinat pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, conform art. 458 Cod Fiscal;

În cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfăşoară nicio activitate economică, impozitul se calculează conform art. 457.

Dacă suprafeţele folosite în scop rezidenţial şi cele folosite în scop nerezidenţial nu pot fi evidenţiate distinct, se aplică următoarele reguli:

– în cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfăşoară nicio activitate economică, impozitul se calculează conform art. 457;

– în cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care se desfăşoară activitatea economică, iar cheltuielile cu utilităţile sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică, impozitul pe clădiri se calculează conform prevederilor art. 458.

Calculul impozitului/taxei pe clădirile deţinute de persoanele juridice (art. 460 Cod Fiscal)

Pentru clădirile rezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, impozitul/ taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de 0,2% asupra valorii impozabile a clădirii, la care se adaugă o cotă adițională de 31% (acum, 25%).

Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, impozitul/ taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii impozabile a clădirii.

Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii (neschimbat).

În cazul clădirilor cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor juridice, impozitul se determină prin însumarea impozitului calculat pentru suprafaţa folosită în scop rezidenţial conform alin. (1), cu impozitul calculat pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, conform alin. (2) sau (3).

Pentru stabilirea impozitului/taxei pe clădiri, valoarea impozabilă a clădirilor aflate în proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datorează impozitul/taxa şi poate fi:

– ultima valoare impozabilă înregistrată în evidenţele organului fiscal;

– valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării;

– valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în cursul anului fiscal anterior;

– valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în cursul anului fiscal anterior;

– în cazul clădirilor care sunt finanţate în baza unui contract de leasing financiar, valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării;

– în cazul clădirilor pentru care se datorează taxa pe clădiri, valoarea înscrisă în contabilitatea proprietarului clădirii şi comunicată concesionarului, locatarului, titularului dreptului de administrare sau de folosinţă, după caz.

– valoarea impozabilă a clădirii se actualizează o dată la 3 ani pe baza unui raport de evaluare a clădirii întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referinţă.

Nu se aplică în cazul clădirilor care aparţin persoanelor faţă de care a fost pronunţată o hotărâre definitivă de declanşare a procedurii falimentului.

– în cazul în care proprietarul clădirii nu a actualizat valoarea impozabilă a clădirii în ultimii 3 ani anteriori anului de referinţă, cota impozitului/taxei pe clădiri este 5%, la care se adaugă o cotă adițională de 6%

– în cazul în care proprietarul clădirii pentru care se datorează taxa pe clădiri nu a actualizat valoarea impozabilă în ultimii 3 ani anteriori anului de referinţă, diferenţa de taxă faţă de cea stabilită conform alin. (1) sau (2), după caz, va fi datorată de proprietarul clădirii.

Plata impozitului/ taxei pe clădiri (art. 462 Cod Fiscal)

Impozitul pe clădiri se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie, inclusiv.

Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe clădiri, datorat pentru întregul an de către contribuabili, până la data de 31 martie a anului respectiv, se acordă o bonificaţie de 10% pentru persoane fizice și 5% pentru persoane juridice (neschimbat)

Impozitul pe clădiri, de până la 50 lei inclusiv, se achită integral la primul termen de plată.

În cazul în care contribuabilul are în proprietate mai multe clădiri pe raza municipiului Alba Iulia, prevederile alin. (2) şi (3) se referă la impozitul pe clădiri cumulat.

În cazul contractelor de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă, care se referă la perioade mai mari de o lună, taxa pe clădiri se plăteşte lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului, de către concesionar, locatar, titularul dreptului de administrare sau de folosinţă.

În cazul contractelor care se referă la perioade mai mici de o lună, persoana juridică de drept public care transmite dreptul de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă colectează taxa pe clădiri de la concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosinţă şi o varsă lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului.

Calculul impozitului/ taxei pe TEREN (art. 465 Cod Fiscal)

Impozitul/Taxa pe teren se stabileşte luând în calcul suprafaţa terenului, rangul localităţii în care este amplasat terenul, zona şi categoria de folosinţă a terenului, conform încadrării făcute de consiliul local.

În cazul unui teren amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la categoria de folosinţă terenuri cu construcţii, impozitul/taxa pe teren se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu sumele din tabelul de mai jos

Zona / Niveluri aplicabile în anul 2020:

A: 6.405 lei/ha (față de 6.042 lei/ha, în 2019)

B: 4.467 lei/ha (față de 4.215 lei/ha în 2019)

C: 2.828 lei/ha (față de 2.668 lei/ha în 2019)

D: 1.495 lei/ha (față de 1.410 lei/ha în 2019)

În cazul unui teren amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii, impozitul/taxa pe teren se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare din tabelul următor, iar acest rezultat se înmulțește cu coeficientul de corecție al rangului de localitate care este 4:

Categoria de folosință / Zona / lei/ha

                                A                  B                    C               D

Teren arabil: 29 lei/ha – 22 lei/ha – 20 lei/ha – 16 lei/ha (acum 28 – 21 – 19 – 15)

Pășune:         22 lei/ha – 20 lei/ha  – 16 lei/ha – 14 lei/ha (acum 21 – 19 – 15 – 13)

Fâneață:        22 lei/ha – 20 lei/ha – 16 lei/ha – 14 lei/ha (acum 21 – 19 – 15 – 13)

Vie:              49 lei/ha  – 37 lei/ha  – 29 lei/ha  – 20 lei/ha (acum 46 – 35 – 28 – 19)

Livadă:         56 lei/ha – 49 lei/ha  – 37 lei/ha – 29 lei/ha (acum 53 – 46 – 35 – 28)

Pădure sau teren cu vegetație forestieră:  29 lei/ha – 22 lei/ha – 20 lei/ha – 16 lei/ha (acum 28 – 21 – 19 – 15)

Teren cu ape: 16 lei/ha – 14 lei/ha – 8 lei/ha  – 0 (acum 15 – 13 – 8 – 0)

Ca excepţie, în cazul contribuabililor persoane juridice, pentru terenul amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii, impozitul/taxa pe teren se calculează conform prevederilor pentru extravilan dacă îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:

– au prevăzut în statut, ca obiect de activitate, agricultură;

– au înregistrate în evidenţa contabilă, pentru anul fiscal respectiv, venituri şi cheltuieli din desfăşurarea obiectului de activitate nominalizat mai sus

În cazul unui teren amplasat în extravilan, impozitul/taxa pe teren se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare prevăzută în următorul tabel, înmulţită cu coeficientul de corecţie corespunzător prevăzut la art. 457 alin. (6) din Codul fiscal, respectiv zona A – 2,4; zona B – 2,3; zona C – 2,2; zona D – 2,1:

Categoria de folosinţă / Niveluri aplicabile în 2019 / ha

Teren cu construcții: 32 (acum 31)

Teren arabil: 53 (acum 50)

Pășune:  29 (acum 28)

Fâneață: 29 (acum 28)

Vie până la intrarea pe rod: 0

Vie pe rod, alta decât cea prevăzută mai sus: 59 (acum 55)

Livadă până la intrarea pe rod: 0

Livadă pe rod, alta decât cea prevăzută mai sus: 60 (acum 56)

Pădure în vârstă de până la 20 ani și pădure cu rol de protecție: 0

Pădure sau alt teren cu vegetație forestieră cu excepția celei de mai sus: 17 (acum 16)

Teren cu apă, altul decât cel cu amenajări piscicole: 6 (neschimbat)

Teren cu amenajări piscicole: 36 (acum 34)

Impozitul pe mijloace de transport

În cazul oricăruia dintre următoarele autovehicule, impozitul pe mijlocul de transport se calculează în funcţie de capacitatea cilindrică a acestuia, prin înmulţirea fiecărei grupe de 200 cm3 sau fracţiune din aceasta cu suma corespunzătoare din tabelul de mai jos

Mijloace de transport cu tracţiune mecanică

Vehicule înmatriculate

Motociclete, tricicluri, cvadricicluri şi autoturisme cu capacitatea cilindrică de până la 1.600 cm3, inclusiv: 8 lei/200 cm3 sau fracţiune din aceasta

Motociclete, tricicluri şi cvadricicluri cu capacitatea cilindrică de peste 1.600 cm3: 9 lei/200 cm3 sau fracţiune din aceasta

Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 1.601 cm3 şi 2.000 cm3 inclusiv: 19 lei/200 cm3 sau fracţiune din aceasta

Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.001 cm3 şi 2.600 cm3 inclusiv: 76 lei/200 cm3 sau fracţiune din aceasta

Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.601 cm3 şi 3.000 cm3 inclusiv: 153 lei/200 cm3 sau fracţiune din aceasta

Autoturisme cu capacitatea cilindrică de peste 3.001 cm3: 308 lei/200 cm3 sau fracţiune din aceasta

Autobuze, autocare, microbuze: 25 lei/200 cm3 sau fracţiune din aceasta

Alte vehicule cu tracţiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de până la 12 tone, inclusive: 31 lei/200 cm3 sau fracţiune din aceasta

Tractoare înmatriculate 19 lei/200 cm3 sau fracţiune din aceasta

Vehicule înregistrate

Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică < 4.800 cm3: 4 lei/200 cm3 sau fracţiune din aceasta

Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică > 4.800 cm3: 6 lei/200 cm3 sau fracţiune din aceasta

Vehicule fără capacitate cilindrică evidenţiată: 106 lei/an

În cazul mijloacelor de transport hibride, impozitul se reduce cu 50%.

În cazul unui ataş, impozitul pe mijlocul de transport este de 50% din impozitul pentru motocicletele respective.

Vezi proiectul integral: IMPOZITE_2020 Alba Iulia



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Atenție la ce produse cumpărați de Moș Nicolae și de Crăciun. Recomandările ANPC

Publicat

Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, atenţionează părinţii să achiziţioneze dulciuri şi jucării numai din magazine specializate, unde se eliberează documente de cumpărare, pentru a putea proba în cazul unor reclamaţii legate de calitatea sau siguranţa produselor.

Vezi și MESAJE de SFÂNTUL NICOLAE. URĂRI și felicitări pe care le poți trimite celor care-și sărbătoresc onomastica

„Dulciurile şi jucăriile sunt cele mai dorite daruri de Moş Nicolae şi Moş Crăciun… dar atenţie ce produse achiziţionaţi! Dacă doriţi să dăruiţi o jucărie care să nu reprezinte un pericol pentru copiii dumneavoastră, ci să fie un cadou practic, atractiv care să aducă zâmbete pe chipurile lor, trebuie să ţineţi cont de următoarele sfaturi:

  • să achiziţionaţi jucării numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanţă fiscală), de care veţi avea nevoie pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriţi să reclamaţi calitatea/siguranţa unui produs
  • să alegeţi întotdeauna jucării potrivite pentru vârsta copilului, capacităţile şi aptitudinile sale.

Jucăriile trebuie să aibă instrucțiuni de utilizare și avertismente

Jucăriile trebuie să fie însoţite de avertismente generale privind grupa de vârstă recomandată care ajută la alegerea jucăriei. Trebuie să aveţi în vedere faptul că jucăriile care nu sunt destinate unui grupe de vârstă specifice pot să îi rănească”, a scris sâmbătă, pe Facebook, Paul Anghel.

Acesta recomandă părinţilor să verifice dacă jucăriile au marcate pe corpul lor, „într-un mod vizibil, lizibil şi durabil”, coordonatele producătorului şi/sau importatorului (numele, denumirea comercială înregistrată sau marca înregistrată a producătorului şi/sau a importatorului şi adresa la care pot fi contactaţi); numărul unic de identificare a jucăriei (tipul, lotul sau numărul de serie ori al modelului sau alt element de identificare); marcajul de conformitate CE care conduce la supoziţia că jucăria este sigură.

Dacă jucăriile sunt de dimensiuni mici, elementele de mai sus trebuie indicate pe ambalaj sau într-un document care însoţeşte jucăria.

De asemenea, părinţii trebuie să verifice existenţa instrucţiunilor de utilizare şi a avertismentelor specifice, însoţite de indicaţii privind precauţiile în utilizare pentru anumite categorii de jucării, arată Anghel. Acestea trebuie să fie traduse obligatoriu în limba română şi trebuie respectate.

„Sfătuiesc părinţii să nu cumpere jucării cu părţi mici, detaşabile, pentru copiii sub 3 ani, deoarece aceştia au tendinţa să bage jucăriile în gură şi se pot îneca cu părţile mici. De asemenea, trebuie respectate atenţionările referitoare la jucăriile nerecomandate copiilor sub 36 de luni, care se prezintă sub forma unei sintagme de tipul: „Atenţie. Nerecomandat copiilor mai mici de 36 luni. Pericol de strangulare”. Fraza „Atenţie. Nerecomandat copiilor sub 3 ani” poate fi înlocuită cu simbolul grafic de interzicere / pictograma care vizează copiii între 0 şi 3 ani; fraza şi simbolul nu trebuie puse împreună”, avertizează directorul general al ANPC.

Ce atenționări mai trebuie luate în considerare

Jucăriile funcţionale, adică cele care reproduc la scară redusă produse, aparate sau instalaţii destinate adulţilor, trebuie să poarte avertismentul „Atenţie! A se folosi sub stricta supraveghere a unei persoane adulte!”. În plus, acestea vor fi obligatoriu însoţite de instrucţiunile de utilizare şi de măsurile de precauţie necesare pentru evitarea unor pericole. Patinele şi skateboardurile destinate utilizării de către copii trebuie să fie însoţite de avertismentul: „Atenţie! A se purta echipament de protecţie”. În plus, vor exista recomandări cu privire la echipamentul de protecţie.

ANPC: Cumpărați dulciuri doar din locuri autorizate

Şi în privinţa dulciurilor, Paul Anghel recomandă achiziţionarea acestor produse numai din locuri autorizate. „Trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanţi, chiar dacă preţul oferit este comparativ mai mic. Înainte de cumpărare, trebuie verificată starea ambalajelor (integritate, etanşeitate) şi încadrarea produselor în data durabilităţii minimale, după caz, în data limită de consum stabilite de producător.

„Etichetele trebuie să conţină următoarele informaţii: denumirea produsului, numele şi adresa producătorului sau ale ambalatorului sau ale distribuitorului. În cazul produselor din import se vor înscrie numele şi adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, data durabilităţii minimale, cantitatea netă şi condiţiile de depozitare. Toate produsele din import trebuie să fie însoţite de etichete cu elementele de identificare şi informare în limba română”, subliniază comisarul ANPC.

Potrivit sursei citate, pentru ciocolată şi produse din ciocolată trebuie menţionat în mod obligatoriu conţinutul de cacao substanţă uscată, exprimat în procente, iar în cazul ciocolatei umplute se menţionează produsul de umplutură.

„Se exceptează de la indicarea cantităţii nete produsele din ciocolată preambalate, cu o greutate mai mică de 50 grame. Aceasta excepţie nu se aplică produselor cu o greutate netă mai mică de 50 grame fiecare, atunci când sunt prezentate într-un ambalaj conţinând două sau mai multe astfel de produse, dacă conţinutul net total, inclusiv ambalajul, este egal sau mai mare de 50 grame. În cazul produselor din ciocolata turnate şi goale în interior, aceasta indicaţie poate fi înlocuită cu conţinutul net minim. De asemenea trebuie menţionat adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depăşeşte 1% din masa produsului”.

Ciocolata proaspătă trebuie să prezinte o suprafaţă lucioasă, nestratificată şi fără pete, să fie onctuoasă, casantă la rupere fără senzaţie de rugozitate la masticare, culoare şi gust specific, iar drajeurile trebuie să aibă suprafaţa netedă, lucioasă, uscată şi nelipicioasă”, recomandă directorul general al ANPC.

Nu în ultimul rând, Anghel spune ca părinţii trebuie să fie foarte atenţi dacă pe eticheta produselor există informaţii cu privire la ingredientele cu posibil efect alergen sau a atenţionării „poate afecta negativ activitatea copiilor şi atenţia acestora” în cazul menţionării în lista ingredientelor a coloranţilor, înscrişi în Anexa V la Regulamentul (CE) nr.1333/2008 privind aditivii alimentari.

sursă: Agerpres

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Campanie de donații în Alba și alte trei județe, de Crăciun, organizată de Banca pentru Alimente. Cum poți veni în ajutor

Publicat

Banca pentru Alimente Cluj anunță că va colecta, de Crăciun, alimente neperisabile pentru 22.000 de persoane aflate în nevoie din județele Alba, Cluj, Bistrița și Sibiu.

Alimentele sunt donate de persoane fizice în magazinele Lidl din Alba Iulia, Sebeș, Cluj-Napoca, Șelimbăr, Sibiu, Bistrița, Turda, Câmpia Turzii, până în 28 decembrie 2021.

Cu ocazia Sărbătorii Crăciunului, între 1 și 28 decembrie, Banca Regională pentru Alimente Cluj, organizează Colecta de Crăciun, în parteneriat cu Lidl România. Colecta în magazinele partenere e singura ocazie pentru persoanele fizice să doneze alimente prin băncile alimentare către persoanele aflate în nevoie.

La ieșirea din magazin sunt amplasate cutii speciale, în care cetățenii pot dona produse neperisabile din categoriile semnalizate la raft.

Ce se poate dona

Produsele care pot fi donate de către clienți sunt semnalizate la raft în magazinele Lidl participante. Acestealimente fac parte din categorii neperisabile și nu necesită o temperatură specială de păstrare, precum: alimente de bază (ulei, făina, zahăr, orez, ingrediente de copt), conserve de legume, conserve de carne, conserve de fructe, paste făinoase, sosuri, lapte UHT (care se păstrează la temperatura camerei), produse de patiserie ambalate, biscuiți, cafea, ceai, dulceață și gemuri.

În 2019, la ediția pilot a campaniei de colectare de alimente, au fost strânse 17,34 tone de alimente, ce au fost distribuite mai departe către aproximativ 7.000 de beneficiari finali.

Peste 800 de tone de alimente colectate din donații, distribuite în 3 ani

În primii 3 ani de activitate, Banca pentru Alimente Cluj a distribuit peste 800 de tone de alimente către 22.000 de persoane aflate în situații vulnerabile sau afectate de criza COVID-19.

În perioada ianuarie 2021 – 1 decembrie 2021, partenerii Băncii pentru Alimente Cluj au donat peste 450 de tone de ajutoare alimentare și nealimentare în valoare totală de 4,80 milioane de lei, care au putut fi salvate de la risipă și donate spre consum persoanelor care nu și-ar fi permis să le cumpere. Acestea echivalează cu 900.000 de porții, de care s-au bucurat peste 22.000 de persoane vulnerabile din cele 130 de ONG-uri susținute de Banca pentru Alimente Cluj, în Alba, Cluj, Bistrița și Sibiu.

Despre Banca pentru Alimente Cluj

Banca Regională pentru Alimente Cluj (BRAC) și-a început activitatea în iunie 2018. E a doua locație din rețeaua de bănci pentru alimente, dezvoltată pe teritoriul României, ca să colecteze și să distribuie constant, în mod gratuit, ajutoare alimentare, după modelul Federației Europene a Băncilor Alimentare (FEBA). Din motive de trasabilitate, alimentele nu pot fi donate direct persoanelor fizice, ci doar prin intermediul ONG-urilor cu programe sociale destinate persoanelor în nevoie și grupurilor vulnerabile.

BRAC are menirea să reducă sărăcia, foametea și risipa alimentară, sprijinind asociațiile cu programe sociale și caritabile din regiunea Cluj, Bistrița, Alba și Sibiu.

Produsele alimentare și nealimentare donate de companii se află în termen și sunt bune pentru consum uman. Ele reprezintă de obicei suprastocuri, mărfuri refuzate la platformă din motive estetice, produse provenite din campanii de marketing, testări de sortimente noi, campanii de sărbători sau produse ce se apropie de termenul de expirare și vor trebui retrase de la raft.

“Donatorii sunt companiile ce aleg să nu aștepte până sunt nevoite să le distrugă, ci le retrag mai repede și le donează: producători agro-alimentari, importatori și distribuitori, retaileri și vânzători en detail. Le mulțumim partenerilor noștri, fără de care nu am fi reușit să hrănim atât de multe persoane afectate de criza COVID-19”, a declarat Gabriela Vereș, vicepreședinte al Băncii Regionale pentru Alimente Cluj.

Pe lângă colectare curentă de la companii, băncile alimentare din întreaga lume organizează campaniile de Colectă de sărbători, amplasând coșuri pentru colectă în incinta magazinelor partenere, de Crăciun și de Paște. Aceste campanii sunt singura situație în care băncile pot prelua alimente direct de la persoane fizice, la ieșirea din magazin.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Creșteri de salarii pentru unele categorii de bugetari. Anunțul ministrului Finanțelor

Publicat

Salariile personalului auxiliar din sănătate, cum sunt asistentele și brancardierii, ar putea crește anul viitor, a anunțat ministrul Finanțelor Adrian Câciu, la Antena 3. Guvernul analizează și situațiile din alte sisteme, cum este învățământul.

„În sistemul sanitar există nişte decalaje între partea de medici şi partea de personal auxiliar”, a spus ministrul, care a precizat că așteaptă propunerile ministerului de resort. „Dincolo de capacitatea fizică şi chiar cea morală, de a rezista și de a munci zi-lumină, eu cred că trebuie văzută şi din perspectiva recompensei pe care statul o poate acorda statul”, a declarat Adrian Câciu.

Respectivele analize ar urma să fie gata până pe 15 decembrie, odată cu definitivarea strategiei fiscal-bugetare. Un element important al viitoarei stategii este scăderea taxării muncii, mai ales în zona veniturilor mici.

Ministrul a precizat că nu vor apărea taxe noi, dar că este posibil sa dispară unele scutiri de impozite şi taxe pentru anumite categorii de persoane.

O primă variantă a proiectului de buget pentru 2022 ar trebui să fie gata pe 15 decembrie.

sursă: Mediafax

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Varianta Omicron ar avea în componență fragmente dintr-un alt virus. Studiu

Publicat

Varianta Omicron a virusului care provoacă COVID-19 a dobândit probabil cel puţin una dintre mutaţiile sale prin preluarea unui fragment de material genetic de la un alt virus – posibil unul care provoacă răceala comună, potrivit celui mai recent studiu.

Această secvenţă genetică nu apare în nicio versiune anterioară a coronavirusului, numit SARS-CoV-2, dar este omniprezentă în multe alte virusuri, inclusiv în cele care provoacă răceala comună, precum şi în genomul uman, au precizat cercetătorii.

Prin preluarea acestui fragment special, Omicron ar putea să pară „mai uman”, ceea ce l-ar ajuta să se sustragă de la atacul sistemului imunitar, a declarat Venky Soundarararajan, de la compania de studiere a datelor nference, care a condus studiul.

Acest lucru ar putea însemna că virusul se transmite mai uşor, dar provoacă forme mai uşoare de boală sau simptomatice. Acestă presupunere va primii un răspuns cel mai probabil în câteva săptămâni când analizele complete ale noii tulpini vor fi gata, relatează Reuters.

Simultan coronavirus și răceală comună

Celulele din plămâni şi din sistemul gastro-intestinal pot găzdui simultan coronavirusul SARS-CoV-2 şi răceală comună, potrivit unor studii anterioare. O astfel de coinfecţie pregăteşte terenul pentru „recombinare virală”, un proces în care două virusuri diferite din aceeaşi celulă gazdă interacţionează în timp ce se înmultuesc, generând un virus ce are materialul genetic de la ambii „părinţi”.

Această nouă mutaţie ar fi putut să apară pentru prima dată la o persoană infectată cu ambii agenţi patogeni, atunci când o versiune a SARS-CoV-2 a preluat secvenţa genetică de la celălalt virus, potrivit studiului.

Aceeaşi secvenţă genetică apare de mai multe ori într-unul dintre virusurile care provoacă răceli la oameni – cunoscut sub numele de HCoV-229E – şi în virusul imunodeficienţei umane (HIV) care provoacă SIDA, a spus Soundararajan.

Africa de Sud, unde Omicron a fost identificat pentru prima dată, are cea mai mare rată de infectare cu HIV din lume, care slăbeşte sistemul imunitar şi creşte vulnerabilitatea unei persoane la infecţiile cu virusuri şi alţi agenţi patogeni.

Noile descoperiri subliniază cât de important este ca oamenii să se vaccineze.

„Trebuie să vă vaccinaţi pentru a reduce şansele ca alte persoane, care sunt imunocompromise, să întâlnească virusul SARS-CoV-2”, a spus Soundararajan.

sursă: Mediafax

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate