Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Tichetele de masă generează consum, locuri de muncă și venituri bugetare. Analiză a Academiei Române


Publicat

tichete de masa

La fiecare 25 de noi beneficiari ai tichetelor de masă, se creează un loc de muncă în sectorul agroalimentar, retail sau horeca, se arată într-o analiză realizată de Academia Română pentru Asociația Profesională a Emitenților de Tichete (APET).

Potrivit studiului „Impactul economic, social și financiar al sistemului tichetelor valorice (tichete de masă, tichete cadou, vouchere de vacanță)”, sistemul tichetelor valorice are un potențial important de creștere a ocupării, a productivității muncii, a disciplinei în muncă, precum și a stării de sănătate fizică și psihică a salariaților, a nivelului de trai al angajaților și al familiilor acestora. Tichetele valorice cresc venitul disponibil din muncă, stimulând consumul și sprijinind economia locală, cu impact pozitiv asupra ofertei interne, a veniturilor bugetare și predictibilității mediului de afaceri. Ele contribuie totodată la reducerea economiei subterane și evaziunii fiscale, precum și a cheltuielilor de protecție socială.

Tichetele valorice, îndeosebi tichetele de masă, pentru care s-au făcut calcule specifice pentru anii 2014 și 2016, au o eficiență remarcabilă în generarea de consum, locuri de muncă și venituri bugetare, ca urmare a efectului de rostogolire a impactului lor pe șase valuri succesive de impuls economic. Fiecare leu acordat în tichete de masă aduce încasări bugetare de 40 de bani, iar pentru fiecare leu de contribuții sociale scutite de la plată sunt injectați în economia locală aproape 4 lei. La fiecare 25 de noi beneficiari ai tichetelor de masă se creează un loc de muncă în sectorul agro-alimentar, retail sau horeca.

  • primul „val” se referă la generarea de venituri bugetare prin simpla acordare a TM – impozit pe salariu la nivelul angajaților care primesc TM, impozit pe profit la nivelul emitenților de TM;
  • al doilea „val” se referă la generarea de impozit pe profit la nivelul retailerilor care acceptă plăți cu TM la bunurile alimentare vândute, de TVA la nivelul producătorilor de produse primare agro-alimentare vândute retailerilor, de impozit pe profit la nivelul producătorilor de produse primare agro-alimentare vândute retailerilor;
  • al treilea „val” se referă la generarea de noi locuri de muncă de tip salarial, precum și de locuri de muncăde tip non-salarial (convenții de muncă ad hoc sau pe durată determinată sau pe activități pre-stabilite) la producătorii de produse agro-alimentare primare, la retaileri, la emitenții de TM, la firmele curierat;
  • al patrulea „val” se referă la generarea de venituri bugetare (impozit pe profit, impozit pe salariu, contribuții sociale, TVA) aferente noilor locuri de muncă salariate;
  • al cincilea „val” se referă la creșterea consumului de bunuri alimentare (consum efectiv final al gospodăriilor populației) generat de noii salariați, precum și noile persoane ocupate non-salariate;
  • al șaselea „val” se referă la generarea de noi venituri bugetare la nivelul TVA aferent consumului suplimentar.

Performanța economică, fiscală și socială a tichetelor de masă le conferă un avantaj net comparativ cu indemnizațiile de hrană, prevăzute a le înlocui în cazul personalului plătit din fonduri publice cu începere de la 1 decembrie 2018 : pentru anul 2019, bugetul public ar câștiga mai bine de 1,3 miliarde lei dacă toți bugetarii ar primi tichete de masă (la valoarea actuală de 15 lei pe zi) în locul indemnizațiilor de hrană (în valoare anuală de două salarii minime brute pe economie). Tocmai de aceea, studiul recomandă amendarea legii 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în sensul oferirii posibilității pentru ordonatorii de credite de a acorda, în urma consultării cu sindicatele sau cu reprezentanții salariaților, fie tichete de masă conform legii 142/1998, fie indemnizații lunare de hrană reprezentând a 12a parte din două salarii de bază minime brute pe țară garantate în plată.

Din punct de vedere economic, tichetele valorice reprezintă un beneficiu extrasalarial, care completează pachetul salarial și comportă un avantaj economic remarcabil : scăderea costului cu forța de muncă, urmare a scutirii de sarcina contribuțiilor sociale. Astfel, se armonizează interesul angajatului cu cel al angajatorului, acordarea de tichete valorice fiind de natură nu numai să îmbunătățească cultura organizațională, dar și să creeze o solidaritate sui generis între angajator și angajat. Se evită așadar situația apariției unui conflict între decizia de acordare a sporului salarial și decizia de a menține numărul de angajați în cadrul fondului de salarizare planificat.

Cifre pentru 2016 :

– volum de emitere : 5,7 miliarde lei
– consum total generat : 8,43 miliarde lei (5,7 miliarde + 2,72 miliarde creștere consum)
– locuri de muncă generate : 104.440
– încasări bugetare : 2,3 miliarde lei (TVA 784,4 milioane, CAS 396,4 milioane, impozit salariu 1007,6 milioane, impozit profit 111,6 milioane)
– pierdere contribuții sociale exonerate : 2,166 miliarde lei
– sold pozitiv pentru bugetul public : 133 milioane lei

Tichetele valorice, în special tichetele de masă, pentru care s-au făcut calcule specifice pentru anii 2014 și 2016, aduc la bugetul public venituri bugetare echivalente cu o rată de impozitare de circa 40%. Aceasta înseamnă o eficiență foarte bună a tichetelor de masă în asigurarea veniturilor bugetare (mai mare decât eficiența tuturor impozitelor și contribuțiilor sociale actuale), iar această eficiență se explică tocmai prin „ecoul” pe care, prin natura și funcționarea lor, tichetele de masă îl au în economia reală, respectiv în cea nominală.

Tichete de masă versus indemnizații de hrană

Comparând situația în care bugetarii din domeniul sănătății, una dintre puținele categorii de bugetari care au beneficiat până acum de tichete de masă, primesc aceste beneficii pe parcursul anului 2019, în valoare de 15 lei valoare unitară/pe zi, cu situația în care bugetarii din domeniul sănătății primesc indemnizații de hrană în valoare de două salarii minime brute pe economie pe parcursul anului 2019, bugetul public câștigă circa 334 milioane lei în condițiile prevederilor Codului fiscal actual, respectiv câștigă circa 360 milioane lei în condițiile prevederilor noului Cod fiscal, care a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2018.

sursa: apet-romania.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

CE propune prelungirea sistemului de roaming fără taxe suplimentare. Milioane de europeni se bucură de acest beneficiu

Publicat

Comisia Europeană a propus prelugirea cu zece ani a actualului sistem de tarifare în telefonia mobilă, care permite utilizarea rezonabilă, fără taxe suplimentare de roaming, în spaţiul Uniunii Europene.

„Pentru a asigura că cetăţenii pot continua să se bucure de roaming fără taxe suplimentare în timpul călătoriilor în spaţiul UE, Comisia Europeană a propus astăzi o nouă Reglementare în domeniul roaming-ului. Aceasta va prelungi cu zece ani actualele reguli, care urmează să expire în 2022.

De asemenea, vor fi asigurate servicii mai bune de roaming. Spre exemplu, consumatorii vor avea dreptul la aceeaşi calitate şi viteză în reţeaua mobilă, atât acasă, cât şi în străinătate, atât timp cât sunt disponibile reţele echivalente”, a anunţat Executivul UE, într-un comunicat postat pe site-ul propriu.

Citește și: Prețurile la date mobile în roaming au scăzut din 1 ianuarie. Precizări cu privire la tarifele de telefonie pentru Regatul Unit

„Noile reguli vor asigura şi acces eficient la servicii de urgenţă, inclusiv prin îmbunătăţirea prezentării unor mijloace alternative pentru persoane cu dizabilităţi, precum şi prin creşterea modalităţilor de înştiinţare privind utilizarea serviciilor cu TVA în roaming”, precizează reprezentanții Comisiei Europene.

„Oriunde ne aflăm în Europa, putem lua legătura cu cei dragi, putem discuta despre activităţi şi putem distribui informaţii de pe drum fără a ne face griji pentru facturi scumpe.

Sfârşitul taxelor de roaming este un prim exemplu despre modul în care UE menţine conectaţi milioane de cetăţeni, îmbunătăţindu-le vieţile.

Noile reglementări vor menţine roamingul fără taxe suplimentare, ba chiar îl vor îmbunătăţi”, a spus și Margrethe Vestager, vicepreşedinte executiv al Comisiei Europene pentru Adaptarea Europei la Era Digitală.

„Milioane de europeni se bucură de beneficiile roamingului fără taxe suplimentare în spaţiul UE. Este vorba de un element central de succes al pieţei comune.

În Deceniul Digital al Europei, toată lumea trebuie să poată avea conectivitate excelentă oriunde se află în Europa, la fel ca acasă. Astăzi, putem confirma angajamentul nostru faţă de cetăţeni. În paralel, lucrăm pentru susţinerea investiţiilor în infrastructura adecvată”, a declarat, la rândul său, Thierry Breton, comisarul UE pentru Piaţa Internă.

Actualul sistem de roaming a intrat în vigoare în statele membre UE în 2017 și urma să expire în 2022.

Sursa: Mediafax

Foto: Arhivă

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

O nouă licitație pentru reabilitarea Liceului Teoretic din Teiuș. Va beneficia de un sistem de încălzire cu pompă de căldură

Publicat

Liceul Teoretic din Teiuș va fi reabilitat termic printr-un proiect de este 2,3 milioane de lei. Clădirea construită în perioada anilor 1936 va fi izolată termic și va beneficia de un sistem de încălzire format dintr-o pompă de căldură geotermală. 

Primăria Teiuș a lansat marți, 23 februarie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), o nouă licitație pentru proiectarea și execuția lucrărilor pentru investiția „Reabilitare termică Liceul Teoretic Teiuș – clasele IX-XII”.

Valoarea totală estimată este de 2.337.312,74 de lei, fără TVA.

 

Reamintim faptul că primele licitații pentru reabilitarea termică a liceului au fost lansate încă din anul 2019, acestea fiind anulate după ce au fost depuse oferte inacceptabile și/sau neconforme, sau nu s-au prezentat ofertanți.

Potrivit Documentației de Avizare a Lucrărilor de Intervenție (DALI) clădirea a fost executată în perioada anilor 1936 și a avut, de la început, funcțiunea de școală. Construcția are regimul de înălțime Sp + P + E.

Proiectul de reabilitare termică vizează:

  • izolarea soclului
  • izolarea termică a pereților exteriori cu un strat de tip multipor de minim 15 cm
  • izolarea termică a planșeului sub pod
  • izolarea plăcii pe sol la partea inferioară
  • izolarea plăcii la intrados a subsolului
  • înlocuirea acoperișului existent
  • înlocuirea scocurilor și a burlanelor deteriorate cu altele noi
  • înlocuirea ferestrelor și ușilor existente cu tâmplărie PVC cu geam termopan, cu 6 camere și sistem automat de închidere
  • sistem de încălzire format din pompă de căldură sol/apă (geotermală)
  • modernizarea instalației de încălzire – înlocuirea corpurilor de încălzire existente din fontă cu corpuri din tablă și prevederea unui sistem nou de încălzire, realizat cu ajutorul ventiloconvectoarelor de pardoseală
  • montarea de robineți cu reglaj termostatic pe fiecare corp de încălzire în parte
  • înlocuirea conductelor și a coloanelor ce transportă agentul termic, precum și izolarea acestora
  • instalarea unui boiler electric pentru producerea de apă caldă curentă necesară clădirii reabilitate
  • înlocuirea racordurilor obiectelor sanitare
  • înlocuirea corpurilor de iluminat cu corpuri eficiente energetic de tip LED

În interiorul sălilor de curs, holuri, laborator, cabinet, cancelarie s-a proiectat o instalație de încălzire cu ventiloconvectoare, în sistem de două țevi. Acestea se vor monta pe pardoseală  și vor realiza încălzirea  spațiilor în perioada de iarnă.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Norocoșii, taxați de ANAF. Cine realizează venituri din premii și jocuri de noroc, trebuie să le declare. DOCUMENT

Publicat

Persoanele fizice care realizează venituri din premii și jocuri de noroc atât din România, cât și din străinătate, au obligația să declare veniturile și să plătească impozite la bugetul general consolidat, potrivit Ministerului Finanțelor.

Astăzi, Agenția Naținală de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat pe site și Ghidul contribuabililor care realizează venituri din premii și jocuri de noroc.

Astfel, veniturile din premii reprezintă veniturile obținute din concursuri și din promovarea produselor/serviciilor ca urmare a practicilor comerciale, potrivit unui comunicat al Ministerului Finanțelor.

„În această categorie intră veniturile în bani și/sau în natură, cum ar fi: premii de orice fel acordate oamenilor de cultură, știință și artă la gale, simpozioane, festivaluri, concursuri naționale sau internaționale, concursuri pe meserii sau profesii; premii în bani și/sau în natură acordate sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor și altor specialiști prevăzuți în legislația în materie, pentru rezultatele obținute la competiții sportive interne și internaționale”, se arată comunicat.

Ghidul contribuabililor care realizează venituri din premii și jocuri de noroc poate fi consultat aici: Ghid_jocuri_de_noroc_2021

Conform acestuia, premiile de tipul unor bonusuri care sunt acordate salariaților nu se încadrează la venituri din premii din punctul de vedere al impozitării, fiind asimilate veniturilor de natură salarială.

De asemenea, veniturile din jocuri de noroc cuprind toate sumele încasate, bunurile și serviciile primite, ca urmare a participării la jocuri de noroc, indiferent de denumirea venitului sau de forma în care se acordă, inclusiv cele de tip jack-pot.

„Obligația calculării, reținerii și plății impozitului le revine organizatorilor/plătitorilor de venituri. Impozitul calculat și reținut în momentul plății este impozit final pentru care nu se depune declarația unică. Pentru veniturile din premii și jocuri de noroc nu se datorează contribuții sociale”, au mai precizat reprezentanții Ministerului Finanțelor.

Persoanele fizice cu domiciliul în România sau cele nerezidente care au declarat centrul intereselor vitale în România și care realizează venituri din premii și jocuri de noroc din străinătate au obligația să le declare în România și să depună Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate până la data de 25 mai, inclusiv, a anului următor celui în care s-au realizat veniturile.

Contribuabilii persoane fizice rezidente care, pentru același venit și în decursul aceleiași perioade impozabile, sunt supuși impozitului pe venit atât pe teritoriul României, cât și în străinătate, au dreptul la deducerea din impozitul pe venit datorat în România a impozitului plătit în străinătate, în condițiile legislației, a mai transmis Ministerul.

 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Alba Iulia: Peste 100 de preoți ortodocși participă la un program legat de combaterea traficului de persoane

Publicat

catedrala incoronarii alba iulia

„Asociația Filantropia Ortodoxă Alba Iulia” și Academia Evanghelică Sibiu organizează un program de formare pentru mai mulți preoți, profesori, asistenți sociali, psihologi și pedagogi sociali. 

Mai precis, un număr de 107 de preoți, profesori, asistenți sociali, psihologi și pedagogi sociali, vor lua parte, ca voluntari,  la o serie de cursuri de formare, în vederea implicării în prevenirea și combaterea fenomenului de trafic de ființe umane în județele Alba și Mureș.

Potrivit organizatorilor, cursurile vor fi susținute de formatori acreditați ai organizațiilor și instituțiilor cu experiență, în combaterea traficului de persoane și în asistarea victimelor acestui flagel social. Un prim curs a fost susținut de Codruța Fernea, formator specialist în cadrul Organizației „eLiberare” – București.

Subiectele dezbătute au fost legate de elementele de bază ale cadrului legal în domeniu, tipologia victimelor și a traficanților, precum și de indicatorii diferitelor forme de exploatare.

Discuțiile avute în cadrul primului curs, au abordat și problematica interacțiunii cu victima traficului de persoane și a îngrijirii centrate pe traumă, precum și o serie de studii de caz relevante, au precizat coordonatorii proiectului.

Potrivit organizatorilor, concluziile întâlnirii au fost acelea că fenomenul traficului nu este unul izolat, fiecare dintre noi am întâlnit victime ale traficului și posibili agresori, fără să ne dăm seama că ei există, fără să-i recunoaștem.

Ca urmare, orice persoană care nu este atentă poate să devină victimă a unor traficanți și, în același timp, fiecare dintre noi poate să-și folosească resursele sau cunoștințele pentru a ajuta preventiv persoanele vulnerabile care traversează momente de criză și care sunt predispuse a fi victime ale unor traficanți.

„Biserica, prin valorile pe care le promovează și prin susținerea morală și spirituală pe care o acordă, poate avea un rol determinant în prevenirea acestui flagel, precum și în susținerea și tămăduirea sufletească a celor care sunt răniți de agresori.

Ca urmare a acestor cursuri, vor avea loc o serie de acțiuni de informare și prevenire în parohiile Eparhiei de Alba Iulia, în  cadrul orelor de religie, precum și prin Centrele cultural-catehetice și Grupurile de inițiativă pentru tineri.

De asemenea, în așezămintele sociale administrate de organizațiile nonguvernamentale eparhiale, preoții coordonatori, asistenții sociali, psihologii și pedagogii vor fi pregătiți atât pentru organizarea unor acțiuni de informare și prevenire similare, cât și pentru acțiuni de intervenție și consiliere inițială a unor posibile victime”, au transmis părintele Nicolae Ignat, consilier social și părintele Oliviu Botoi, consilier cultural, coordonatorii programelor eparhiale de informare și formare privind problema traficului de persoane.

sursa: reîntregirea.ro

sursa foto: vimeo.ro („eLiberare”)

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate