Administrație
Se pot plăti taxele şi impozitele locale pe 2014. Reducere de 10% pentru albaiulienii care plătesc integral până în 31 martie
Cetăţenii şi persoanele juridice din Alba Iulia îşi pot achita taxele şi impozitele pe clădire, teren sau mijloace de transport pe anul 2014, de luni, 13 ianuarie. Cei care trebuie să plătească un impozit anual mai mic de 50 de lei sunt obligaţi să îl achite integral până la 31 martie. Neplata la termen a obligaţiilor implică majorări de 2% pe lună sau fracţiune de lună. Persoanele fizice care plătesc integral înainte de 31 martie beneficiază de o reducere de 10%, respectiv 5%, în cazul persoanelor juridice.
Citește și CALENDARUL OBLIGAŢIILOR FISCALE pe luna MARTIE 2014. Declarații de mențiuni, situații, formulare și plăți
Impozitul pe clădiri, teren şi auto se plăteşte în rate egale până în 31 martie, primul termen de plată şi 30 septembrie, al doilea termen de plată.
Impozitul pe clădiri la persoanele fizice se calculează prin aplicarea cotei de impozitare de 0,1% la valoarea impozabilă a clădirii, valoare care se ajustează în funcţie de rangul localităţii şi zona în care este amplasată clădirea.
În cazul clădirii utilizate ca locuinţă, a cărei suprafaţă depăşeşte 150 mp valoarea impozabilă a acesteia, se majorează cu câte 5%pentru fiecare 50 mp sau fracţiune din aceştia.
În cazul clădirilor a căror destinaţie a fost modificată din locuinţe în spaţii comerciale, economice sau sedii de firme, inclusiv cele aparţinând persoanelor fizice autorizate, precum şi pentru clădirile construite cu această destinaţie impozitul se calculează, majorat cu 20%.
Persoanele fizice care au în proprietate două sau mai multe clădiri datorează un impozit pe clădiri, majorat după cum urmează:
a) cu 65% pentru prima clădire în afara celei de la adresa de domiciliu;
b) cu 150% pentru a doua clădire în afara celei de la adresa de domiciliu;
c) cu 300% pentru a treia clădire şi următoarele, în afara celei de la adresa de domiciliu;
Excepţie fac persoanele fizice care deţin în proprietate clădiri dobândite prin succesiune legală.
În cazul deţinerii a două sau mai multe clădiri în afara celei de la adresa de domiciliu impozitul majorat se determină în funcţie de ordinea în care proprietăţile au fost dobândite, aşa cum rezultă din documentele ce atestă calitatea de proprietar.
Impozitul pe clădiri la persoane juridice
Impozitul pe clădiri în cazul persoanelor juridice care au efectuat reevaluarea clădirilor în ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinţă se calculează prin aplicarea cotei de 1,5% asupra valorii de inventar rezultate în urma reevaluării şi înregistrate în contabilitate.
În cazul unei clădiri care nu a fost reevaluată, cota de impozitare este de 15% pentru clădirile care nu au fost reevaluate în ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinţă şi 35% pentru clădirile care nu au fost reevaluate în ultimii 5 ani anteriori anului fiscal de referinţă.
Cota se aplică la valoarea de inventar înregistrată în contabilitatea persoanelor juridice până la sfârşitul lunii în care s-a efectuat reevaluarea.
În cazul clădirilor închiriate, lucrările de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, efectuate de locatar din punct de vedere fiscal, acesta are obligaţia să comunice locatorului valoarea lucrărilor executate pentru depunerea unei noi declaraţii fiscale, în termen de 30 de zile de la terminarea lucrării respective.
Taxa pe clădiri
Pentru clădirile proprietate publică sau privată ale statului ori a unităţilor administraţiilor teritoriale, concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz, persoanelor juridice, se stabileşte taxa pe clădiri, care reprezintă sarcina fiscală a concesionarilor, locatarilor, titularului dreptului de administrare sau de folosinţă, după caz, în condiţii similare impozitului pe clădiri.
În cazul unei clădiri care face obiectul unui contract de leasing financiar, pe durata întreaga de desfăşurare a acestuia impozitul pe clădiri se datorează de locatar şi se calculează la valoarea din contract, aşa cum este ea înregistrată în contabilitatea locatorului sau locatarului.
Cota de impozit pentru clădirile cu destinaţie turistică ce nu funcţionează în cursul unui an calendaristic este de 5% din valoarea de inventar a clădirii.
Contribuabilii au obligaţia de a depune o declaraţie pe proprie răspundere, până la 15 martie 2014 privind funcţionarea sau nefuncţionarea unităţii de cazare în anul în curs (hoteluri, hoteluri-apartament, moteluri, vile turistice, cabane turistice, sate de vacanţă, campinguri, căsuţe de tip camping, apartamente şi camere de închiriat, pensiuni turistice, pensiuni agroturistice, case tradiţionale precum şi alte unităţi de cazare).
Impozitul pe clădiri se plăteşte anual, în două rate egale până la datele 31 martie şi 30 septembrie, inclusiv.
În ceea ce priveşte taxele pe terenul amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la categoria de folosinţă terenuri cu construcţii, impozitul se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei exprimată în hectare.
În cazul persoanelor juridice, pentru terenul amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii impozitul se calculează prin înmulţirea suprafeţei exprimată în hectare numai dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) au prevăzut în statut, ca obiect de activitate, agricultura;
b) au înregistrat în contabilitate venituri şi cheltuieli din desfăşurarea obiectului de activitate prevăzut la litera a).
Pentru terenurile amplasate în extravilan, se utilizează următoarele sume care vor fi înmulţite cu coeficientii de corecţie prevăzuţi pentru fiecare zonă în parte: Zona A- 2,40, Zona B-2,30, Zona C-2,20 si Zona D-2,10.
Pentru terenurile proprietate publică sau privată a statului ori a unităţii administrativ-teritoriale, concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă se stabileşte taxa pe teren care reprezintă sarcina fiscală a concesionarilor, locatarilor, titularilor drepturilor de administrare sau de folosinţă, după caz, în condiţii similare impozitul pe teren.
În cazul unui teren care face obiectul unui contract de leasing financiar, pe durata întreagă a acestuia, impozitul pe teren se datorează de locatar.
În cazul terenurilor pe care sunt amplasate orice alte construcţii, care nu sunt de natura clădirilor pentru stabilirea impozitului pe teren, din suprafaţa înregistrată la Registrul Agricol la categoria de folosinţă „terenuri cu construcţii”, nu se scade suprafaţa ocupată de construcţiile respective.
Impozitul / taxa pe teren se plăteşte anual, în două rate egale, până la data de 31 martie şi 30 septembrie, inclusiv.
Impozitul asupra mijloacelor de transport
În cazul mijloacelor de transport, impozitul se calculează în funcţie de capacitatea cilindrică a acestuia, prin înmulţirea fiecărei grupe de 200 cm3 sau fracţiune din aceasta.
Impozitul asupra mijloacelor de transport se plăteşte anual, în două rate egale, până la data de 31 martie şi 30 septembrie, inclusiv. În cazul unui contract de leasing financiar, pe întreaga durată a acestuia, impozitul asupra mijloacelor de transport se datorează de locatar.
Taxele pe care contribuabilii din Alba Iulia trebuie să le achite pentru autovehiculele de transport marfă cu masa totală autorizată egala sau mai mare de 12 tone.
Pentru mijloacele de transport respectiv combinaţii de autovehicule (autovehicule articulate sau trenuri rutiere) de transport marfă cu masa totală maximă autorizată de peste 12 tone, taxele sunt după cum urmează:
Pentru contribuabilii care deţin remorci, semiremorci sau rulote şi mijloacele de transport pe apă, taxele care trebuie achitate pe acest an sunt în valoare de:
Taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor, hotelieră, pentru folosirea mijloacelor de publicitate şi impozitul pentru spectacole
Taxa pentru eliberarea autorizatiilor sanitare de funcţionare se stabileşte la 14 lei anual. Cetăţenii trebuie să achite taxa integral, anticipat eliberării autorizaţiei sanitare de funcţionare, indiferent de perioada rămasă până la sfârşitul anului. La eliberarea autorizaţiei sanitare de funcţionare, pentru contribuabilii care desfăşoară activitate pe raza municipiului Alba Iulia, Direcţia de Sănătate Publică solicită beneficiarului autorizaţiei respective, dovada efectuării plăţii taxei în contul bugetului local.
În ceea ce priveşte taxa pentru folosirea mijloacelor de reclamă şi publicitate, orice persoană care beneficiază de astfel de servicii în baza unui contract sau a unei altfel de înţelegeri încheiată cu altă persoană datorează o taxă de 3,6% aplicată asupra valorii serviciilor de reclamă şi publicitate, exclusiv TVA. Persoanele care datoreaza taxa pentru afişaj în scop de reclamă publicitară au obligaţia să depună, la Direcţia Venituri o declaraţie fiscală cu dimensiunile panourilor respective.
În cazul impozitului pe spectacole, rspectiv de teatru, ca de exemplu o piesă de teatru, balet, operă, operete, concert filarmonic sau altă manifestare muzicală, un spectacol de circ sau orice competiţie sportivă internă şi internaţională, cota de impozit este 2% aplicată asupra încasărilor din vânzarea abonamentelor şi a biletelor de intrare.
Pentru manifestările artistice precum festivaluri, concursuri, cenacluri, serate, recitaluri sau alte asemenea manifestări artistice ori distractive care au caracter ocazional, cota este de 5% aplicată asupra încasărilor din vânzarea abonamentelor sau a biletelor de intrare.
În cazul unei manifestări artistice sau al unei activităţi distractive care are loc într-o videotecă sau discotecă, impozitul pe spectacol se calculează pentru fiecare zi de manifestare prin înmulţirea numărului de metri pătraţi ai suprafeţei incintei videotecii sau discotecii cu suma stabilită conform legii.
Pentru şederea într-o unitate de cazare din Alba Iulia, taxa hotelieră este de 1% din valoarea totală a cazării/tariful de cazare, pentru fiecare zi de sejur a turistului care se încasează de persoanele juridice.
Limitele minime şi maxime ale amenzilor în cazul persoanelor fizice şi juridice pe anul 2014
Facilităţi fiscale acordate de administraţia locală
Persoanele fizice care deţin o singură locuintă, în care au domiciliul, pentru aceasta şi pentru terenul aferent acesteia, beneficiază de următoarele facilităţi:
– reducerea cu 50% pentru familiile în care ambii soţi beneficiază de indemnizaţie de şomaj şi/sau ajutor social sau alocaţii de sprijin, cel puţin 6 luni din anul în curs
– reducerea cu 25% pentru familiile în care unul dintre soţi beneficiază de indemnizaţie de şomaj şi/sau ajutor social sau alocaţii de sprijin, cel puţin 6 luni din anul în curs
– reducerea cu 100 % pentru persoanele fizice beneficiare a Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat.
Pentru a beneficia de aceste facilităţi, persoana fizică trebuie să fie proprietar pe clădirea sau terenul respectiv şi să îndeplinească următoarele condiţii:
– cerere de solicitare a înlesnirii;
– acte doveditoare a situaţiei respective;
– carte funciară care atestă proprietatea;
să nu aibă restanţe sau acestea să fie achitate în momentul depunerii cererii.
Consiliul local acordă o reducere de 100% la impozitul pe clădiri pe o perioadă de 12 luni persoanelor fizice proprietare ale apartamentelor din blocurile de locuit (condominii) construite în anii 1950-1990, care reabilitează termic pereţii exteriori ai acestora care nu sunt cuprinşi la O.G. 18/2009, respectiv la legea 153/2011.
Pentru acordarea acestei facilităţi este obligatoriu îndeplinirea următoarelor condiţii:
– solicitantul să nu figureze cu datorii la bugetul local
– solicitantul să depună o cerere la registratura municipiului Alba Iulia pentru eliberarea procesului verbal de constatare a efectuarii lucrării.
Taxe speciale
Taxa pentru autorizaţia de transport în comun, de persoane este de 500 lei anual, pentru Serviciul Transport Public Alba. Operatorii care beneficiază de subvenţie de la Consiliul Local Alba Iulia, conform legislaţiei în vigoare sunt scutiţi de plata taxei de utilizare a staţiilor de transport în comun.
Taxa pentru autorizaţia de execuţie pe traseu, pentru transportul în comun de persoane este de 20 lei/an pentru Serviciul Transport Public Alba.
Taxa de înregistrare pentru vehiculele cu tracţiune animală este de 15 lei/an, pentru mopede de 25 lei/an, iar pentru celelalte categorii de vehicole este de 35 lei/an.
Tarifele percepute pentru activitatea de taximetrie:
– acordare, prelungire, vizare autorizaţie de transport: 400 lei pentru operatorii de transport, 200 lei pentru persoane fizice sau asociaţii familiale
– acordare, prelungire, vizare şi înlocuire autorizaţie: 50 de lei
– eliberare duplicat: 100 lei
– eliberare cazier de conduită profesională: 20 lei
– taxă staţie: 30 lei/trimestru
– acordarea, prelungirea, vizare autorizaţiei de dispecerat: 300 lei
– pentru orice copie conformă: 50 lei.
Pentru Seviciul de Închirieri autoturisme (fără conducător auto) se stabilesc următoarele taxe:
– eliberare, vizare, modificare copie conformă: 200 lei
– eliberare duplicat: 100 lei
Taxele pentru executarea de copii de pe documentele deţinute de Consiliul Local:
– xerocopierea unei pagini format A4 – 0,50 lei;
– xerocopierea unei file format A4 – 1 leu;
– xerocopierea unei file A3 – 1,50 lei.
Taxe speciale de cadastru
Taxa de parcelare se stabileşte la 747 lei pentru un proiect ce conţine două parcele. În cazul în care se impune crearea mai multor parcele taxa se majorează cu 200 lei pentru fiecare parcelă nou creată în plus. Pentru persoanele juridice taxa se majorează cu 25%.
Taxa specială, pentru eliberarea planurilor de situaţie în zonele în care este realizat cadastrul edilitar – imobiliar, în vederea obţinerii certificatului de urbanism şi a autorizaţiei de construire se stabileşte după cum urmează:
a. pentru persoanele fizice:
– pentru scara 1: 200 – format A3 – 26 lei
– pentru scara 1: 500 – format A3 – 35 lei
– pentru scara 1:1000 – format A3 – 38 lei
– pentru scara 1:2000 – format A3 – 42 lei
– pentru scara 1: 200 – format A4 – 19 lei
– pentru scara 1: 500 – format A4 – 26 lei
– pentru scara 1:1000 – format A4 – 30 lei
– pentru scara 1:2000 – format A4 – 35 lei
b. pentru persoanele juridice taxa specială va fi majorată cu 25%
Taxa specială pentru eliberarea planurilor de situaţie pe format A0 (plotter): – pentru persoanele fizice – 100 lei, respectiv 200 de lei pe suport magnetic.
– pentru persoanele juridice taxa va fi majorată cu 25%
Taxa pentru eliberarea de copii după planuri cadastrale – schiţe de punere în posesie întocmite sau de pe alte asemenea planuri deţinute de consiliul local este de :
– 5 lei format A4;
– 10 lei format A3.
Taxe pentru eliberare „Acord administrator drum”: 211 lei pentru persoanele juridice + 1 leu pentru fiecare metru liniar de reţea (conducte) ce afecteaza longitudinal si/sau transversal zona drumului public; iar în cazul persoanelor fizice valoarea taxei ajunge la 32 lei
Acordul de schimbarea a soluţiilor avizate anterior: 63 de lei
Taxele pentru obţinerea autorizatiei speciale de acces în zonele cu restricţii de tonaj
Autorizaţia specială de acces în zone cu restricţii de tonaj pentru autocamioane:
Auto 0 – 5 tone – 21 lei/ zi, 316 lei/lună
Auto 5 – 10 tone – 31 lei/zi, 421 lei/lună
Auto 10 – 15 tone – 42 lei/zi, 527 lei/lună
Auto 15 – 20 tone – 53 lei/zi, 632 lei/lună
Auto 20 – 30 tone – 63 lei/zi, 737 lei/lună
Auto 30 – 40 tone – 84 lei/zi, 843 lei/lună
Auto > 40 tone – 105 lei/zi, 1053 lei/lună
Agabaritice (cazuri exceptionale) – 316 lei pe lună
Autorizaţie specială de acces în zone cu restricţii de tonaj pentru remorci:
0 – 5 tone – 11 lei/zi, 105 lei/lună
5 – 10 tone – 16 lei/ zi, 158 lei/ lună
10 – 20 tone – 21 lei/ zi, 211 lei/ lună
20 – 40 tone – 32 lei/zi, 316 lei/lună.
Taxele din Alba Iulia pentru utilizarea spaţiilor publice
Taxe pentru eliberarea de certificate sau preschimbarea actelor de identitate, de înmatriculare a autovehiculelor şi remorcilor, pentru examinarea conducătorilor de de autovehicule în vederea obţinerii permiselor de conducere
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News