Actualitate
Transalpina de Apuseni primeşte finanţare europeană. Contractul investiţiei de 188 milioane lei, semnat la Ministerul Dezvoltării Regionale
Contractul de finanţare cu fonduri europene pentru Transalpina de Apuseni, adică modernizarea drumului de la Aiud la Bucium Sat, spre DN74, a fost semnat luni de viceprim-ministrul Sevil Shhaideh, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor europene (MDRAPFE). Alba primeşte 183,9 milioane lei din bani europeni.
Proiectul va fi implementat în judeţul Alba şi vizează modernizarea drumului județean DJ 107I: Aiud (DN1) – Aiudul de Sus – Rîmeț – Brădești – Geogel – Măcărești – Bîrlești Cătun – Cojocani – Valea Barnii – Bîrlești – Mogoș – Valea Albă – Ciuculești – Bucium – Izbita – Coleșeni – Bucium Sat –DN74 (Cerbu).
Astfel, vor fi modernizaţi 78,420 km de drum județean pe tronsonul 0+000 km-78+420 al DJ 107 I, vor fi amenajaţi 6,7 km de piste pentru biciclete, 12.610 mp de trotuare, 21 de stații de autobuz şi se va asigura o semnalizare rutieră modernă, în vederea reducerii timpului de deplasare, a creșterii portanței drumului, a reducerii consumurilor de transport și a creșterii siguranței de deplasare, transmite ministerul.
Valoarea totală a investiţiei este de 188.150.369,29 de lei, din care valoarea finanţării nerambursabile alocate de MDRAPFE – AM POR este de 183.988.373,36 de lei (reprezentând 98% din valoarea eligibilă a proiectului).
Proiectul, care va deservi aproximativ 30.000 de locuitori, va fi finanţat prin Programul Operaţional Regional 2014-2020 (POR), gestionat de MDRAPFE, Axa prioritară 6 – Îmbunătăţirea infrastructurii rutiere de importanţă regională, Prioritatea de investiții 6.1 – Stimularea mobilității regionale prin conectarea nodurilor secundare și terțiare la infrastructura TEN-T, inclusiv a nodurilor multimodale.
Lucrările sunt împărţite în cinci sectoare:
Sector I: km 0- 3+350 (3,35 km): va avea piste de biciclete în lungime de 6.700 mp, trotuare pe 11.910 mp şi două staţii de transport public
Sector II: km 3+350–24+540 (21,19 km): va avea trotuare pe 530 mp, 5 staţii de transport public; 37 podeţe tubulare, un pod nou (podeţ dalat cu lungime de 5 metri) şi alt pod reabilitat
Sector III: km 24+540 – km 43+510 (18,97 km): trotuare pe 170 mp, două staţii de transport public; 60 de podeţe tubulare, un podeţ dalat cu lungime de 5 metri şi un pod nou
Sector IV: km 43+510 – km 56+310 (12,8 km): două staţii de transport public, 27 de podeţe tubulare, 2 podeţe dalate cu lungime de 5 metri şi 3 poduri noi
Sector V: km 56+310 – km 78+420 (22,118 km): 10 staţii de transport public, 30 de podeţe tubulare, un pod reabilitat, 12 podeţe dalate (9 cu lungimi de 2 metri; 3 cu lungimi de 3 metri, unul cu lungimea de 5 metri) şi 9 poduri noi.
Pe lângă potenţialul turistic al traseului ce include zonele pitoreşti de munte, reabilitarea acestui drum ar reprezenta încă o variantă de acces mai uşor între zona celui mai aglomerat drum naţional din judeţul Alba şi ieşirea spre Abrud, Cîmpeni, Arieşeni.
Şoseaua este asfalată la extremităţi, respectiv între Aiudul de Sus şi mijlocul pădurii Sloboda (7 kilometri) şi între DN74 şi Mogoş (23 kilometri). Proiectul prevede şi modernizarea străzii Avram Iancu din Aiud, care asigură legătura din centrul oraşului cu drumul judeţean.
Pentru locuitorii din Rîmeţ şi Ponor, acest drum este singura soluţie sigură de a avea acces spre Alba Iulia. O călătorie între Ponor şi reşedinţa judeţului durează în prezent circa oră şi jumătate, în condiţiile în care chiar dacă este pietruit, drumul se prezintă în condiţii bune.
În afara beneficiilor pentru locuitorii zonei, modernizarea şoselei ar permite şi accesul facil al turiştilor. În prezent doar cei care cunosc zona şi deşin maşini de teren se încumetă să meargă pe aici, chiar dacă frumuseţea Munţilor Apuseni este cunoscută. Pădurea Sloboda este prima rezervaţie naturală întâlnită pe acest drum. Zona este o arie protejată de interes naţional de tip botanic. Se află în partea vestică a Aiudului, pe dealurile din partea estică a Munţilor Trascăului, între aceştia şi culoarul Mureşului şi se întinde pe o suprafaţă de 20 hectare. Aria protejată reprezintă un relief variat (văii, versanţi abrupţi, luminişuri, pajişti), acoperit în cea mai mare parte cu vegetaţie forestieră, alcătuită din specii arboricole în amestec de stejar sau carpen şi specii de conifere în partea superioară a dealului.
De-a lungul drumului se află Cheile Mănăstirii, Cheile Geogelului, Cheile Râmeţului, cu pereţi abrupţi ţi vârfuri ascuţite. De asemenea, pe drum sunt numeroase zone de belvedere care oferă privelişti până spre Retezat, Şureanu sau Muntele Mare. Folosind alte drumuri se poate coborî până la Sălciua, cu legătură spre drumul naţional 75. Turda – Cîmpeni. De altfel, din Ponor imaginea cea mai frumoasă este spre Muntele Mare şi culmea Bedeleu, care străjuieşte zona Sălciua – Poşaga.
Scopul proiectului este îmbunătăţirea accesului în zona de nord, nord-vest a judeţului Alba, pentru dezvoltare economică, socială şi a turismului inter-regional. Acesta priveşte reabilitarea infrastructurii de transport a DJ pe o lungime de 76,54 km, de la Aiud (DN1), km 0 până la intersecţia cu drumul naţional 74 (Cerbu).
Proiectul conectează zona Munţilor Apuseni, în dezvoltare turistică, cu reţeaua TEN-T, prin DN1 – Autostrada Sebeş.
AICI, mai multe detalii.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News