Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Vreți să cumperi o mașină second-hand? Cele mai comune cinci țepe date de samsari. Sfaturi pentru cumpărători


Publicat

Cumpărătorii de mașini rulate ajung de multe ori să cadă în capcanele samsarilor. Printre cele mai comune „țepe” se numără actele false, eludarea plăţii TVA, kilometrajul modificat, autovehiculele furate şi falsa transparenţă a vânzătorilor, arată o analiză a InspectorAuto.ro, un instrument de verificare a istoricului maşinilor.

Vezi și ANAF vinde zeci de mașini, cu prețuri începând de la 600 de lei. Lista autoturismelor scoase la vânzare

„În domeniul auto nu există pomeni. Nimeni nu vinde la un preţ foarte bun o maşină foarte bună. Principii simple, precum răbdarea şi atenţia, îi poate salva pe cumpărători din a transforma achiziţia unei maşini din bucurie într-un coşmar”, a afirmat Mihai Cune, fondator şi director general al InspectorAuto.ro.

Potrivit portalului, pentru a ajunge la un autovehicul „bun de cumpărat” este nevoie de răbdare, verificări temeinice şi, mai ales, de cunoaşterea tehnicilor prin care clienţii de bună credinţă pot fi înşelaţi.

Cele mai întâlnite în piața auto:

Una din cele mai des întâlnite practici este perfectarea actelor direct între client şi vânzătorul din ţara de provenienţă a maşinii.

„Samsarul nu figurează în documente pe nicăieri, iar modul în care se ajunge în această situaţie intră în sfera infracţiunilor numite fals şi uz de fals”, arată InspectorAuto.ro.

Situaţia poate fi întâlnită şi la maşinile cumpărate din România, de la un proprietar român.

„Samsarul cumpără maşina de la o persoană fizică sau juridică din Germania sau altă ţară UE, iar în acte este trecut proprietarul de drept şi noul proprietar (samsarul). Apoi, samsarul falsifică actele originale. În dreptul vânzătorului rămân datele corecte, dar cu o semnătura şi/sau ştampilă falsificate (…), iar la cumpărător se lasă loc liber pentru a trece pe contract direct persoană căreia îi va fi vândută în final maşina”, menţioneazăi InspectorAuto.ro.

Maşina este vândută de samsar cu acte false – actul de dobândire -, iar intermediarul va fi de negăsit ulterior în caz de probleme legale sau de probleme cu maşina, pentru că nu apare niciunde în acte.

Mai mult, cumpărătorul final nu este proprietarul maşinii, de fapt, pentru că el are un contract de vânzare-cumpărare fals.

Astfel, actul care stă la baza transferului de proprietate este un fals şi nu are nicio valoare, iar banii pe maşină au fost daţi unei persoane care nu apare pe nicăieri.

Site-ul InspectorAuto.ro subliniază că sunt de evitat sub orice formă contractele de vânzare-cumpărare „în alb” şi ”chitaţele de mână”.

Eludarea TVA este o altă capcană în care cad cumpărătorii de maşini second-hand

Majoritatea maşinilor care sunt cumpărate de la licitaţii din Europa sunt cumpărate la preţ net de către o firmă plătitoare de TVA care are obligaţia să aplice, la revânzarea maşinii, o cotă a TVA de 20% la întreagă sumă cu care a cumpărat maşina, inclusiv marja de profit.

În realitate, însă, maşina este cumpărată la preţ net, apoi se adaugă o marjă de profit de câteva sute de euro şi se percepe TVA doar pe acea sumă.

„Această practică este ilegală, pentru că aplicarea TVA-ului la marjă se face doar pentru bunurile second hand cu TVA compus şi nedeductibil. Adică bunurile pentru care s-a plătit deja TVA în ţara de origine”, precizează InspectorAuto.ro.

Odată cumpărată maşina la preţ net, TVA-ul fie nu s-a plătit în ţara de origine, fie s-a recuperat, aşa că el urmează să fie plătit în ţara în care bunul este dat în folosinţă, în speţă în România.

Stoparea acestui fenomen ar duce la creşterea preţurilor maşinilor rulate, iar samsarii s-ar putea reorienta către alte metode de înşelare a clienţilor.

Mecanismul a intrat şi în atenţia Fiscului. Însă samsarii şi-au făcut firme în Bulgaria, Slovacia, Cehia, de exemplu, cu care cumpără maşinile de la licitaţie, le schimbă regimul de TVA şi le revând în România unor firme care acţionează doar ca intermediari şi aplică un comision pentru care plătesc TVA statului român, ceea ce este perfect legal, transferând problema TVA în celelalte ţări.

De asemenea, InspectorAuto.ro a descoperit maşini avariate grav, care au puţini kilometri.

„Au fost cumpărate la preţuri derizorii, ca epave, reparate şi scoase la vânzare. Pentru că unele au doar mii de kilometri la bord, samsarii dau kilometrajul înainte deoarece vânzarea unei maşini cu atât de puţini kilometri ar părea dubioasă”, punctează reprezentanţii platformei.

O altă situaţie des întâlnită este creearea unei „maşini noi” din două sau trei grav avariate, structura de siguranţă a maşinii şi aliniamentul caroseriei fiind compromise.

Site-ul subliniază că România nu are o legislaţie bine pusă la punct care să trimită la casat maşinile considerate daună totală, iar samsarii plătesc pe aceste epave mai mult decât ar plăti centrele de dezmembrări.

Aceste epave sunt vândute fie direct de către clienţii care tocmai şi-au făcut maşina daună totală, fie de către firmele de asigurări, deoarece legislaţia le permite.

În plus, potrivit Registrului Auto Român (RAR), cea mai nouă şi răspândită tehnică pentru a introduce în piaţă maşini furate are la bază maşinile de închiriat – rent-a-car.

„Grupurile infracţionale închiriază maşini pe termen mai lung, timp în care diverse documente sunt contrafăcute. Cel mai uşor de falsificat este contractul de vânzare-cumpărare, el neavând elemente de protecţie şi nefiind standardizat în UE”, arată proprietarii site-ului.

Maşina va apărea în bazele de date că fiind furată după ce şi-a schimbat deja proprietarul o dată sau de două ori, în încercarea de a se face pierdută urma respectivului automobil.

Mai mult, pentru că certificatul de autenticitate nu mai este necesar la înmatricularea maşinilor deja înscrise în circulaţie în România, există şanse ca maşinile să fie „clonate”, utilizând documente de la una şi caroseria de la alta.

În ceea ce-i priveşte pe vânzătorii care se vor foarte transparenţi, site-ul atrage atenţia că şi cărţile de service  pot fi foarte uşor contrafăcute.

InspectorAuto.ro este primul instrument de verificare a istoricului maşinilor. Site-ul asigură interogarea seriei de saşiu (VIN) şi aflarea de informaţii despre istoricul de kilometri şi de incidente al autovehiculelor, plus informaţii privind furtul.

sursa: digi24.ro, inspectorauto.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Un sfert dintre românii care muncesc de acasă spun că starea lor emoțională s-a înrăutățit. Studiu

Publicat

Aproape jumătate dintre românii (48%) care muncesc de acasă apreciază faptul că nu mai petrec timp în trafic, însă, pe de altă parte, mai bine de un sfert dintre ei (26%) spun că starea lor emoţională s-a înrăutăţit, reiese din datele unui studiu de specialitate, publicat luni.

Conform cercetării realizate de Reveal Marketing Research, în ceea ce priveşte avantajele resimţite când vine vorba despre „work from home”, 45% dintre cei chestionaţi se bucură de programul de lucru mai flexibil, iar 42% indică drept avantaj major faptul că pot petrece mai mult timp cu familia.

Cu toate acestea, un sfert dintre români simt că nu au intimitate atunci când lucrează, iar 26% dintre ei spun că starea lor emoţională s-a înrăutăţit.

Studiul de specialitate arată că, deşi 79% dintre români, consideră că sunt la fel de eficienţi sau mai eficienţi decât atunci când lucrau de la birou, 44% dintre respondenţi au declarat că muncesc mai multe ore zilnic.

De asemenea, pentru aproape jumătate dintre respondenţi telemunca oferă confort din anumite puncte de vedere, însă 56% din totalul participanţilor la studiu au indicat faptul că nu lucrează într-un mediu potrivit, nu au un birou sau un scaun confortabil, iar 36% consideră că un monitor mai mare le-ar oferi o experienţă de muncă îmbunătăţită.

Datele cercetării de Reveal Marketing Research, realizate pentru LG Electronics în România, arată că aproape jumătate dintre români aleg să lucreze de pe canapea sau la masa din bucătărie, dar specialiştii atenţionează asupra faptului că o poziţie incorectă în faţa laptopului poate fi o povară mare pentru corpul nostru – deşi cei mai mulţi dintre noi sunt conştienţi de acest lucru, tindem să uităm atunci când lucrăm din confortul casei noastre şi cedăm tentaţiei de a lucra de pe canapea.

În plus, experţii menţionează faptul că, pentru a preîntâmpina efectele psihologice negative cât timp lucrăm de acasă, un instrument de refugiu ar fi jocurile video. În acest context, 86% dintre participanţii la studiu au afirmat că gaming-ul îi ajută să se relaxeze în această perioadă.

„Gaming-ul oferă o modalitate rapidă şi uşor accesibilă de a te conecta cu o comunitate şi de a ne exercita spiritul competitiv. Prin intermediul jocurilor online putem rămâne în legătură cu prietenii, persoanele dragi şi chiar să ne facem cunoştinţe noi – pe unu din patru respondenţi gaming-ul l-a ajutat să menţină legătura cu prietenii în perioada pandemiei” susţin specialiştii.

Studiul a fost realizat în octombrie 2020, pe un eşantion de 600 de persoane cu vârsta peste 18 ani, din mediul urban mare, care lucrează parţial sau integral de acasă.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Armata, implicată în campania de vaccinare. MApN a anunțat centrele regionale în care va fi depozitat vaccinul anti-Covid

Publicat

Armata este implicată în Campania de vaccinare anti-Covid. MApN a anunțat luni, într-un comunicat de presă, centrele în care vor fi depozitate vaccinurile, după ce vor ajunge în țară.

”În cadrul şedinţei de luni, 23 noiembrie, cu tema „Campania de vaccinare anti-COVID-19, problemă de securitate naţională” desfăşurată la Palatul Cotroceni şi condusă de Preşedintele României, Klaus Iohannis, a fost subliniat că Ministerul Apărării Naţionale are un rol foarte important de sprijin al efortului interinstituţional în campania de vaccinare anti-COVID-19, revenindu-i responsabilităţi de asigurare, prin structurile de specialitate, a logisticii necesare desfăşurării acestei campanii la nivel naţional.

Vezi și Agenţia Europeană pentru Medicamente a anunțat când ar putea aproba primele vaccinuri împotriva COVID

Au fost identificate centrele de depozitare în condiţii speciale a dozelor de vaccin care necesită condiţii de stocare la temperatura de -80°C, centrul principal fiind Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Medico-Militară „Cantacuzino”, iar şase spitale militare de urgenţă (de la Timişoara, Craiova, Braşov, Cluj-Napoca, Iaşi şi Constanţa) au fost desemnate drept centre regionale de depozitare.

Totodată, MApN va asigura transportul dozelor de vaccin cu mijloace terestre şi aeriene, de la sosirea în ţară a acestora către centrele regionale de depozitare şi va sprijini distribuţia către centrele vaccinare din ţară şi echipele de vaccinare cu resursă umană calificată.

În urma şedinţei de coordonare, a reieşit foarte clar că succesul campaniei va depinde nemijlocit de o colaborare foarte bună şi coerentă a tuturor instituţiilor responsabile de elaborarea şi implementarea strategiei de vaccinare. De asemenea a fost subliniat, încă o dată, că partea de comunicare reprezintă aspectul foarte important care asigură îndeplinirea cu succes a misiunii pe care Ministerul Apărării Naţionale şi-a asumat-o în cadrul acestui demers naţional de o importanţă strategică pentru România”, precizează MApN în comunicat.

Klaus Iohannis a anunțat luni că strategia de vaccinare anti-Covid va fi aprobată în perioada imediat următoare, de CSAT.

Președintele a reamintit că din grupurile prioritate la vaccinare fac parte tot personalul din domeniul sănătății, cel din centre rezidențiale și medico-sociale și populația cu risc ridicat și personalul din domenii-cheie, esențiale bunei funcționări a societății.

Vezi LIVE VIDEO: Declarații Klaus Iohannis, despre campania de vaccinare anti-COVID. Precizări oficiale

Potrivit sursei citate, vaccinarea se va face etapizat, în funcție de aprobarea, producția și alocarea de vaccinuri către fiecare țară. Aceasta se va realiza la locul de muncă pentru personalul din domeniul sănătății, centre de vaccinare fixe și mobile, echipe mobile, rețeaua de medici de familie și centre drive-thru pentru celelalte categorii de populație.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Senatorii și deputații USR au decis să își dea DEMISIA din Parlament. NU vor putea beneficia de PENSII SPECIALE

Publicat

Toți senatorii și deputații USR își vor da marți demisia din Parlament, pentru a nu beneficia de pensii speciale. USR are 38 de parlamentari: 25 de deputați și 13 senatori.

Decizia a fost luată după ce inițiativa USR de eliminare a pensiilor speciale nu s-a materializat, potrivit unor surse citate de Hotnews.ro

Vezi și Pensiile vor fi recalculate în 2021: Cine sunt cei care vor avea de pierdut dacă nu îndeplinesc anumite condiții

Un parlamentar poate beneficia de pensie specială cu condiția ca mandatul acestuia să fie complet. În cazul deputaților și senatorilor USR, aceștia se află la primul mandat. Dacă mandatul nu este complet nu vor mai putea beneficia de pensia specială.

USR a avut un proiect de eliminare a pensiilor speciale care nu a trecut de parlament. La fel s-a întâmplat cu propunerea de impozitare.

Programul de guvernare prezentat de USR-PLUS prevede eliminarea pensiilor speciale și calcularea tuturor pensiilor după același sistem. „Egalitatea românilor în fața pensiei înseamnă la contribuție egală, pensie egală.

Eliminarea tuturor pensiilor speciale și recalcularea lor, în cazul categoriilor profesionale (exemplu: militari) care nu au avut contribuții, pe baza unei contribuții implicite la veniturile pe care le-au avut de la Stat.

În cazul în care unele nu se pot elimina, se va aplica impozitarea cu 90% a tuturor pensiilor speciale peste pragul de cinci pensii minime cumulate”, se arată în programul de guvernare propus de USR-PLUS.

Cât este pensia specială a unui parlamentar

Peste  750 de foști senatori și deputați sunt beneficiari de pensii speciale în valoare de peste 10 milioane de euro pe an. Pensia medie a unui parlamentar este de 5.843 de lei pe lună.

Cea mai mică pensie specială este de 2000 de lei, iar cea mai mare de 12.000 de lei. Cele 768 de pensii speciale ale parlamentarilor costă cât 3.268 de pensii medii ale românilor de rând. de menționat că pensia specială se adaugă la pensia normală pe baza contributivității pe care o obțin  în urma locurilor de muncă înafara mandatului de parlamentar.

După patru ani de mandat pensia specială este de 2.000 de lei pe lună, în vreme ce un român de rând primește, în medie, 1.373 de lei pe lună după 35 de ani de muncă.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Vânzările de autoturisme ”verzi” au crescut cu peste 15% în România. Ce modele au fost cumpărate

Publicat

masini electrice

Vânzările de maşini ecologice noi au crescut în România, în primele zece luni ale anului, cu 15,15%, în comparaţie cu aceeaşi perioadă din 2019, până la 6.385 de unităţi, arată datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA).

La 31 octombrie 2020, ponderea autoturismelor electrice şi hibride noi în totalul pieţei auto locale ajunsese la 6,6%, peste nivelul perioadei similare din 2019, când aceasta a fost de 4,2%.

Conform datelor centralizate de APIA, în intervalul ianuarie – octombrie 2020, cele mai multe achiziţii noi au fost consemnate la categoria autoturismelor hibride, respectiv 3.950 de exemplare, în scădere cu 3,5%, comparativ cu primele zece luni din anul precedent.

De asemenea, vânzările de autoturisme electrice au înregistrat un salt de 54,4%, până la 1.780 de unităţi, în timp de modelele plug-in au consemnat 655 de exemplare, mai mult cu 119,1%, raportat la perioada de referinţă.

Statistica de specialitate relevă faptul că, în topul celor mai comercializate autoturisme 100% elecrice, conduce, la finalul primelor zece luni din an, Renault – cu 475 de unităţi, urmată de Skoda (331 unităţi), Volkswagen (274), Hyundai (191), BMW (89), smart (74), Nissan (71), Peugeot (67), Tesla (51) şi Opel (37).

În acelaşi timp, cele mai multe autoturisme hibride vândute în România, în perioada analizată, au fost înregistrate de: Toyota – cu 3.387 de unităţi, Lexus (157), Hyundai (140), Honda (127), Ford (93), Kia (30) şi Subaru (16).

În topul vânzărilor de autoturisme plug-in, pe primul loc se află, la zece luni, BMW – cu 98 de exemplare, urmată de Volvo (94), Mercedes-Benz (88), Ford (80), Mitsubishi (75), Porsche (58), Hyundai (43), Skoda (34), Toyota (19) şi Mini (18).

La nivelul lunii octombrie, în România s-au comercializat 996 de autoturisme ecologice, în creştere cu 20,43% comparativ cu luna septembrie, când se vânduseră 827 de unităţi noi, iar ponderea în total piaţă a crescut la 8%, de la 7,7%.

La începutul lunii noiembrie, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Mircea Fechet, anunţa că prin Programul „Rabla Plus” au fost rezervate peste 4.000 de maşini electrice. De asemenea, întrucât bugetul acestui program s-a epuizat cu mult înainte de finalul anului, s-a aprobat o suplimentare a acestuia de la 140 de milioane de lei la 200 de milioane de lei.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate