Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

11-15 mai: A patra ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru de Tineret „Apollo”, la Alba Iulia. PROGRAMUL


Publicat

20170508_110531La Alba Iulia va începe joi, 11 mai, cea de-a IV-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru de Tineret „Apollo”, o iniţiativă a Asociaţiei Grupul Skepsis. Timp de patru zile, albaiulienii și turiștii vor putea urmări 22 de spectacole, susținute de 14 grupuri participante din Germania, Spania, Israel, Italia, Muntenegru, Ucraina, Moldova şi fireşte, România.

Proiectul urmăreşte capitalizarea impactului avut de primele ediţii, dorind să extindă dimensiunile vieţii sociale şi cultural-artistice a tinerilor din Alba Iulia, să diversifice oferta cultural-artistică a municipiului şi să promoveze imaginea acestuia pe plan internaţional. Acest proiect doreşte să confere continuitate unui demers cultural unic în România prin specificul său. Evenimentul, realizat anual din 2014, este o invitaţie deschisă adresată trupelor şi companiilor tinere din toată lumea de a se întâlni, de a învăţa prin schimb de experienţă şi de a oferi spectacole reprezentative publicului albaiulian.

„Un festival de tineret este un festival deschis grupurilor și companiilor aflate la început de carieră. Tineret înseamnă entuziasm, înseamnă energia începutului, înseamnă dorință de afirmare și multe companii și grupuri, atât din zona profesionistă cât și din zona de amatori, sunt la început de drum, doresc să își dezvolte un CV artistic și mai ales, dincolo de asta, doresc să crească, să învețe. Iată de ce un festival de tineret are această componentă, de creștere, de dezvoltare, de formare în ceea ce înseamnă arta scenică. În astfel de festivaluri o să găsim tot timpul ateliere sau sesiuni de discuții conduse de personalități cu experiență care pot să ofere grupurilor participante un feedback coerent și critic, care pot să ofere ateliere pe anumite genuri de teatru și astfel trupele sunt încurajate să interacționeze, să schimbe experiență, să schimbe idei”, a explicat liderul Grupului Skepsis, Viorel Cioflică.

Potrivit lui Viorel Cioflică, spectacolele sunt gândite și adresate unui public internațional. Pentru Apollo, graniţele dintre profesionişti şi amatori dispar, totul reducându-se la esenţă: actul artistic ca pasiune, devotament, dăruire, transformare.

La ediţia din acest an s-au înscris 34 de grupuri şi companii de teatru, 6 din România şi 28 din străinătate. Selecţia grupurilor participante a fost întreprinsă cu multă atenţie pentru a întregi o ofertă atractivă de spectacole. Procesul de selecţie a spectacolelor a ţinut cont de calitatea expresiei artistice, viziunea regizorală, capacitatea spectacolelor de a se adresa unui public internaţional şi de a depăşi barierele de limbaj.

„A fost foarte greu să facem o selecție, deoarece pe lângă criteriile clasice de calitate a spectacolelor și capacitatea lor de a se adresa unui public internațional și de a depăși bariera de limbaj, îmi pare foarte rău să o spun, dar la urma urmei factorul decisiv este banul și finanțele. O altă caracteristică a acestui gen de festivaluri este bugetul redus. (…) Din păcate nu am putut să aducem toate grupurile pe care le-am dorit, a trebuit să refuzăm. Refuzul nu este niciodată ușor, mai ales pentru companii tinere care își doresc să vină și fac un efort. La acest gen de festivaluri trupele își plătesc transportul și își găsesc sponsorizări ca să vină, iar organizatorul oferă cazare și masă”, a spus Viorel Cioflică.

În urma procesului de selecţie vor fi prezente la Alba Iulia în perioada 11 – 15 mai, invitaţi din Germania, Spania, Israel, Italia, Muntenegru, Ucraina, Moldova, Olanda, Cehia şi fireşte, România:

Grupuri din străinătate:

  • The Wild Bunch (Berlin, Germania)
  • Theatretk (Valencia, Spania)
  • Neve Eliezer (Tel Aviv, Israel)
  • Il Luogo in Buio (Castellamare di Stabia, Italia)
  • Kolasin Theatre (Kolasin, Muntenegru)
  • Theatrum Mundi (Chernihiv, Ucraina)
  • Teatrul Republican Dramatic „B.P.Hasdeu” (Cahul, Moldova)

Grupuri din România:

  • Ludic (Iaşi)
  • Eterdanceshow (Cluj Napoca)
  • Ludum (Deva)
  • Studio24 (Bucureşti)
  • Truverii (Bucureşti)
  • Skepsis (Alba Iulia)
  • DelArt (Alba Iulia)

În cadrul festivalului vor avea loc 22 de spectacole, dintre care patru sunt oferite de Asociația Grupul Skepsis. Timp de 4 zile, cât va dura festivalul, publicul va avea ocazia de a asista la reprezentaţii diverse, evenimentul având un pronunţat caracter intercultural – grupurile invitate provenind din ţări diferite, medii sociale diferite, având orientări şi viziuni teatrale diferite.

„La primele ediţii ale festivalului scopul de a atrage un număr mare de spectatori la fiecare reprezentaţie a fost atins aşa că ne aşteptăm ca acelaşi lucru să se întâmple şi la ediţia a patra”, au transmis organizatorii.

Festivalul are şi un caracter formativ – membrii grupurilor invitate vor participa la ateliere de formare coordonate de Michal Hecht (Academia de Arte ale Spectacolului, Praga) şi sesiuni de discuţii coordonate Dr. Joke Elbers (Academia de teatru, Amsterdam) în scopul facilitării schimbului de experienţă, dezvoltării abilităţilor artistice şi împărtăşirii unor concepte de management artistic şi cultural tuturor participanţilor.

Festivalul nu este unul bazat pe competiţie, urmărind să ofere grupurilor şi companiilor tinere din ţară şi străinătate posibilitatea de a forma legături, punţi de colaborare artistică, de a-şi dezvolta performanţa artistică şi abilităţile de scenă învăţând, descoperind şi explorând împreună spiritul de toleranţă şi cooperare prin intermediul artei.

20170508_110603Nu se acordă premii ierarhizate sau distincţii speciale, fiecare grup concurează doar pentru a câştiga aplauzele spectatorilor, Apollo răsplătind devoţiunea, pasiunea şi dăruirea artiştilor. Toate grupurile participante vor primi trofee originale – opere de artă create de Ştefan Balog (Fundaţia Inter-Art, Aiud).

Arta plastică va fi reprezentată din nou în festival prin organizarea unei expoziţii internaţionale de afişe şi a unei expoziţii personale de afişe satirice la Muzeul Naţional al Unirii Alba Iulia. În fiecare an Festivalul Apollo include în programul său alte evenimente culturale şi artistice care au legătură cu teatrul şi care subliniază legătura dintre arte. Din doi în doi ani festivalul găzduieşte Expoziţia Internaţională de Afişe a cărei scop este de a aborda afişul ca pe un obiect de artă. Artişti din întreaga lume sunt provocaţi să creeze versiuni originale de Afiş pe o temă dată. Pentru această ediţie, tema a fost „Break a Leg!”. Au fost înscrişi 24 de artişti, 4 din străinătate şi 20 de artişti din ţară. Expoziţia Internaţională de Afişe va fi deschisă în cadul festivalului la Muzeul Naţional al Unirii Alba Iulia şi este organizată cu sprijinul Fundaţiei „Inter-Art” Aiud şi al Centrului Cultural „Liviu Rebreanu” Aiud.

Evenimentul este o componentă a proiectului cadru Alba Iulia are Skepsis! şi are o valoare estimativă de 105.460 lei. Asociaţia Grupul Skepsis, în calitate de Organizator şi leader de proiect, îşi asumă cu sprijinul partenerilor pe proiect asigurarea sumei de 91.460 lei. Diferenţa este asigurată cu ajutorul Sponsorilor.

Dacă la prima ediţie festivalul a pornit pe baza unei finanţări din fonduri europene prin programul Tineret în Acţiune, continuitatea lui este rezultatul unui veritabil parteneriat social, exprimând dorinţa tinerilor de a se implica în dezvoltarea vieţii sociale şi culturale a comunităţii. Mai multe instituţii, organizaţii şi sponsori sprijină în fiecare an implementarea acestuia. Primăria Municipiului Alba Iulia este în fiecare an principalul partener al proiectului, contribuind cu 25% din valoarea sa.

„Sunt absolut convins că aceşti tineri sunt aici, la Alba Iulia, pentru a ne face să înţelegem că orice formă de artă are menirea de a ne lărgi orizonturile. Momente magice şi aplauze intense pot veni si pentru cei de pe scenă în care teatrul se prezintă nu doar cum este sau cum a fost, ci cum va fi: neconvenţional, împletindu-şi destinul cu pasiunea, ritmul şi talentul tinerilor de azi. Festivalul <Apollo> creşte precum personajul mitologic, devenind unul dintre argumentele puternice cu care Alba Iulia va putea surprinde în urmatorii ani, pe oricine, indiferent de generaţie”, a spus primarul municipiului Alba Iulia, Mircea Hava.

Parteneri: Primăria Municipiului Alba Iulia, Consiliul Judeţean Alba, Casa de Cultură a Studenţilor Alba Iulia, Centrul de Cultură „Augustin Bena” Alba , Muzeul Naţional al Unirii Alba Iulia, Fundaţia “Inter-Art” Aiud , Centrul Cultural “Liviu Rebreanu” Aiud, Universitatea “1 Decembrie 1918” Alba Iulia, Fundaţia Comunitară Alba

Organizator: Asociatia Grupul Skepsis

PROGRAM:

JOI, 11 mai

  • 18.00 – Ceremonie de deschidere

Cuvând de deschidere: Dr. Joke Elbers

Grupul Primavera – microrecital folk

  • 18.40 – Delart (Alba Iulia)

Maestrul – după Eugene Ionesco, regia Viorel Cioflică

Sala Unirii din Alba Iulia

  • 19.00 – Skepsis (Alba Iulia)

În largul mării – după Slawomir Mrozek, regia Viorel Cioflică

Sala Unirii din Alba Iulia

  • 20.20 – Ludum (Deva)

Zbor Interior – după Liviu Costea, regia Liviu Costea

Poarta a III-a a Cetății Alba Carolina

  • 20.50 – Il Luogo In Buio (Castelmmare di Stabia, Italia)

Înălțarea și Prăbușirea unui Zeu – după Homer, Dante, mitologia greacă, regia Cristian Izzo

 

VINERI, 12 mai

  • 17.30 – Neve Eliezer (Tel Aviv, Israel)

Toți vor să trăiască – după Hanoch Levin, regia Ilan Shani

Sala Mare, Casa de Cultură a Studenților Alba Iulia

  • 18.40 – Skepsis (Alba Iulia)

Fata de măritat – după Eugene Ionesco, regia Viorel Cioflică

Parcul Mihai Eminescu

  • 19.10 – Teatrul Republican Muzical-Dramatic „B.P. Hașdeu” (Cahul, Moldova)

Amintiri din copilărie – după Ion Iachim, Ion Creangă, regia Gheorghe Mândru

Sala Mare – Casa de Cultură a Studenților Alba Iulia

  • 20.40 – Christian Izzo (Castelmmare di Stabia, Italia)

Pucinella meets Apollo – Improvizație

Parcul Mihai Eminescu

  • 21.10 – Michal Hech (Praga, Cehia) – invitat special

Pantomima

Sala Mare – Casa de Cultură a Studenților Alba Iulia

 

SÂMBĂTĂ, 13 mai

  • 10.00 – Michal Hech (Praga, Cehia)

Workshop pentru participanți

Sala Studio – Casa de Cultură a Studenților Alba Iulia

  • 17.00 – The wild bunch (Berlin, Germania)

Oprire la cerere – după Harold Pinter, regia Ilka Cordula Felcht

Sala Mare – Casa de Cultură a Studenților Alba Iulia

  • 18.20 – Ludic – CCS Iași (Iași)

Ultimul Godot – după Matei Visniec, regia Aurel Luca

Parcul Mihai Eminescu

  • 19.30 – Kolasin Theatre (Kolasin, Muntenegru)

Avionspotting – după Iva Brdar, regia Zoran Rakocevic

Sala Mare – Casa de Cultură a Studenților Alba Iulia

  • 20.20 – Skepsis (Alba Iulia)

Amprenta Ionesciană – după Eugene Ionesco, regia Viorel Cioflică

Sala Studio – Casa de Cultură a Studenților Alba Iulia

  • 21.00 Eterdanceshow (Cluj Napoca)

Eteroclit – după Roxana Fânață, Robert Nagy, regia Alexandra Felsenghi

Coreografie – Melinda Jakab

Sala Mare – Casa de Cultură a Studenților Alba Iulia

 

DUMINICĂ, 14 mai

  • 11.00 – Truverii – CCSB București (București)

D`ale lui Pascală – creat de Mihai Serghei Tudor, regia – Mihai Serghei Tudor

Sala Unirii

  • 12.30 – Expoziția de Afișe Satirice, artist Ștefan Balog

Invitat special guest: prof. univ. dr. Franz K. Schuppanzigh, Academia de Arte Libere, Schengendorf

Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

  • 13.00 – Expoziția Internațională de Afișe Apollo

„Break a Leg”

Muzeul Național al Unirii

  • 13.30 – Skepsis (Alba Iulia)

Hazard – după Ștefan Balog, regia Viorel Cioflică

Muzeul Național al Unirii Alba Iulia

  • 17.00 – Theatrum Mundi (Chernihiv, Ucraina)

De ce? – după Sergey Astrakhantsev, regia Evgeny Sidorenko

Sala Mare – Casa de Cultură a Studenților Alba Iulia

  • 17.50 – Studio 24 (București)

Soare cu dinți – regia Mihai Serghei Tudor

Sala Studio – Casa de Cultură a Studenților Alba Iulia

  • 19.00 – Theatretk Company (Valencia, Spania)

Duminica Sumbră – după Harold Zunigan, regia Harold Zunigan

Sala Mare – Casa de Cultură a Studenților Alba Iulia

  • 20.10 – Ludic – CCS Iași (Iași)

Medeea Redux – după Neil Labute, regia Aurel Luca

Sala Studio – Casa de Cultură a Studenților Alba Iulia

  • 21.20 – Truverii – CCSB București (București)

Al endrada del temps clar – creat de Mihai Serghei Tudor, regia Mihai Serghei Tudor

Sala Mare – Casa de Cultură a Studenților Alba Iulia

  • 22.00 – Ceremonie Închidere

Cuvânt de încheiere – Dr. Joke Elbers (Olanda)

 

Deschiderea va avea loc joi, 11 mai, ora 18.00, în faţa Muzeului Naţional al Unirii Alba Iulia, continuând cu alte 3 spectacole în aer liber. În prima zi a festivalului, toate spectacolele vor avea loc în diverse locaţii din zona centrală a Cetăţii (Muzeul Naţional al Unirii, Poarta a III-a, Catedrala Romano-Catolică) în ideea de a însufleţi prin arta o serie de obiective turistice cunoscute – în cazul vremii nefavorabile, spectacolele vor avea loc la Casa de Cultură a Studenţilor Alba Iulia.

Pentru celelalte zile ale festivalului, spectacolele vor avea loc la Casa de Cultură a Studenţilor Alba Iulia.

Ţări reprezentate: Germania, Spania, Israel, Italia, Muntenegru, Ucraina, Moldova, Olanda, Cehia şi fireşte, România:

Dimensiuni conexe:

1. Componenta educaţională, de formare:

  • membrii grupurilor invitate vor participa la ateliere de formare coordonate de Michal Hecht (Academia de Arte ale Spectacolului, Praga) şi sesiuni de discuţii coordonate Dr. Joke Elbers (Academia de Teatru, Amsterdam)

2. Deschiderea spre alte arte.

Arta plastică va fi reprezentată din nou în festival prin organizarea a două expoziţii inedite care traetază Afişul ca Obiect de Artă. – expoziţiile vor fi deschise publicului la Muzeul Naţional al Unirii Alba Iulia în cadrul programului festivalului:

  • expoziţia personală de afişe satirice (Ştefan Balog) – afişe satirice inspirate de grupurile şi spectacolele prezente la ediţiile precedente.
  • expoziţia internaţională de afişe „Break a Leg!” – Artişti din întreaga lume sunt provocaţi să creeze versiuni originale de Afiş pe o temă dată. Pentru această ediţie, tema a fost „Break a Leg!”. Au fost înscrişi 24 de artişti, 4 din străinătate şi 20 de artişti din ţară. S-au acordat câteva distincţii după cum urmează: Cătălin Precup (premiul I), Maria Bocancios (Premiul II), Adriana Obrocean (Premiul III), Rodica Strugaru (Premiul Apollo), Anca Sas (Premiul Skepsis), Ovidiu Panighiant (Premiul Inter-Art)

Buget:

Dacă la prima ediţie festivalul a pornit pe baza unei finanţări din fonduri europene prin programul Tineret în Acţiune, continuitatea lui este rezultatul unui veritabil parteneriat social, exprimând dorinţa tinerilor de a se implica în dezvoltarea vieţii sociale şi culturale a comunităţii. Mai multe instituţii, organizaţii şi sponsori sprijină în fiecare an implementarea acestuia.

Evenimentul este organizat pe bază de proiect. Proiectul are are o valoare estimativă de 105.460 lei.

  • Primăria Municipiului Alba Iulia – 25.000 lei
  • Consiliul Judeţean Alba, Centrul Cultural „Augustin Bena” – 9.000 lei
  • Fundaţia Comunitară Alba – 1.000 lei
  • Casa de Cultură a Studenţilor – spaţii spectacole şi echipament tehnic
  • Fundaţia Inter-Art şi Centrul Cultural „Liviu Rebreanu” – expoziţii
  • Muzeul Naţional al Unirii – spaţii expoziţii şi spectacole
  • Sponsori: 13.000 lei

Total: 48.000 lei la care se adaogă (până la 105.460 lei) valoare în servicii şi resurse umane capacitate de organizator şi partenerii implicaţi.

TRUPE

DELART (Alba Iulia, RO)

Trupa s-a format în 2013 la iniţiativa elevilor care activează în cadrul Asociaţiei Grupul Skepsis. Având la bază pasiunea pentru teatru, membrii trupei au participat la numeroase evenimente şi programe cultural-artistice, aducând în faţa publicului spectacole de teatru, momente de teatru scurt, umor şi poezie. Treptat, trupa încearcă să-şi dezvolte un repertoriu propriu cu un joc bazat pe dinamism, entuziasm şi multă dragoste pentru arta dramatică.

  • Maestrul

după: Eugène Ionesco

Admiraţie, veneraţie, inspiratie…câteva din trăirile intense pe care întâlnirea cu Maestrul le trezeşte în noi. Îl privim de la depărtare, îl aşteptăm cu nerăbdare. Vrem să copiem fiecare gest, fiecare emoţie, fiecare acţiune a Maestrului. E lângă noi, este în noi… Ce se întâmplă când formele îşi pierd fondul, când inspiraţia este doar o dorinţă primară şi când copiem orbeşte, la infinit fără a înţelege nimic din tot ce facem, fără a pune nici o întrebare? … Doar Maestrul ştie, fiindcă e genial!… Spectacol scurt bazat pe piesa într-un singur act semnată de Eugène Ionesco.

Cu: Diana Birsan, Antonella Serafino, Oliviu Grozav, Denise Acciaiuoli, Almond Chismorie

Regizor: Viorel Cioflica

LUDUM (Deva, RO)

Trupa de teatru coregrafic LUDUM este înfiinţată în 2016 în cadrul CNS Cetate Deva. Participăm la primul eveniment în cadrul Festivalul Luminii la Deva cu un spectacol stradal Mugurul, cu acelaşi spectacol participăm la Festivalul “Tinere speranţe” la secţiunea Profesionişti unde câştigăm Trofeul Artelor. În luna iunie prezentăm un spectacol coregrafic coral Fata din pom, spectacol produs pentru UNICEF.

Prin statutul pe care şcoala îl are, proiectul îşi doreşte să participe la caracterul formativ al copiilor din cadrul CNS Cetate Deva. Caracterul formativ constă în a cultiva echilibrul copiilor prin punerea în valoare a capacităţilor intelectuale, motrice şi spirituale, creând un tânăr armonizat, gata pentru a se angaja în slujba comunităţii prin valorile pe care şi le asumă şi cu care va lucra.

  • Zbor interior

creat de: Liviu Costea

Spectacolul a fost gândit având ca problematică lucrarea sculptorului român Constantin Brancuşi, Pasărea Măiastră. Registrul coregrafic îşi doreşte să ilustreze o trăire personală a păsării interioare, a păsării ca timp al acestei dimensiuni şi ca spaţiu a unei dimensiuni personale, definite prin natura artistului Brâncuşi. Suntem tributari ca act al timpului prin naştere, maturitate şi moarte; ca şi spaţialitate datorăm fiindului prin a răspunde în mod personal chemării Dragostei. Pasărea interioară este răspunsul unei întâlniri ale fiindului cu însăşi Dragostea. Limita timpului nu este un impediment pentru a da curs chemării la marea întâlnire dintre cei ce aud glasul Iubirii.

Cu: Alexandra Eftenoiu

Coreografie: Mihaela Jecherean

Lumini: Alin Andrei Nagy

Regie: Liviu Costea

IL LUOGO IN BUIO (Castellammare di Stabia, IT)

Este o companie independentă din Italia implicată în cercetarea unor noi forme şi structuri de comunicare în arealul teatrului italian. Plecând de la tradiţia teatrului italian, în special cel napoletan, compania încearcă să experimenteze un amestec de elemente din Commedia dell’Arte, bufonerie, teatru, pentru a crea un fel de teatru contemporan de proză care doreşte să comunice dincolo de cuvinte şi să creeze o legătură emoţională puternică între actori şi spectatori. Il Luogo in Buio oferă publicului o alternativă teatrului comercial, o alternativă pentru cei care doresc să privească înainte şi care cred în motto-ul lui Oscar Wilde: Artă pentru Artă!

  • Înălţarea şi Prăbuşirea unui Zeu

Creat de: Cristian Izzo

Este un spectacol original care combină motive şi pasaje din Odiseea lui Homer şi Divina Comedie a lui Dante cu miturile lui Io, Icar şi Prometeu. Este un spectacol care surprinde deformarea corpului şi a sunetului în continua şi obsesiva călătorie a omului de a se regăsi pe sine. Căutând în jurul lumii după Io (care în italiană înseamnă eu), omul încearcă să îşi depăşească condiţia de a fi şi îl provoacă pe Zeu, încercând el însuşi să devină un Zeu – precum Icar sau Prometeu. Planul eşuează când descoperă că de fapt el este un nimeni. Spectacolul este realizat pe direcţii care trimit la Grotowski sau Artaud, dar şi la Comedia dell’Arte.

Cu: Cristian Izzo

Scenografia: Carmen Orazzo

Regia: Cristian Izzo

  • Pulcinella şi Apollo

creat de: Cristian Izzo

Un spectacol de Comedia dell’Arte improvizat de Cristian Izzo, care încercă să creeze un arc peste timp. Pulcinella, binecunoscutul personaj, se rătăceşte şi ajunge într-un loc necunoscut pe care începe să-l exploreze. Pas cu pas, se desfăşoară o întâlnire inedită, o întâlnire cu…Apollo!

NEVE ELIZER (Tel Aviv, IL)

Este un grup amator din Tel Aviv, Israel. Grupul are o istorie de 10 ani şi reuneşte actori amatori de vârste diferite, cu profesii diferite şi provenind din medii sociale diverse. Grupul joacă diferite spectacole după piese de teatru cunoscute din dramaturgia universală – Tennessee Williams, Georges Feydeau, Sholem Aleichem, Moliere şi alţii. Recent au participat la Festivalul Internaţional de Teatru de Amatori “Zvezden Prah”, Knezha, Bulgaria cu Hamlet, după William Shakespeare şi la Festivalul Internaţional “Zilele Teatrului Ludic” Iaşi, Romania cu spectacolul Toţi vor să trăiască, după Hahoch Levin.

  • Toţi vor să trăiască

după: Hanoch Levin

Admirat, adorat apoi venerat, Levin era deja o legendă încă înainte de a muri din cauza unui cancer la oase în 1999. De la început, notele de ireverenţă şi comediile sale au intrigat societatea din Israel şi au atins puncte sensibile, chiar desacralizând. Însă realitatea se întrevede mereu în spatele râsetelor, iar în Toţi vor să trăiască se pare că ne întrebăm exact cât de departe suntem dispuşi să mergem pentru a păstra ceea ce avem. O Lege Divină la condamnat la moarte pe Pozna, însă daca va reuşi să găsească la timp pe cineva care să-l înlocuiască, se va putea salva.”

  • text preluat din Jerusalem Post

Cu: Amnon Beglikter, Erica Pinkas, Emanuel Betzalel, Astar Echcol, Daniela Ankri, Eti Golan, Idan Rapaport, Amiram Rogev, Vadim Shif

Regia: Ilan Shani

TEATRUL REPUBLICAN MUZICAL – DRAMATIC “B.P.HAŞDEU” (Cahul, MD)

Fondat în 1987, Teatrul Muzical-Dramatic „B.P.Haşdeu” a evoluat graţie relaţiilor de colaborare instituite cu teatrele din localităţile respective, la Galaţi, Brăila, Braşov, Piteşti, Constanţa, pe parcurs el susţinând microstagiuni şi în alte judeţe ale României şi învrednicindu-se, concomitent, de distincţiile unor festivaluri teatrale din dreapta Prutului.

Deşi componenţa numerică a trupei este relativ nesemnificativă, în palmaresul acesteia au fost consemnate trei premii pentru cele mai bune roluri masculine centrale decernate în cadrul Galelor UNITEM din 1992, 2006 şi 2013, un premiu pentru cel mai bun rol feminin central (2001), şase pentru cele mai reuşite roluri masculine de planul doi, patru – pentru cele mai concludente roluri similare feminine şi alte numeroase nominalizări.

  • Amintiri din Copilărie

după: Ion Iachim şi Ion Creangă

Reproducând scenic trei episoade (La scăldat, La cireşe şi Pupăza), Amintiri din copilărie constituie un fragment din spectacolul de proporţii Cu jăraticul pe buze montat de Gheorghe Mândru după piesa Nu mai plânge, Păsărilă de Ion Iachim. Spectacolul este ca un aliaj în care se îmbină două începuturi: portretizarea lui Ion Creangă şi veşnicia. Factorul determinant al succesului fiecărei reprezentaţii – miza deliberată pe dezinvoltura, ba chiar şi pe exuberanţa jocului actoricesc. O mărturie edificatoare în sensul dat – premiile UNITEM pentru cele mai bune roluri: masculin şi, respectiv, feminin de planul doi acordate interpreţilor Oleg Mereoară (Nică) şi Victoria Donea (Mătuşa Mărioara).

Cu: Aurica Tăuş, Diana Mititelu, Oleg Mereoară, Constantin Mocanu, Cezara Petrioglu, Nadea Musteaţă, Maria Ciobanica, Tudor Andriuţă,

Operator Sunet: Ghenadie Zbîrciog

Regizor lumini: Marcel Manoli

Regie: Gheorghe Mândru

THE WILD BUNCH (Berlin, DE)

The Wild Bunch este un grup tânăr din Berlin, înfiinţat în 1980. În prezent are 25-30 de membri care se implică în producţii şi proiecte variate. Şi-au început activitatea cu piese de teatru jucate în limba engleză. Asta i-a ajutat pe actori să nu se bazeze prea mult pe cuvinte, ci mai mult pe comunicare non-verbală pentru a ajunge la public. În timp, acest fapt a devenit un principiu în abordarea lor, căutând mereu să exprime cât mai mult prin expresii faciale, mişcări corporale şi muzică. Lucrul cu corpul este foarte important pentru a experimenta potenţialul individual şi pentru a rafina felul în care simt legătura dintre corp şi sentimente. Au şansa mai degrabă de “a experimenta” decât de “a arăta” ceva din viaţa personajului pe scenă.

  • Request Stop

după: Harold Pinter

O staţie de autobus. Undeva, oriunde, poate fi începutul unei călătorii mai scurte sau mai lungi. Călătorind înţelegem de fapt unde mergem. Pe drum ne întâlnim pe sine. O femeie stă şi aşteaptă în staţie. Este o staţie unde autobuzul opreşte doar la cerere: stop la oprire. Femeia încearcă să intre în vorbă cu ceilalţi oameni care ajung în staţie, dar nimeni nu îi răspunde. Îşi descoperă dorinţe şi nevoi, primeşte insulte şi porneşte desfăşurarea unor evenimente pe care nu le poate…opri. Cei care o înconjoară sunt oameni obişnuiţi, mai plăcuţi sau mai ciudaţi, mai singuri. Brusc, încep să-şi dezvăluie personalitatea, să-şi manifeste individualitatea, să se dezlănţuie, să îşi arate fricile şi dorinţele.

Cu: Reinhild Altinger, Danny Danisch, Rebecca Demuth, Nina Horn, Sebastian Moritz, Denis Römer, Clarissa-Sophie Scheve

Muzica: Jens Bollosch, Thomas Maria Lehmann, Jakob Platzek

Asistenţa tehnică: Oliver Krüger

Regia: Ilka-Cordula Felcht

Participarea grupului Wild Bunch este susţinută de:

German Association of Amateur Theatre (Bund Deutsche Amateurtheater e.V.) şi German Foreign Office (Auswärtiges Amt)

LUDIC –  C.C.S.  IAŞI (Iaşi, RO)

Înfiinţat în anul 1978 de către profesorul Aurel Luca, Teatrul Studenţesc Ludic este formaţia reprezentativă a studenţilor din Centrul Universitar Iaşi. Prin rezultatele şi performanţele obţinute de-a lungul anilor, trupa s-a făcut remarcată la nivel naţional şi internaţional. Actorii, studenţi la aproape toate facultăţile, au obţinut peste 450 de trofee şi premii la toate festivalurile naţionale şi internaţionale la care au participat.

  • Ultimul Godot

după: Matei Vişniec şi Samuel Beckett

Spectacolul prezintă conflictul dramatic dintre autorul Beckett şi personajul principal Godot care este un vagabond universal, un Dumnezeu pe care toată lumea îl aşteaptă cu mare curiozitate. Godot îi cere explicaţii autorului de ce el nu apare niciodată deşi toata lumea îl aşteaptă! Din acest motiv teatrul se va închide şi cei doi vor rămâne fără slujbe. Pentru că teatrul (arta) a murit, lumea lor a murit?

Cu: Alex Toderaşcu, Liviu Răican

Regia: Aurel Luca

  • Pescăruşul

după: Anton Cehov

Pentru a fi mântuit omul trebuie să fie artist. Spectacolul este o erezie artistică! Viaţa e vis! Este un spectacol purificator „…în ceea ce facem noi, ori că jucăm pe scenă, ori că am scrie, principalul nu e gloria, nu e strălucirea, nu e ceea ce visăm, ci puterea noastră de a îndura. Să ştii să-ţi porti crucea şi să-ţi păstrezi credinţa”.

Cu: Valentina Ghencea, Alex Toderaşcu, Adina Bădăluţă, Andrei Onofrei, Gabriela Teodorescu

Regia: Aurel Luca

Medeea Redux

După: Nei Labute

Spectacolul  prezintă  marturia  unei  femei –  Medeea, care povesteste despre  relaţia de seducţie  şi  iubire  pe care  a  avut-o  cu  profesorul  de biologie  pe cand  avea 13 -14  ani. Din  aceasta relaţie  s-a  născut  un  baiat  care  va  fi  omorât de Medeea  pentru a se razbuna pe tatăl copilului. Medeea  una  dintre cele mai  îndragostite femei din teatrul universal, reprezintă  un labirint  spiritual, o framântare  erotica, o  imagine despre  emanciparea  femeii.  Intrarea sa în lume se produce prin intermediul naşterii şi al crimei dintr-o dragoste excesivă. Medeea este echivalentă prin felul ei unic cu memoria afectivă cu inocenţa nevinovată, este o lecţie originală despre iubire, viaţa, moarte şi sufletul nostru.

Cu: Vera Nacu

Regie tehnica: Ionuţ Nacu

Regie artistică: Aurel Luca

KOLASIN THEATRE (Kolasin, ME)

Teatrul din Kolasin a luat fiinţă în 2004 având la bază un grup de tineri artişti diferiţi care doreau să dezvolte viaţa culturală a acestui mic orăşel nordic din Muntenegru. În scurt timp acest grup a început să-şi prezinte spectacolele unui public din ce în ce mai numeros din regiune, devenind una din cele mai premiate organizaţii culturale (premii obţinute la diverse festivaluri din Muntenegru, Croaţia, Serbia, Bosnia şi Herţegovina). Mulţi tineri devin acum din ce în ce mai implicaţi în teatru, orientându-se spre arta dramatică ca şi carieră profesională. În prezent grupul are patru actori profesionişti şi un regizor printre membrii săi şi gestionează o şcoală de teatru pentru copii.

  • Avionspotting

după: Iva Brdar

Spectacolul este o abordare diferită a dramei moderne a unei familii care se confruntă cu o tragedie. În paralel cu viaţa obişnuită a personajelor există şi o altă lume care se deschide spectatorilor. Vise şi realitate. Iată de ce spectatorul nu ştie sigur niciodată dacă drama se desfăşoară într-o lume sau în cealaltă, efect care amplifică tensiunea. Spectacolul descrie povestea unor Romeo şi Julieta moderni, în calea dragostei lor stând nu familiile, ci moartea unuia dintre ei, moarte pe care unul dintre ei nu o acceptă. Părinţii încearcă să-şi salveze fiul din ghearele abisului şi să-l readucă la realitate, dar noua situaţie îi afectează şi pe ei într-atât încât devin neputincioşi şi incapabili să răspundă morţii care răpeşte din nou o viaţă aflată la început.

Cu: Djordjije Tatić, Andjelija Rondović, Bojan Bulatović, Andjela Trifunović, Sanja Vujisić;

Asistenţă tehnică: Miloš Jovanović, Marija Vlahović

Regia: Zoran Rakočević

ETERDANCESHOW (Cluj Napoca, RO)

Alexandra Felseghi face parte din Compania Independentă de Teatru şi Film de Create.Act.Enjoy, Cluj Napoca. Spectacolele ei au fost prezentate la festivaluri naţionale şi internaţionale. Ca Regizor, este interesată de diverse tehnici teatrale, explorând noi modalităţi de comunicare între Artist şi Spectator, şi de expresivitatea corpurilor în mişcare. Spectacolele ei sunt un rezultat al acestor trei teme inspirate de nevoile societăţii în care creează.

Robert Nagy şi Roxana Fânaţă sunt actori profesionişti. Amândoi au făcut parte din compania Create.Act.Enjoy în 2015 ca actori, dansatori şi performeri, fiind puternic legaţi de Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj Napoca. Roxana Fânaţă este interesată de teatrul dans aşa încât a urmat mai multe cursuri, studiind tehnica impovizaţiei de contact şi a dansului contemporan. În prezent este actriţă la Teatrul de Nord, Satu Mare, România. În timpul studenţiei Robert a participat la mai multe festivaluri la nivel naţional şi internaţional. A primit un premiu pentru expresivitatea corporală la Festivalul Naţional de Teatru şi Dans, Iaşi, România (2012). Ca actor, Robert Nagy este interesat în a descoperi modalităţi de expresivitate corporală şi de teatrul dans contemporan.

  • Eteroclit

după: Roxana Fânaţă, Robert Nagy

La fel ca toate situaţiile complicate, aceasta este o poveste simplă. Poate fi povestea mea, a ta, a oricui. Povestea Femeii-Valiză şi a Omului-Umbrelă. Probabil ne ştim din vedere, probabil petrecem mult timp împreună în această viaţă, urmând un pattern progresiv, gradual, de înstrăinare – străini şi iubiţi în acelaşi timp. Pot fi rănit sau rănită de tine, mă pot hrăni prin tine, însă în final tu eşti cel sau cea care mă va salva. E o poveste simplă ca şi paradoxul însingurării dintr-un final fericit. Eteroclit este un spectacol care combină jocul entuziast al teatrului absurd cu dansul contemporan.

Cu: Roxana Fânaţă, Robert Nagy

Asistenţa tehnică: Valentin Colceriu

Coreografia: Melinda Jakab

Regia: Alexandra Felseghi

THEATRUM MUNDI (Chernihiv, UA)

Fondat în 2014 de către Nikolai Bichuk şi Yevgeny Sidorenko, nu este un teatru instituţionalizat sau unul commercial. În ultimii ani grupul a reuşit să realizeze mai multe proiecte – ultimul dintre ele, un spectacol solo „Why do not people …?”. Spectacolul a fost prezentat la Festivalul JoyFest 2016 de la Kiev primind distincţia pentru cea mai bună reprezentaţie solo. Spectacolul s-a bucurat de notorietate la mai multe festivaluri atrăgând critici pozitive.

  • De ce?

după: Sergey Astrakhantsev

O poveste a unui tânăr confuz şi dezamăgit de viaţă, care se urcă pe o clădire înaltă. Disperare, frustrare, nonsens…un singur pas şi poate evada. Acoperişul unei clădiri este un loc bun pentru a se gândi la motivul pentru care există, pentru a căuta un nou scop al vieţii sau pentru a vorbi… În cele din urmă sare, dar supravieţuieşte ca prin minune. Începe un dialog cu divinitatea, care se manifestă prin diverse tonuri şi sunete. Acum are ocazia să pună întrebări şi să primească răspunsuri. Întrebări la care mulţi ne gândim, dar pe care nu avem curajul să le rostim.

Cu: Nikolai Bichuk

Regia: Yevgeny Sidorenko

THEATRETK COMPANY (Valencia, ES)

Este o companie tânără, recent înfiinţată, însă care şi-a făcut resimţită prezenţa pe scena teatrală din Valencia. Încă din 2009 creează spectacole sub principiul cercetării scenice şi a căutării de noi limbaje şi căi de comunicare între actori şi spectatori. În afară de asta, fiecare spectacol al lor este adaptat şi prezentat special pentru persoane cu dizabilităţi. Aşadar, THEATRETK joacă sub deviza: TEATRU PENTRU TOŢI!

Fondatorii companiei sunt: Harold Zuñigan and Racso Zehcnas.

  • Duminica Sumbră

după: Harold Zúñigan

Este o comedie savuroasă cu muzică live, centrată pe personajul lui Benjamin Phreiz, un tânăr care decide să-şi pună capăt vieţii spânzurându-se de un copac. Însă intenţiile lui nu pot fi realizate deoarece diverse alte personaje aflate din întâmplare prin preajmă îl întrerup constant.

Spectacolul oferă şi o perspectivă africană asupra problemei lui Benjamin Phreiz, şi nu oricum, ci prin muzică – accente ale folclorului african cu versuri şi instrumente specifice însoţesc punerea în scenă dezvăluind bogăţia unei culturi care reuşeşte să confere o notă pozitivă, veselă şi optimistă acţiunii. Frumuseţea şi expresivitatea ei adaogă o tuşă de suprarealism unui spectacol care emană magie şi farmec printr-o simplitate debordantă.

Cu: Harold Zúñigan, Grazia Hernandez, Asso Mbaye, Larissa Zachmann, Belen Tejedor

Muzica: Asso Mbaye

Asistenţa tehnică: Oscar Sanchez

Regia: Harold Zúñigan

STUDIO 24 – C.C.S.  BUCUREŞTI (Bucureşti, RO)

Compania de Artă „Studio 24” este alcătuită majoritar din studenţi la diferite facultăţi din Bucureşti (Teatru, Arte plastice, Politehnică, Medicină, ASE, Arhitectură), dar şi din absolvenţi şi elevi, toţi reuniţi de ideea că prin artă se poate obţine şi exprima libertatea spiritului uman. Compania îşi desfăşoară activitatea în cadrul Casei de Cultură a Studenţilor din Bucureşti din 1988, având ca nucleu de bază Formaţia de dans a Facultăţii de Transporturi.

Numele formaţiei se datorează naturii muncii sale – încercări, experimente, studii artistice – şi faptului că iniţial trupa îşi avea sediul în camera 24 a Casei Studenţilor. Compania a participat la manifestări internaţionale şi turnee în Italia, Spania, Portugalia, Olanda, Franţa, Belgia, Bulgaria, Ungaria, Irlanda, Cehia, Slovenia, Slovacia, Turcia.

În ceea ce priveşte producţiile noastre, nu se poate spune că ele sunt teatru, dans, pantomimă, muzică, joc, pentru că spectacolele reunesc toate acestea în acelaşi timp, găsindu-se la încrucişarea tuturor acestor forme de expresie şi de comunicare. Suntem toţi reuniţi de ideea că prin artă se poate obţine şi exprima libertatea spiritului uman.

  • Soare cu dinţi

după: Călin Blaga

O piesă în premieră absolută, scrisă de un fost membru STUDIO 24, de tip realism-psihologică, ce devine o parabolă a societăţii. Moartea, denaturarea, putregaiul, pluteşte deasupra tuturor, dar speranţa răzbeşte şi se eliberează. Omul obişnuit poate învinge moartea şi să elibereze speranţa.

Cu: Adriana Dănilă, Monica Vâlcu, Leonard Chionac, Gia Hâncu

Regia: Mihai Serghei Todor

TRUVERII – C.C.S.  BUCUREŞTI (Bucureşti, RO)

„TRUVERII” este un grup de muzică medievală şi tradiţională, vocal-instrumentală. Grupul readuce în atenţia publicului atât melodicitatea şi bucuria muzicii Evului Mediu şi a Renaşterii, cât şi prospeţimea şi originalitatea ritmurilor tradiţionale din diferite zone ale Europei. Concertele lor transmit bucuria muzicală de odinioară, dar urmăresc şi o linie educaţională a cunoaşterii culturale. Muzica lor se adresează tuturor oamenilor de la copil la batrân, indiferent de naţionalitate sau condiţii sociale.

  • D’ale lui Păcală

după: Mihai Serghei Todor

Un spectacol interactiv cu păcăleli şi voie bună. O Commedia dell’Arte autohtonă, cu un personaj şmecher (un fel de Arlecchino autohton), Păcală, care se confruntă cu surorile sale, Maria şi Smărăndiţa, care îl tot pun la muncă şi la multe alte încercări.

Cu: Carmen Mărunţelu, Adriana Dănilă, Mihai Todor

Regia: Mihai Serghei Todor

  • Al Endrada del Temps Clar

Creat de: Mihai Serghei Todor

Un concert-spectacol ce aduce bucuria muzicală de primavară din vremuri vechi, de la cântece sacre la cele profane, cântece dedicate Mariei, de dragoste, cântece de voie bună căci venirea timpului frumos este deopotrivă şi sacru, şi exuberant, plin de iubire.

Cu: Mihai Serghei Todor, Carmen Mărunţelu,Oana Berbec, Valentina Coţofana, Ioana Manolache, Almos Gaspar, Lawrence Chismorie.

SKEPSIS (Alba Iulia, RO)

Compania de teatru Skepsis a luat fiinţă în 2002 ca şi grup studenţesc. În 2006 a fost fondată Asociaţia Grupul Skepsis cu misiunea dezvoltării vieţii cultural-artistice a comunităţii. În prezent suntem un partener constant al autorităţilor locale în proiecte şi programe culturale, având un repertoriu bogat şi un public fidel. Grupul Skepsis este o dovadă vie a faptului că cetatea noastră are o inimă care vrea să bată cu pasiune. Grupul Skepsis nu doreşte să dovedească ceva, ci mai degrabă să descopere. Toate spectacolele noastre ascund ceva care incită şi aşteaptă să fie descoperit – sentimentul de comunitate, de împărtăşire a gândurilor şi emoţiilor colective în spiritul umorului isteţ. Ne gândim spectacolele ca pe o provocare de a descoperi ceva esenţial ce ţine de sine, de spiritualitatea umană, de experienţa de a fi legat în sens profund de comunitatea din care faci parte. Un deget nu se poate arăta pe el însuşi, însă dacă va arăta spre o oglindă are o şansă de a se recunoaşte.

  • În Largul Mării

după: Slawomir Mrozek

O comedie absurdă şi macabră în care se dezvăluie absurditatea societăţii în care trăim şi a umanităţii în general. Trei bărbaţi plutesc izolaţi în largul mării. Înfometaţi, întrebarea nu e ce să mănânce, ci… pe cine? Cineva trebuie să se sacrifice sau să fie sacrificat şi trebuie găsit şi un mod “civilizat” de a alege şi de a proceda. Există un singur mod de a alege: votul. Pentru vot trebuie să existe campanie şi puţin scandal. Treptat, pluta devine o microsocietate, iar oamenii devin clase sociale care se luptă, concurează, încheie alianţe pentru ca în cele din urmă victima să fie constrânsă să cedeze prin manipulare şi cruzime. Martorii care apar, sunt eliminaţi, iar dovezile desconsiderate. Ce şansă mai are adevărul şi raţiunea decât să devină nişte idealuri?

Cu: Răzvan Cociobea, Vasile Dîngă, Viorel Cioflică, Vinicius Moldovan, Bogdan Berar

Asististenţa tehnică: Andreea Aron.

Regia: Viorel Cioflică

  • Amprenta Ionesciană

după: Eugène Ionesco

Spectacolul este construit pe două piese într-un singur act semnate de Eugène Ionesco: “Îi Cunoaşteti?!” şi “Guturaiul Oniric”, dorind să sublinieze esenţa teatrului ionescian. În fiecare dintre noi există conflicte interioare puternice de idei şi emoţii, care uneori ne copleşesc. Pentru a nu ne pierde pe noi înşine, întindem cu naivitate, cu teamă, sau chiar cu disperare, mâna pentru a comunica, pentru a ajunge la celălalt. Ce se întâmplă însă când cuvintele noastre se lovesc de ceilalţi ca de un zid invizibil? Şi dacă reuşim să spargem acest zid, cum vor reacţiona ceilalţi la legătura emoţională care ia naştere? Conflictul interior al individului iese la iveală ca un strigăt disperat după ajutor, nearticulat, distorsionat, absurd în ochii exteriorului – care este deteriorat, automat, incapabil să creeze legături sufleteşti, surd la angoasa şi suferinţa umană.

Cu: Vinicius Moldovan, Elena Smeu-Mare, Corina Bejinariu, Almond Chismorie, Andrada Balea

Regia: Viorel Cioflică

  • Fata de Măritat

după: Eugène Ionesco

Ne oprim la mijloc de viaţă şi povestim despre ce am văzut, despre ce am auzit, despre ce am trăit. Ne etalăm cunoştinţele şi ne umflăm ego-ul fără să ne dăm seama că nu reuşim decât să ne dovedim goliciunea, superficialitatea. Comunicarea este redusă la o simplă mecanică a încuvinţării, gândirea este redusă la politeţe. Spunem Da şi Nu aiurea şi pierdem semnificaţia acestor cuvinte. Ne dăm seama de formele fără fond abia când realitatea ne contrazice prin…absurd.

Cu: Gabriel Muncuş, Ludmila Cioflică

Regia: Viorel Cioflică

  • Hazard

după: Ştefan Balog

Un spectacol scurt menit să sublinieze legătura dintre arta vizuală şi teatru, dintre artă şi realitate. O stranie întâmplare din viaţa unui artist care încearcă să ajungă la o expoziţie cu unul din tablourile sale, dar se trezeşte într-un univers paralel în care lucrurile obişnuite, oamenii şi chiar operele de artă îşi schimbă semnificaţia. Ceea ce îi rămâne este o concluzie revelatoare.

Cu: Dîngă Vasile, Liudmila Cioflica, Almond Chismorie, Bogdan Berar, Vinicius Moldovan, Andrada Balea

Regia: Viorel Cioflică

Invitaţi speciali:

DR. JOKE ELBERS (Amsterdam, NL)

A studiat Arta Dramatică la Universitatea din Amsterdam, specializându-se în Istoria Teatrului, Dramaturgie şi Repertoriu. A lucrat ca şi consilier literar la mai multe teatre profesioniste din Olanda după care s-a dedicat teatrului tânăr şi teatrului amator. În calitate de critic, a supervizat numeroase festivaluri naţionale şi internaţionale susţinând seminarii şi conferinţe şi oferind un feedback constructiv participanţilor. În prezent, Dr. Joke Elbers este profesor la Academia de Teatru din Amsterdam, consiliază grupuri şi indivizi pe dimensiuni diverse ale artei dramatice şi susţine ateliere şi traininguri în mai multe ţări din Europa în cadul festivalurilor naţionale şi internaţionale la care este invitată.

Suntem onoraţi să o avem din nou ca invitat special. Dr. Joke Elbers este din nou parte din Festivalul Apollo, oferind feedback şi critici participanţilor, sfaturi utile organizatorului şi susţinând dezvoltarea evenimentului nostru.

MICHAL HECHT (Praga, CZ)

A studiat pantomima la cursurile JAMU, Brno, şi acrobaţia urmând un curs special cu Eva Bosakova. Apoi, a absolvit o serie de cursuri centrate pe mişcare şi alte discipline teatrale non-verbale în Cehia, Berlinul de Vest şi Danemarca. De asemenea, a absolvit mai multe cursuri pe regie şi Dramaturgie. În perioada 1985-1986, a lucrat la teatrul de marionette Alfa, din Plzen, Cehia. A călătorit în toată lumea ca liber-profesionist. Şi-a prezentat spectacolele solo, a predat şi a regizat atât spectcole non-verbale, cât şi spectacole bazate pe cuvânt. A întreţinut colaborări cu mari teatre pe partea de mişcare şi a participat ca invitat la diverse show-uri TV. Michal predă în principal teatru non-verbal. Deseori lucrează la TV. Începând din 2013 Michal Hecht predă la HAMU (Facultatea de Muzică şi Dans, Academia de Arte ale Spectacolului, Praga).

În cadrul Festivalului Apollo, Michal Hecht este invitat special, susţinând un spectacol şi conducând un atelier introductiv pentru participanţi.

Evenimente conexe:

Expoziţia de Afişe Satirice – închipuite de Ştefan Balog

„Într-o lume pragmatică în care imaginarul este tot mai perimat, oferta zilei va reprezenta propunerea subsemnatului privind spectacole jucate sau încă nejucate în locuri existente sau încă inexistente, toate privite prin prisma satirei.

Orice asemănare cu persoane reale sau închipuite nu este deloc întâmplătoare…”

Ştefan Balog

Artist, Fundaţia Inter-Art, Aiud

“Break a leg!”

Expoziţia Internaţională de Afişe, ediţia a II-a

“Expoziţia Internaţională de Afişe aduce în faţa noastră prin această a doua ediţie un nou şir de lucrări deosebite care prin valoarea lor îmbogăţesc programul festivalului şi aduc în prim plan conexiunea artelor vizuale cu lumea minunată a teatrului.”

Ştefan Balog

Artist, Fundaţia Inter-Art, Aiud

În 2014, când am început să lucrăm la proiectul de organizare a unui festival internaţional de teatru la Alba Iulia am ajuns la punctul în care trebuia să alegem un nume potrivit. Întrebarea era ce ne dorim pe termen lung de la acest eveniment? Viziunea noastră a fost accea de a pune bazele unui eveniment care să fie centrat pe teatru, dar care să fie deschis şi spre alte arte, subliniind astfel esenţa misiunii Artistului: să fie devotat şi pasionat, să slujească frumuseţea şi adevărul, să construiască punţi de legătură între oameni, să inspire. Aşa am ajuns la Apollo – un cuvând care ne conduce înapoi spre originea esenţei artei, de a transforma, de a vindeca, de a da aripi spiritului uman, de a ne învăţa cum să obţinem nemurirea trăind mereu tineri la inimă.

În fiecare an Festivalul Apollo include în programul său alte evenimente culturale şi artistice care au legătură cu teatrul şi care arată legătura dintre arte. Din doi în doi ani festivalul găzduieşte Expoziţia Internaţională de Afişe a cărei scop este de a aborda Afişul ca pe un obiect de artă. Artişti din întreaga lume sunt provocaţi să creeze versiuni originale de Afiş pe o temă dată. Pentru această ediţie, tema a fost „Break a Leg!”

Expoziţia Internaţională de Afişe este organizată cu sprijinul Fundaţiei „Inter-Art” Aiud şi al Centrului Cultural „Liviu Rebreanu” Aiud.

Break a leg!” – expresie cu origine necunoscută, întâlnită deseori pe holurile teatrelor sau în culise înainte de un spectacol. E ceea ce îi spunem unui actor ca urare de succes. O expresie echivalentă în limba română ar fi „Baftă!”. Actorilor li se spune „Break a leg!” înainte de a intra în scenă – expresia reflectă o superstiţie din lumea teatrului, unde se consideră de rău augur a-i ura unui actor înainte de reprezentaţie “Noroc!”

Aşa că urarea devine “Break a leg!” pentru a obţine ce dorim: Succes!

Organizator: Asociatia Grupul Skepsis

Parteneri: Primăria Municipiului Alba Iulia, Consiliul Judeţean Alba, Casa de Cultură a Studenţilor Alba Iulia, Centrul de Cultură „Augustin Bena” Alba, Muzeul Naţional al Unirii Alba Iulia, Fundaţia “Inter-Art” Aiud , Centrul Cultural “Liviu Rebreanu” Aiud, Universitatea “1 Decembrie 1918” Alba Iulia, Fundaţia Comunitară Alba.

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Instituțiile publice, obligate să accepte plata online a taxelor, impozitelor și amenzilor. Inițiativă legislativă a USR PLUS

Publicat

La Camera Deputaților a fost depusă o propunere legislativă prin care instituțiile publice să fie obligate să accepte și plata online a impozitelor, taxelor, amenzilor și altor obligații de plată.

Astfel, ar fi ușurată viața cetățenilor, prin acces la beneficiile tehnologiilor moderne și prin economie de timp și resurse, dar se va realiza și o colectare mai rapidă și eficientă a impozitelor și a taxelor.

„Din 2016, instituțiile publice sunt obligate să accepte încasări și prin cardurile de credit și de debit.

Acum în 2021, este momentul să continuăm modernizarea și să impunem operatorilor economici furnizori de servicii de utilitate publică și instituțiilor publice care încasează impozite, taxe, amenzi, dobânzi, penalități de întârziere, etc. obligația de a accepta și plata online, printr-un sistem electronic modern de plată la distanță”, transmite USR PLUS.

„Prin această inițiativă, respectăm dorința cetățenilor care își doresc să nu mai fie plimbați între diferite instituții pentru a plăti taxe, impozite, amenzi și alte obligații.

Continuăm modernizarea instituțiilor publice și grăbim digitalizarea prin propunerea legislativă depusă. Toți cetățenii vor avea acces la beneficiile tehnologiilor moderne printr-o implementare mai rapidă a mijloacelor de plată online a impozitelor și taxelor pe întreg teritoriul României.

Administrația publică trebuie să conștientizeze faptul că plățile online nu mai reprezintă o noutate pentru cetățenii români. Ne gândim, de asemenea, și la cei care au plecat la muncă în străinătate.

Chiar dacă nu se află în țară, românii din diaspora continuă să plătească taxe în locul bătrânilor rămași acasă. Prin implementarea unui sistem de plată modern, o vor putea face de la distanță, ușor și în timp util”, declară deputatul USR PLUS Brian Cristian.

„E momentul să le oferim românilor motive să aibă încredere în instituțiile statului. Propunem, prin această inițiativă, o abordare coerentă și unitară în digitalizarea administrației publice.

Ea are un dublu rezultat benefic: reduce disconfortul cetățenilor și creează cadrul pentru optimizarea costurilor, dar și a colectării de venituri de către instituțiile publice. E datoria statului român să ofere servicii publice online eficiente și sigure.

Acum, avem și un termen limită pentru atingerea acestui scop: șase luni de la intrarea în vigoare a acestei legi”, declară deputatul USR PLUS de Cluj Viorel Băltărețu.

Proiectul de lege modifică Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, iar termenul de implementare a măsurilor este de maximum 6 luni de la data intrării în vigoare a legii.

Instituțiile publice vor putea decide asupra soluției implementate, în condițiile în care există pe piață și funcționează cu succes numeroase aplicații.

Spre exemplu, Ghiseul.ro, platformă dezvoltată și administrată de Autoritatea pentru Digitalizarea României, ușor accesibilă și la costuri minime pentru instituțiile publice.

Pot fi utilizate și alte soluții software, în paralel sau nu cu Ghiseul.ro, după modelul Primăriilor Baia Mare sau Cluj, care oferă plata online și direct prin pagina web proprie.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

WhatsApp își actualizează termenii de confidențialitate, din 15 mai. Primele probleme apar cu autoritățile din Germania

Publicat

Facebook Inc. a primit ordin, de la o autoritate germană pentru protejarea confidențialității să nu mai colecteze datele utilizatorilor germani de pe WhatsApp, în contextul lansării unor noi termeni de confidențialitate la 15 mai 2021.

Potrivit Bloomberg, autoritățile germane consideră că încercarea companiei de a-i determina pe utilizatori să fie de acord cu practica în termenii actualizați nu este legală.

Johannes Caspar, care conduce autoritatea de confidențialitate din Hamburg, a emis o interdicție de urgență de trei luni, interzicând Facebook să continue cu colectarea datelor.

A cerut, de asemenea, unui grup de autorități de reglementare a datelor din Uniunea Europeană să ia măsuri și să emită o hotărâre pentru toate cele 27 de națiuni membre.

Noii termeni WhatsApp care permit recuperarea datelor sunt considerați netransparenți, inconsecvenți și prea largi, a spus el.

Ordinul lovește în esența modelului de afaceri și a strategiei de publicitate țintită a Facebook.

WhatsApp, aparținând de Facebook, a calificat revendicările lui Caspar ca fiind „greșite” și a declarat că ordinul nu va opri implementarea noilor condiții.

Acțiunea autorității de reglementare „se bazează pe o neînțelegere fundamentală” a scopului și efectului actualizării, a declarat compania într-un comunicat.

Gigantul tehnologic din SUA s-a confruntat cu critici globale cu privire la noii termeni pe care utilizatorii WhatsApp trebuie să-i accepte până pe 15 mai.

Facebook Inc nu este la primele probleme în Germania: în urmă cu un an, și Curtea Federală de Justiție din Germania a solicitat companiei să înceteze colectarea automată şi mai ales fără acord specific a datelor utilizatorilor aplicaţiilor sale precum Whatsapp sau Instagram.

În 2019 de autoritatea naţională în domeniul concurenţei a

Gigantul american a depus ulterior recurs contra Oficiului german anti-cartel în faţa unui tribunal care i-a dat câştig de cauză.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

RABLA pentru ELECTROCASNICE 2021, de vineri, 14 mai: Date complete pentru cei care vor să se înscrie în program. Valori și etape

Publicat

electrocasnice

Ministerul Mediului a anunțat că Programul Rabla pentru Electrocasnice începe din data de 14 mai 2021, de la ora 10:00. Deși programul se va desfășura pe etape, înscrierile se fac înainte, indiferent de voucherul dorit.

UPDATE: Deschiderea perioadei de înscriere a persoanelor fizice în cadrul Programului naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic – vineri, 14 mai, ora 10.00.

Bugetul alocat Programului în anul 2021 este de 75 milioane lei, se arată într-un comunicat de presă al Ministerului Mediului, citat de dcnews.

Modalitatea de accesare a programului

Persoanele fizice vor putea beneficia de oportunitatea de a se înscrie și de a obține unul sau mai multe vouchere.

Din 14 mai, persoanele fizice au la dispoziție 7 zile în vederea înscrierii în program prin crearea contului de utilizator în aplicația informatică.

„Contul de utilizator” este un element de noutate al acestei ediții a programului și permite atât selecția voucherelor, cât și urmărirea statusului acestora.

Pentru eficientizarea procesului de selecție a voucherelor, ediția de anul acesta se va desfășura etapizat.

Etapele de desfășurare a programului:

– Înscrierea persoanelor fizice în aplicație, prin crearea conturilor de utilizator (14 mai-20 mai);

– Etapa I: Selecția voucherelor aferente categoriei din care fac parte mașinile de spălat rufe/vase și frigiderele/congelatoarele (21 mai – 03 iunie);

– Etapa II: Selecția voucherelor aferente categoriei din care fac parte televizoarele, laptopurile și tabletele (04 iunie-17 iunie);

– Etapa III: Selecția voucherelor aferente categoriei din care fac parte aparatele de aer condiționat, uscătoarele de rufe și aspiratoarele (18 iunie – 01 iulie).

Ce trebuie să facă solicitanții

Înscrierea solicitanților în Program constă în crearea contului de utilizator, pentru care se introduc următoarele date: nume, prenume, localitate și județ, cod numeric personal (CNP), adresa de e-mail și numărul de telefon valid.

Beneficiarul are obligația de a încărca CI/BI și declarația pe proprie răspundere pusă la dispoziție de AFM până la momentul utilizării voucherului. Valabilitatea voucherelor este de 15 zile de la data validării acestora de către AFM, termen în care trebuie utilizate la un comerciant validat.

După înscrierea solicitanților prin crearea conturilor de utilizator, demarează etapele de selecție, în aplicația informatică, a voucherelor aferente echipamentelor noi, prima categorie fiind cea a mașinilor de spălat rufe/vase și a frigiderelor/congelatoarelor.

Perioada de derulare a unei etape de selecție a voucherelor dintr-o categorie este de 14 zile sau până la epuizarea bugetului alocat etapei respective.

Concomitent cu înscrierea solicitanților în Program prin crearea conturilor de utilizator, se va desfășura și sesiunea de înscriere în vederea validării comercianților, realizată tot prin intermediul aplicației informatice.

Voucherele alocate

Anul acesta, echipamentele incluse în program și sumele aferente fiecărui echipament sunt:

– 400 de lei pentru mașini de spălat rufe, inclusiv cu uscător având cel puțin noua clasa energetică C;

– 400 de lei pentru mașini de spălat vase având cel puțin noua clasa energetică D;

– 400 de lei pentru aparate de aer condiționat, inclusiv aparate de aer condiționat portabile, cu eficiență energetică la răcire cel puțin A++;

– 400 lei pentru categoria frigidere/combine frigorifice/lăzi frigorifice/congelatoare având cel puțin noua clasă energetică E;

– 400 lei pentru televizoare având cel puțin noua clasă energetică E;

– 400 lei pentru uscătoare de rufe cu eficiență energetică cel puțin A++;

– 200 de lei pentru aspiratoare cu un consum de energie mai mic de 43 kWh/an;

– 500 de lei pentru laptopuri;

– 300 de lei pentru tablete.

Cum se predau echipamentele

Altă noutate este faptul că pentru laptopuri și tablete se poate preda la schimb fie un echipament de tip calculator personal, compus din unitate centrală și monitor, fie un alt echipament inclus în program, cu excepția latopurilor și tabletelor vechi. De asemenea, pentru mașinile de spălat vase, precum și pentru uscătoarele de rufe se poate preda la schimb orice echipament vechi inclus în program.

Listele cu beneficiarii aprobați vor fi publicate pe site-ul instituției, www.afm.ro, la secțiunea dedicată programului.

Știrea inițială

Programul trebuia să înceapă în 15 decembrie, apoi în 7 mai, 8 mai, iar acum anunțul oficial este pentru data de vineri, 14 mai.

Programul Rabla pentru electrocasnice suferă o nouă amânare, transmit surse din cadrul instituţiei. Programul trebuia să înceapă vineri 8 mai, după cum declarase chiar ministrul Mediului. Nu ar fi la prima amânare, anul trecut programul nici măcar nu a mai fost lansat.

Aştfel, Rabla pentru electrocasnice nu va mai debuta pe 7 mai, aşa cum promitea ministrul Mediului Tanczos Barna, ci abia săptămâna viitoare.

În plus programul va fi modificat, iar cei din industrie se tem că înscrierea le va da bătăi de cap clienţilor.

Înscrierea va fi mai complicată în acest an

Anul acesta, transmit aceleaşi surse din cadrul Ministerului Mediului citate de Antena3, înscrierea va fi ceva mai complicată.

Cei care îşi doresc electrocasnice noi, vor fi nevoiţi să îşi facă mai întâi un cont pe site ul AFM, ceea ce înainte nu era o obligaţie.

Mai apoi, voucherele de reducere vor fi obţinute treptat: întâi pentru electrocasnicele mari şi după, pentru celelalte categorii.

La sfârșitul lunii aprilie ministrul Mediului preciza că programul va avea trei subcategorii pentru a nu se transforma într-un „program de cumpărat televizoare”.

Program focusat pe consum mai mic de energie

Potrivit acestuia, programul se va focusa pe aparatură care va avea consum mic de energie și va avea trei subcategorii.

„Eficiența prin reducerea consumului să fie maximă. Ne concentrăm în prima fază pe mașinile de spălat, frigidere, după care venim cu a doua etapă, probabil la două săptămâni, vom veni cu a doua etapă, pentru laptop, tabletă și televizor, astfel încât să asigurăm pentru familiile care trebuie să doteze gospodăria cu tablete și laptopuri.

Copiii au mare nevoie de asemenea sprijin pentru a putea participa la ore. În ultima fază, la probabil 4 săptămâni de la lansare, venim cu programul pentru aparate de aer condiționat, mașină de uscat rufe și ce mai rămâne.

Ele vor fi disponibile pentru cetățeni pe bugete alocate pe fiecare subgrupă, astfel încât eficiența programului să fie maximă și ca nu cumva să transformăm într-un program de cumpărat televizoare”, a mai spus ministrul.

Inițial, Rabla pentru electrocasnice” trebuia să înceapă în 15 decembrie, însă programul a fost amânat.

Fostul ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor Mircea Fechet anunța că Programul are un buget total de 40 de milioane de lei și va permite utilarea caselor cu aparate electrocasnice de ultimă generație, pentru cel puțin 100.000 de români.

Rabla pentru Electrocasnice 2020 a introdus în lista echipamentelor finanțate prin Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) patru produse care nu au existat în edițiile anterioare: aspiratoare, uscătoare de rufe, laptopuri și tablete.

Valoarea voucerelor pentru rabla pentru electrocansnice

Valoarea voucherului pentru fiecare dintre cele 9 echipamente fiananțate este de:

– laptopuri – finanțare de 500 de lei;

– aparate de aer condiționat, frigidere sau combine frigorifice, televizoare, uscătoare de rufe, mașini de spălat vase, cu o finanțare nerambursabilă de 400 de lei;

– tablete și mașini de spălat rufe – finanțare nerambursabilă de 300 de lei;

– aspiratoare, cu o finanțare nerambursabilă de 200 de lei.

Inițial, Rabla pentru electrocasnice trebuia să înceapă pe 15 decembrie 2020, însă programul a fost amânat din cauza problemelor tehnice apărute la platforma de înscriere on-line.

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

EVALUARE NAȚIONALĂ 2021, clasa a VI-a: SUBIECTELE de la testarea de Matematică și Științe ale Naturii

Publicat

Elevii din clasele a VI-a au avut joi ultima probă de Evaluare Națională, cea la Matematică și Științe ale Naturii. Rezultatele sunt analizate privind competențele acumulate în clasele V-VI. Nu vor fi trecute în catalog.

SUBIECTE EVALUARE NAȚIONALĂ CLASA a VI-a 2021 – Matematică și Științe ale Naturii:

Matematică și Științe ale Naturii – Test 1

Matematică și Științe ale Naturii – Test 2

Miercuri, pentru elevii de clasa a VI-a a fost proba de Limbă și comunicare.

Vezi Evaluare Națională la clasa a VI-a 2021. SUBIECTELE de la testarea de Limbă și comunicare din acest an, publicate de Ministerul Educației

Pentru elevii de clasa a IV-a, probele de Evaluare Națională vor fi în perioada 18-20 mai, iar pentru cei din clasele a II-a, în 25-28 mai.

AICI, toate modelele de subiecte.

Toate probele se susțin cu prezență fizică, indiferent de scenariile în care se află unitățile de învățământ. Sălile în care se susţin aceste evaluări sunt, de regulă, cele în care elevii îşi desfăşoară activitatea în mod obişnuit. Acestea sunt adaptate în prealabil, după caz, în funcţie de testul planificat, prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influența pe elevi.

Testele sunt elaborate de Centrul Național Pentru Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), au un format asemănător cu cel al evaluărilor internaționale și trebuie să aibă un nivel mediu de dificultate. Durata alocată rezolvării acestora este de 30 de minute pentru fiecare test administrat la EN II, respectiv de 60 de minute pentru fiecare test administrat la EN IV și EN VI. Testele sunt evaluate în cadrul unităţii de învăţământ, de către cadrele didactice din respectiva unitate, în termen de cel mult 7 zile de la data susținerii ultimului test.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate