Connect with us
Publicitate

Actualitate

A crescut numărul intervenţiilor ISU Alba cu 15%. Mai multe solicitări la incendii şi asistenţă SMURD

autospeciale isu alba

Publicat

În 2017, a crescut numărul intervenţiilor ISU Alba cu aproape 15% faţă de anul precedent. Incendiile de vegetaţie s-au înmulţit, aceste cazuri fiind mai multe cu peste 200%. Cele şapte echipaje SMURD au avut 6.620 de intervenții, la fel, în creştere faţă de anul trecut, în vreme ce Dispeceratul Integrat ISU – SAJ Alba a avut, în medie, 188 de solicitări pe zi. Au fost şi peste 300 de alerte false, situaţii în care echipajele au fost întoarse din drum.

Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “Unirea” Alba Iulia şi-a prezentat, marţi, bilanţul activităţilor pe 2017.

Potrivit raportului, s-au înregistrat 8.488 acțiuni de intervenție (față de 7.415 în 2016, 5.646 în 2015, 4.982 în 2014), în medie 23 pe zi (20 în 2016), numărul acestora crescând cu 14,18 % față de anul 2016. Din total, 1.868 intervenţii au fost pentru diferite situații de urgență sau alte acțiuni, iar 6.620 au fost solicitări SMURD.

De asemenea, 3.766 au avut loc în mediul rural (2.756 în 2016, 2.357 în 2015, 2.171 în 2014) reprezentând 44,37% și 4.722 în mediul urban (4.659 în 2016, 3.289 în 2015, 2.811 în 2014), reprezentând 55,63%.

Acțiunile desfășurate și evenimentele la care au intervenit echipajele inspectoratului:

– 269 pentru stingerea incendiilor (206 în 2016, 222 în 2015, 189 în 2014);

– 240 la incendii de vegetație, fond forestier și deșeuri (72 în 2016, 130 în 2015, 98 în 2014);

– 354 pentru asistență de persoane (176 în 2016, 175 în 2015, 61 în 2014) (degajări de persoane rămase blocate în apartament, ascensor, la înălțime etc.);

– 61 la inundații și fenomene meteo periculoase (78 în 2016, 22 în 2015, 11 în 2014);

– 19 pentru asanări ale terenului și distrugeri de muniție rămasă neexplodată (29 în 2016, 27 în 2015, 24 în 2014);

– 11 pentru protecția mediului (7 în 2016, 11 în 2015, 5 în 2014);

– 14 pentru salvări de animale (14 în 2016, 13 în 2015, 11 în 2014);

– 956 alte intervenții, din care 816 au fost recunoașteri și exerciții (953 în 2016, 126 în 2015, 96 în 2014);

– 6.206 ajutor medical de urgență (5.550 în 2016, 4.740 în 2015, 4.325 în 2014);

– 30 pentru descarcerare (25 în 2015, 30 în 2014);

– 321 alarme false, întors din drum sau deplasări la care nu a mai fost necesară intervenția (180 în 2016, 155 în 2015, 132 în 2014).

Față de anul 2016, a crescut numărul acțiunilor și activităților pentru intervenție cu 14,47%. S-au înregistrat creșteri la numărul intervențiilor la incendii de vegetație uscată cu peste 233,33% (de la 72 la 240) şi ajutorul medical de urgență – a crescut cu 14,55%.

Ca urmare a intervențiilor au fost salvate bunuri în valoare de aproximativ 63 milioane lei (56 milioane lei în 2016, 53 milioane lei în 2015, 28 milioane lei în 2014), iar bunurile materiale distruse în urma situațiilor de urgență au fost estimate la aproximativ 11.460.000 lei. Se constată că bunurile salvate sunt de peste 5 ori mai mari decât cele distruse.

Ca unul dintre cele mai frecvente tipuri de risc, incendiile s-au manifestat în procent de 71,64% la locuințe și anexe gospodărești (75,25% în 2016, 72% în 2015, 75% în 2014), 3,35% în agricultură și silvicultură (0,98% în 2016, 4,1 % în 2015, 2,1% în 2014), 7,46% în industrie (6,31% în 2016, 11,2% în 2015, 7,4% în 2014), 4,85% în administrația publică, învățământ și sănătate (4,85% în 2016, 2,25% în 2015, 3,7% în 2014), 2,98% în transport (4,85% în 2016, 2,25% în 2015, 2,7% în 2014), 2,98% în comerț și alimentație publică (3,88% în 2016, 4,1% în 2015, 5,4 % în 2014), iar 4,10% în alte domenii de activitate (3,88% în 2016, 4,1% în 2015, 3,7 % în 2014).

În urma incendiilor produse, o persoană a decedat (2 în 2016, 4 în 2015, 3 în 2014), iar alte patru persoane au fost salvate, dar au suferit diferite traume (5 în 2016, 18 în 2015 și 7 în 2014). Persoana decedată a fost surprinsă de flăcări înainte ca echipajele de intervenţie să ajungă la locul intervenţiei.

Citeşte şi UPDATE: Tragedie în localitatea Laz. Un bărbat de 37 de ani a decedat în urma unui INCENDIU izbucnit la casa în care locuia

Cauzele incendiilor:

– utilizarea instalațiilor și echipamentelor electrice defecte sau improvizate – 89 incendii, adică 33,20% din total incendii (81 incendii – 39,32% din total incendii în 2016, 77 incendii – 34,7% din totalul incendiilor în 2015 și 67 incendii – 35% din total incendii în 2014);

– mijloace sau sisteme de încălzire cu defecțiuni sau improvizații, coșurile de fum defecte sau necurățate – 59 de incendii ceea ce reprezintă 22,01% din totalul incendiilor (64 incendii – 31,07 din totalul incendiilor, 29 incendii – 13,1% în 2015 și 26 de incendii, 13,8% în 2014);

– acțiunile intenționate – 17 incendii ceea ce reprezintă 6,34% din totalul incendiilor (9 incendii –  4,37 din totalul incendiilor în 2016, 16 incendii – 7,2% în 2015 din totalul incendiilor și 17 incendii – 9 % din totalul incendiilor în 2014);

– focul deschis – 38 incendii ceea ce reprezintă 14,18% din totalul incendiilor (10 incendii – 4,85% din totalul incendiilor în 2016, 29 – 13,1% din totalul incendiilor în 2015 și 30 incendii – 15,8% din totalul incendiilor în 2014);

– fumatul fără respectarea normelor – 22 incendii ceea ce reprezintă 8,2% din totalul incendiilor (22 incendii ceea ce reprezintă 9,9% din totalul incendiilor în 2015 și 14 incendii, 7,4% în 2014);

– jocul copiilor cu focul – 2 incendii ceea ce reprezintă 0,74% din totalul incendiilor (4 incendii cu 1,8% în 2015 și 3 incendii, 1,6% în 2014);

Timpul mediu de răspuns la incendii a fost de 14,55 minute (16 minute în 2015, 17 minute în 2014), iar durata medie a intervențiilor la incendii a fost de 96 minute.

Pentru 41,27% din populația județului aflată în localităţi unde inspectoratul are subunități de intervenție, timpul mediu de deplasare la intervențiile pentru stingerea incendiilor a fost de 7’19”, iar cel al echipajelor SMURD de 6’18”. Pentru populația aflată în zonele de sprijin ale subunităților de intervenție (58,73%), timpul mediu de deplasare la intervențiile pentru stingerea incendiilor a fost de 22’47” iar cel al echipajelor SMURD de 16’18”.

În anul 2017, s-a constatat creșterea numărului de incendii produse la pășuni, terenuri agricole, gropi de gunoi de la 72 la 240 incendii (în 2016 au fost 72, în 2014 au fost 98, iar în 2013 au fost 122).

Aproape 200 de solicitări pe zi, în medie, la Dispeceratul Integrat ISU – SAJ Alba

În anul 2017 au fost înregistrate, în Dispeceratul Integrat ISU – SAJ Alba un număr de 68.506 de solicitări (62.715 în 2016, 63.183 în 2015, 55.873 în 2014), în medie 188 de solicitări pe zi (172 în 2016, 173 în 2015, 153 în 2014).

Dintre acestea, numai la stațiile 112 ale ISU s-au înregistrat un număr de 13.113 solicitări (10.769 în 2016, 11.207 în 2015, 10.539 în 2014 și 18.600 în anul 2013), în medie 36 de solicitări pe zi (30 în 2016, 31 în 2015, 29 în 2014, 51 în 2013), iar la stațiile SAJ s-au înregistrat un număr 55.393 solicitări (61.946 în 2016, 51.976 în 2015, 45.334 în 2014), în medie 152 (142 în 2016, 142 în 2015, 124 în 2014) solicitări / zi.

Din cele 68.506 de solicitări, la peste 23.000 au fost transferate sau a fost pus în ascultare personalul ISU.

Peste 6000 de intervenţii pentru cele 7 echipaje SMURD

Asistența medicală de urgență și descarcerare la nivelul județului Alba este asigurată în mod integrat de către Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMURD), structurile Serviciului de Ambulanță Județean, Unitatea de Primiri Urgențe și Compartimentele de Primiri Urgențe din cadrul spitalelor municipale și orășenești.

Astfel, cele 7 echipaje SMURD Alba (6 echipaje de prim ajutor – EPA și 1 echipaj de terapie intensivă mobilă – TIM) au avut 6.620 intervenții (5.779 în 2016, 4.969 în 2015, 4.487 în 2014), în medie 18 intervenții/zi (15 în 2016, 13 în 2015 și 12 în 2014).

În funcție de tipul solicitărilor SMURD, situația se prezintă astfel:

ajutor medical de urgență – 6.206 (5.550 în 2016, 4.740 în 2015, 4.325 în 2014);

descarcerare – 30 (28 în 2016, 25 în 2015, 30 în 2014);

asistență de persoane – 261 (94 în 2016, 99 în 2015, 46 în 2014);

alte situații – 7 (0 în 2016, 2 în 2015, 1 în 2014);

alerte false, întors din drum și deplasări fără intervenție – 116 (107 în 2016, 103 în 2015, 85 în 2014).

Au fost asistate un număr de 7.170 persoane (5.829 în 2016, 5.210 în 2015, 4.573 în 2014), din care la 7.135 persoane (5.774 în 2016, 5.068 în 2015, 4.518 în 2014) li s-a acordat ajutor medical de urgență sau asistență medicală, iar 35 au fost asistate ca urmare a accidentelor de circulaţie (55 în 2016, 44 în 2015, 55 în 2014).

Timpul mediu de răspuns al echipajelor SMURD a fost de 11’10” (10’15” în 2016, 9’45” în 2015, 10’26” în 2014 și 10’53” – 2013), iar timpul mediu de intervenție a fost de 38’51” (39’07” în 2016, 40’23” în 2015, 44’11” în 2014 și 43’51” în 2013).

În anul 2017 echipajul de terapie intensivă mobilă (TIM) a funcționat 249 zile din cele 365, ceea ce reprezintă 68%. Cu toate acestea, echipajul a desfășurat 553 intervenții (411 în 2016, 628 în 2015, 772 în 2014), peste 8% din totalul intervențiilor SMURD, (medie de 2,22 intervenții/zi), fiind asistate 557 persoane (465 în 2016, 656 în 2015, 867 în 2014 și 896 în 2013), aspect care justifică pe deplin necesitatea și utilitatea echipajului.

Dotări noi la ISU Alba, anul trecut

În decursul anului 2017 au intrat în dotarea inspectoratului și tehnică nouă:

– o autospecială de intervenție și salvare de la înălțime de 42 metri, marca Iveco Magirus

Citeşte şi FOTO: Autospecială de salvare la înălțimi peste 40 de metri, în dotarea ISU Alba. Investiţie de 2,6 milioane lei

– un autocamion cu sistem hidraulic pentru transport container, marca Renault

– un container cu echipamente specifice pentru căutare-salvare

– o motopompă remorcabilă de mare capacitate MPS 600

– o barcă pneumatică, tip BP4.

Totuși mai există 10 autospeciale pentru intervenție care au o vechime în exploatare de peste 20 de ani (o autospecială de intervenție și salvare de la înălțimi, 7 autospeciale de lucru cu apă și spumă, două autocamioane de intervenție).

 

 

Probleme întâmpinate şi planuri pentru 2018

Inspectoratul este afectat de o serie de probleme recurente:

– executarea misiunilor de intervenție la incendii în zone greu accesibile sau fără surse de alimentare cu apă a autospecialelor de intervenție;

– creșterea numărului, diversității și sensibilității intervențiilor, în condițiile în care resursa umană se confruntă cu nevoia de adaptare continuă a competențelor (2 – 3 specializări: medicală, stingere incendii, scafandri, alpiniști, pirotehniști, CBRN etc.);

– ca urmare a misiunilor, concediilor sau cursurilor nu s-a reuşit încadrarea tuturor turelor din an cu 3 subofiţeri la dispeceratul integrat ISU – SAJ, uneori fiind necesar ca, pentru asigurarea unui minim de 2 subofiţeri / tură, să se suplimenteze personalul Dispeceratului cu cadre din alte compartimente funcționale (AECI, CTI, etc);

– spaţiul redus alocat Dispeceratului Integrat ISU – SAJ nu asigură condiţii optime de desfăşurare a activităţilor pe timpul gestionării situaţiilor de urgenţă (centralizare și raportare date, implementarea datelor în aplicații, etc.). Pentru rezolvarea acestei probleme se află în curs de finalizare o investiţie care constă în mansardarea sediului inspectoratului;

– unitatea nu deține baze sportive, poligoane de pregătire sau terenuri pentru amenajarea acestora, astfel că activitățile de pregătire practică, educație fizică și sport s-au desfășurat cu o bază materială incompletă, în curțile subunităților, în funcție de spațiul existent;

– ca o consecință a spațiilor insuficiente destinate garării autovehiculelor de la sediul inspectoratului, nu s-a asigurat protecția tuturor mijloacelor de mobilitate terestră și navală împotriva intemperiilor și agenților de coroziune atmosferici, motiv pentru care au fost necesare activități de întreținere suplimentară a acestora;

– din cauza existenței zonelor fără acoperire radio, în unele situații comunicațiile radio s-au desfășurat cu greutate, în principal în zona de Nord și Nord – Vest (Munții Apuseni) și în zona de Sud (Munții Șureanu). În aceste zone, comunicațiile radio s-au desfășurat prin realizarea unor relee de comunicații între dispecerat și punctul de comandă și de aici cu celelalte forțe de intervenție.

În seria planurilor pentru perioada 2018 – 2020 este amintită dezvoltarea de noi puncte de lucru la Baia de Arieș, Gârda de Sus, Jidvei şi Zlatna și creșterea mobilității inspectoratului.

Având în vedere caracteristicile reliefului și ale raioanelor de intervenție ale subunităților, pentru asigurarea criteriilor operaționale, timpul de răspuns în situații de urgență în orice punct al raionului de intervenție de maxim 25 minute, raza medie a raionului de intervenție (între 15 și 30 de kilometri), este nevoie de înființarea de patru noi puncte de lucru sau subunități astfel:

în zona de Nord a județului – 2 puncte de lucru – unul la Baia de Arieș și unul în localitatea Gârda de Sus;

în zona de Est a județului – un punct de lucru în localitatea Jidvei;

în zona de Vest a județului – un punct de lucru în orașul Zlatna.

De asemenea, se menţionează creșterea participării voluntarilor în echipele intervenție ale inspectoratului.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate