Actualitate
ACCIDENTUL AVIATIC din Apuseni: Epava avionului, dusă cu camionul din târgul de animale al comunei Horea, la Bucureşti
Epava avionul prăbuşit luni în Munţii Apuseni este ridicată, joi, din locaţia din comuna Horea, în care a fost depozitată de miercuri după-amiază şi este transportată la Bucureşti, cu camionul. Va fi supusă unei expertize desfăşurate de o comisie specială formată din inspectori ai Aviaţiei Civile. Iniţial, au fost rezervate două mijloace de transport, însă epava a fost încărcată ulterior într-un singur camion, care a plecat din comună, în jurul orei 18.00.
Preşedintele comisiei de specialitate, investigatorul de accidente de aviaţie de la CIAS, Sorin Cimpoieru, a dat asigurări că au fost ridicate de la locul accidentului toate componentele avionului şi că aparatura de bord a fost sigilată. Mai mult, pentru a se asigura că nu a rămas vreun element important la locul tragediei, acesta va fi verificat din nou de anchetatori, jandarmi şi poliţişti.
Cimpoieru spus că sunt luate în considerare mai multe cauze ce ar fi putut cauza accidentul, una dintre acestea fiind condiţiile meteo, ceaţa, temperatura aerului şi formarea gheţii, ce a dus la modificarea parametrilor aerodinamici ale aparatului.
A precizat că au fost sigilate elementele din aeronavă, pentru expertiză, că a fost ridicat inclusiv parbrizul ce a fost proiectat la o distanţă de mai mulţi metri.
„Zona era foarte accidentată, nu se putea ajunge cu absolut nimic. Cu ajutorul unor oameni care au înţeles ce se întâmplă, am reuşit să degajăm zona”, a declarat Cimpoieru pentru Antena3.
De asemenea, a fost sigilat pentru expertiză emiţătorul ELT şi cele două antene ce transmiteau pe frecvenţe diferite, dar şi celelalte componente de sistem (cablaj, cablaj, staţie, microfon, difuzor). Acestea se aflau în stare de funcţionare la momentul în care reprezentantul CIAS le-a decuplat, înainte să fie coborâtă epava de pe munte. Una dintre antene era ruptă (ce transmitea pe frecvenţa de 406 MHz, însă expertul nu ştia momentul în care aceasta a fost avariată. Cimpoieru a mai spus că reprezentantul ISU care a ajuns la locul accidentului în noaptea de luni spre marţi, a decuplat sistemul electric de pe epavă, însă nu a ştiut că dispozitivul avea şi baterie internă şi astfel rămâne în avertizare. ELT-ul „emite semnale de avertizare ce sunt primite de aeronavele aflate în zbor şi de o staţie terestră ce nu este în România”, a menţionat Cimpoieru, pentru aceeaşi sursă.
Într-un comunicat de presă al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia, ”urmează ca epava să fie transportată la Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (C.I.A.S.), la Bucureşti, pentru examinarea de către inspectorii acestei instituţii. De asemenea, în cauză a fost dispusă efectuarea unor expertize medico-legale”. Procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia, Augustin Lazăr, a precizat că toate persoanele care au fost implicate în accidentul aviatic „vor avea atribuţiile de serviciu verificate”. În cazul în care sunt indicii că în cazul unor persoane competenţa de anchetă excede cea a Parchetului din Alba Iulia, atunci ancheta va fi preluată de Parchetul ÎCCJ.
La faţa locului au fost prezenţi, pe lângă anchetatori, şi reprezentanţi ai operatorului aerian care deţine aeronava şi ai firmei la care este asigurat avionul. Deocamdată, locaţia din Bucureşti în care va fi depozitată aeronava nu a fost făcută publică.
Reamintim că epava avionului a fost tăiată în bucăţi, miercuri, şi transportată cu tractoarele localnici până în comuna Horea, pe un traseu greoi, de munte, de câţiva kilometri. A fost depozitată şi păzită de jandarmi, în târgul de animale din comună.
La mai bine de două zile de la accident, un alt aspect rămâne de clarificat. Fondul forestier de pe Vârful Petreasa este administrat de Ocolul Silvic privat Horea-Apuseni, din judeţul Alba, însă potrivit unor experţi în cadastru de la Cluj, care au efectuat măsurători în teren, locul accidentului s-ar afla pe teritoriul judeţului vecin, mai aproape de Ocolul Silvic al comunei Măguri-Răcătău, din judeţul Cluj.
„Miercuri, o echipă formată din doi consilieri la Serviciul Cadastru s-a deplasat în teren, în zona Munţilor Apuseni. Scopul deplasării a fost stabilirea unităţii administrativ-teritoriale, prin efectuarea de măsurători la teren şi determinarea coordonatelor locului unde a avut loc accidentul aviatic de luni. Acţiunea a făcut parte din procesul de colaborare cu autorităţile locale. În urma măsurătorilor s-a constatat că aeronava s-a prăbuşit pe raza judeţului Cluj, în partea de sud a unităţii administrativ-teritoriale Măguri Răcătău, la o distanţă de circa 300 de metri de limita cu judeţul Alba„, se arată într-un comunicat al Serviciului Cadastru al Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) Cluj, citat de ziuadecluj.ro.
Citeşte şi VIDEO: FILMARE AERIANĂ de la locul ACCIDENTULUI AVIATIC din Apuseni. Detalii şi imagini din timpul intervenţiei de coborâre a aeronavei de pe munte.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News