Actualitate
Adoptarea AI ar putea aduce o creştere cu 5% a PIB-ului României în următorii 10 ani. Studiu Google
Adoptarea AI ar putea aduce o creştere cu 5% a PIB-ului României în următorii 10 ani, în condiţiile în care aproximativ 54% dintre locurile de muncă din România vor folosi inteligenţa artificială generativă.
Datele apar într-un studiu realizat de o companie de consultanţă în management, publicat de Google și citat de Agerpres.
„Dacă România adoptă pe plan extins inteligenţa artificială generativă, PIB-ul ar putea creşte cu 14-16 miliarde de euro în următorii zece ani, se arată în studiul „The economic opportunity of AI”, comandat de Google.
Cercetarea acoperă regiunea Europei Centrale şi de Est (CEE) şi analizează în detaliu patru ţări, inclusiv România”, arată cercetarea realizată de Implement Consulting Group.
Conform sursei citate, potenţialul avans de 14-16 miliarde de euro al PIB-ului României corespunde unei creşteri de 5% şi este în principal determinat de o creştere a productivităţii muncii pentru mai mult de jumătate dintre angajaţii din România, de timpul câştigat prin automatizarea unor sarcini şi investirea acestei resurse în activităţi generatoare de valoare.
„O amânare de cinci ani în adoptarea acestui tip de tehnologie ar putea reduce avansul potenţial al PIB-ului României la plus 1%”, susţin autorii studiului.
În ceea ce priveşte implicaţiile asupra locurilor de muncă, se estimează că inteligenţa artificială generativă va avea un impact asupra a până la 4,5 milioane de locuri de muncă din România.
„Se aşteaptă ca AI să aducă îmbunătăţiri în cazul a peste jumătate dintre locurile de muncă din România (54% sau 4,2 milioane), prin automatizarea unei părţi limitate din sarcinile acestora şi prin ajutorul oferit în crearea de conţinut (text, cod şi imagini), prin susţinerea acestora în rezolvarea a unor probleme complexe şi contribuind la designul produselor.
În cazul unei mici părţi a locurilor de muncă din România (4% sau 0,3 milioane), peste jumătate din sarcini ar putea fi automatizate prin utilizarea inteligenţei artificiale generative”, mai arată cercetarea.
Cu toate acestea, noile locuri de muncă în economia bazată pe inteligenţă artificială ar putea să le înlocuiască pe cele pierdute în urma automatizării. Aproximativ 42% dintre locurile de muncă din România nu vor fi afectate de adopţia AI, arată studiul.
Referitor la impactul sectorial, rolul complementar al inteligenţei artificiale generative predomină în cele mai multe dintre industrii; este de aşteptat ca majoritatea ocupaţiilor să utilizeze acest tip de tehnologie pentru a îmbunătăţi capacităţile umane.
Spre deosebire de automatizările anterioare, cum ar fi roboţii, inteligenţa artificială generativă are capacitatea de a spori productivitatea în sectorul de servicii, arată cercetarea.
„În România, cele mai mari creşteri de productivitate sunt aşteptate în serviciile de afaceri bazate pe cunoaştere şi domeniul public, cu un avans de 1,4-1,5 puncte procentuale anual în perioada de vârf.
În ciuda unei estimări mai reţinute a avansului productivităţii anuale, de 0,8 puncte procentuale în perioada de vârf, sectorul producător din România are un potenţial economic ridicat, în special datorită dimensiunii sale, de 20% din valoarea adăugată brută”, conform studiului.
În ceea ce priveşte gradul de pregătire în AI, studiul Google arată că doar 4% dintre companiile din CEE şi 2% dintre cele din România au adoptat cel puţin un tip de tehnologie AI în 2023, faţă de media de 8% în UE.
Cu toate acestea, 40% dintre întreprinderile din România plănuiesc să investească în automatizarea bazată pe AI în următorii cinci ani.
Principalul obstacol în calea adoptării AI, menţionat de 61% dintre companiile din CEE, este costul instrumentelor AI.
În ansamblu, CEE este în urma mediei UE şi a liderilor globali pe toţi factorii de adoptare şi trebuie să valorifice beneficiile AI prin strategii guvernamentale direcţionate, investiţii în abilităţi şi educaţie în domeniu, sprijin pentru inovaţia locală şi iniţiativele comerciale în domeniul AI.
Implement Consulting Group este o companie scandinavă de consultanţă în management, fondată în 1996, cu peste 1700 de consultanţi în Scandinavia, Germania, Elveţia şi Statele Unite ale Americii.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Constantin Diaconu
duminică, 02.06.2024 at 20:05
TRAG FOCUL LA OALA LOR !
ISI FAC SINGURI PUBLICITATE !!