Economie
Ajutorul de deces în 2024: De la 1 ianuarie a crescut indemnizația pentru înmormântare. Acte necesare și condiții de acordare
Ajutorul pentru înmormântare 2024. Cuantumul ajutorului de deces acordat românilor care trec prin momente dificile s-a majorat de la 1 ianuarie 2024, cu 778 de lei. Se ajunge astfel la o sumă considerabilă care are un rol important în sprijinirea familiilor îndoliate.
Ajutorul de deces se acordă în baza unei cereri și a certificatului de deces. Este important faptul că banii trebuie ceruți, deoarece ei nu vin automat.
Ajutorul se va achita în termen de trei zile lucrătoare de la depunerea solicitării.
Ajutorul de înmormântare: Ce sumă acordă statul în 2024
În schimb, potrivit noilor legi, începând cu data de 1 ianuarie 2024, conform prevederilor art. 20 din Legea nr. 422/2023, cuantumul ajutorului de deces prevăzut de Legea nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare, este următorul:
– În cazul decesului asiguratului sau pensionarului: 7.567 lei de la 6.789 lei;
– În cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului: 3.784 lei.
Ajutor înmormântare 2024. Indemnizația de deces a fost majorată
Pentru anul 2024 au fost anunțate schimbări în privința ajutorul de deces. Acești bani se achită în termen de trei zile lucrătoare de la solicitare de către:
- casa teritorială de pensii, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului respectiv al unui membru de familie al acestuia
- instituţia care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul decesului şomerului, sau al unui membru de familie al acestuia.
Ajutorul de deces se achită unei singure persoane care poate fi:
- – Soţul supravieţuitor
- – Copilul;
- – Părintele;
- – Tutorele;
- – Curatorul;
- – Oricare persoană care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces, dacă nu există altă solicitare din partea persoanelor menţionate mai sus.
În acest fel, ajutorul de deces se achită asiguratului sau pensionarului al cărui membru de familie a decedat.
Ajutorul de înmormântare pentru persoanele care NU au calitatea de asigurat sau de pensionar
– În cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului ajutorul de deces este de 3.784 lei.
În cazul în care persoana decedată NU avea calitatea de asigurat sau de pensionar, ajutorul de deces se achită unui membru de familie (al persoanei decedate) care are calitatea de asigurat sau pensionar. În sensul legii, membru de familie aflat în întreţinerea titularului poate fi:
- a) soţul/soţia;
- b) copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, copiii indiferent de vârstă, aflaţi în întreţinere, dacă au devenit inapţi pentru muncă din cauza stării de sănătate înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
- c) părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.
Ajutorul de deces : acte necesare
- • cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
- • certificat de deces (original şi copie);
- • act de identitate al solicitantului (original şi copie);
- • acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
- • dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);
- • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l– a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original), dacă este cazul;
- • adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original), dacă este cazul.
- • adeverință eliberată de angajator din care să rezulte că persoana decedată avea calitatea de asigurat la data decesului, respectiv extras din REVISAL, după caz.
- • dovada că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declarație pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces, după caz.
După efectuarea plății ajutorului de deces, plătitorul de drepturi de asigurări sociale are obligaţia de a înscrie pe verso-ul certificatului de deces original menţiunea „ACHITAT”, data, semnătura şi ştampila.
Schimbări care intră în vigoare în septembrie 2024
Din septembrie 2024, după cum stabilește noua lege a pensiilor (Legea 360/2023), ajutorul de deces se va acorda și în cazul decesului persoanelor care se asigură cu cel puțin șase luni înainte, indiferent de stagiul de cotizare realizat, dar și în cazul decesului unei persoane aflate în concediul pentru creșterea copilului potrivit avocatnet.ro.
De la 1 septembrie 2024, în situația persoanelor fizice care solicită ajutor de deces, plata acestuia se va putea face și prin virament bancar.
Totodată, plata ajutorului de deces se va putea face și către firme, nu doar către persoane fizice, atâta timp cât fac dovada că au suportat cheltuielile ocazionate de deces.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News