Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Alegeri EUROPARLAMENTARE şi REFERENDUM 2019 – GHIDUL ALEGĂTORULUI: Toate informaţiile despre VOTUL din 26 mai


Publicat

vot europarlamentare

Duminică, 26 mai, românii sunt chemaţi la urne pentru a-şi alege reprezentanţii în Parlamentul European, dar şi pentru a-şi exprima opţiunea la referendumul naţional consultativ convocat de preşedintele Klaus Iohannis pe teme legate de Justiţie.

Secţiile de vot sunt deschise la ora 7.00 şi se închid la ora 21.00. În judeţul Alba, sunt aşteptaţi la vot 312.043 alegători, aflaţi pe listele permanente. Vor depune buletinele în urnele amenajate în 440 de secții din județ.

Alba24 va prezenta detalii despre desfăşurarea procesului de votare în judeţul Alba.

Citeşte şi PREZENŢA la VOT, ora 13.00, în ALBA: 20% pentru europarlamentare mai mare cu 6 procente, comparativ cu 2014

Citeşte şi Peste 70% prezenţă la vot la Penitenciarul Aiud, până la ora 12.00. Au votat cu urna mobilă 323 de deţinuţi

Cetăţenii care doresc să-şi exprime votul la alegerile europarlamentare pot verifica online la ce secţie de vot sunt arondaţi. Detaliile se regăsesc pe www.registrulelectoral.ro.

Potrivit MAI, atât pentru alegerile europarlamentare, cât și pentru referendum, alegătorii votează în aceleaşi secţii de votare și în același interval de timp, cu aceleaşi ştampile cu menţiunea «VOTAT», dar pe buletine de vot separate. Prezenţa la vot este consemnată pe liste electorale distincte pentru cele două tipuri de scrutin. Alegătorii pot opta să îşi exercite dreptul de vot numai pentru un singur tip de scrutin sau pentru ambele scrutine.

Alegătorii vor primi trei buletine – unul pentru alegerile europarlamentare şi câte unul pentru fiecare întrebare a referendumului. Introducerea unui buletin de vot în altă urnă decât cea destinată nu atrage nulitatea acestuia.

Alegătorii votează în aceleaşi secţii, în acelaşi interval de timp, între orele 7.00 – 21.00, cu aceleaşi ştampile cu menţiunea “VOTAT”, pe cele trei buletine de vot separate.

EUROPARLAMENTARE 2019: Lista secțiilor de votare din Alba Iulia. Locaţiile în care sunt așteptați cetățenii, în 26 mai

În secţia de votare vor fi instalate trei urne de vot, câte una pentru fiecare buletin.

Alegătorul poate să voteze pentru un singur tip de scrutin sau pentru amândouă. El prezintă operatorului de calculator actul de identitate şi precizează pentru ce tip de scrutin doreşte să voteze.

Prezenţa la vot va fi consemnată pe liste electorale distincte pentru cele două tipuri de scrutin.

Pe actul de identitate se va aplica o singură dată ştampila cu menţiunea “VOTAT” şi data scrutinului sau, după caz, un singur timbru autocolant cu menţiunea “VOTAT” şi data scrutinului.

UNDE SE POATE VOTA?

Alegătorii votează la secțiile de votare la care sunt arondați cu domiciliul sau reședința, conform listelor electorale permanente.

La ora 21.00 președintele biroului electoral al secției de votare declară votarea încheiată și dispune închiderea localului secției de vot.

Alegătorii care la ora 21.00 se află în localul secției de vot pot să își exercite dreptul de vot.

Cetățeanul care, în ziua alegerilor, se află într-o altă localitate decât cea în care este înscris în lista electorală poate să își exercite dreptul de vot în localitatea respectivă, la orice secție de votare, urmând a fi înscris într-o listă suplimentară de către președintele biroului electoral al secției de votare, pe baza actului de identitate.

Dreptul de vot se exercită în baza unui act de identitate valabil, emis de statul român, respectiv: cartea de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate, pașaportul diplomatic, pașaportul diplomatic electronic, pașaportul de serviciu, pașaportul de serviciu electronic, pașaportul simplu, pașaportul simplu electronic, pașaportul simplu temporar, carnetul de serviciu militar (în cazul elevilor din școlile militare).

Pașaportul simplu, pașaportul simplu electronic și pașaportul simplu temporar pot fi folosite pentru exercitarea dreptului de vot numai de cetățenii români aflați în străinătate sau de cetățenii români domiciliați în străinătate.

Pentru alegătorii care se află în străinătate în ziua votării, Ministerul Afacerilor Externe organizează secții de votare pe lângă misiunile diplomatice, oficiile consulare, secțiile consulare și institutele culturale din străinătate. Ministerul Afacerilor Externe poate organiza, cu acordul autorităților străine, secții de votare și în afara secțiilor de votare menționate.

Documentele pe baza cărora se poate vota în străinătate sunt: pașaportul diplomatic, pașaportul diplomatic electronic, pașaportul de serviciu, pașaportul de serviciu electronic, pașaportul simplu, pașaportul simplu temporar, cartea de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate, pașaportul diplomatic, pașaportul diplomatic electronic, pașaportul de serviciu, pașaportul de serviciu electronic, pașaportul simplu, pașaportul simplu electronic, pașaportul simplu temporar. Nu se poate vota cu titlul de călătorie.

CINE ARE DREPT DE VOT

Cetățenii români care au vârsta de 18 ani, împliniți până în ziua de referință inclusiv, au dreptul de a alege membri din România în Parlamentul European.

Au drept de vot și cetățenii comunitari (din alt stat membru UE) care s-au înscris în listele speciale pentru a vota reprezentanții României în Parlamentul European.

Nu pot vota pentru alegerea reprezentanților României în Parlamentul European cetățenii români care sunt înscriși în listele electorale ale altor state membre. Aceștia pot vota doar listele/candidații din statul respectiv.

Nu au drept de vot debilii sau alienații mintal puși sub interdicție și nici persoanele condamnate prin hotărâre judecătorească definitivă la pierderea drepturilor electorale.

CUM SE VOTEAZĂ?

La alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2019, în scopul asigurării garanțiilor necesare exercitării dreptului de a alege în condiții de legalitate, corectitudine, transparență și securitate, atât de către alegătorii români, cât și de cei din celelalte state ale Uniunii Europene, se va utiliza Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal. Autoritatea Electorală Permanentă, împreună cu Serviciul de Telecomunicaţii Speciale şi Institutul Naţional de Statistică, asigură implementarea şi operaţionalizarea Sistemului informatic.

Vezi şi EUROPARLAMENTARE şi REFERENDUM 2019: AEP a prezentat paşii pe care trebuie să-i urmeze alegătorul, în 26 mai

Accesul alegătorilor în sala de vot are loc în serii corespunzătoare numărului cabinelor.

La intrarea în secția de votare, alegătorul prezintă operatorului de calculator al secției de votare actul de identitate și, după caz, documentul care dovedește reședința. Acesta va înscrie codul numeric personal ale alegătorului în sistem.

Operatorul de calculator va scana actul de identitate sau va introduce în SIMPV datele personale ale alegătorului în cazul în care nu se poate folosi scanarea, pentru a verifica dacă cetățeanul își poate exercita dreptul la vot.

Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal semnalează dacă:

a) persoana respectivă nu a împlinit vârsta de 18 ani până la data de 26 mai 2019 inclusiv

b) persoanei respective i s-a interzis exercitarea dreptului de vot

c) persoana respectivă este arondată la altă secție de votare

d) persoana respectivă este omisă din lista electorală permanentă

e) persoana respectivă figurează că și-a mai exercitat dreptul de vot la același scrutin

f) persoana respectivă se regăsește în tabelul întocmit de Autoritatea Electorală Permanentă, care cuprinde cetățenii români care își exercită dreptul de vot la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din alt stat membru al Uniunii Europene

g) alegătorul comunitar nu este înscris în lista electorală specială.

În baza rezultatelor generate de Sistemul informatic, a comunicărilor efectuate prin intermediul acestuia și a verificării actului de identitate, președintele biroului electoral al secției de votare:

a) oprește de la votare persoana care nu a împlinit vârsta de 18 ani până în ziua votării, persoana căreia i s-a interzis exercitarea dreptului de vot și alegătorul comunitar care nu este înscris în lista electorală specială;

b) permite exercitarea dreptului de vot de către alegătorul care s-a prezentat la vot și care figurează în Sistemul informatic că și-a mai exercitat dreptul de vot la același scrutin, numai după ce asigură verificarea cazului semnalat, precum și sesizarea organelor competente, potrivit procedurii stabilite prin decizie a Biroului Electoral Central, și după ce alegătorul dă o declarație potrivit căreia nu și-a mai exercitat dreptul de vot la același scrutin;

c) permite exercitarea dreptului de vot de către alegătorul resortisant înscris în listele electorale ale altui stat membru al Uniunii Europene numai după ce acesta dă o declarație potrivit căreia nu și-a exercitat dreptul de vot la același scrutin în alt stat membru al Uniunii Europene;

d) îndrumă alegătorul să voteze la secția de votare la care este arondat, în cazul în care acesta este arondat la altă secție de votare din aceeași unitate administrativ-teritorială;

e) permite alegătorului înscris în lista electorală permanentă sau în copia de pe lista electorală specială, după caz, să voteze; în acest sens, după ce alegătorul semnează în lista electorală permanentă sau în copia de pe lista electorală specială, după caz, îi încredințează buletinul de vot și ștampila cu mențiunea „VOTAT“;

f) permite alegătorilor prevăzuți la art. 13 din Legea nr. 33/2007, să își exercite dreptul de vot; după ce alegătorul semnează în lista electorală suplimentară îi încredințează buletinul de vot și ștampila cu mențiunea „VOTAT“.

Dacă aplicația SIMPV nu semnalează niciun impediment la exercitarea dreptului de vot sau nu indică necesitatea îndrumării alegătorului către o altă secție de votare, operatorul va aduce la cunoștința alegătorului faptul că SIMPV înregistrează prezența la vot, separat pentru fiecare scrutin în parte și că acesta poate opta pentru a-și exercita dreptul la vot atât la alegerile europarlamentare, cât și pentru referendumul național sau doar pentru unul dintre aceste scrutine.

Operatorul va înregistra în SIMPV opțiunea alegătorului, așa cum a fost comunicată de către acesta și o va comunica președintelui biroului electoral al secției de votare, pentru ca alegătorul să primească buletinele de vot în funcție de opțiunile exprimate.

Alegătorul român care îşi exprimă dorinţa de a vota la alegerea membrilor din România în Parlamentul European şi la referendumul naţional va primi trei buletine de vot: buletinul de vot pentru alegeri şi buletinele de vot aferente celor două întrebări din cadrul referendumului naţional, după ce a semnat în ambele liste electorale.

În cazul în care alegătorul care se prezintă la vot optează pentru participarea la un singur tip de scrutin, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare sau membrul desemnat de către acesta va bara, în prezenţa alegătorului, cu o linie orizontală, rubrica destinată semnăturii din lista electorală permanentă aferentă tipului de scrutin pentru care nu a optat.

Alegătorul care dorește să-și exercite dreptul de vot la referendumul național va primi în mod obligatoriu ambele buletine de vot corespunzătoare celor două întrebări de la referendum, neavând posibilitatea de a opta doar pentru una dintre întrebări.

Ștampila cu mențiunea „VOTAT” se înmânează alegătorilor împreună cu buletinele de vot, după ce aceștia au semnat în listele electorale corespunzătoare și se recuperează de la alegători după ce au introdus buletinele de vot în urnele de vot. Vor exista urne de vot distincte pentru fiecare scrutin în parte.

Alegătorul care din motive temeinice, constatate de președintele biroului electoral al secției de votare, nu poate să voteze singur, are dreptul să cheme în cabina de votare un însoțitor ales de el, pentru a-l ajuta. Acesta nu poate fi din rândul observatorilor sau al membrilor biroului electoral al secției de votare.

După ce a votat, alegătorul îndoaie buletinul de vot astfel încât pagina albă care poartă ștampila de control să rămână în afară și îl introduce în urnă, având grijă să nu se deschidă.

Îndoirea greșită a buletinului de vot nu atrage nulitatea votului, dacă secretul votului este asigurat.

În cazul în care buletinul de vot se deschide în așa fel încât secretul votului nu mai este asigurat, acesta se anulează și se dă alegătorului, numai o singură dată, un nou buletin de vot, făcându-se mențiune despre aceasta în procesul-verbal al operațiunilor de votare.

Alegătorul restituie președintelui ștampila cu mențiunea „VOTAT”, iar acesta o aplică pe actul de identitate, menționând și data scrutinului. În cazul alegătorilor care votează pe baza cărții de identitate, pe versoul acesteia se aplică un timbru autocolant cu mențiunea „VOTAT” și data scrutinului.

În situația în care alegătorul, din motive bine întemeiate, constatate de către președintele biroului electoral al secției de votare, nu poate semna în lista electorală, președintele face o mențiune în lista electorală, confirmată prin semnătura sa și a încă unui membru al biroului electoral.

Președintele poate să ia măsuri ca staționarea celui care votează în cabina de votare să nu se prelungească nejustificat.

La ora 21.00 președintele biroului electoral al secției de votare declară votarea încheiată și dispune închiderea localului secției de vot.

Alegătorii care la ora 21:00 se află în localul secției de vot pot să își exercite dreptul de vot.

Vot cu urna specială

Pentru alegătorii netransportabili din motive de boală sau invaliditate, președintele biroului electoral al secției de votare poate aproba, la cererea scrisă a acestora, depusă în preziua alegerilor, între orele 18.00 și 20.00, însoțită de copii ale unor acte medicale sau alte acte oficiale din care să rezulte că persoanele respective sunt netransportabile, ca o echipă formată din cel puțin 2 membri ai biroului electoral să se deplaseze cu o urnă specială și cu materialul necesar votării – ștampilă cu mențiunea „VOTAT” și buletine de vot – la locul unde se află alegătorul, pentru a se efectua votarea.

Totodată, persoanele deţinute în baza unui mandat de arestare preventivă sau persoanele care sunt în executarea unei pedepse privative de libertate, dar care nu şi-au pierdut drepturile electorale pot vota şi ele prin intermediul urnei speciale.

În judeţul Alba, se va vota cu urne mobile şi în spitale şi la Penitenciarul Aiud.

Alte reguli la secţiile de votare

Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare este obligat să ia măsurile necesare pentru ca alegerile să decurgă în bune condiţii. Atribuţiile acestuia, în această privinţă, se întind şi în afara localului de votare, în curtea acestuia, în intrările în curte, în jurul localului de vot, precum şi pe străzi şi în pieţe publice până la o distanţă de 500 m.

Pentru menţinerea ordinii, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare are la dispoziţie mijloacele de ordine necesare, asigurate de primar şi de prefect, împreună cu reprezentanţii Ministerului Afacerilor Interne.

În afară de membrii biroului electoral al secţiei de votare, de candidaţi şi de observatori, nicio altă persoană nu poate staţiona în locurile publice din zona de votare sau în localul de vot mai mult decât timpul necesar pentru votare.

Pe durata votării se interzice membrilor birourilor electorale, persoanelor însărcinate cu menţinerea ordinii şi persoanelor acreditate să poarte ecusoane, insigne sau alte însemne de propagandă electorală.

În ziua votării, între orele 7.00-21.00 sunt interzise comercializarea şi consumul băuturilor alcoolice în spaţiul de protecţie al secţiei de votare.

La REFERENDUM, cetăţenii sunt chemaţi să se pronunţe prin “Da” sau “Nu” cu privire la următoarele întrebări:

1. ”Sunteţi de acord cu interzicerea amnistiei şi graţierii pentru infracţiuni de corupţie?”

buletin-vot-referendum

2. ”Sunteţi de acord cu interzicerea adoptării de către Guvern a ordonanţelor de urgenţă în domeniul infracţiunilor, pedepselor şi al organizării judiciare şi cu extinderea dreptului de a ataca ordonanţele direct la Curtea Constituţională?”

referendum buletin vot

Alegerile europarlamentare 2019:

Cetăţenii UE vor alege 751 de membri ai Parlamentului European. De la Luxemburg, Malta şi Cipru, cu câte şase mandate de europarlamentar fiecare, la Germania, cu 96 de mandate, timp de cinci ani, membrii Parlamentului European vor adopta legislaţia propusă de Comisia Europeană, care face obiectul aprobării de guvernele statelor membre, reprezentate în Consiliul UE.

Vezi şi EUROPARLAMENTARE 2019: Detalii despre VOT şi listele cu preşedinţii şi locţiitorii din secţiile de votare în Alba

Membrii din România în Parlamentul European se aleg pe bază de scrutin de listă, potrivit principiului reprezentării proporționale și pe bază de candidaturi independente. Biroul Electoral Central a validat candidaturile a 13 partide și alianțe și a trei candidați independenţi, la alegerile europarlamentare din 2019.

Cei 33 de eurodeputați români sunt aleși prin vot universal direct de către toți cetățenii UE înregistrați pe listele electorale și având vârsta de peste 18 ani. Scrutinul se desfășoară într-o singură circumscripție electorală pe baza reprezentării proporţionale, ceea ce înseamnă că numărul de deputați aleși de la fiecare partid politic depinde de numărul de voturi obținut de partid.

România folosește un sistem de liste închise, care nu permite modificarea numărului de ordine a candidaților pe listă. Locurile în Parlamentul European sunt alocate partidelor care obțin cel puțin 5% din voturile valabil exprimate prin metoda d’Hondt.

În cursa electorală pentru un loc în Parlamentul European au intrat 13 formaţiuni politice şi 3 candidaţi independenţi.

În confruntarea electorală au intrat candidaţi din partea PSD, Alianţa 2020 USR PLUS, Partidul Pro România, UDMR, PNL, ALDE, Partidul PRODEMO, PMP, Partidul Socialist Român, Partidul Social Democrat Independent, Partidul România Unită, UNPR, Blocul Unităţii Naţionale – BUN. În competiţie sunt şi trei candidaţi independenţi – Gregoriana-Carmen Tudoran, George Nicolae Simion şi Peter Costea.

Vezi Alegeri EUROPARLAMENTARE 2019: LISTA completă cu partidele, formaţiunile şi candidaţii în cursa pentru PE

ORDINEA PE BULETINE DE VOT:

1. PSD

2. Alianţa 2020 USR PLUS

3. PRO România

4. UDMR

5. PNL

6. ALDE

7. PRODEMO

8. PMP

9. PSR (Partidul Socialist Român)

10. PSDR (Partidul Social Democrat Independent)

11. România Unită (PRU)

12. UNPR

13. Blocul Unităţii Naţionale – BUN

14. Gregoriana Carmen Tudoran – independent

15. George Nicolae Simion – independent

16. Peter Costea

Buletinul de vot pentru europarlamentarele din 2019 are în total opt pagini. Pe prima pagina (copertă) se menționează faptul că buletinul de vot servește alegerii membrilor României în Parlamentul European.

buletin vot europarlamentare 2019 coperta

Pe cea de-a doua pagină a buletinului de vot găsim o legendă. Aflăm de aici că putem alege dintre 13 formațiuni politice (partide sau alianțe) și trei candidați independenți – în total 16 opțiuni.

buletin vot europarlamentare 2019 legenda

Pe următoarele patru pagini veți găsi chemare cu însemnele partidelor și alianțelor, în care sunt trecute numele tuturor candidaților aflați pe liste. Ultimele trei chenare sunt destinate candidaților independenți.

buletin vot europarlamentare 2019 pag 2-3

buletin vot europarlamentare 2019 pag 4-5

Ultimele două pagini sunt goale.

Situaţiile în care votul este considerat nul, valabil sau alb

Sunt nule buletinele de vot pe care nu a fost aplicată ştampila de control a secţiei de votare, buletinele de alt model decât cel legal aprobat, buletinele pe care nu a fost aplicată ştampila “VOTAT” sau la care ştampila este aplicată pe mai multe patrulatere; votul este valabil în cazul în care, deşi ştampila aplicată a depăşit limitele patrulaterului, opţiunea alegătorului este evidentă; buletinele de vot nule nu intră în calculul voturilor valabil exprimate.

De asemenea, sunt considerate ca fiind valabile voturile exprimate în următoarele situaţii: ştampila cu menţiunea “VOTAT” este aplicată în interiorul unui singur patrulater, ştampila cu menţiunea “VOTAT” depăşeşte limitele patrulaterului, dar opţiunea alegătorului este evidentă (inclusiv situaţia în care ştampila este doar tangentă la un patrulater, dar nu atinge şi un altul), ştampila cu menţiunea “VOTAT” este aplicată în interiorul unui patrulater, dar pe buletinul de vot sunt înscrise diverse menţiuni ale alegătorului (votul este considerat valabil indiferent de menţiunile înscrise pe buletin), ştampila cu menţiunea “VOTAT” este aplicată în interiorul unui patrulater, dar pe buletinul de vot alegătorul a aplicat una sau mai multe ştampile fără să atingă vreun alt patrulater.

Sunt considerate voturi albe buletinele de vot pe care nu a fost aplicată ştampila cu menţiunea “VOTAT”, iar acestea nu intră în calculul voturilor valabil exprimate.

Sondaje de opinie

Biroul Electoral Central a acreditat CURS şi AVANGARDE pentru efectuarea de sondaje de opinie la ieşirea de la urne la alegerile europarlamentare din 26 mai, la nivel naţional.

Totodată, BEC a mai acreditat SC Megatronic World Productions SRL pentru efectuarea de sondaje de opinie la ieşirea de la urne la alegerile europarlamentare la nivelul judeţului Mureş şi Asociaţia Pro Democraţia – în judeţul Cluj.

Informarea opiniei publice asupra rezultatelor

BEC, birourile electorale judeţene, birourile electorale ale sectoarelor Municipiului Bucureşti şi biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate vor furniza zilnic rezultate parţiale, începând cu ora 9.00, ora României.

Ora la care informaţiile vor fi disponibile şi date publicităţii sunt 11.00, 15.00, 17.00, 20.00 pentru ora de referinţă a datelor 9.00, 13.00, 15.00, 18.00.

Contravenţii sancţionate cu amendă:

Constituie contravenții, potrivit art. 53 din Legea nr. 33/2007 privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Parlamentul European, următoarele fapte:
a) înscrierea cu bună știință a unui alegător în mai multe liste electorale permanente sau speciale, înscrierea în listele electorale a unor persoane fictive ori care nu au drept de vot;
b) păstrarea registrelor cu listele electorale permanente sau a registrelor cu listele electorale speciale în condiții necorespunzătoare;
c) neefectuarea la termen a comunicărilor prevăzute de lege și neoperarea acestora în listele electorale permanente și în listele electorale speciale;
d) efectuarea de operațiuni în listele electorale permanente și în listele electorale speciale de către persoane neautorizate;
e) necomunicarea către judecătorii a modificărilor operate în exemplarul listei electorale permanente sau al listei electorale speciale existente la primărie;
f) semnarea listei de susținători cu încălcarea dispozițiilor art. 18;
g) încălcarea dispozițiilor referitoare la afișarea propunerilor de candidaturi prevăzute la art. 20 alin. (1);
h) folosirea semnului electoral înregistrat la Biroul Electoral Central de către un partid politic, organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale, o alianță politică, alianță electorală sau candidat independent, de către un alt partid politic, organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianță politică, alianță electorală sau candidat independent;
i) neluarea de către organizatori a măsurilor necesare desfășurării normale a adunărilor electorale, precum și distribuirea și consumarea de băuturi alcoolice în timpul acestor adunări;
j) distrugerea, deteriorarea, murdărirea, acoperirea prin scriere sau în orice mod a listelor electorale, cu excepțiile prevăzute la art. 49 alin. (1) lit. c);
k) nerespectarea dispozițiilor art. 35 alin. (2) și (4) și ale art. 40 alin. (3) -(7); afișarea listelor electorale și a copiilor de pe acestea; distrugerea, deteriorarea, murdărirea, acoperirea prin scriere sau în orice mod a platformelor-program afișate sau a oricăror altor afișe ori anunțuri de propagandă electorală tipărite;
l) acceptarea de către o persoană de mai multe ori a candidaturii la aceleași alegeri pentru Parlamentul European;
m) nerespectarea deciziilor și hotărârilor birourilor electorale; nerespectarea hotărârilor și instrucțiunilor Autorității Electorale Permanente;
n) tipărirea, fără drept, de buletine de vot în vederea utilizării acestora în ziua alegerilor;
o) refuzul de a permite accesul persoanelor acreditate în localul secției de votare, cu excepția cazurilor în care președintele biroului electoral al secției de votare limitează accesul persoanelor acreditate în localul secției de votare datorită mărimii acestuia;
p) refuzul de a primi și înregistra o sesizare scrisă înaintată în conformitate cu dispozițiile art. 46 alin. (17);
q) refuzul de a se conforma dispozițiilor președintelui biroului electoral al secției de votare cu privire la asigurarea ordinii în localul de vot și în împrejurimi;
r) înmânarea buletinului de vot unui alegător care nu prezintă actul sau, după caz, documentul de identitate ori care refuză să semneze în lista electorală în care este înscris pentru primirea buletinului de vot și a ștampilei cu mențiunea «VOTAT»; nerespectarea dispozițiilor art. 46 alin. (8);
s) neaplicarea ștampilei cu mențiunea „VOTAT” sau a timbrului autocolant pe actul sau, după caz, documentul de identitate, precum și reținerea acestora, fără motive întemeiate, de către membrii biroului electoral al secției de votare;
ș) nerespectarea dispozițiilor art. 49 alin. (2); întocmirea de către birourile electorale ale secțiilor de votare a proceselor-verbale, cu încălcarea dispozițiilor prezentei legi;
t) continuarea propagandei electorale după încheierea acesteia, precum și sfătuirea în ziua votării a alegătorilor la sediul secțiilor de votare să voteze sau să nu voteze un anumit partid politic, alianță politică, alianță electorală, organizație a cetățenilor aparținând unei minorități naționale ori candidat independent;
ț) purtarea pe durata votării, de către membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare, persoanele însărcinate cu paza sau de către persoanele acreditate, de ecusoane, insigne ori alte însemne de propagandă electorală;
u) încălcarea de către membrii birourilor electorale a obligației de a participa la activitatea acestor birouri;
v) refuzul președintelui biroului electoral sau al locțiitorului acestuia de a elibera o copie certificată de pe procesul-verbal persoanelor îndreptățite potrivit prevederilor prezentei legi;
w) încălcarea condițiilor de acreditare de către persoanele acreditate și operatorii de sondaj ai institutelor de sondare a opiniei publice, ai societăților comerciale ori ai organizațiilor neguvernamentale care au fost acreditate de Biroul Electoral Central prin decizie;
x) nerespectarea dispozițiilor art. 34;
y) nerespectarea dispozițiilor art. 36, ale art. 37 alin. (1) -(3) și (5) și ale art. 38 alin. (2) -(4);
z) nerespectarea dispozițiilor art. 40 alin. (8) -(11);
z^1) nerespectarea dispozițiilor art. 45 alin. (12).

Contravențiile prevăzute la lit. b), c), d), e), g), j), k), l), m), o), p), ș), ț), u), v) și z) se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei, cele de la lit. f), h), q), t), w), x) și z^1), cu amendă de la 1.500 lei la 4.500 lei, cele de la lit. a), i), n), r), s) și y), cu amendă de la 4.500 lei la 10.000 lei.

Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către:

– ofițerii, agenții și subofițerii din cadrul Poliției Române, Poliției de Frontieră Română și Jandarmeriei Române, pentru faptele prevăzute la lit. i), k), n), o), q), r), t), w), z) și z^1);

– președintele biroului electoral județean, biroului electoral de sector sau al biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate, pentru faptele prevăzute la lit. j), p), ș) și v);

– președintele Biroului Electoral Central, pentru faptele prevăzute la lit. f), g), h) și l);

– președintele biroului electoral, în cazul săvârșirii contravențiilor de către membrii acestuia, ori președintele biroului electoral ierarhic superior, în cazul săvârșirii contravențiilor de către președinții birourilor electorale ierarhic inferioare sau de către locțiitorii acestora, pentru faptele prevăzute la lit. n), s), ț), u) și v);

– împuterniciții președintelui Autorității Electorale Permanente, pentru faptele prevăzute la lit. a), b), c), d), e) și x);

– împuterniciții președintelui Autorității Electorale Permanente, în cazul în care fapta prevăzută la art. lit. m) este săvârșită de autorități ale administrației publice centrale sau locale și în cazul în care fapta prevăzută la lit. y) este comisă de altcineva decât de radiodifuzori; președintele biroului electoral, în cazul în care fapta prevăzută la lit. m) este săvârșită de către membrii biroului electoral, ori președintele biroului electoral ierarhic superior, în cazul săvârșirii faptei prevăzute la lit. m) de către președinții birourilor electorale ierarhic inferioare; polițiști, în cazul în care fapta prevăzută la lit. m) este săvârșită de alte persoane fizice sau juridice;
– Consiliul Național al Audiovizualului, care se autosesizează sau poate fi sesizat de către cei interesați, pentru faptele prevăzute la lit. y), în cazul în care acestea sunt comise de radiodifuzori

INFRACȚIUNI ELECTORALE PREVĂZUTE DE CODUL PENAL

Împiedicarea exercitării drepturilor electorale

Împiedicarea, prin orice mijloace, a liberului exercițiu al dreptului de a alege sau de a fi ales se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.

Atacul, prin orice mijloace, asupra localului secției de votare se pedepsește cu închisoare de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării unor drepturi.

Coruperea alegătorilor

Oferirea sau darea de bani, de bunuri ori de alte foloase în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidați ori un anumit candidat se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani și interzicerea exercitării unor drepturi.

Nu intră în categoria bunurilor prevăzute mai sus, bunurile cu valoare simbolică, inscripționate cu însemnele unei formațiuni politice.

Frauda la vot

Fapta persoanei care votează:
a) fără a avea acest drept;
b) de două sau mai multe ori;
c) prin introducerea în urnă a mai multor buletine de vot decât are dreptul un alegător se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă și interzicerea exercitării unor drepturi.
Cu aceeași pedeapsă se sancționează utilizarea unui act de identitate nul ori fals sau a unui buletin de vot fals.

Violarea confidențialității votului

Violarea prin orice mijloace a secretului votului se pedepsește cu amendă.

Dacă fapta a fost comisă de un membru al biroului electoral al secției de votare, pedeapsa este închisoare de la 6 luni la 3 ani sau amendă și interzicerea exercitării unor drepturi.

Nerespectarea regimului urnei de vot

Deschiderea urnelor înainte de ora stabilită pentru închiderea votării se pedepsește cu închisoare de la unu la 3 ani sau cu amendă și interzicerea exercitării unor drepturi.

Încredințarea urnei speciale altor persoane decât membrilor biroului electoral al secției de votare ori transportarea acesteia de către alte persoane sau în alte condiții decât cele prevăzute de lege se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă și interzicerea exercitării unor drepturi.

Falsificarea documentelor și evidențelor electorale

Falsificarea prin orice mijloace a înscrisurilor de la birourile electorale se pedepsește cu închisoarea de la unu la 5 ani și interzicerea exercitării unor drepturi. Cu aceeași pedeapsă se sancționează și înscrierea în copia de pe lista electorală permanentă ori de pe lista electorală suplimentară a unor persoane care nu figurează în această listă.
Introducerea în uz sau folosirea unui program informatic cu vicii care alterează înregistrarea ori însumarea rezultatelor obținute în secțiile de votare sau determină repartizarea mandatelor în afara prevederilor legii se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării unor drepturi.

Tentativa la infracțiunile electorale se pedepsește.

surse: mai.gov.ro, roaep.ro, europarlamentare2019.bec.ro, Romania24.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Șefii de promoție 2020 din Sebeș, absolvenți ai claselor a VIII-a și a XII-a. Cine sunt cei 22 de tineri

Publicat

Primăria Sebeș îi prezintă pe cei 22 de elevi ”de poveste” ai orașului, absolvenți ai claselor a VIII-a și a XII-a, șefi de promoție, reprezentanți ai generației 2020.

Sebeșul păstrează și în acest an imaginea unui oraș al școlilor, al profesorilor și al elevilor de poveste, al performanțelor remarcabile, rezultat al eforturilor depuse de unitățile școlare locale, care continuă astfel vechea tradiție a învățământului de calitate.

Anul acesta, din cauza limitelor și restricțiilor în cadrul cărora am fost obligați să ne desfășurăm activitatea, absolvenții Sebeșului nu s-au putut bucura pe deplin de emoția tradiționalelor ceremonii de absolvire.

Din acest motiv, ca o datorie de onoare față de rezultatele și performanțele înregistrate de elevii care frecventează unitățile școlare locale, vă prezentăm cei 22 de elevi de poveste ai Sebeșului, absolvenți ai claselor a VIII-a și a XII-a, șefi de promoție, reprezentanți ai generației 2020”, au transmis reprezentanții primăriei.

Elevii șefi de promoție 2020 din Sebeș, absolvenți ai claselor a VIII-a și a XII-a:

Cristina-Maria Airinei, clasa a VIII-a, media 10 (Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș)

Rebeca-Ioana Blaga, clasa a VIII-a, media 10 (Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș)

Mihai Dan Dreghiciu, clasa a VIII-a, media 10 (Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș)

Ada Frățilă, clasa a VIII-a, media 10 (Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș)

Șerban-Andrei Gherman-Lumânaru, clasa a VIII-a, media 10 (Colegiul Național „Lucian Blaga”Sebeș)

David-Cristian Muntean, clasa a VIII-a, media 10 (Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș)

Kevin-Andrei Petraș, clasa a VIII-a, media 10 (Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș)

Ioana-Daria Gusan-clasa a VIII-a, media 9,73 (Liceul Tehnologic Sebeș)

Răzvan Bena, clasa a VIII-a, media 9,94 (Liceul German Sebeș)

Isaac Șuteu, clasa a VIII-a, media 9,83 (Liceul German Sebeș)

Ioana Fulea, clasa a VIII-a, media 9,82 (Liceul German Sebeș)

Silvana-Maria Ghenescu, clasa a VIII-a, media 9,97 (Liceul cu Program Sportiv „Florin Fleșeriu” Sebeș)

Ariana Tibre, clasa a VIII-a, media 9,93 (Școala Gimnazială număr 2 Sebeș)

Denisa Moian, clasa a VIII-a, media 9,91 (Școala Gimnazială număr 2 Sebeș)

Mădălina-Alexandra Weber, clasa a VIII-a, media 9,95 (Școala Gimnazială „Mihail Kogălniceanu” Sebeș)

Denisa Aloman, clasa a VIII-a, media 10 (Școala Gimnazială Petrești)

Georgiana David, clasa a VIII-a, media 9,86 (Școala Gimnazială Petrești)

George Cristian Șerban-clasa a XII-a, media 10 (Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș)

Dan George Vilichi-clasa a XII-a, media 9,91 (Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș)

Roxana Maria Basarabă-clasa a XII-a, media 9,25 (Liceul Tehnologic Sebeș)

Andreea Covițe-clasa a XII-a, media 9,00 (Liceul German Sebeș)

Cristian Gabriel Popa, clasa a XII-a, media 9,84 (Liceul cu Program Sportiv „Florin Fleșeriu” Sebeș)

“Sebeșul se poate mândri cu astfel de elevi, cu rezultatele obținute de aceștia la învățătură, la olimpiadele și concursurile școlare, la proiectele și programele extrașcolare sau la examenele de evaluare națională și bacalaureat care, împreună, reprezintă încă o poveste scrisă frumos. Avem convingerea că absolvenții noștri păstrează cele mai frumoase amintiri trăite alături de colegi și de profesori, în acești ani de școală, care s-au scurs parcă mult prea repede.
Felicitări părinților și profesorilor, a căror implicare și susținere au avut finalitatea dorită: succesul elevilor.
Un gând bun absolvenților noștri care, prin pregătirea temeinică și energia lor pozitivă, cu siguranță își vor găsi un loc în viitoarele proiecte ale comunității”, transmite primarul municipiului Sebeș, Dorin Nistor.

sursă foto: Primăria Sebeș

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Ce mașini noi au cumpărat românii, de la începutul anului și cât a scăzut piața auto. Statistici APIA

Publicat

masini

Românii au preferat modelele Dacia, mașinile pe benzină, dar și cele cu tracțiune integrală, potrivit datelor APIA, în primele șase luni ale anului.

În intervalul menționat, piața auto a mașinilor noi a scăzut cu 31%, potrivit sursei citate.

S-au înregistrat scăderi importante în vânzări, cu excepția mașinilor electrice.

La vehicule comerciale, Ford, Dacia și Mercedes-Benz au cele mai mari cifre.

Cele mai vândute modele: Dacia Logan, Dacia Duster, Dacia Sandero, Renault Clio, Skoda Octavia 1.529, Renault Megane, Hyundai Tucson, Nissan Qashqai.

Tip de combustibil: benzină cotă de 65,1% față de 67,6% acun un an; diesel 29% față de 28,4% acum un an; electric și hibrid: 5,9% față de 4% acum un an.

Top SUV-uri: Dacia Duster, Hyundai Tucson, Nissan Qashqai, Hyundai Kona

Top mărci mașini 100% electrice: Renault, Skoda, BMW, Hyundai, Nissan, Smart, Tesla.

sursă: hotnews.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Până la 50.000 de euro sprijin financiar pentru tinerii care vor să înceapă o afacere în agricultură. Care sunt condițiile

Publicat

teren agricol

Tinerii fermieri ar putea obține în acest an sprijin până la 50.000 de euro pentru a începe o afacere în agricultură. Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a publicat, recent, ghidul finanțărilor.

Este vorba despre programul „Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri”, penru care înscrierile ar urma să înceapă din iulie.

Tinerii fermieri vor putea obține o finanțare nerambursabilă în valoare de 40.000 sau de 50.000 de euro, pentru a demara o afacere în domeniul agricol. Programul se adresează cetățenilor români ce au împlinit 18 ani și au până în 41 de ani (exclusiv), la data depunerii cererii de finanțare.

Sprijinul se va acorda pentru o perioadă de maximum trei sau, în cazul sectorului pomicol, maximum cinci ani.

Finanțările vor fi acordate în două tranșe:

75% din cuantumul sprijinului la semnarea Contractului de finanțare;

25% din cuantumul sprijinului se va acorda în funcţie de implementarea corectă a Planului de afaceri, fără a depăși termenul maxim de trei, respectiv cinci ani; vorbim de un termen care va curge de la semnarea contractului de finanțare.

Vezi integral Ghidul solicitantului.

Obiectivele programului:

Creşterea numărului de tineri fermieri care încep pentru prima dată o activitate agricolă ca şefi/conducători de exploataţie, fiind încurajați să devină competitivi, să se asocieze, să participe la lanţurile alimentare integrate;

Îmbunătăţirea managementului, creşterea competitivităţii sectorului agricol şi sprijinirea procesului de modernizare şi conformitate cu cerinţele pentru protecţia mediului, igienă şi bunăstarea animalelor și siguranţa la locul de muncă;

Crearea posibilității tinerilor fermieri rezidenți, cu un minim de cunoștinte de bază, în vederea instalării ca şefi/ conducători ai exploatației agricole.

Încurajarea tinerilor și a familiilor din mediul rural de a se stabili în mediul rural, ceea ce va crea un efect pozitiv asupra economiei naționale în general.

surse: avocatnet.ro, afir.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Pistă nouă de biciclete, pe strada Viilor din Alba Iulia. Investiție de peste 4,4 milioane de lei

Publicat

O nouă pistă de biciclete va fi amenajată în curând în municipiul Alba Iulia, pe strada Viilor, între intersecția cu Bulevardul Încoronării și Apulum SA, printr-o investiție de peste 4,4 milioane de lei. Pista va fi amplasată pe partea stângă a străzii, va avea o lățime de 2 metri și va asigura o circulație mixtă atât a pietonilor și cât și a bicicletelor. 

Primăria Alba Iulia a lansat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru elaborarea documentației tehnico-economice faza DTAC + PT + DDE + CS, asistență tehnică din partea proiectantului și execuția lucrărilor pentru obiectivul „Amenajare pistă de biciclete și reglementare circulații pe strada Viilor”.

Valoarea totală estimată este de 4.425.521,06 lei, fără TVA.

Potrivit documentației, strada existentă, în lungime totală de 1,148 km, prezintă mici defecțiuni la partea carosabilă și nu asigură circulația bicicliștilor, ținând cont că este legătură cu fabrica Apulum și o posibilă legătură cu circulația bicicletelor cu cartierul Partoș.

Strada începe la nord din Bulevardul Încoronării și se termină la sud cu strada Rozozului (strada neamenajată fără legătura cu trama stradala a orașului. Pe primul sector accesul se realizează de la ambele capete, permițând inchiderea circulatiei.

Obiectivul general al proiectului îl reprezintă crearea de noi utilități în zonele de circulație:

  • îmbunătățirea condițiilor de transport (parte carosabilă – trotuare – pistă de biciclete) în accesarea zonelor locuite permanent;
  • creșterea siguranței circulației
  • asigurarea de utilități precum, canal tehnic pentru curenți slabi și iluminat public

Potrivit proiectului, pista de biciclete va fi realizată pe partea stângă a străzii (din direcția B-dul Încoronării – fabrica Apulum), în gabaritul trotuarului. De asemenea, siguranța în circulație va fi sporită prin separarea fizică, respectiv rigolă cu bordură inclusiv stâlpișori ornamentali de separare.

„Prin existența trotuarului de pe partea dreaptă se asigură circulația pietonilor în sigurantă. Circulatia mixtă pe partea stângă a pietonilor și bicicletelor este posibilă datorită numărului redus de proprietăți adiacente”, se precizează în proiect, faza DALI.

Pe stradă s-au considerat șase sectoare omogene cu următoarele elemente constructive:

Strada Viilor de la km 0 + 000 la km 0+065

Profil transversal cu parte carosabilă l = 4,3 m, cu un singur sens de circulație (funcțiune existentă în prezent, ca bretea de intrare din Bulevardul Încoronării). Sistem rutier încadrat cu bordură mare pe partea stânga spre insula intersecție. Pe partea dreaptă se va realiza o bandă de delimitare trafic auto și biciclete. Pe aceasta se vor monta stâlpișori de delimitare circulații.

Spațiul rezervat pentru biciclete va fi de 2 m lățim. Pista biciclete se va încadra pe partea dreaptă cu rigolă scafa.

Strada Viilor de la km 0 + 065 la km 0 + 540

Profil transversal cu parte carosabilă l = 6,3 m. Sistem rutier încadrat cu rigolă carosabila scafa pe partea dreapta și sistem rigola scafa și bordura mică pe partea stângă. Pe partea stângă pe bordură se vor monta stâlpi ornamentali pentru delimitarea zonei cu destinație pistă biciclete.

Pe partea stângă se va realiza pista biciclete pâna la limita de proprietate cu lătime variabilă dar nu mai mare de 2 m. Spre exterior acesta va fi incadrată cu bordură mică.

Pe partea dreaptă accesele/trotuarul se vor reface pe o adâncime de 30-40 cm pentru a se realiza racordul la rigola scafa.

Evacuarea apelor pluviale se face prin rigolele scafa de pe ambele părți și gurile de scurgere la canalizarea existentă. Se va realiza canal tehnic pe partea dreaptă. Pe partea stângă se va realiza canal tehnic și rețea iluminat public.

Strada Viilor de la km 0 + 540 la km 0 + 620

Profil transversal cu parte carosabilă l = 6,0 m. Sistem rutier încadrat cu bordură mare pe partea dreaptă și sistem rigola scafa și bordură mică pe partea stângă. Pe partea stângă pe bordură se vor monta stâlpi ornamentali pentru delimitarea zonei cu destinație pistă biciclete. Pe partea stângă se va realiza pista biciclete cu lățime de 2 m. Spre exterior aceasta va fi încadrată cu bordură mică.

Pe partea dreaptă accesele/trotuarul se vor reface integral. Pe partea stângă se vor realiza accese. Evacuarea apelor pluviale se face prin rigola scafa de pe partea stângă, la bordura mare de pe partea dreaptă și gurile de scurgere la canalizarea existentă. Se va realiza canal tehnic pe partea dreaptă. Pe partea stânga se va realiza canal tehnic și rețea iluminat public.

Strada Viilor de la km 0 + 620 la km 0 + 675

Profil transversal cu parte carosabilă l = 6,0 m. Sistem rutier încadrat cu bordură mare pe ambele părți. Pe partea stângă pe bordură se vor monta stâlpi ornamentali pentru delimitarea zonei cu destinație pistă biciclete. Pe partea stangă se va realiza pista biciclete cu lățime de 2 m. Spre exterior aceasta va fi încadrată cu bordură mică.

Pe partea dreaptă accesele/trotuarul se vor reface integral. Pe partea stângă se vor realiza accese. Evacuarea apelor pluviale se face, la bordura mare pe ambele părți și gurile de scurgere la canalizarea proiectată. Se va realiza canal tehnic pe partea dreaptă. Pe partea stângă se va realiza canalizare pluvială, canal tehnic și rețea iluminat public.

Strada Viilor de la km 0 + 675 la km 1 + 030

Profil transversal cu parte carosabilă l=6,0 m. Sistem rutier cu bordură mare pe ambele părți. Pe partea stângă pe bordură se vor monta stâlpi ornamentali pentru delimitarea zonei cu destinație pistă biciclete. Pe partea stângă se va realiza pista biciclete cu lățime de 2 m. Spre exterior aceasta va fi încadrată cu bordură mică.

Pe partea dreaptă accesele/trotuarul se vor reface pe o adâncime de 30-40 cm pentru a se realiza racordul la bordură. Pe partea stângă se vor realiza accese. Evacuarea apelor pluviale se face, la bordura mare pe ambele părți și gurile de scurgere la canalizarea proiectată. Se va realiza canal tehnic pe partea dreaptă. Pe partea stângă se va realiza canalizare pluvială, canal tehnic și rețea iluminat public.

Strada Viilor de la km 1 + 030 la km 1 + 148

Profil transversal cu parte carosabilă l = 6,0 m. Sistem rutier încadrat cu bordură mare pe partea dreaptă. Pe partea stânga se va realiza parcarea Apulum. Pe partea dreaptă accesele/trotuarul se vor reface pe o adâncime de 30-40 cm pentru a se realiza racordul la rigola bordură. Pe partea stângă se vor realiza accese.

Evacuarea apelor pluviale se face, la bordura mare pe ambele părți și gurile de scurgere la canalizarea proiectată. Se va realiza canal tehnic pe partea dreaptă. Pe partea stângă se va realiza canalizare pluvială, canal tehnic și rețea iluminat public.

Durata totală a contractului de achiziție servicii proiectare și lucrări de execuție este de 12 luni, din care durata de execuție este de 10 luni.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate