Aiud
Anul 2021 începe cu sub 1000 km de autostradă în România. Vestea bună: când ar putea fi gata tronsonul Alba Iulia-Aiud de pe A10
În România sunt 910 kilometri de autostradă la începutul anului 2021. Vestea bună este că din acest an ar putea fi deschiși și cei 24,2 km de pe lotul 2 al Autostrăzii A10 Sebeș-Turda, între Alba Iulia și Aiud. Astfel, se va putea circula pe autostradă de la Sibiu la Cluj-Napoca.
Din cele mai recente precizări ale oficialilor CNAIR, șansele sunt ca acest tronson să fie finalizat în această vară. Tot până atunci, va fi gata și ”restul” de 2 km din lotul 1. Și reprezentanții Asociației Pro Infrastructura spun la fel.
„În acest moment este cel mai lung lot pe care se lucrează. Trag nădejde că va fi adus la un grad de finalizare astfel încât să putem circula pe el. Și o să avem autostradă completă, fie și semiprofil pe anumite bucățele, dar o să mergem doar pe autostradă de la Cluj la Sibiu”, a declarat pentru Digi24 Ionuț Ciurea, președintele Asociației Pro Infrastructura.
Reamintim că Lotul 1 al Autostrăzii A10 Sebeș – Turda, între Sebeș și Alba Iulia (Sântimbru) a fost deschis oficial în 3 decembrie 2020, pe o porțiune de 14,8 km din cei 17 km ai tronsonului.
În 24 decembrie, a fost deschisă circulația și pe supratraversarea DN 1 peste Autostrada A10 Sebeș – Turda, în zona Pârâul Iovului, la ieșirea din Alba Iulia spre Cluj. A fost finalizată astfel legătura între cele două sensuri giratorii, unul la ieșirea din municipiu și altul spre Sântimbru, părți componente ale nodului Alba Iulia Nord.
Tronsonul pe care se poate circula este între Nodul Rutier Sebeș (legătura cu DN 1 prin bretelele 5 și 6), nodul Rutier Alba Iulia Sud (complet) și Nodul Rutier Alba Iulia Nord (bretelele 1, 2 și 3).
Pe lotul 2 din A10 se lucrează din 2014, iar la finalul anului trecut stadiul fizic din șantier era la 78%.
Lotul 2
Sector: Sântimbru – Aiud
Lungime (km): 24,25 (17+000 – 41+250)
Antreprenor: Asocierea Aktor Tehnical Societe Anonyme (Aktor S.A.) – SC Euro Construct Trading 98 SRL
Valoare proiect: 549,33 mil, lei fără TVA
Data începerii: 2 decembrie 2014
Data finalizării: iunie 2021, conform grafic de lucrări
Stadiu fizic actual: 78,10%
Stadiu financiar: 68,08%
An deschidere (în folosință): finalizare lucrări – iunie 2021
Stadiul altor proiecte de autostradă
Oficialii CNAIR vor să fie gata în acest an și cei circa 16 kilometri dintre Chețani și Câmpia Turzii, parte din Autostrada Transilvania, unde lucrează un constructor român cu mari probleme financiare, potrivit digi24.ro. Datele CNAIR arată însă un stadiu al lucrărilor de până în 40%, ceea ce face deschiderea acestui lot până la finalul lunii decembrie aproape imposibilă.
Din Autostrada Transilvania cu șanse să fie gata anul acesta este tronsonul Târgu Mureș-Ungheni. Are doar circa 9 kilometri din care doar jumătate sunt la profil de autostradă.
Se așteaptă veste bună și pentru drumul expres Craiova-Pitești, finalizat în proporție de peste 50% pe tronsonul 2 (40 km între Robănești si Valea Mare.
Astfel, în cel mai bun caz, rețeaua de drumuri rapide a României ar putea crește anul viitor cu încă 86 de kilometri.
Noul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, spunea, la preluarea mandatului, că s-a „săturat până peste cap” de „acest sport al kilometrilor de autostradă”, precizând că cei peste 1.000 de kilometri de autostrăzi şi drumuri expres prevăzuţi în programul de guvernare a fi realizaţi în perioada 2021-2024 includ și proiectele aflate în derulare şi nu vor fi finalizaţi toţi în patru ani.
sursă: digi24.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News