Connect with us
Publicitate

AIUD

Anul 2021 începe cu sub 1000 km de autostradă în România. Vestea bună: când ar putea fi gata tronsonul Alba Iulia-Aiud de pe A10


Publicat

În România sunt 910 kilometri de autostradă la începutul anului 2021. Vestea bună este că din acest an ar putea fi deschiși și cei 24,2 km de pe lotul 2 al Autostrăzii A10 Sebeș-Turda, între Alba Iulia și Aiud. Astfel, se va putea circula pe autostradă de la Sibiu la Cluj-Napoca.

Din cele mai recente precizări ale oficialilor CNAIR, șansele sunt ca acest tronson să fie finalizat în această vară. Tot până atunci, va fi gata și ”restul” de 2 km din lotul 1. Și reprezentanții Asociației Pro Infrastructura spun la fel.

Vezi și VIDEO: Câți kilometri de autostradă vor fi dați în trafic în 2021. Evoluția din ultimii 14 ani și ce ne asteaptă pe viitor

„În acest moment este cel mai lung lot pe care se lucrează. Trag nădejde că va fi adus la un grad de finalizare astfel încât să putem circula pe el. Și o să avem autostradă completă, fie și semiprofil pe anumite bucățele, dar o să mergem doar pe autostradă de la Cluj la Sibiu”, a declarat pentru Digi24 Ionuț Ciurea, președintele Asociației Pro Infrastructura.

Reamintim că Lotul 1 al Autostrăzii A10 Sebeș – Turda, între Sebeș și Alba Iulia (Sântimbru) a fost deschis oficial în 3 decembrie 2020, pe o porțiune de 14,8 km din cei 17 km ai tronsonului.

În 24 decembrie, a fost deschisă circulația și pe supratraversarea DN 1 peste Autostrada A10 Sebeș – Turda, în zona Pârâul Iovului, la ieșirea din Alba Iulia spre Cluj. A fost finalizată astfel legătura între cele două sensuri giratorii, unul la ieșirea din municipiu și altul spre Sântimbru, părți componente ale nodului Alba Iulia Nord.

Tronsonul pe care se poate circula este între Nodul Rutier Sebeș (legătura cu DN 1 prin bretelele 5 și 6), nodul Rutier Alba Iulia Sud (complet) și Nodul Rutier Alba Iulia Nord (bretelele 1, 2 și 3).

Pe lotul 2 din A10 se lucrează din 2014, iar la finalul anului trecut stadiul fizic din șantier era la 78%.

Lotul 2

Sector: Sântimbru – Aiud

Lungime (km): 24,25 (17+000 – 41+250)

Antreprenor: Asocierea Aktor Tehnical Societe Anonyme (Aktor S.A.) – SC Euro Construct Trading 98 SRL

Valoare proiect: 549,33 mil, lei fără TVA

Data începerii: 2 decembrie 2014

Data finalizării: iunie 2021, conform grafic de lucrări

Stadiu fizic actual: 78,10%

Stadiu financiar: 68,08%

An deschidere (în folosință): finalizare lucrări – iunie 2021

Stadiul altor proiecte de autostradă

Oficialii CNAIR vor să fie gata în acest an și cei circa 16 kilometri dintre Chețani și Câmpia Turzii, parte din Autostrada Transilvania, unde lucrează un constructor român cu mari probleme financiare, potrivit digi24.ro. Datele CNAIR arată însă un stadiu al lucrărilor de până în 40%, ceea ce face deschiderea acestui lot până la finalul lunii decembrie aproape imposibilă.

Din Autostrada Transilvania cu șanse să fie gata anul acesta este tronsonul Târgu Mureș-Ungheni. Are doar circa 9 kilometri din care doar jumătate sunt la profil de autostradă.

Se așteaptă veste bună și pentru drumul expres Craiova-Pitești, finalizat în proporție de peste 50% pe tronsonul 2 (40 km între Robănești si Valea Mare.

Astfel, în cel mai bun caz, rețeaua de drumuri rapide a României ar putea crește anul viitor cu încă 86 de kilometri.

Noul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, spunea, la preluarea mandatului, că s-a „săturat până peste cap” de „acest sport al kilometrilor de autostradă”, precizând că cei peste 1.000 de kilometri de autostrăzi şi drumuri expres prevăzuţi în programul de guvernare a fi realizaţi în perioada 2021-2024 includ și proiectele aflate în derulare şi nu vor fi finalizaţi toţi în patru ani.

sursă: digi24.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Care sunt simptomele Omicron la copii. Medic: Pot să debuteze ca o gastro-enterită acută, cu febră și vărsături

Publicat

Medicul Mihai Craiu de la Institutul Naţional pentru Sănătatea Mamei şi Copilului „Alessandrescu-Rusescu” a declarat marţi că la copiii cu vârste mici, simptomele de infectare cu tulpina Omicron a noului coronavirus pot să debuteze ca o „gastro-enterită acută”. Alte simptome pot fi febra, tusea seacă, durerile în gât și nasul înfundat. 

Asta spre deosebire de adulți, în cazul cărora primele simptome de Omicron apar în zona capului. 

Mihai Craiu a spus că 25% din cei aproape 100 de copii care s-au prezentat în cursul serii şi nopţii trecute la institut au fost testaţi pozitiv cu noul coronavirus.

„Cifra de azi noapte, din cele aproape 100 de teste rapide făcute, un sfert dintre ele au fost pozitive pentru SARS-COV-2, suntem plini, aceasta este realitatea momentului de acum. (…) La copiii foarte mici putem să ne păcălim, pentru că COVID-19 în era Omicron poate să înceapă ca o gastro-enterită acută.

Cei mai mulţi sugari de ieri au venit de altfel cu febră şi vărsături, nu au venit ca boală respiratorie sau nu în prim plan boală respiratorie.

Un alt lucru important observat de literatura internaţională este creşterea spectaculoasă a proporţiei pacienţilor pediatrici diagnosticaţi spitalizaţi. (…)

La noi, la INSMC, este un etaj plin de copii care au nevoie de perfuzie, de oxigen, de rehidratare orală mai susţinută, de control al fluidelor… Din cei peste 25 de confirmaţi în cursul gărzii, al serii şi al după-amiezii, au fost doi copii internaţi – unul în vârstă de o lună şi un altul un pic mai mare”, a susţinut medicul pediatru.

Riscul din școlile în care nu se testează

În opinia sa, în zonele în care şcolile funcţionează „fără testare şi fără respectarea normelor farmacologice” este posibil să se observe „o creştere spectaculoasă”.

„Nu severitatea este problema, toate studiile recente confirmă faptul că există o disproporţie foarte mare între contagiozitatea extremă a Omicron şi severitatea relativ puţin importantă. (…) Ceea ce cred că va fi mai greu pentru medicii pediatri o să vină peste o lună. (…)

Cifrele noastre sunt ca cele internaţionale, peste tot în lume între 0,5 şi 3% dintre copiii bolnavi ajung să fie spitalizaţi. Ponderea a crescut acum de când circulă Omicron pentru că sunt mai mulţi copii diagnosticaţi”, a mai arătat Craiu.

El recomandă evitarea locurilor aglomerate şi respectarea normelor de igienă.

„Copiii mici de doi ani nu au imperios nevoie să meargă la mall sau la locurile de joacă de la diverse restaurante de fast-food.

Este bine să facem drumeţii, este bine să ne dăm cu bicicleta, să ieşim să facem mişcare, nu să stăm în faţa ecranelor şi în apartamentul în care locuim.

Trebuie să evităm aglomeraţiile, să ne spălăm bine pe mâini după ce am atins tot felul de lucruri. În cazul în care apar semne de boală la noi, adulţii care venit în contact cu aceşti copii, să raportăm şi să ne diagnosticăm corect”, a mai spus medicul.

Copiii rămân simptomatici mai mult timp

Mihai Craiu a declarat că unii copii pot rămâne simptomatici pe durate de până la 12 săptămâni după infectare.

„Aceşti copii care aparent trec prin boli mai puţin zgomotoase decât adulţii familiei lor pot să rămână simptomatici pe durate de timp de luni de zile, până la 12 săptămâni după boala acută şi au exact ceea ce au şi adulţii, adică inatenţie, minte înceţoşată, forţă mai puţină şi din păcate unii din aceşti copii pot avea şi disfuncţie cardiacă. (…)

Trebuie să fim îngrijoraţi şi de cum se vindecă, chiar dacă boala acută a fost banală. Dar ar fi bine să nu ne îmbolnăvim. Trebuie să facem ceea ce ţine de noi să nu ne îmbolnăvim acum, pentru că valul va fi scurt şi foarte vehement”, a explicat medicul.

Managerul Spitalului „Grigore Alexandrescu”, Alexandru Ulici, a afirmat că în unitatea pe care o conduce numărul copiilor internaţi în prezent „nu este de natură să îngrijoreze”, deşi numărul persoanelor infectate cu noul coronavirus este unul mare.

„Deşi este un număr important de cazuri noi, numărul de copii internaţi la ora aceasta nu este de natură să ne îngrijoreze, cel puţin în acest moment.

Dacă în valul 4 la 16.000 de cazuri noi pe zi aveam peste 40 de copii internaţi, acum avem 16 copii şi doar 3 copii în reanimare, toţi trei fiind şi cu alte comorbidităţi. (…)

Este un număr important de cazuri la nivel naţional, dar cred că nu afectează cu predilecţie copiii şi nu vor produce forme suficient de grave astfel încât să determine internarea acestora”, a arătat Ulici.

Simptome generale în rândul copiilor

Constatările medicilor români sunt întărite și de mediciin alte țări.

Dr. Harish Chafle, consultant senior în pneumologie și îngrijire critică la Spitalul Global din Parel, Mumbai, care a  a declarat pentru The Hindustan Times că majoritatea copiilor experimentează aceste simptome COVID-19 atunci când sunt infectați cu varianta Omicron:

Febră

Le curge nasul

Dureri în gât

Durere de corp

Tuse seacă.

Sursă: AGERPRES

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

AIUD

Municipiul Aiud va avea un nou cetățean de onoare: Pictorul Marcel Gheorghe Muntean. Unde a expus și ce premii are

Publicat

Municipiul Aiud va avea un nou cetățean de onoare. Este vorba despre pictorul Marcel Gheorghe Muntean, care a fost propus pentru acordarea titlului de cetățean de onoare al orașului. 

Acesta a avut peste 100 de expoziții de grup, dar și expoziții personale în țară și în străinătate: (1982, 1983 Muzeul de Istorie Aiud, 1994 Colegiul Naţional „Sf. Sava” Bucureşti, 1994 Galeria „Căminul Artei” Bucureşti, 1995 Galeria „Helios” Timişoara, 1996 Galeria Muncipală Atena, 1997 Liceul Teoretic „Spiru Haret” Bucureşti, 1997 Galeria „Orizont” Bucureşti, 1999 Galena de Artă Alba Iulia, 2000 Galeria „La Provence” Alba Iulia, 2000 Ecole National Superioure des Beaux Arts Paris, 2000 Galeria „Etinne des Caussanes” Paris, 2000 Galeria Municipală Atena, 2000 Ambasada României Atena, 2000 Eglise Saint Louise des Invalides Paris, 2001 Galeria „Zervas” Rio, 2002 Galeria “Căminul Artei”, Bucureşti, 2003 Centrul Cultural „Teognis” Megara, 2003, 2004 Ambasada României, Atena, 2006 Galeria Muncipală Atena, 2006, 2007, 2008 Muzeul de Artă, Cluj-Napoca), se arată într-o biografie a acestuia.

De asemenea are și zeci de premii în pictură și grafică: (1982 Premiul Judeţean pentru Desen si pentu Pictura Cluj Napoca, 1982, 1983 Premiul Naţional pentru Pictură Bucureşti, 1987 Premiul II pentru Pictură Festivalul artei Studenţeşti Bucureşti, 1992, 1994 Premiul Dominus al Academiei de Artă Bucureşti, 1994 Medalia şi Premiul Onorific al Centenarului Expoziţiei Retrospective „Gheorghe Tattarăscu” Bucureşti, 1994 Premiul U.A.P. la Bienala de Arte Plastice „Gheorghe Petraşcu” Târgovişte, 2000 Diplomă Concursul naţional NN Tonitza – Bârlad, 2001 Premiul II Festivalul Internaţional „Lucian Blaga” Sebeş Alba-lulia, 2001 Medalia Festivalului „Unesco” Pireu, 2001 Medalia Simpozionului de Pictură Interbalcanic Lymnos, 2002 Menţiune Concursul Naţional de acuarelă şi gravură C. Găvernea Ed. a VI-a Tulcea, 2004 Placheta omagială. Al II-lea simpozion internaţional de pictură, Patra, 2004 Premiul omagial, expoziţia naţională de pictură, Hidra, 2005 Premiul I expoziţia internaţională de pictură, Lamia, 2009 Diploma la concursul de pictură realizată ad-hoc Câmpina 24 H. ediţia a IV-a, Câmpina, 2010 Diplomă onorifică la Seminarul Internaţional de Iconografie Bizantină „Putna 2010”)

Lucrările sale se găsesc în colecţii particulare şi de stat în: America, Austria, Bulgaria, Franţa, Grecia, Germania, Israel, Italia, Olanda, România şi Ungaria.
Actualmente sunt lector univ. dr. la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca specializarea Artă Sacră.

Născut în municipiul Aiud la data de 28 august 1964, Muntean Marcel Gheorghe este propus spre acordarea acestui titlu pentru cariera profesională de excepție, contribuţia adusă la dezvoltarea artelor plastice contemporane, expozițiile și premiile obținute în țară și în străinătate.

Proiectul va fi supus dezbaterii și votului în cadrul ședinței ordinare a Consiliului Local Aiud din data de 20 iunie 2022.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Concurs pentru directori de școli 2022: Înscrierile încep de miercuri, testul scris în 18 februarie. Calendar, condiții, probe

Publicat

De miercuri, 19 ianuarie, încep înscrierile la concursul pentru ocuparea posturilor de directori de școli rămase vacante după selecția de anul trecut. Proba scrisă va fi organizată în 18 februarie, iar interviurile vor fi în martie.

În județul Alba, au rămas neocupate jumătate dintre posturile scoase la concurs în 2021: 86 de posturi din 171 vacante.

Vezi și ALBA: LISTA funcțiilor rămase vacante după concurs 2021

La concursul din octombrie-decembrie, 85 de candidați au obținut funcții în județul Alba.

Vezi LISTA finală candidați rezultate concurs directori ALBA 2021

Numele candidaților de pe lista afișată de IȘJ Alba sunt anonimizate, cu unele excepții.

Vezi și Alba: LISTA candidaților care nu au ocupat funcții vacante după concurs 2021

Ordinul ministrului Educației nr. 3026/2022 privind organizarea concursului din acest an a fost publicat în 17 ianuarie, în Monitorul Oficial. Documentul include calendarul și bibliografia pentru concurs.

Calendarul concursului pentru directori de școli 2022

  • 18 ianuarie: anunțarea concursului (publicarea funcțiilor vacante pentru care se organizează concursul); constituirea comisiei naționale, a comisiilor de organizare la nivel județean și a comisiilor de evaluare a documentelor de înscriere
  • 19-25 ianuarie: depunerea dosarelor de înscriere la proba scrisă pe platforma informatică dedicată
  • 26-28 ianuarie: evaluarea dosarelor de înscriere
  • 31 ianuarie: afișarea listei candidaților admiși la evaluarea dosarelor
  • 1 februarie: depunerea solicitărilor de analiză a cauzelor și remedierea eventualelor erori la etapa de înscriere în platforma informatică
  • 2-3 februarie: remedierea eventualelor erori la etapa de înscriere
  • 4 februarie: afișarea listei candidaților admiși la evaluarea dosarelor
  • 7 februarie: stabilirea centrelor speciale de desfășurare a probei scrise
  • 8 februarie: repartizarea candidaților pe centre
  • 17 februarie: depunerea de către candidații aflați în carantină sau izolare a documentelor prevăzute la art. 33 alin. (4) sau a declarației pe propria răspundere
  • 18 februarie: proba scrisă și afișarea rezultatelor
  • 18-19 februarie: depunerea contestațiilor la proba scrisă
  • 21-22 februarie: soluționarea contestațiilor la proba scrisă
  • 22 februarie: afișarea rezultatelor finale la proba scrisă
  • 4 martie: proba scrisă pentru candidații care la data de 18 februarie 2022 se află în carantină sau izolare și afișarea rezultatelor
  • 4-5 martie: depunerea și soluționarea contestațiilor; afișarea rezultatelor finale
  • 4-8-martie: înregistrarea opțiunilor candidaților pentru unitatea la care candidează și, în funcție de opțiune, depunerea documentelor pentru unitățile de învățământ care necesită avize suplimentare, conform art. 8 alin. (1) lit. n) din metodologie
  • 9-10 martie: constituirea comisiilor pentru proba de interviu
  • 14 martie: publicarea graficului de desfășurare a interviurilor
  • 16-25 martie: proba de interviu
  • 17-29 martie: depunerea și soluționarea contestațiilor la proba de interviu
  • 29 martie: afișarea rezultatelor finale ale concursului
  • 30 martie: exprimarea opțiunilor candidaților declarați admiși pentru mai multe funcții/unități de învățământ
  • 31 martie: validarea rezultatelor finale
  • 4 aprilie: emiterea deciziilor de numire (cu intrare în vigoare la 18 aprilie 2022)

Reguli din metodologia de concurs

În metodologia de concurs, una dintre condițiile de participare pentru candidați este:

  • să nu fi fost sancționați disciplinar în anul școlar curent și în ultimii 2 ani școlari încheiați lucrați efectiv la catedră în funcții didactice sau în funcții de conducere din unități de învățământ/inspectorate școlare/casele corpului didactic/Palatul Național al Copiilor/Ministerul Educației ori de îndrumare și control din inspectorate școlare/funcții de specialitate specifice în Ministerul Educației; sau a intervenit radierea de drept a sancțiunii.

Cadrele didactice care au ocupat și funcții de conducere din unități de învățământ/ inspectorate școlare/ casele corpului didactic/ Palatul Național al Copiilor/ Ministerul Educației ori funcții de îndrumare și control din inspectorate școlare/ funcții de specialitate specifice în Ministerul Educației prezintă calificativele obținute în urma evaluării activității desfășurate în această calitate.

Cadrul didactic care nu are un calificativ anual complet, iar pe durata unui an școlar a ocupat temporar atât funcții de conducere sau de îndrumare și control, cât și funcții didactice de predare prezintă calificativele parțiale obținute în urma evaluării activității desfășurate în toate aceste funcții, în condițiile în care fiecare calificativ parțial este «Foarte bine».

Ministerul Educației stabilește, prin notă aprobată de conducerea instituției, pentru fiecare sesiune de concurs, categoriile de funcții pentru care se organizează concursul.

Probele de concurs: testul scris și interviurile

Probele din cadrul concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct din unitățile de învățământ sunt proba scrisă și interviul.

Proba scrisă este rezolvarea de către candidați, în maximum 120 de minute, a unui test standardizat cu 50 de itemi, cu un singur răspuns corect, prin care se evaluează capacități și competențe relevante pentru activitatea de management educațional

  • capacități cognitive
  • competențe de management și leadership.

Fiecare item corect rezolvat se notează cu două puncte. Nota fiecărui evaluator se obține prin împărțirea la 10 a sumei punctajelor acordate de acesta. Nota candidatului la proba scrisă se calculează ca medie aritmetică a notelor acordate de fiecare evaluator. Nu se admit diferențe de notare între membrii comisiei de evaluare a probei scrise.

Evaluarea testului standardizat se face în prezența candidatului și a observatorilor. Notele obținute la proba scrisă se pot contesta în termen de 48 de ore de la afișarea rezultatelor. Contestațiile se adresează președintelui comisiei de organizare a concursului și se depun la secretariatul inspectoratului școlar.

Nu se admit diferențe de notare între membrii comisiei de soluționare a contestațiilor la reevaluarea probei scrise. În cazul constatării diferențelor de notare, președintele comisiei de organizare reevaluează testul în prezența candidatului și acordă nota finală.

Rezultatele soluționării contestațiilor de către comisiile de soluționare a contestațiilor se afișează la sediul și pe site-ul inspectoratului școlar/Ministerului Educației, după caz, și se comunică, în scris, contestatarului, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la expirarea termenului de soluționare a contestațiilor.

Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație asigură elaborarea testelor standardizate, în colaborare cu experți în domeniul științelor educației, selectați în baza unei proceduri proprii și numiți prin ordin al ministrului educației.

După promovarea probei scrise, un candidat poate opta pentru participarea la proba de interviu pentru cel mult 3 funcții de conducere vacante.

Interviul va avea durata de 60 de minute pentru fiecare candidat și va fi susținut în limba română.

Se evaluează:

  • competențele de management strategic, operațional și de comunicare, prin prezentarea unei strategii de dezvoltare a unității de învățământ pentru care candidează;
  • abilitățile de rezolvare a unor situații-problemă, prin raportare la contextul și specificul unității de învățământ pentru care candidează;
  • competențele digitale, pe baza utilizării calculatorului.

Strategia de dezvoltare a unității de învățământ conține maximum 5 pagini și este pusă la dispoziția membrilor comisiei de evaluare a probei de interviu la prezentarea candidatului pentru susținerea probei.

Interviul este evaluat cu punctaje exprimate prin numere de la 0 la 10 de către fiecare membru al comisiei. Punctajul final este media aritmetică a punctajelor acordate de către cei cinci membri ai comisiei de evaluare.

Nu se admit diferențe mai mari de trei puncte între oricare doi evaluatori. În cazul diferențelor mai mari de trei puncte, președintele comisiei are obligația să medieze divergențele de punctaj între evaluatori. În urma medierii, evaluatorii pot acorda alte punctaje decât cele inițiale și se întocmește un nou borderou de punctaj, în care evaluatorii își motivează, în scris, punctajul acordat.

În cazul în care, în urma medierii, diferențele de punctaj rămân mai mari de trei puncte se calculează media aritmetică a punctajelor acordate după mediere. Dacă diferența între media obținută și unul sau mai multe dintre punctajele acordate este mai mare sau egală cu două puncte, punctajul sau punctajele respectiv(e) se elimină din calculul mediei și se calculează media din punctajele rămase.

Dacă în urma aplicării metodei de calcul nu se poate constitui media, președintele comisiei de organizare a concursului nformează în scris comisia națională pentru analiză și măsuri.

Informarea este însoțită de înregistrarea audiovideo a probei și de borderourile de notare.

Rezultatul probei de evaluare a interviului se poate contesta în termen de maximum 24 de ore de la afișarea rezultatului. În vederea soluționării contestațiilor, înregistrările audiovideo se predau de către președintele comisiei de evaluare a interviului către președintele comisiei de organizare a concursului.

Soluționarea contestațiilor se realizează la nivelul comisiilor constituite în alt județ decât cel în care are loc proba de interviu, conform repartizării realizate de comisia națională de monitorizare și coordonare a concursului.

Nota finală a candidatului, după susținerea celor două probe, se obține prin formula:

N = (Ns + Pi)/2, unde:

Ns = nota obținută la proba scrisă

Pi = punctajul obținut la proba de interviu

N = nota finală obținută la concurs, cu două zecimale, fără rotunjire.

În contextul stării de alertă, candidații ale căror dosare de înscriere au fost validate, aflați în carantină sau izolare la data organizării probei scrise, pot susține această probă scrisă la data prevăzută în calendar, cu condiția:

  • prezentării unui buletin de analize care atestă rezultatul pozitiv al analizei RT-PCR

sau

  • prezentării unui raport medical / unei decizii de carantinare eliberate de DSP, care atestă plasarea în izolare/carantină pentru o perioadă care include data primei probe scrise.

Candidații care se află în această situație transmit comisiei județene de organizare a concursului, în scris sau prin poștă electronică, o declarație pe propria răspundere.

Documentele doveditoare vor fi transmise cu cel puțin 2 zile înainte de data stabilită pentru desfășurarea probei scrise pentru acești candidați.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Comunicat Sorin Bumb: Administrațiile locale beneficiază de redevențele din exploatarea resurselor de suprafață

Publicat

Luni, 17 ianuarie, a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 48/2022, Hotărârea de Guvern nr. 70/2022, prin care administrațiile locale beneficiază de redevențele obţinute prin concesionare din activităţi de exploatare a resurselor la suprafaţă ale statului şi a apelor minerale naturale carbogazoase sau necarbogazoase. Astfel, 45% din redevențele încasate pentru exploatările miniere de suprafață vor reveni primăriilor pe raza cărora funcționează aceste exploatări și 35%  din aceste redevențe vor reveni consiliilor județene pe raza cărora ele sunt localizate, cu excepția redevenței obţinute din exploatări de pe terenuri cu destinaţie agricolă, în cazul cărora se repartizează 40% la primării și 40% la consiliile județene, conform  modificărilor din Codul Administrativ.

Personal am introdus cotele de 45% pentru primării și 35% pentru consilii județene în anul 2020, din funcția de Președinte al Comisiei de Industrii și Servicii a Camerei Deputaților, prin Legea 275/2020 care modifică Legea Minelor 85/2003. Am lucrat mult atunci cu colegii liberali și cu specialiștii de la Agenția Națională a Resurselor Minerale pentru a găsi cea mai bună formă. Am considerat că este un act de reparație morală față de comunitățile locale, care suportă aceste activități industriale, care sunt generatoare de venit, dar care, de multe ori, generează și mult disconfort. Este normal ca veniturile încasate, de exemplu, din balastierele care exploatează zilnic cantități uriașe de agregate minerale pentru autostrăzi sau pentru industria de construcții, să rămână în acele comunități care suportă disconfortul, unde banii pot fi folosiți, de exemplu, pentru refacerea drumurilor.

Din păcate, hățișul legislativ din România a făcut să dureze doi ani de la aprobarea acestor modificări legislative și până la punerea lor în practică, deoarece mai era nevoie de această Hotărâre de Guvern, adoptată în 12 ianuarie de Guvernul Ciucă și intrată în vigoare ieri, 17 ianuarie 2022, după publicarea ei în Monitorul Oficial. Cu toate acestea, este și o veste bună:  sumele de bani reprezentând cotele aplicate acestor redevențe declarate şi datorate până la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri şi stinse atât anterior, cât şi ulterior acestei date, se distribuie bugetelor locale, începând cu data de 1 septembrie 2022, prin ordin al ministrului finanţelor începând cu data intrării în vigoare a art. 45 indice 1 din Legea nr. 85/2003 (intrată în vigoare la 17 decembrie 2020) şi până la data intrării în vigoare a prezentei proceduri.

Astfel,  primăriile vor primi 45% , iar consiliile județene vor primi 35% din redevențele obținute din concesionare pentru activități de exploatare a resurselor de suprafață, precum: nisipul, pietrișul, bazaltul, andezitul, marmura, calcarul, gresia, travertinul, cărbunii, metalele nobile și substanțele nemetalifere, etc. Lista este mult mai lungă și se regăsește integral în anexa HG 70/2022, acestor minerale și agregate adaugându-li-se inclusiv apele minerale terapeutice, apele termominerale, și apele geotermale.

Textul integral al Hotărîrii de Guvern nr. 70/2022 poate fi accesat AICI.

Sorin Ioan BUMB

Senator PNL de Alba

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate