Au fost descoperite două planete ”apropiate” de Pământ, despre care astronomii cred că ar putea susține viața

Astronomii din Marea Britanie susţin că au descoperit o planetă despre care cred că ar putea susţine viaţa şi care orbitează în jurul unei stele aflate la 117 ani-lumină distanţă de Pământ.

Conform NASA, galaxia noastră, Calea Lactee, ar avea cel puţin 300 de milioane de planete pe care s-ar putea locui.  NASA a declarat că acest număr este o aproximare conservatoare și „ar putea fi mult mai multe”.

Steaua în jurul căreia orbitează respectiva planetă este o „pitică albă”, practic o stea de dimensiune medie (aproximativ cât Soarele nostru) aflată „pe moarte”, adică în ultima sa fază a evoluţiei.

Este pentru prima dată când se identifică o planetă locuibilă care orbitează în jurul unei stele pitice albe.

Planeta a fost detectată în aşa-numită „zonă locuibilă” sau „zona Goldilocks” , care reprezintă distanţa ideală faţă de o stea în care un astfel de corp ceresc poate susţine apă lichidă la suprafaţa sa.

Planeta descoperită de astronomi se află la o distanţă de 60 de ori mai mică faţă de steaua proprie, comparativ cu Pământul.

Spre deosebire de o stea mare, care, atunci când „moare”, devine ceea în ştiinţă e cunoscut sub denumirea de gaură neagră, stelele mici devin pitice albe după ce îşi epuizează întregul combustibil nuclear.

În Calea Lactee există între 100-400 de miliarde de stele, conform estimărilor NASA. Fiecare dintre acestea găzduiește probabil cel puțin o planetă, ceea ce înseamnă că există miliarde de planete și doar câteva mii au fost descoperite până acum.

În plus, o mulțime de factori influențează dacă o planetă poate susține viața, inclusiv atmosfera și compoziția sa chimică.

O altă planetă, în jurul Proxima Centauri

O altă planetă au descoperit astronomii folosind Very Large Telescope al Observatorului European de Sud (ESO’s VLT) din Chile. Este vorba despre o planetă de 4 ori mai mică decât pământul, care orbitează în jurul lui Proxima Centauri.

Joao Faria, cercetător la Institutul de Astrofizică și Științe Spațiale din Portugalia, a declarat: „Descoperirea arată că cel mai apropiat vecin al nostru stelar pare să fie plin de noi lumi interesante, la îndemâna unor studii ulterioare și explorări viitoare”.

Numită Proxima d, noua planetă descoperită orbitează Proxima Centauri la o distanță de aproximativ patru milioane de kilometri – mai puțin de o zecea parte din distanța lui Mercur de la Soare.

Astronomii au descoperit că orbitează între stea și zona locuibilă – zona din jurul unei stele în care poate exista apă lichidă la suprafața unei planete – și durează doar cinci zile pentru a finaliza o orbită a Proximei Centauri.

Surse: BBC, Digi24, news.sky.com

Sursă foto: Calea Lactee – Pixabay free/Sinousxl

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:

ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

ECONOMIE

Consiliul Concurenței face investigații pe piața ecografelor. Posibile înțelegeri în legătură cu participarea la achiziții publice

laptop calculator

Consiliul Concurenţei a declanșat o investigație privind o posibilă înțelegere între unele companii pe piața echipamentelor medicale de tip ecograf. Sunt derulate inspecții simultane în România, Germania și Italia.

Suspiciunea este că firmele Esaote Spa Italia, Camed Medical Systems Gmbh Germania, BMS Ultraschall Germania și DTL Medical SRL România s-ar fi înțeles pentru a limita comercializarea echipamentelor de ultrasonografie (ecografe) marca Esaote pe teritoriul României.

”Autoritatea de concurență are indicii că furnizorul Esaote Spa și distribuitorii Camed Medical Systems Gmbh, BMS Ultraschall și DTL Medical SRL au acționat în sensul limitării importului de ecografe marca Esaote, cu scopul de a bloca participarea altor concurenți la proceduri de achiziție publică, pe teritoriul României”, precizează Consiliul Concurenței, într-un comunicat.

Inspecţii inopinate în România, Italia și Germania

În cadrul investigaţiei, au fost efectuate simultan inspecţii inopinate atât în România, cât şi în Italia şi în Germania.

”Autorităţile de concurenţă din cele două state au efectuat inspecţii la sediile companiilor Esaote Spa din Italia şi ale Camed Medical Systems Gmbh și BMS Ultraschall din Germania, în condiţiile legale din aceste ţări, la solicitarea Consiliului Concurenţei din România, iar inspectorii români de concurenţă au asistat la desfăşurarea acestora.

Atât în Germania cât şi în România, inspecţiile inopinate sunt autorizate prin mandat judecătoresc şi sunt justificate de necesitatea obţinerii tuturor informaţiilor şi documentelor necesare clarificării posibilelor practici anticoncurenţiale analizate.

Inspecţiile inopinate reprezintă o etapă importantă în cadrul procedurilor de investigare a unui posibil comportament anticoncurenţial, efectuarea acestora nereprezentând o antepronunţare în ceea ce priveşte vinovăţia companiilor”, potrivit sursei citate.

Documentele ridicate de către autoritățile de concurență din Germania și Italia vor fi transmise spre analiza autorităţii române de concurenţă.

AIUD

Pe 1 iunie, la Aiud se lansează prima ediție a procesului de bugetare participativă. Suma alocată pentru proiectele cetățenilor

La Aiud urmează să fie lansat, pe 1 iunie, prima ediție a procesului de bugetare participativă din municipiu.

Bugetarea participativă este un proces derulat de Primăria Aiud, prin care ideile şi iniţiativele comunităţii se manifestă şi se transformă în realitate. Este un proces deschis, incluziv şi transparent prin care membrii comunităţii se implică direct în formularea deciziilor privind priorităţile de cheltuire a banilor din bugetul local.

Cum funcționează?

– Primăria alocă un buget
– Cetățenii propun proiecte
– Cetățenii votează pe site proiectele
– Cele mai votate propuneri vor fi implementate începând cu anul 2023.

Cine poate trimite propuneri de proiecte?

Pot participa la procesul de bugetare participativă cetăţenii care locuiesc în Municipiul Aiud şi au vârsta de cel puţin 16 ani. Cei care doresc să participe trebuie să se înscrie în platforma bugetării participative aiud.decide.direct.

Câte proiecte vor fi finanțare?

Bugetul acestei ediții (ediție pilot) a procesului de bugetare participativă din municipiul Aiud este de 80.000 de lei (inclusiv TVA). În funcție de bugetul propus al proiectelor câștigătoare, pot fi finanțare două sau mai multe proiecte.

Care este suma maximă alocată unui proiect?

Fiecare propunere trebuie să aibă un cost total de cel mult 40.000 de lei (inclusiv TVA).

Ce trebuie să știți despre depunerea de proiecte

Propunerile trebuie să se încadreze într-unul din următoarele domenii:

• Infrastructură stradală: zone pietonale, alei, trotuare, aliniamente stradale , scuaruri – amenajare / reamenajare
  • Zone de agrement, spații verzi, locuri de joacă, spații publice – achiziție mobilier urban, iluminat public, etc. sau amenajare / reamenajare
  • Mobilitate, accesibilitate, siguranța circulației, soluții de eficientizare a traficului
  • Infrastructură sportivă, educațională, culturală, de sănătate sau socială
  • Smart City
  • Sprijinirea antreprenoriatului local și a producătorilor locali
  • Protecția mediului înconjurător
  • Turism

Fiecare participant poate depune unul sau mai multe proiecte.

Care este calendarul?

• 1 iunie – 29 iulie – cetățenii depun proiecte
  • 1 august – 15 septembrie – proiectele sunt analizate de reprezentanții administrației locale
  • 16 septembrie – 31 octombrie – cetățenii votează
  • 2023 – proiectele câștigătoare sunt implementate

Citeste mai mult

Un bărbat din Ocnișoara a murit după ce a căzut într-o groapă lăsată nesemnalizată. Dosar penal pentru ucidere din culpă

Un dosar penal pentru ucidere din culpă este deschis în cazul unui bărbat din satul Ocnișoara, care a murit înecat, după ce a căzut într-o groapă săpată pe marginea drumului, în localitate. Groapa ar fi fost nesemnalizată, susțin mai multe surse alba24.ro.

Fapta s-a petrecut în 29 aprilie, dar nu a fost anunțată de autorități. Potrivit surselor alba24.ro, bărbatul din satul Ocnișoara se întorcea, în seara de 29 aprilie, acasă și mergea pe marginea drumului.

În zona respectivă se executau mai multe săpături, iar lângă drum a fost săpată o groapă, însă aceasta nu ar fi fost semnalizată. În groapa respectivă, în timp, ar mai fi căzut și animale, însă chiar și după acele cazuri nu ar fi fost semnalizată.

În seara de 29 aprilie, groapa era plină de apă, iar când bărbatul se întorcea spre casă nu a observat-o. Atunci a căzut în groapa plină de apă și a murit înecat. A fost găsit a doua zi.

A doua zi, groapa a fost semnalizată, însă după ce a fost începută o anchetă în urma decesului bărbatului. Momentan a fost deschis un dosar penal in rem, pentru ucidere din culpă, iar cercetările sunt efectuate de polițiști sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Aiud, au transmis reprezentații IPJ Alba, la solicitarea alba24.ro.

sursă foto: rol ilustrativ.

Citeste mai mult

28-29 mai: Festivalul Plutăritului la Ciugud. Reconstituiri istorice, spectacol folcloric și plimbări cu caiacul pe Mureș. PROGRAM

Prima ediție a Festivalului Plutăritul la Ciugud va avea loc în weekendul 28 – 29 mai, la debarcaderul din Drâmbar. Evenimentul promovează tradiția și istoria plutăritului, una dintre cele mai vechi îndeletniciri a populației din Bazinul Râului Mureș.

Proiectul este implementat de Primăria comunei Ciugud și Consiliul Județean Alba prin Centrul de Cultură „Augustin Bena”.

Programul Festivalului Plutăritul la Ciugud, prima ediție, 28-29 mai 2022

Sâmbătă, 28 mai 2022

• 10:00 – Deschiderea oficială și arborarea Drapelului României (participă Fanfara județului Alba, dirijor Coriolan Honcaș)
  • 10:30 – Reconstituirea istorică a „Drumului sării între Ciugud și Alba Iulia (portul antic Partoș)”

– Ceremonialul de lansare a plutei pe râul Mureș

– Prezentarea proiectului de reconstituire a plutei tradiționale – Imre Szuhanek (Asociația Petro Aqua)

• 11:00 – 13:00​ Simpozionul științific „Plutăritul pe râul Mureș – istorie și tradiție”

– Cuvânt de deschidere – Gheorghe Damian, primarul comunei Ciugud

– „Portul roman de la Apullum și tradiții în navigația fluvială pe Mureș” – prof. Radu Ciobanu

– „Plutăritul – una dintre cele mai vechi îndeletniciri” – dr. Liviu Zgârciu (Muzeul Național al Unirii Alba Iulia)

– „Plutăritul, istorie, apă, natură. Realizări și perspective ecologice în viziunea Petro Aqua Petroșani” – Dorin Iancu (Petro Aqua Petroșani)

– „Cum protejăm, valorificăm și promovăm Râul Mureș?” – Dan Lungu (Primăria comunei Ciugud)

• 11:00 – 17:00​ Ateliere și reconstituiri antice cu Garda Apulum (Legiunea XIII Gemina și Lupii Apoulonului)

– Ateliere de gastronomie antică cu specific pescăresc

– Ateliere de unelte antice folosite în pescuit

– Ateliere antice pentru copii și adulți: tras cu arcul, monetărie, fierărie, olărit, scriptoria

• 14:00 – 15:00​ Demonstrații gastronomice

– Ciorbă de pește la ceaun, gătită după o rețetă antică – prezentare și degustare

• 16:00​ Spectacol folcloric „Tradiții populare din zona Bazinului Râului Mureș”

– ​Ansamblul Folcloric al Județului Alba, dirijor Alexandru Pal

– ​Roxana Reche / Nicolae Plută / Bianca Șușman / Maria Filimon / Cătălin Hașa / Dorina Narița / Floricica Moga / Leontina Fărcaș / Cristina Todor

– Grupul vocal tradițional ,,Doina Mureșului” din Ciugud

Duminică, 29 mai 2022

• 11:00​ Demonstrații de rafting și plimbări cu caiacul pe râul Mureș
  • 12:00​ Ateliere pentru copii

– Atelier hand-made pentru realizarea de obiecte din materiale naturale, găsite în natură

– Atelier de artă

– Eco-atelierul: „Cum protejăm râul Mureș?”

• 14:00​ Expoziție de artă fotografică – „Tradiții etnografice în zona Râului Mureș” (sediul Primăriei Ciugud).

Statistici T5