Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Bilanțul Curții de Apel Alba Iulia pe 2015: A scăzut numărul dosarelor noi cu peste 20 la sută. Mai puţine cauze în materie civilă, dar mai multe de faliment


Publicat

IMG_2539Curtea de Apel Alba Iulia s-a situat anul trecut pe locul șapte din punct de vedere al încărcăturii pe judecător, la nivel naţional. În anul 2015, la Curtea de Apel Alba Iulia s-au înregistrat cu aproape 23% mai puține cauze nou intrate pe rol față de anul 2014. Cea mai mare scădere a fost la dosarele în materie civilă, însă s-a evidenţiat o uşoară creştere a celor de faliment. Dintre judecătoriile din judeţul Alba, la Câmpeni şi Sebeş au fost mai multe dosare noi.

Joi, 3 martie, Curtea de Apel Alba Iulia a prezentat Bilanțul activității desfășurate în cursul anului 2015, în cadrul Adunării generale a judecătorilor, cu participarea judecătorilor din circumscripția curții de apel. 

La ședința de bilanț au participat: membrii CSM – judecătorii Alina Nicoleta Ghica şi Horațiu Nicolae Dumbravă; judecătorul Mihail Dragoș Mihail – director al Direcției de Inspecție pentru Judecători din cadrul Inspecției Judiciare; Cornelia Adriana Șandru și Cristina Adriana Ciobanu Dordea – consilieri ai Ministrului Justiției.

Au mai fost prezenţi, ca invitaţi: Augustin Lazăr – procuror general al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia, Danusia Boicean – procuror şef, Direcţia Naţională Anticorupţie – Serviciul Teritorial Alba Iulia, chestor Ioan Nicolae Căbulea – şeful Inspectoratului de Poliţie Judeţean Alba, colonel  Felician Itu – inspector şef al Inspectoratului Judeţean de Jandarmi Alba, comisar şef Valentin Nazare – director al Penitenciarului Aiud, judecător Erica Nistor – preşedintele Curţii de Apel Timişoara, judecător Andrei Rus – preşedintele Curţii de Apel Oradea şi preşedinţii instanţelor din circumscripţia Curţii de Apel Alba Iulia.

Alexandra Iuliana Pastiu„Se constată o scădere destul de mare a numărului de cauze nou intrate la instanțele noastre, un procent de aproximativ 16 la sută în total. Noi considerăm că a crescut complexitatea cauzelor aduse pe rolul instanțelor, ceea ce presupune un efort mare din partea întregului personal pe care îl avem”, a explicat, într-o conferința de presă, președinta Curții de Apel Alba Iulia, judecătoarea Alexandra Iuliana Paștiu.

Judecătorul Horațiu Nicolae Dumbravă, membru al CSM, a confirmat faptul că, la nivel național, cauzele din toate materiile (civil, contencios administrativ, penal, litigii, insolvență etc.) au cunoscut o scădere în anul 2015, cu aproximativ 11 la sută. „Dacă în 2014 am avut 2.268.111 cauze nou intrate, în 2015 s-au înregistrat 2.036.672 de cauze”, a explicat Horațiu Nicolae Dumbravă.

curtea de apel alba iuliaSinteza raportului de bilanţ:

Numărul cauzelor nou intrate

Pe rolul instanţelor din circumscripţia Curţii de apel Alba Iulia s-au înregistrat un număr de 108.153 cauze, cu 21.100 (-16,32%) mai puţin decât în anul 2014, când au fost înregistrate 128.253 cauze.

Din totalul cauzelor nou intrate, 9.215 cauze s-au înregistrat la Curtea de Apel Alba Iulia, 25.694 la tribunalele din circumscripţia curţii şi 73.244 cauze la judecătoriile arondate.

Numărul cauzelor nou intrate a scăzut la Curtea de Apel Alba Iulia, precum şi la nivelul celor trei tribunale şi al celor 11 judecătorii.

În ceea ce priveşte numărul cauzelor nou intrate, la Curtea de Apel Alba Iulia a scăzut cu 2.745 cauze (–22,95%) faţă de anul precedent, la tribunale s-au înregistrat cu 2.598 cauze (-9,18%) mai puţin, iar la judecătorii, numărul cauzelor nou intrate a scăzut cu 15.757 cauze (-17,70%).

La Tribunalul Hunedoara, numărul cauzelor nou intrate a scăzut în anul 2015 la 10.066 cauze (-10,55%), cu 1.188 cauze mai puţin faţă de 11.254, în anul 2014.

Pe rolul Tribunalului Sibiu au fost înregistrate 7.315 cauze (-10,71%), faţă de 8.193 în anul 2014, mai puţin cu 878 cauze.

La Tribunalul Alba au fost înregistrate 8.313 cauze (-6,01%), faţă de 8.845 cauze în anul 2014, mai puţin cu 532 cauze.

Din cele 16 judecătorii aflate în circumscripţia curţii, numărul cauzelor nou intrate a crescut în mod diferit la 5 instanţe (Judecătoriile Agnita, Avrig, Cîmpeni, Orăştie şi Sebeş) şi a scăzut la celelalte 11 instanţe.

Cea mai mare creştere s-a înregistrat la Judecătoria Cîmpeni, unde numărul cauzelor nou intrate a fost de 2.321 cauze în anul 2015, mai mult cu 210 (+9,94%), faţă de 2.111 cauze în anul 2014.

Scăderea cea mai mare s-a înregistrat la Judecătoria Sibiu, unde numărul cauzelor nou intrate a fost de 13.406 (-31,83%), mai puţin cu 6.260, faţă de 19.666 cauze în anul 2014.

Tendinţa de scădere se păstrează şi la nivelul general al celorlalţi indicatori statistici cantitativi anuali: volumul total de activitate constituit din dosarele aflate pe rol, numărul cauzelor soluţionate şi stocul de dosare la sfârşitul anului.

Analiza pe materii a cauzelor nou intrate în anul 2015 la instanţele din circumscripţia Curţii de Apel Alba Iulia

Se poate observa tendinţa generală de scădere, singura excepţie o reprezintă cauzele în materia faliment unde s-a înregistrat o uşoară creştere (+3,27%) cu 97 cauze mai mult decât în anul 2014. Cea mai mare scădere se înregistrează la nivelul cauzelor în materia civilă, unde cauzele nou intrate au scăzut cu 15.078 cauze (-23,71%) faţă de anul anterior:

– 48.491 cauze în materie civilă, cu 15.078 cauze mai puţin decât în anul 2014, în procent cu -23,71%,

-13.890 cauze au fost înregistrate în materie penală, cu 1.548 cauze mai puţin decât în anul 2014, în procent cu -10,02%,

-11.706 cauze în materia litigii cu profesionişti, cu 64 cauze mai puţin decât în anul 2014, în procent cu – 0,54%

– 6.708 cauze în materia litigii de muncă, cu 336 cauze mai puţin decât în anul 2014, în procent cu -4,77%.

– 1.057 cauze în materia asigurări sociale, cu 55 cauze mai puţin decât în anul 2014, în procent cu -4,94%.

– 8.292 cauze în materia minori şi familie, cu 80 cauze mai puţin decât în anul 2014, în procent cu -0,95%.

– 14.946 cauze în materia contencios administrativ si fiscal, cu 3.764 cauze mai puţin decât în anul 2014, în procent cu   -20,11%.

– 3.055 cauze în materia faliment, cu 97 cauze mai mult decât în anul 2014, în procent cu +3,27%.

– 8 cauze în materia proprietate intelectuală, cu 1 cauze mai puţin decât în anul 2014, în procent cu -11,11%.

Numărul cauzelor pe rol

Volumul de activitate la nivelul instanţelor din circumscripţia Curţii de Apel Alba a înregistrat o scădere cu 41.115 cauze faţă de anul 2014 (-20,80%), de la 197.578 în anul 2014, la 156.463 în anul 2015. Astfel, pe rolul Curţii de Apel Alba Iulia s-au aflat un număr de 12.078 cauze, din care 9.215 cauze nou intrate şi 2.863 cauze rămase în stoc (nesoluţionate la 1.01.2015).

Volumul de activitate al tribunalelor a scăzut faţă de anul 2014 cu 9.536 cauze, în procent de -17,46%, de la 54.591 cauze la 45.055 cauze. Cea mai mare scădere s-a înregistrat la Tribunalul Hunedoara unde numărul cauzelor pe rol a scăzut în anul 2015, la 16.698, faţă de 21.033 cauze în anul 2014, cu 4.335 cauze, în procent de -20,61%.

Tribunalul Alba în anul 2015 a înregistrat un volum de activitate de 12.273 cauze, în scădere cu 1.865 cauze faţă de anul 2014, când numărul dosarelor pe rol a fost de14.138, procentul de scădere fiind de -13,19%.

Tribunalul Sibiu a avut 16.084 cauze pe rol în 2015, faţă de 19.420 cauze în anul 2014, mai puţin cu 3.336 cauze, în procent de -17,17%.

În ce priveşte judecătoriile, numărul dosarelor pe rol a fost de 99.330 cauze în anul 2015, mai puţin cu 25.054 cauze decât în anul 2014, când au fost 124.384 cauze rezultând o scădere de -20,14%.

Din cele 16 judecătorii aflate în circumscripţia curţii, volumul de activitate a scăzut în mod diferit la 15 instanţe şi a crescut cu 3,39% la Judecătoria Mediaş.

Cea mai mare scădere s-a înregistrat la Judecătoria Sibiu, unde numărul cauzelor pe rol a fost de 19.497 în anul 2015, faţă de 28.388 cauze în anul 2014, mai puţin cu 8.891 cauze, în procent de -31,31%.

Numărul cauzelor soluţionate

În anul 2015, la nivelul instanţelor din circumscripţia Curţii de Apel Alba a scăzut numărul cauzelor soluţionate cu 31.343 cauze faţă de anul 2014, fiind soluţionate 118.996 cauze faţă de 150.339 cauze în anul 2014, în procente cu -20,84%.

Numărul cauzelor soluţionate la Curtea de Apel Alba Iulia a scăzut cu 5.744 cauze faţă de anul precedent, în procent de –36,38 %, de la 15.787 în anul 2014, la 10.043 în anul 2015

Numărul dosarelor soluţionate la tribunale a înregistrat o scădere cu 3.080 de dosare faţă de anul 2014, în procente –8,65%, fiind soluţionate 32.521 cauze faţă de 35.601 cauze.

Cea mai mare scădere s-a înregistrat la Tribunalul Hunedoara, unde numărul cauzelor soluţionate a scăzut în anul 2015, la 12.674 cauze, faţă de 14.756 cauze în anul 2014, cu 2.082 cauze, în procente de –14,10 %.

Tribunalul Alba a soluţionat 12.273 cauze, faţă de 14.138 în anul 2014, mai puţin cu 1.865 dosare, în procente -13,19%.

În ceea ce priveşte Tribunalul Sibiu, acesta a înregistrat o creştere a dosarelor soluţionate în anul 2015, cu 404 cauze, de la 10.692 cauze în anul 2014 la 11.096 în anul 2015, procentul de creştere fiind de +3,77%.

Judecătoriile din circumscripţia Curţii de apel au soluţionat 76.432 cauze în anul 2015, mai puţin cu 22.519 cauze decât în anul 2014, când au fost soluţionate 98.951 cauze, ceea ce reprezintă o scădere de -22,75%.  La 13 judecătorii aflate în circumscripţia curţii, volumul cauzelor soluţionate a scăzut. Cea mai mare scădere s-a înregistrat la Judecătoria Sibiu, unde numărul cauzelor soluţionate a fost de 14.334 cauze în anul 2015, faţă de 22.473 cauze în anul 2014, mai puţin cu 8.139 de cauze, în procent de -36,21%.

Se constată că sunt 3 judecătorii în care numărul dosarelor soluţionate a avut creştere faţă de anul precedent: Judecătoria Haţeg, Judecătoria Sălişte şi Judecătoria Sebeş. Judecătoria Haţeg a avut cea mai mare creştere, de la 2.027 de cauze soluţionate in anul 2014, la 2.226 de cauze in anul 2015, ceea ce reprezintă o creştere de +9,81%.

Stocul de dosare existent la sfârşitul anului 2015

Stocul de dosare la nivelul instanţelor din raza Curţii de Apel Alba Iulia a scăzut la sfârşitul anului 2015, faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, cu 9.772 cauze, de la 47.239 cauze existente în anul 2014, la 37.467 cauze în anul 2015, în procente de -20,68%.

La Curtea de Apel Alba Iulia, stocul de dosare la sfârşitul anului 2015 a scăzut cu 781 cauze faţă de anul precedent, în procente de –27,73 %, de la 2.816 cauze la 2.035.

Cea mai mare scădere a stocului de dosare s-a înregistrat la nivelul celor trei tribunale unde a scăzut cu 6.456 dosare, de la 18.990 cauze, la 12.534 cauze la finele anului 2015, în procente de -33,99%.

Stocul de dosare la nivelul judecătoriilor a scăzut cu 2.535 dosare faţă de anul precedent, de la 25.433 dosare existente la sfârşitul anului 2014, la 22.898 dosare la finele anului 2015, în procente de -9,96%.

Din cele 16 judecătorii aflate în circumscripţia curţii, stocul de dosare de la sfârşitul anului 2015, comparativ cu cel de la sfârşitul anului 2014, a crescut la 6 dintre instanţe şi a scăzut la 10 instanţe.

Cea mai mare creştere s-a înregistrat la Judecătoria Avrig, unde stocul a crescut într-un procent de +70,70 %, iar cea mai mare scădere s-a înregistrat la Judecătoria Sălişte în procent de30,20%.

Încărcătura pe judecător

Încărcătura pe judecător reflectă numărul de dosare pe care l-a avut de soluţionat un judecător în perioada de referinţă şi se calculează prin raportarea numărului total de dosare la numărul mediu al posturilor ocupate în anul 2015.

Încărcătura pe schemă se determină prin raportarea volumului de activitate la numărul total de posturi prevăzut în statele de funcţii ale instanţelor. Schema posturilor de judecător pentru anul 2015 la Curtea de Apel Alba Iulia a fost de 45, la fel ca şi media posturilor de judecător efectiv ocupate pe parcursul anului.

Curtea de Apel Alba Iulia s-a situat în anul 2015, pe locul 7 din punct de vedere al încărcăturii pe judecător cu 634 cauze/ judecător faţă de media naţională de 675 cauze/ judecător şi pe locul 6 pe schemă la nivel naţional, cu 634, faţă de media naţională de 625 cauze/ judecător.

La nivelul celor trei tribunale s-a constatat că, atât încărcătura pe schema, cât şi încărcătura pe judecător a scăzut în anul 2015 comparativ cu anul 2014.

La judecătoriile din raza Curţii de apel încărcătura pe schemă în anul 2015 a fost mai mare decât media pe ţară, de 917 dosare, la două dintre judecătorii (Judecătoria Brad şi Judecătoria Haţeg).

Încărcătura pe judecător în anul 2015 a fost mai mare decât media pe ţară, de 1.060 dosare, la două dintre judecătorii (Judecătoria Brad şi Sebeş).

În anul 2015, la Curtea de Apel Alba Iulia a crescut cu 23,56% faţă de anul 2014 numărul dosarelor soluţionate în perioada de 0-6 luni şi a scăzut corespunzător numărul dosarelor soluţionate într-o perioada mai mare de 6 luni. Prin urmare, 87% din cauzele soluţionate în anul 2015 au fost finalizate într-o perioadă de până la 6 luni (faţă de 63,84% în anul anterior), 9,59 din cauze au fost soluţionate într-o perioadă cuprinsă între 6 luni şi 1 an (faţă de 32,84% în 2014) şi doar 3% din cauze au avut o durata de soluţionare mai mare de un an. Aceeaşi tendinţă de scădere a duratei de soluţionare a cauzelor se constată şi la nivelul tribunalelor şi judecătoriilor.

Analiza centralizată a indicatorilor de eficienţă releva încadrarea Curţii de Apel Alba Iulia pentru activitatea din 2015 la gradul eficient, acelaşi grad rezultând şi pentru cele 3 trei tribunale si marea majoritate a judecătoriilor.

Dincolo de unele excepţii relevate la analiza fiecărui indicator, activitatea instanţelor din circumscripţia Curţii de Apel Alba Iulia şi rezultatele obţinute de acestea în anul 2015 sunt pozitive, iar conducerea acestora a identificat în mare parte elementele care impun luarea unor măsuri adecvate pentru corectarea deficienţelor constatate.

În circumscripţia Curţii de Apel Alba Iulia se află 5 judecătorii care s-au încadrat în gradul de eficienţă maxim, respectiv Judecătoria Brad, Judecătoria Hunedoara, Judecătoria Petroşani, Judecătoria Mediaş şi Judecătoria Sibiu.

Dintre acestea, Judecătoria Sibiu şi Judecătoria Petroşani sunt judecătoriile cu cel mai mare volum de activitate, iar Judecătoria Brad a avut cea mai mare încărcătură de dosare pe schemă, situându-se pe locul al doilea la încărcătura cauzelor pe judecător.

Deşi Tribunalul Alba şi Tribunal Sibiu s-au aflat printre instanţele care, în primele 6 luni ale anului, au obţinut gradul de eficienţă ”satisfăcător”, la finalul anului 2015, ambele instanţe s-au încadrat într-un grad de eficienţă superior, constatând-se astfel o îmbunătăţire a performanţelor celor două instanţe.

Resursele umane

Deşi posturile de judecător au fost ocupate aproape în totalitate, există instanţe în raza Curţii de Apel la care, fie urmare a pensionării unui număr mare de judecători (cum este Tribunalul Sibiu), fie raportat la faptul că majoritatea judecătorilor stagiari, după promovarea examenului de capacitate au optat pentru numirea la alte instanţe, au intervenit frecvent schimbări în componenţa schemelor.

Pentru Curtea de Apel Alba Iulia au fost prevăzute în statul de funcţii, la data de 1 ianuarie 2014, 45 posturi de judecător, toate posturile fiind ocupate la sfârşitul anului.

În anul 2015, au fost suplimentate posturile de personal auxiliar şi finanţate toate posturile din schema de personal.

În statul de funcţii al Curţii de Apel Alba Iulia inclusiv instanţele arondate au fost  prevăzute, la începutul anului 2015, un număr de 390 de posturi de grefieri, iar la finele anului 395 posturi, schema de personal fiind suplimentată la data de 17 noiembrie 2015 cu 4 posturi de grefier, din care 1 post la Tribunalul Hunedoara, 1 post la Judecătoria Deva, 1 post la Judecătoria Petroşani, 1 post la Judecătoria Sibiu, iar la Tribunalul Sibiu s-a transformat un post de muncitor în post de grefier cu studii superioare.

Probleme în atenţia conducerii instanţei:

– remedierea situaţiilor constând în existenţa unui dezechilibru vădit şi de durată sub aspectul volumului de activitate între secţiile Curţii, prin dispunerea unor măsuri de reorganizare a acestora.

– numărul redus de grefieri, corelativ cu necesitatea ocupării posturilor vacante, pentru care s-au întreprins toate demersurile necesare

– aspecte referitoare la infrastructura instanţelor, identificate de conducerea Curţii de apel împreună cu preşedinţii celorlaltor instanţe.

Situaţia infrastructurii şi investiţii finalizate în anul 2015

În raza Curţii de Apel Alba Iulia funcţionează un număr de 20 de instanţe, în 17 imobile proprietate publică, în administrare sau în folosinţă, din care 6 sedii (imobile) sunt în stare tehnică foarte bună şi nu necesită lucrări imediate, respectiv cele în care funcţionează Judecătoria Blaj, Judecătoria Câmpeni, Judecătoria Sălişte, Judecătoria Mediaş, Judecătoria Hunedoara şi Judecătoria Avrig.

Alte instanţe sunt în stare tehnică dificilă, cu probleme de funcţionare la parametrii fizico-tehnici adecvaţi, în funcţie şi de necesităţile de desfăşurare a activităţii personalului din instanţe: Tribunalul Alba şi Judecătoria Alba Iulia, Tribunalul Hunedoara şi Judecătoria Deva. Alte instanţe cum sunt Tribunalul Sibiu şi Judecătoria Sibiu, sunt într-un proces amplu de refacere, iar personalul instanţelor respective îşi desfăşoară activitatea într-un sediu temporar până la finalizarea lucrărilor la Palatul de Justiţie.

În urma demersurilor desfăşurate de conducerea instanţei şi cu sprijinul Ministerului Justitiei s-a realizat includerea, la începutul anului 2015, în Programul naţional de investiţii în infrastructura instanţelor şi parchetelor din reşedinţele de judeţ, a construirii unui sediu nou pentru Tribunalul Alba şi a lucrărilor pentru reparaţii capitale şi extinderi la Tribunalul Hunedoara şi Judecătoria Deva.

Sediul Curţii de Apel Alba Iulia cunoscut şi sub denumirea Palatul de Justiţie, este destinat la acest moment activităţilor judiciare doar în parte, respectiv la etajul al II-lea al clădirii integral, cu un număr de 4 birouri şi o cameră de consiliu la etajul I şi 4 încăperi la subsolul clădirii, unde au fost amenajate spaţii pentru arhive şi 2 încăperi pentru persoanele arestate, restul clădirii fiind ocupată la etajul I de Prefectura Judeţului Alba iar la parter de Consiliul Judeţean Alba, cu drept de folosinţă fără plată.

Începând cu luna ianuarie a anului 2014, Secţia a II-a civilă a Curţii de apel îşi desfăşoară activitatea la parterul clădirii, în 7 încăperi (sala, arhivă şi 5 birouri), iar în luna iulie 2014 Consiliul Judeţean Alba, înţelegând necesitatea bunei desfăşurări a activităţii acestei secţii, a mai pus la dispoziţia instanţei încă un birou.

Deşi la finele anului 2014 şi Prefectura Judeţului Alba a eliberat, în favoarea Curţii de Apel, un birou la etajul I al clădirii, la începutul anului 2016 s-a solicitat eliberarea acestui spaţiu.

Consiliul Judeţean Alba a comunicat prin adresa nr. 22295/V/A/5/4.12.2015 că termenul estimat pentru realizarea lucrărilor necesare spaţiului în care urmează să se mute, pentru a elibera parterul imobilului şi a-l pune la dispoziţia Curţii, este luna aprilie a anului 2017.

Măsuri de unificare a practicii judiciare la nivelul instanţei

În anul 2015, la nivelul Curţii de Apel Alba Iulia, s-a acordat o atenţie sporită activităţii de unificare a practicii judiciare fiind dispuse mai multe măsuri organizatorice concrete în acest sens.

Procedura recursului în interesul legii şi cea a dezlegării unor chestiuni de drept cu caracter prealabil, care sunt mecanisme importante de unificare a practicii judiciare, a fost utilizată la nivelul Curţii de Apel Alba Iulia în anul 2015 în trei situaţii.

Dintre acestea amintim Hotărârea Colegiului de Conducere al Curţii de Apel Alba Iulia nr. 33/29.05.2015 care a constatat că sunt întrunite prevederile art. 329 şi următoarele Cod procedură civilă şi art. 23 alin. 2 din Regulamentul de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti aprobat prin Hotărârea CSM nr.387/2005 şi a dispus sesizarea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie cu recursul în interesul legii pentru interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 50 din Legea nr.136/1995 privind asigurările şi reasigurările din România, cu privire la posibilitatea acordării de despăgubiri rudelor celui vinovat de producerea accidentului, ca urmare a decesului produs din culpa exclusivă a victimei însăşi, în cazul asigurării de răspundere civilă obligatorie, RCA.

Prin decizia nr.23/26 octombrie 2015 înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Completul competent să judece recursul în interesul legii, a admis recursul în interesul legii formulat de Colegiul de Conducere al Curţii de Apel Alba Iulia şi a stabilit că, în interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art.50 alin.3 din Legea nr.136/1995 privind asigurările şi reasigurările în România, cu modificările şi completările ulterioare, dreptul la despăgubiri recunoscut soţului (soţiei) sau persoanelor care se află în întreţinerea proprietarului ori conducătorului vehiculului asigurat, răspunzător de producerea accidentului priveşte doar vătămările lor corporale, ca victime directe ale evenimentului rutier.

Lămurirea acestei probleme de drept a fost apreciată de practicieni, un cabinet de avocatură din Bucureşti a trimis o scrisoare către conducerea Curţii de Apel Alba Iulia în care îşi exprimă gratitudinea pentru intervenţia oportună a Curţii de Apel Alba Iulia în acest sens, precizând că anterior a sesizat fără succes cu aceeaşi problemă de drept altă curte de apel din ţară.

Investiţii

La sfârşitul anului 2015, la Curtea de Apel Alba Iulia a fost implementat sistemul electronic de afişare a informaţiilor din sălile de judecată. Sistemul constă într-o aplicaţie informatică, integrată sistemului ECRIS, care permite afişarea pe monitoarele amplasate la uşa sălii unde se desfăşoară şedinţa de judecată, a cauzelor care sunt în momentul respectiv în curs de dezbatere, precum şi a ordinii dispuse de complet pentru soluţionarea dosarelor aflate pe rol.

Având în vedere beneficiile reale aduse de acest sistem pentru justiţiabili şi profesioniştii care au cauze pe rol, în special la instanţele aglomerate, cu mai multe săli de şedinţă şi cu multe dosare pe şedinţă, Curtea de Apel Alba Iulia a făcut demersurile necesare pentru implementare, cu sprijinul Ministerului Justiţiei, care a pus la dispoziţie finanţarea necesară.

Au fost achiziţionate 4 monitoare de tip LCD, care au fost amplasate la cele 4 săli de şedinţă ale instanţei, pe care sunt prezentate în timp real informaţii privind desfăşurarea şedinţei de judecată: cauze aflate în dezbatere, cauzele soluţionate, amânate sau care urmează să fie dezbătute. În afara programului stabilit pentru şedinţele de judecată, este, de asemenea, afişată pe ecran informaţia că nu există şedinţă de judecată în derulare.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Ziua internaţională a îmbrăţişărilor. Ce efect poate avea pentru sănătate un gest de afecţiune de 10 secunde

Publicat

Pe 21 ianuarie, în lumea întreagă este marcată o sărbătoare mai puţin obişnuită. Este ziua internaţională a îmbrăţişărilor.

În această zi, oricine ar putea îmbrăţişa chiar şi persoane necunoscute. Sărbătoarea a apărut pentru prima dată în Statele Unite, în anul 1986, iar în scurt timp s-a răspândit în toată lumea.

Ziua Îmbrăţişărilor este marcată în data de 21 ianuarie pentru că studiile arată că aceasta este una dintre cele mai deprimante perioade ale anului.

Psihologii susţin că oamenii au nevoie de îmbrăţişări pentru că acestea exprimă afecţiune, siguranţă şi confort sufletesc. Mai mult, studiile arată că îmbrăţişările sunt benefice pentru sănătate. Ele ajută la întărirea imunităţii şi contribuie la scăderea riscului apariţiei bolilor de inimă.

Alte studii indică gesturile de afecţiune drept benefice pentru a combate stresul şi oboseala, şi pentru a lupta contra infecţiilor şi a depresiei.

Potrivit unui raport publicat de jurnalul Comprehensive Psychology, doar 10 secunde de îmbrăţişare scad presiunea sanguină şi nivelul hormonului stresului.

Mai populare sunt, recent, campanile “free hugs”, iniţiate mai ales de studenţi sau alte categorii de tineri. Sunt menite să inspire bucurie, bunătate şi apropiere între oameni.

surse: realitatea.net, antena3.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Recensământul populaţiei şi locuinţelor programat pentru acest an, a fost amânat pentru anul 2022

Publicat

Recensământul populaţiei şi locuinţelor se va desfăşura în perioada 1 februarie – 17 iulie 2022, a anunțat miercuri Institutul Național de Statistică.

Potrivit unui comunicat al INS, în 2021, atât în România, cât și în celelalte statele membre UE era programată desfăşurarea Recensământului Populației și al Locuințelor. Comisia centrală pentru organizarea recensământului din 2021 a decalat termenele de desfășurare.

„Din cauza situaţiei create de pandemia SARS-CoV-2, Comisia centrală pentru Recensământul populaţiei şi locuinţelor din România (CCRPL2021) a decis decalarea termenelor Recensământului populației și locuințelor (RPL2021), precum şi a Recensământului de probă. Termenele referitoare la prelucrarea datelor şi la diseminarea şi publicarea rezultatelor rămân nemodificate”, se arată în comunicat.

Astfel, recensământul de probă se va desfăşura în perioada 1 februarie – 31 martie 2021, iar recensământul populaţiei şi locuinţelor (RPL2021) se va desfăşura în perioada 1 februarie – 17 iulie 2022.

Conform INS, termenele referitoare la prelucrarea datelor, la diseminarea şi publicarea rezultatelor Recensământului populaţiei şi locuinţelor rămân nemodificate; iar rezultatele finale vor fi publicate în decembrie 2023, conform calendarului Eurostat.

INS anunță că acest recensământ este primul care se va desfășura preponderent online, iar fiecare persoană va avea posibilitatea de a se autorecenza, completând chestionarul de recensământ după etapa de preînregistrare.

„Informațiile colectate prin intermediul chestionarelor individuale vor fi prelucrate în conformitate cu legislația în vigoare privind protecția datelor cu caracter personal (Regulamentul UE nr.679/2016) și anonimizate imediat după intrarea în sistem. Datele colectate la recensământul de probă și cele rezultate după agregarea lor nu vor fi făcute publice și nici diseminate în vreun fel”, se mai arată în comunicat.

Lista recensămintelor populaţiei din România

  • Recensământul din 1859-1860
  • Recensământul general al populaţiei României din 1899 
  • Recensământul general al populaţiei din 1912
  • Recensământul general al populaţiei din 1930
  • Recensământul general al populaţiei din 1941
  • Recensământul agricol şi al populaţiei din ianuarie 1948
  • Recensământul populaţiei din  februarie 1956
  • Recensământul populaţiei şi locuinţelor din martie 1966
  • Recensământul populaţiei şi al locuinţelor din ianuarie 1977
  • Recensământul populaţiei şi locuinţelor din 1992
  • Recensământul populaţiei şi al locuinţelor din 2002
  • Recensământul populaţiei şi al locuinţelor din 2011

Mediafax

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Beneficiile extraordinare ale laptelui: 5 argumente care dovedesc faptul că este benefic pentru sănătatea ta

Publicat

Laptele este consumat de oamenii din întreaga lume, de mii de ani. Prin definiție, este un fluid bogat în nutrienți pe care mamiferele de sex feminin îl produc pentru a-și hrăni puii.

Cele mai frecvent consumate tipuri provin de la vaci, oi și capre. Oamenii din țările occidentale beau cel mai frecvent laptele de vacă.

Consumul de lapte este un subiect puternic dezbătut în lumea nutriției, așa că s-ar putea să vă întrebați dacă este sănătos sau dăunător.

Mai jos sunt 5 beneficii ale sănătății susținute de știință ale laptelui, astfel încât să puteți decide dacă este alegerea potrivită pentru dvs.

1. Laptele este plin de nutrienți

Profilul nutrițional al laptelui este impresionant. La urma urmei, este conceput pentru a hrăni complet animalele nou-născute. Doar o ceașcă (244 grame) de lapte integral de vacă conține:

Calorii: 146

Proteine: 8 grame

Grăsime: 8 grame

Calciu: 28% din DZR

Vitamina D: 24% din DZR

Riboflavină (B2): 26% din DZR

Vitamina B12: 18% din DZR

Potasiu: 10% din DZR

Fosfor: 22% din DZR

Seleniu: 13% din DZR

Laptele este o sursă excelentă de vitamine și minerale, inclusiv substanțe nutritive care sunt sub-consumate de multe populații. Oferă potasiu, B12, calciu și vitamina D, care lipsesc în multe diete.

2. Laptele este o sursă bogată de proteine

Laptele este o sursă bogată de proteine, o singură cană conținând 8 grame.

Proteinele sunt necesare pentru multe funcții vitale din corpul dumneavoastră, inclusiv creșterea și dezvoltarea, repararea celulară și reglarea sistemului imunitar.

Laptele este considerat o „proteină completă”, ceea ce înseamnă că conține toți cei nouă aminoacizi esențiali necesari pentru ca organismul dvs. să funcționeze la un nivel optim.

Există două tipuri principale de proteine ​​găsite în lapte – cazeina și proteina din zer. Ambele sunt considerate proteine ​​de înaltă calitate. Prima reprezintă majoritatea proteinelor găsite în laptele de vacă, cuprinzând 70-80% din conținutul total de proteine. Zerul reprezintă aproximativ 20%. Proteina din zer conține aminoacizii cu lanț ramificat, leucina, izoleucina și valina, care sunt toți legați de beneficiile pentru sănătate. Aminoacizii cu lanț ramificat pot fi deosebit de utili în construirea mușchilor, prevenirea pierderii musculare și furnizarea de combustibil în timpul exercițiilor sportive.

Consumul de lapte este asociat cu un risc mai scăzut de pierdere musculară legată de vârstă în mai multe studii. De fapt, consumul mai mare de lapte și produse lactate a fost legat de o masă musculară mai mare a întregului corp și de o performanță fizică mai bună la adulții în vârstă.

De asemenea, s-a dovedit că laptele stimulează repararea musculară la sportivi. De fapt, mai multe studii au demonstrat că consumul de lapte după un antrenament poate reduce leziunile musculare, poate favoriza repararea musculară, poate crește forța și chiar reduce durerea musculară.

4. Sănătatea oaselor

Consumul de lapte a fost mult timp asociat cu oase sănătoase. Acest lucru se datorează combinației sale puternice de substanțe nutritive, inclusiv calciu, fosfor, potasiu, proteine și (în lactatele alimentate cu iarbă, cu conținut mare de grăsimi) vitamina K2.

Toți acești nutrienți sunt esențiali pentru menținerea oaselor puternice și sănătoase.

Aproximativ 99% din calciu din corpul tău este stocat în oase și dinți.

Laptele este o sursă excelentă de nutrienți pe care se bazează corpul dvs. pentru a absorbi în mod corespunzător calciul, inclusiv vitamina D, vitamina K, fosfor și magneziu.

Adăugarea de lapte și produse lactate în dieta dvs. poate preveni boli osoase, cum ar fi osteoporoza.

4. Previne riscul de obezitate

Mai multe studii au legat aportul de lapte de un risc mai mic de obezitate. Interesant este că acest beneficiu a fost asociat doar cu laptele integral.

Un studiu efectuat pe 145 de copii latino-americani de trei ani a constatat că un consum mai mare de grăsimi din lapte a fost asociat cu un risc mai mic de obezitate infantilă.

Un alt studiu care a inclus peste 18.000 de femei de vârstă mijlocie și în vârstă a arătat că consumul de produse lactate cu conținut ridicat de grăsimi a fost asociat cu o creștere în greutate mai mică și un risc mai mic de obezitate.

Laptele conține o varietate de componente care pot contribui la pierderea în greutate și pot preveni creșterea în greutate.

De exemplu, conținutul său bogat în proteine ​​vă ajută să nu resimțiți foamea pentru o perioadă mai lungă de timp, ceea ce poate împiedica consumul excesiv.

Mai mult, acidul linoleic conjugat din lapte a fost studiat pentru capacitatea sa de a crește pierderea în greutate prin promovarea descompunerii grăsimilor și inhibarea producției de grăsime.

În plus, multe studii au asociat dietele bogate în calciu cu un risc mai mic de obezitate. Dovezile sugerează că persoanele cu un aport mai mare de calciu din dietă au un risc mai mic de a fi supraponderale sau obeze.

Studiile au arătat că nivelurile ridicate de calciu alimentar promovează descompunerea grăsimilor și inhibă absorbția grăsimilor în organism.

5. Este un ingredient versatil

Laptele este o băutură nutritivă care oferă o serie de beneficii pentru sănătate. În plus, este un ingredient versatil care poate fi adăugat cu ușurință la dieta ta.

Recomandare: folosiți pe cât posibil lapte integral sau de la producătorii locali din zona voastră.

Sursă informații: BBC.com

Sursă foto: Pixabay

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

FOTO ȘTIREA TA: Cum au fost făcute lucrări de colectare a apei pluviale la Săsciori. ”Apa nu curge în canal, vine în fața casei”

Publicat

Modul în care au fost făcute lucrări de modernizare pe o stradă din Săsciori este criticat de unii locuitori ai comunei. Unul dintre aceștia spune că apa ce ar trebui colectată în canalizare îi ajunge în fața casei.

”Apa nu mai curge în canal, ci vine la mine în fața casei. Când o să plouă torențial o să-mi între în pivniță și în curte”, spune cititorul Alba24.ro.

Imaginile sunt de pe strada Bisericii, potrivit sursei citate.

Reprezentanții primăriei spun că lucrările au început din 2019 și sunt în desfășurare.

Acestea sunt pentru rețeaua de colectare a apelor pluviale și asfaltări (inclusiv rigole).

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate