Eveniment
CARDUL de SĂNĂTATE, obligatoriu de la 1 mai. Peste 126.000 de carduri ACTIVATE în ALBA. Zece persoane le-au refuzat din motive religioase
Începând din 1 mai, cardul de sănătate va deveni principalul instrument de validare a serviciilor medicale. Până acum, 95% dintre români au primit documentul. În județul Alba, peste 266.000 de carduri au ajuns la asigurați prin serviciile poștale, au fost predate medicilor de familie sau vor fi distribuite direct de CAS Alba, 170 de carduri fiind refuzate din diferite motive. Până la ora actuală în județ, dintr-un total de 213 medici de familie care au contract cu casa, trei nu au achiziționat cititoare de carduri.
Reprezentanţii Casei Judeţene de Sănătate Alba au prezentat luni situaţia privind cardurile naţionale de sănătate. La conferinţă au participat directorul economic Adela Matei, directorul general Silvia Puie și directorul Direcției Relații Contractuale, Narcis Muntean, iar din partea Direcției de Sănătate Publică Alba, Cristina Galoș.
Cardul național de sănătate va face dovada calității de asigurat, acesta fiind codul de acces pentru toate sistemele informatice ale CNAS. Acesta va deveni instrumentul de confirmare a prestării tuturor serviciilor din sistem. Începând cu data de 1 mai, serviciile medicale și farmaceutice vor fi validate și decontate doar pe baza cardului de sănătate.
Potrivit reprezentanților Casei de Asigurări, această soluție informatică va permite transparentizarea și eficientizarea modului în care sunt cheltuiți banii în sistemul asigurărilor de sănătate. El certifică prezența pacientului la furnizorul de servicii medicale sau farmaceutice, fiind decontate astfel doar serviciile medicale reale, de care a beneficiat asiguratul.
”Pentru a intra în posesia cardului național de sănătate sau a celui european de sănătate, cetățeanul trebuie să aibă calitatea de asigurat. Cardul național de sănătate are o valabilitate de cinci ani, însă este strâns legat cu calitatea de asigurat. La fel și cu cardurile europene, care au valabilitatea de șase luni, nu înseamnă că pe parcursul celor șase luni, posesorul dacă nu este asigurat, beneficiază de servicii medicale”, a transmis directorul economic CAS Alba, Adela Matei.
Cardul primit acasă prin serviciile poștale este inactiv. Intrat în posesia cardului de sănătate, asiguratul îl va prezenta la prima vizită la medic, indiferent dacă este medic de familie, specialist sau alt furnizor de servicii medicale, mai puțin furnizorii de medicamente (farmacii) și de dispozitive medicale, unde cardul va fi activat.
”Activarea cardului se face de către orice furnizor de servicii medicale, în special medicii de familie, spitalele, laboratoarele medicale, mai puțin serviciile medicale farmaceutice și de dispozitive medicale. La nivelul județului Alba au fost activate, până în prezent, un număr de 126.800 de carduri”, a declarat Adela Matei.
Aceasta a transmis faptul că, până în prezent, 95% dintre furnizorii de servicii medicale dispun de cititorul de carduri.
Situația cardurilor de sănătate în județul Alba
– 253.603 carduri au ajuns la asigurați prin serviciile poștale;
– 12.835 de carduri au fost predate medicilor de familie în vederea distribuirii lor către asigurați;
– 559 carduri vor fi distribuite direct de la CAS Alba pentru asigurații care nu se regăsesc pe lista nici unui medic de familie;
– 170 carduri care au fost refuzate din diferite motive sunt păstrate la CAS Alba în eventualitatea în care titularii cardurilor se răzgândesc și doresc să le ridice.
”Din motive religioase, în județul Alba, 11 persoane au refuzat cardul de sănătate. Dintre acestea, o persoană s-a răzgândit și a venit și l-a luat înapoi. La cele refuzate prin poștă nu știm exact cauza”, a declarat Adela Matei.
Producția și distribuirea cardurilor de sănătate va continua pentru persoanele care dobândesc calitatea de asigurat și împlinesc 18 ani.
”Sunt situații în care persoanele au primit carduri și nu aveau corespunzător trecut pe ele ori numele, ori data nașterii. Acestea carduri, la cererea asiguratului care se face la casa de sănătate, se vor retipări fără costuri suplimentare. Mai este o categorie de persoane, care au pierdut cardul sau acesta a fost distrus, aceștia intrând în posesia cardulului, contra cost”, a mai explicat Adela Matei.
Accesul la servicii medicale până la obținerea noului card va fi realizat în baza unei adeverințe de înlocuire a cardului. Asigurații care refuză cardul din convingeri religioase vor avea acces la servicii medicale în baza unei adeverințe de înlocuire a cardului. Asiguratul va depune o cerere la casa de asigurări în care va expune motivele de refuz, adeverința obținută fiind valabilă trei luni.
Cardul național ajunge la asigurat cu un pin de transport (000). În momentul în care cardul este introdus pentru prima dată în cititor, se va afișa mesajul că acest card este inactiv și se va solicita introducerea unui pin personalizat, compus din patru cifre, la fel ca și cardul bancar. Pinul personalizat va fi introdus și confirmat personal de către pacient. Personalizarea pin-ului este obligatorie, astfel cardul rămâne în stare inactivă și nu poate confirma servicii medicale în sistem.
Așadar, personalizarea pin-ului reprezintă activarea cardului național și se realizează la prima vizita la un furnizor de servicii medicale. Acest pin va trebui introdus de către asigurat la primirea fiecărui serviciu medical pentru validarea și, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate.
Pe card și în memoria electronică a cardului sunt imprimate următoarele informații:
– numele și prenumele asiguratului;
– codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate;
– numărul de identificare al cardului național de asigurări de sănătate (CID);
– data nașterii;
– termenul de valabilitate al cardului (5 ani).
Cardul primit de asigurat nu conține date medicale, ci doar datele de identificare în sistemul asigurărilor de sănătate. La cererea asiguratului, medicul de familie poate înscripționa pe cardul de sănătate date medicale.
”La solicitarea asiguratului se pot introduce și date medicale. Datele medicale care se pot introduce se inscripționează de către medicul de familir. Acestea date pot fi: grupa sanguină, maxim două persoane de contact pentru situații de urgență la care trebuie trecute numărul de telefon, consimțământul pentru donarea de organe, maxim 10 diagnostice cu risc vital de care suferă persoana în cauză, maxim 20 diagnostice care vizează boli cronice și un certificat digital emis de Ministerul de Interne. Cardul nu se păstrează la furnizorii de servicii medicale, se păstrează la titular”, a declarat Adela Matei.
În județul Alba, dintr-un total de 213 medici de familie care au contract cu casa, trei medici de familie nu au achiziționat încă cititoare de carduri. Este vorba despre ”un medic de familie din zona Blaj, unul din zona Sebeș și unul din zona Aiud”, a precizat directorul Direcției Relații Contractuale din cadrul CAS Alba, Narcis Muntean.
”Serviciile medicale din pachetul minimal sunt accesibile fără card. Urgența este inclusă în pachetul minimal. Fiecare segment de asistență medicală are un pachet minimal de servicii, accesibil atât persoanelor asigurate cât și neasigurate”, a mai precizat Narcis Muntean.
Acordul privind donarea de organe se realizează în baza legislației în vigoare care prevede declarația notarială la înregistrarea ei în registrul donatorilor. ”Costurile privind declarația notarială vor fi suportate de către persoana interesată”, potrivit sursei citate.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News