Connect with us
Publicitate

Economie

Ce a găsit Curtea de Conturi la Hidroelectrica: ENERGIE NEFACTURATĂ – 9 milioane KWh, TVA de 1,3 milioane lei neînregistrată

Publicat

Curtea de Conturi a României a publicat recent rezultatele auditului instituției la producătorul de energie Hidroelectrica, cea mai mare companie de stat din România.

Potrivit raportului, societatea nu a respectat unele clauze contractuale, respectiv nu a facturat energie de 9 milioane KWh și nu a înregistrat TVA de 1,3 milioane de lei.

Vezi și Hidroelectrica a anunțat când vin facturile pentru consumul din august 2022, pentru cei 500.000 de clienți

De asemenea, raportul arată că investițiile au avut un trend descendent, în anul 2021 fiind situate la mai puțin de jumătate față de cele din 2020.

Raportul Curții de Conturi după auditul la Hidroelectrica

Potrivit raportului pe anul 2021 al Curții de Conturi, în cazul unui număr de 20 de contracte-cadru de furnizare a energiei electrice la clienții finali încheiate între societate, în calitate de furnizor, și persoane juridice, în calitate de clienți non-casnici, Hidroelectrica nu a respectat clauzele contractuale, după cum urmează:

  • nu a facturat lunar cantitățile de energie electrică livrate, cantitatea livrată fiind facturată ulterior consumului, după câteva luni sau nefacturată în condițiile în care, lunar, entitatea primea de la operatorii de distribuție situația consumurilor de energie electrică pe fiecare loc de consum. Astfel, s-a constatat faptul că o cantitate de 9.198.090,48 KWh de energie electrică livrată, în valoare de 8.074.000 lei, nu a fost facturată și TVA în valoare de 1.289.000 lei nu a fost înregistrată.
  • nu a impus constituirea de garanții financiare în cazul clienților care au devenit rău platnici;

Vezi și Facturi Hidroelectrica: Furnizorul de electricitate a transmis noua modalitate prin care clienții își pot verifica soldul

  • nu a solicitat operatorului de distribuție întreruperea alimentării cu energie electrică a clientului, în condițiile în care facturile nu au fost achitate la scadență. Această situație a condus la nerecuperarea contravalorii cantităților de energie electrică livrate, întrucât persoana juridică beneficiară a intrat în insolvență/faliment;
  • nu a urmărit recuperarea contravalorii energiei electrice livrate, în sumă de 12.324.000 lei;
  • nu a calculat, înregistrat și recuperat penalități de întârziere în condițiile stabilite prin contract, pentru neplata la termen a facturilor de energie electrică emise.

Citește și Haosul continuă la Hidroelectrica. Ce trebuie să știe abonații ale căror contracte vor expira în curând

Aceste aspecte au condus la nerealizarea de către entitate a veniturilor, la termenele și în cuantumul stabilit prin clauzele contractuale, neevidențierea și nerecuperarea penalităților de întârziere aferente debitelor neîncasate, cu consecințe constând în nerecuperarea contravalorii cantităților de energie electrică furnizate și în prejudicierea bugetului de stat cu valoarea TVA neevidențiată și neachitată în sumă de 1.289.000 lei.

Măsuri luate de Hidroelectrica după audit

În timpul misiunii de audit, societatea a luat următoarele măsuri:

  • a calculat, facturat și înregistrat în evidența contabilă penalități de întârziere în sumă de 1.277.000 lei, aferente debitelor restante înregistrate în cazul a doi clienți;
  • a facturat și înregistrat în evidența contabilă energia electrică consumată și nefacturată la termen, în sumă totală de 8.074.000 lei;
  • a încasat parțial din creanțele restante suma de 354.000 lei achitată de către trei clienți non-casnici.

Probleme la contractele de furnizare

Totodată, nu au fost întocmite și aprobate proceduri, metodologii sau politici de preț clare, concrete și transparente privind modul de derulare a contractelor de furnizare, precum și modul de stabilire, aprobare, ofertare și actualizare a prețului de furnizare a energiei electrice pentru clienții finali, fiind constatate situații în care:

  • în cazul clienților non-casnici cu un consum maxim de 1000 MWh/an, ale căror contracte au fost încheiate pe o perioadă de 12 luni, cu posibilitatea prelungirii automate pentru perioade succesive de câte 12 luni, prețul de furnizare al energiei electrice active nu a fost modificat, fiind cel de la încheierea contractului sau a fost modificat sub prețul din oferta tip publicată pe site-ul entității;
  • în cazul clienților non-casnici cu un consum mai mare de 1000 MWh/an, al căror preț de furnizare este stabilit prin ofertă personalizată, entitatea nu a pus la dispoziție documente privind modul de calcul al prețului stabilit prin oferta personalizată pentru fiecare client.

Despăgubiri stabilite de instanțele de judecată, pentru care au fost efectuate plăți în sumă de 3.191.000 lei, nu au fost urmărite în vederea recuperării.

Au fost imobilizate fonduri pentru obiective de investiții care nu au fost finalizate și care s-au degradat în timp, pentru care au fost efectuate cheltuieli cu paza, iluminatul, încălzirea și personalul de inspecție periodică la fronturile de lucru deschise.

Investițiile nefinalizate pe obiective/proiecte hidroenergetice inițiate/aprobate în perioada 1972-1990 însumează 2.959.182.000 lei, ceea ce reprezintă 69% din imobilizările în curs, în valoare de 4.261.171.000 lei.

Sumele aprobate pentru investițiile în curs au avut un trend descendent, de la 115.583.000 lei, în anul 2020, la 53.592.000 lei în anul 2021.

Societatea nu a urmărit includerea cu prioritate în programele de investiții aprobate pentru anii 2019-2021 a obiectivelor de investiții în curs, demarate încă din perioada 1972-1990, în condițiile în care prin bugetele de venituri și cheltuieli au fost prevăzute și aprobate sume pentru cheltuieli de investiții.

Din bugetele aprobate pentru cheltuieli pentru investiții totale, gradul de realizare a fost de doar 51,25%, în anul 2021.

Unii clienți ai Hidroelectrica plătesc facturi mai mari, de la 1 aprilie

Unii clienți ai Hidroelectrica plătesc facturi mai mari, de la 1 aprilie.

Compania de stat Hidroelectrica transmite, însă, că nu crește prețul energiei active, ci doar se majorează tarifele de distribuție.

Consumatorii Hidroelectrica cărora în luna martie 2023 le-au expirat contractele de furnizare energie electrică au primit o notificare prin care li s-au prelungit contractele, arată Asociația Energie Inteligentă.

Noile contracte vin cu prețuri majorate pentru energia electrică cu 12% (exclusiv tarifele de distribuție), arată AEI. În schimb, altor consumatori care nu au primit nicio notificare li s-a prelungit „automat” contractul fără nicio creștere de preț, precizează Asociația.

Consumatorii care au primit notificare de la Hidroelectrica au o creștere de preț atât la energia marfă, cât și la tarifele de transport și distribuție, de la 1 aprilie 2023, arată AEI.

„Hidroelectrica NU mărește prețul energiei active pentru consumatorul final, acesta rămânând cel din oferta curenta, respectiv 0,28 lei/kWh pentru clienții casnici (valabil pentru un an de la data semnării contractului). Creșterile de tarif sunt rezultatul modificării tarifelor de distribuție începând cu 1 Aprilie 2023”, arată un mesaj al companiei.

sursa: curteadeconturi.ro, AEI

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. pilu

    luni, 03.04.2023 at 13:41

    De ce nu a notificat distribuitorul pentru întreruperea energiei ? Păi ia daţi-ne numele celor răi platnici şi atunci aflăm de ce. Deci, din Hidroelectrica se mulge în continuare .De ce sumele destinate investiţiilor au scăzut ? Întrebaţi politicul, care tot timpul are nevoie de bani.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate