Economie
Ce se întâmplă cu plata facturilor la curent care au fost contestate. Explicații despre procedură, de la ANRE
Românii care au contestat facturile la curent primite trebuie să primească răspuns de la furnizor în cel mult 15 zile, iar în acest interval, plata se suspendă.
Precizări despre procedură au fost oferite de vicepreședintele ANRE, Zoltan Nagy Bege.
Potrivit sursei citate, facturarea ar trebui să fie făcută de către furnizor, lunar. În cazul în care acest lucru nu se întâmplă și este facturare la alte termene prevăzute în contract, atunci trebuie să împartă furnizorul și să specifice.
”Clientul ar trebui să facă o plângere sau măcar să întrebe furnizorul de ce a procedat cum a procedat. Și până când nu primește un răspuns, și termenul de răspuns de la furnizor este de 15 zile lucrătoare, până nu primește un răspuns la o factură contestată, obligația de plată se suspendă”, a declarat vicepreședintele ANRE, la Digi24.
Potrivit noii legislații, încadrarea în anumite tranșe pentru compensarea facturilor se face comparativ cu consumul din 2021. Beneficiază de plafonare cei cu consum mediu sub 100 kW/oră, pentru care plafonarea este de 68 bani pe kW/oră cu TVA și toate tarifele incluse, respectiv cei cu consum între 100 și 255 kW/oră – plafonare de 80 de bani pe kW/oră.
Cei care depășesc aceste plafoane vor plăti prețul pe care îl are furnizorul.
Această schemă să aplică până la finalul lunii august, anul viitor.
Reprezentantul ANRE a precizat că, în cazul clientului care depășește plafonul de 255 kW/oră, se facturează cu preț plafonat până la această limită și restul, la prețul mediu de achiziție al furnizorului.
De asemenea, obligația de citire a contorului revine distribuitorului de energie electrică, la un interval de cel puțin o dată la 3 luni. Dacă furnizorul nu are indici citiți nici de la client, nici de la distribuitor, pentru luna respectivă ia cantitatea din convenția de consum (consum mediu declarat în convenție de către client). Dacă nu există nici convenție, atunci poate estima în funcție de istoricul de consum al acelui client.
Controale inopinate la distribuitori de energie electrică. Se verifică modul de citire a indexului
Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) a demarat acţiuni de control inopinate la şase operatori de distribuţie a energiei electrice, pentru a verifica modul de îndeplinire a obligaţiei legale privind citirea indexului grupului de măsurare al clienţilor casnici la un interval de maximum trei luni, în vederea emiterii facturilor de regularizare.
Potrivit unui comunicat de presă al autorităţii de reglementare, controalele vizează companiile Distribuţie Energie Electrică România, Distribuţie Energie Oltenia, Delgaz Grid, E-Distribuţie Muntenia, E-Distribuţie Banat şi E-Distribuţie Dobrogea.
„Importanţa citirii indexului aparatului de măsură de către operatorul de distribuţie şi transmiterea acestuia furnizorului este esenţială întrucât furnizorul are obligaţia facturării cantităţilor reale de energie electrică consumate, pe baza acestui index”, notează ANRE.
Instituţia a mai efectuat acţiuni de control, pe aceeaşi tematică, şi a aplicat operatorilor de distribuţie de energie electrică, pentru neregulile constatate în perioada 1 mai 2020 – 31 decembrie 2021, sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 4,86 milioane de lei, după cum urmează: Distribuţie Energie Electrică România (1,070 milioane de lei), Distribuţie Energie Oltenia (590.000 lei), Delgaz Grid (800.000 lei), E-Distribuţie Muntenia (800.000 lei), E-Distribuţie Banat (800.000 lei) şi E-Distribuţie Dobrogea (800.000 lei).
ANRE precizează că, în anul 2022, s-au primit 615 petiţii în legătură cu necitirea indexului aparatului de măsurare a energiei electrice de către operatorii de distribuţie a energiei electrice, potrivit Agerpres.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News