Economie
Ce trebuie să faci dacă ai mașina lovită de un autovehicul asigurat RCA la City Insurance. Zeci de mii de cereri în așteptare
Pe drumurile din România mai circulă încă sute de mii de mașini asigurate RCA la City Insurance, companie aflată în procedură de lichidare.
Șoferii ale căror mașini suferă daune în accidente cu participanți la trafic asigurați la această companie trebuie să se adreseze adreseze Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA), pentru a le fi plătită paguba.
Citește și Toate polițele RCA încheiate la City Insurance EXPIRĂ în 10 mai. Model de cerere pentru recuperarea banilor pentru perioada rămasă
Iar în procedura FGA în acest context sunt pe listele de așteptare deja peste 70.000 de solicitanți.
Vezi și Ultima zi de valabilitate a polițelor City Insurance. Ce se întâmplă cu mașinile lovite de cei care nu au RCA la alt asigurator
În jur de un milion de mașini asigurate RCA la societatea falimentară City Insurance circulă acum pe străzile din România, iar peste 500.000 vor avea încă polița în vigoare pe 10 mai. Atunci, asigurările din portofoliul City Insurance vor fi denunțate obligatoriu de către lichidator, arată datele consultate de Economica.
Timp de trei luni, situația pare să rămână neschimbată. Șoferii păgubiți implicați în accidente vor trebui să aștepte perioade lungi de timp pentru a încasa dauna.
Ce trebuie să faci dacă ai suferit pagube la mașină în accident cu asigurat City Insurance
FGA înregistrează şi analizează cererile în ordinea primirii acestora.
Pentru deschiderea/ avizarea unui dosar de daună, creditorul de asigurări (Asigurat/ Păgubit) direct sau prin mandatar va completa:
- Anexa nr. 7 – CERERE deschidere dosar daună(model prevăzut în Norma 24/2019) sau prin completarea online Formularul de deschidere dosar de daună
- Anexa nr. 8 – DECLARAȚIE privind evenimentul (model prevăzut în Norma 24/2019).
Formularele PDF completate vor fi transmise la adresa constatari.daune@fgaromania.ro.
În ce situații se completează cererea de deschidere a dosarului de daună
Cererea de deschidere a dosarului de daună (Anexa 7) se poate completa în situația în care s-a produs un eveniment asigurat acoperit de o poliță de asigurare emisă de asigurătorul în insolvență, în vigoare la data evenimentului și nu există deschis un dosar de daună la asigurator.
Anexa indicată anterior se poate transmite către FGA pe email: constatari.daune@fgaromania.ro, prin poștă la sediul FGA sau se poate completa online.
Contractele de asigurare rămân valabile până la cel târziu 90 de zile de la data pronunțării deschiderii procedurii falimentului, în instanță, sau încetează anterior urmare denunțării de către asigurat.
Când se completează cererea de deschidere a dosarului de daună
Cererea de deschidere a dosarului de daună se completează după producerea evenimentului asigurat. Legea prevede că păgubiții se pot adresa FGA, cu o Cerere de deschidere dosar daună-Anexa 7, pentru evenimente petrecute începând cu data publicării în Monitorul Oficial al României a deciziei Autorităţii de Supraveghere Financiară de retragere a autorizaţiei de funcţionare a asigurătorului; nu mai târziu de 90 de zile de la data pronunţării hotărârii de deschidere a procedurii falimentului.
Se pot adresa FGA și pentru evenimente petrecute anterior publicării deciziei de retragere a autorizației, în situația în care nu a fost deschis un dosar la asigurător.
Cerere de deschidere dosar daună-Anexa 7 se poate transmite către FGA pe email: constatari.daune@fgaromania.ro, prin poștă la sediul FGA sau se poate completa online
Cine poate completa cererea de deschidere a dosarului de daună
Creditorul de asigurare (persona asigurată, beneficiarul asigurării sau terța persoană păgubită, după caz) sau mandatarul acestuia.
Conform legii, se pot adresa FGA, pentru deschiderea unui dosar de daună, inclusiv creditorii de asigurare care au avizat daunele la asigurător, înainte de publicarea în Monitorul Oficial al României a Deciziei ASF prin care se dispune retragerea licenței de funcționare și constatarea insolvenței la asigurătorul în cauză și pentru care societatea de asigurare nu a deschis dosarul de daună și nu a efectuat constatarea prejudiciilor și evaluarea daunelor.
Ce se poate face dacă sunt necesare constatări suplimentare pentru dosarele deja deschise de către asigurător
În situația în care sunt necesare constatări suplimentare pentru dosarele deja deschise de către asigurător, Fondul procedează la efectuarea acestora, pe baza unei solicitări scrise transmise în acest sens de către petent sau unitatea reparatoare. Solicitarea se trimite prin email la adresa constatari.daune@fgaromania.ro, prin poștă, direct la sediul FGA sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea textului actului.
Cum se solicită deschiderea dosarului de daună
Prin completarea Cererii de deschidere a dosarului de daună Anexa nr. 7, care se transmite pe adresa de email: constatari.daune@fgaromania.ro sau se transmite prin poștă la sediul FGA. Solicitarea de deschidere a dosarului de daună se poate face și online.
Cum se transmite Fondului cererea de deschidere a dosarului de daună
Cererea de deschidere a dosarului de daună-Anexa 7 poate fi completată online, prin completarea Formularului de deschidere dosar de daună, prin transmiterea Anexei 7 la adresa de e-mail: constatari.daune@fgaromania.ro sau prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
Ce documente se anexează Cererii de deschidere a dosarului de daună-Anexa 7
Pentru simplificarea procesului de deschidere a dosarului de daună, este indicat a fi anexate Cererii de deschidere a dosarului de daună următoarele:
- Formularul ANEXA 8 – Declarație privind evenimentul (completat/semnat)
- Copia contractului de asigurare facultativă / RCA auto vinovat
- Cartea de identitate și permisul de conducere al soferului auto păgubit
- Certificatul de înmatriculare al auto păgubit
- Copia certificatului de înmatriculare al auto asigurat, în cazul contractelor de asigurare facultative
- Formularul de constat amiabil sau Procesul verbal eliberat de Politie / Anexa 2
- Împuternicire pentru persoana care deschide dosarul de daună, semnată și stampilată, dacă păgubitul este persoană juridică, sau împuternicire notarială dacă păgubitul este persoană fizică
- Împuternicire de la firma de leasing, în cazul în care auto pagubit este în proprietatea unei firme de leasing
- Fotografii în format digital ale auto avariat / bunului avariat, în cazul cererilor de deschidere dosar transmise pe email
Care sunt pașii pentru deschiderea dosarului de daună de către Fond
După transmiterea cererii de deschidere a dosar de daună, Fondul, direct sau prin mandatarii săi, contactează petentul în cel mai scurt timp, în vederea efectuării constatării prejudiciilor şi evaluării daunelor
- Petentul completează Anexa 8 – declaraţie privind evenimentul
- Procesul-verbal de constatare a daunelor (Fișă Constatare) se întocmeşte de către specialistul constatare daune din cadrul Fondului sau prin mandatarii acestuia, în cazul unor convenţii/acorduri de cooperare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, în cazul asigurărilor obligatorii sau a condiţiilor de asigurare aferente contractului în baza căruia a fost avizat evenimentul, în cazul asigurărilor facultative
- Constatarea daunelor se efectuează în baza documentelor care atestă producerea evenimentului asigurat, emise de autorităţile publice competente, cum ar fi organele de poliţie, unităţile de pompieri sau alte organe abilitate potrivit legii ori alte documente din care să reiasă cauzele şi împrejurările evenimentului, cum ar fi constatarea amiabilă de accident, declaraţia asiguratului sau alte documente similare, potrivit legii
- Fondul sau mandatarii acestuia, în cazul unor convenţii/acorduri de cooperare, solicită petentului depunerea la dosarul de daună a poliţei/contractului de asigurare, a documentelor prevăzute la lit. d), a documentelor din care să reiasă întinderea daunei, acte privind interesul patrimonial, documente justificative privind cuantumul despăgubirii şi, după caz, alte documente relevante pentru analizarea dosarului
- Actele şi documentele justificative se depun în limba română, iar în cazul în care sunt redactate într-o limbă străină, acestea se depun însoţite de traducerea autorizată conform legii
- Procesul-verbal de constatare a pagubelor se transmite petentului şi este anexat la dosarul de daună
- La cererea petentului sau a unităţii reparatoare, Fondul sau mandatarii acestuia, în cazul unor convenţii/acorduri de cooperare, efectuează constatări suplimentare ale avariilor a căror depistare nu a fost posibilă la constatarea iniţială. Cererea de reconstatare se întocmește de către păgubit sau unitatea reparatorie aleasă de către acesta și se transmite pe adresa: constatari.daune@fgaromania.ro
Trasmiterea cererii de plată
Pentru orice dosar deschis de către Fond sau preluat de la asigurătorul în insolvență/faliment, trebuie depusă o cerere de plată – Anexa 10, pe adresa de email: cerere.plata@fgaromania.ro
surse: economica.ro. fgaromania.ro
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News