Eveniment
Cine poate solicita recalcularea pensiei. Casa de Pensii Alba, informații pentru viitorii pensionari și pentru cei aflați în plată

Cine poate solicita recalcularea pensiei. Casa Județeană de Pensii Alba vine în întâmpinarea viitorilor beneficiari de drepturi de pensie, precum și a celor aflați în plată.
Reprezentanții instituției au transmis marți mai multe precizări referitoare la depunerea dosarelor pentru stabilirea unui drept de pensiei, respectiv pentru depunerea cererilor privind recalcularea pensiilor din sistemul public de pensii.
Cine poate solicita recalcularea pensiei. Informații pentru pensionarii aflați în plată
În conformitate cu prevederile art. 94 din Legea 360/2023 privind sistemul public de pensii, pensia poate fi recalculată la cerere, prin adăugarea veniturilor şi/sau a stagiilor de cotizare, perioadelor asimilate stagiilor de cotizare prevăzute de lege şi prin valorificarea altor documente de natură să conducă la modificarea drepturilor de pensie, nevalorificate la stabilirea acesteia.
Pensionarii pentru limită de vârstă, care realizează stagiul de cotizare după data înscrierii la pensie, pot solicita recalcularea pensiei, prin adăugarea acestuia, în condiţiile legii, o singură dată într-un an calendaristic.
Cererea se soluţionează în termen de 45 de zile de la data înregistrării, prin decizie de recalculare.
Termenul prevăzut de lege poate fi prelungit cu 30 zile în situaţia în care sunt necesare documente şi/sau operaţiuni suplimentare pentru soluţionarea cererii.
Sumele rezultate recalculării se acordă începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată cererea.

Venitul total lunar realizat, brut sau net, după caz, se dovedeşte prin adeverinţă întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 6 la Lg 360/2023, eliberată pe baza statelor de plată, de către angajatori, deţinătorii legali de arhive sau operatorii economici autorizaţi de Arhivele Naţionale pentru prestarea serviciilor arhivistice care au dreptul legal de a certifica aceste date, în original.
Sporurile cu caracter permanent care se pot valorifica la stabilirea şi/sau recalcularea drepturilor de pensie sunt cele prevăzute în anexa nr. 14 la Legea 360/2023.
Adeverinţa prin care se dovedesc aceste sporuri cuprinde obligatoriu cel puţin următoarele elemente:
- a) denumirea angajatorului;
- b) datele de identificare a persoanei;
- c) perioada în care s-a desfăşurat activitatea, cu indicarea datei de începere şi de încetare a acesteia;
- d) funcţia, meseria sau specialitatea exercitată;
- e) denumirea sporurilor, procentul sau suma acordată;
- f) perioada în care a primit sporul şi temeiul legal în baza căruia s-a acordat.
În ceea ce priveşte sporul pentru munca prestată în timpul nopţii, adeverinţele doveditoare ale acestuia vor fi eliberate cu respectarea modelului prevăzut în anexa nr. 15 la Legea 360/2023.
Adeverinţele eliberate de angajatori, de către deţinătorii legali de arhive sau operatorii economici autorizaţi de Arhivele Naţionale pentru prestarea serviciilor arhivistice care au dreptul legal de a certifica aceste date, precum şi documentele necesare stabilirii şi/sau recalculării drepturilor de pensie emise potrivit dispoziţiilor legale în vigoare se certifică prin ştampilă şi semnătură olografă a conducătorului entităţii sau a persoanei delegate în acest sens.
Adeverintele privind recalcularea pensiei se depun în original la sediul instituției.
Informații pentru viitorii pensionari
În conformitate cu prevederile art. 89 din Lg 360/2023 privind sistemul public de pensii pensia se acordă la cererea titularului dreptului sau reprezentantului legal al acestuia, depusă personal ori prin mandatar desemnat prin procură specială.
Cererea de pensionare, împreună cu actele prin care se dovedeşte îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege, se depune, în termen de 30 de zile de la data îndeplinirii acestor condiţii, la casa teritorială de pensii competentă, în a cărei rază domiciliază titularul.
Obligaţia depunerii actelor revine în exclusivitate titularului sau reprezentantului legal al acestuia.
În aplicarea instrumentelor juridice internaţionale la care România este parte, persoanele care au locul de şedere permanentă în străinătate pot depune cererea prin care solicită acordarea de drepturi de pensie din sistemul public de pensii, împreună cu actele prin care se face dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute de prezenta lege, la instituţia de asigurări sociale competentă din statul de şedere permanentă.
Cererea de pensionare, depusă conform prevederilor legale, poate fi retrasă la solicitarea titularului, a reprezentantului legal ori a mandatarului desemnat prin procură specială, până la emiterea deciziei de pensionare.
Cererea de pensionare și a actele prin care se dovedeşte îndeplinirea condiţiilor se depune la sediul institutiei (nu prin intermediul Postei).
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News