Connect with us
Advertisement

Eveniment

Cronică de spectacol: Sală cufundată în tăcere, la Alba Iulia, la finalul piesei Fete și băieți. Tragedie modernă cu Raluca Aprodu

Publicat

”Un bărbat și-a omorât copiii, iar apoi a încercat să se sinucidă. Fiica, ucisă cu opt lovituri de cuțit, băiatul cu una singură, în inimă”, așa ar arăta titlul unui articol de presă dacă evenimentele din spectacolul ”Fete și băieți” al teatrului Act din București s-ar întâmpla, în realitate. 

Din păcate, fenomenul se întâmplă mai des decât ne închipuim, iar piesa este un spectacol-manifest, un spectacol în care actrița Raluca Aprodu trage un semnal de alarmă. Fenomenul din spectacolul semnat de Cristi Juncu se numește anihilare familială. 

Un semnal de alarmă pe care îl putem vedem prea târziu, orbiți de cele mai multe ori de dragostea pe care o purtăm pentru cel cu care ne împărțim viața.

Un spectacol care a lăsat la Alba Iulia o sală întreagă în tăcere. Dacă începutul a fost unul comic și în care spectatorii se puteau regăsi cu ușurință, ultimele 30 de minute au fost dominate de liniște și din când în când, doar pocnitul unui reflector se mai auzea.

Este o tragedie modernă a unui cuplu care părea perfect, dar care se destramă chiar sub ochii lor. Ce l-a făcut pe el să recurgă la acest gest? A văzut ea prea târziu sau a pus greșit faptele în balanță? Sunt întrebări la care fiecare spectator, după o oră și jumătate, și-a dat cel mai probabil singur răspunsuri.

 

Un final la care s-a aplaudat cu zeci de gânduri în cap. De ce? Și, mai ales, când s-a produs ruptura dintre ei doi?

Cine sunt ei? Cine sunt personajele lui Dennis Kelly, autorul piesei?

Cei doi nu au nume, sunt un ea și el. Un ea și el în care unii se pot regăsi, în prima parte a piesei.

O ea sătulă de locul de muncă pe care îl are și care pleacă în lume să se regăsească. Un el, pe care îl întâlnește la o coadă, într-un aeroport din Italia.

În ochii ei era un ”zeu grec”, răspunsul la ce căuta.

El este lăsat într-o aură de mister. Un bărbat solid, cu o afacere care vede succesul apoi decăderea.

Decorul? Un dulap, o antichitate răsturnată, în care ea își retrăiește amintirile. O legătură între afacerea lui cu mobilier vintage și cei doi copiii pe care îi mai poartă în imaginație.

Actorii, Raluca Aprodu care reconstruiește treptat fazele relației și publicul, cel care trebuie să își imagineze, din monologul actriței, faptele.

Piesa dezvăluie, din punctul de vedere al femeii, întâlnirea dintre cei doi, o dragoste nebună pentru soțul ei, care mai apoi a devenit tată.

Doi copii, două locuri de muncă relativ stabile și o casă: familia perfectă, până la un anumit punct.

Apoi ceva s-a întâmplat, bărbatul devine distant, iar relația se răcește. Finalul spectacolului vine în antiteză cu începutul, o paralelă între decăderea unei afaceri și bărbatul care încearcă să o salveze. Urmează declinul.

El devine obsedat de jocurile pe calculator, ea divorțează și pleacă de acasă.

După un timp, se întâmplă tragedia. Soțul se răzbună pe ce avea ea mai de preț: copiii.

Este momentul piesei în care Raluca Aprodu, tânăra visătoare de la începutul piesei, se transformă în mama care și-a pierdut copiii. O transformare naturală, a unei actrițe puternice. După o oră și zece minute de ”one woman show”, taie respirația într-o sală de spectacol.

Ultimele 20 de minute ale piesei sunt tulburătoare și vin cu o serie de întrebări și răspunsuri la adresa naturii bărbatului. Ai putea cu ușurință să spui că este un spectacol care îndeamnă spre feminism, spre ideea că rolul femeii în societate este de a iubi, iar a bărbatului – de a conduce.

Întrebările vin din partea ei, iar răspunsurile ți le poți da tu, ca spectator. Un spectacol în care băieții și fetele joacă același joc, dar ei par să aibă reguli diferite.

Însă spectacolul trage un semnal de alarmă referitor la un fenomen bine întipărit în societatea actuală: că violența domestică nu este doar fizică, ci și mentală și mai ales sentimentală.

Un spectacol construit pe sentimentele dintre două persoane, sentimente care par că se schimbă sau sting, iar, când se sting, trebuie să nu te mai minți singur și să vezi ce se întâmplă în jurul tău.

O piesă care a lăsat publicului din Alba Iulia o temă de gândire: societatea pare a fi făcută pentru a-i încetini. Pe cine? Pe ei, bărbații. De la ce? O întrebare la care fiecare spectator prezent în sala Teatrului ”Prichindel” din Alba Iulia, în cea de-a doua zi a Festivalului Internațional de Teatru ”Povești”, și-a răspuns singur.

foto credit: Anca Iacob, fotograf al festivalului de Teatru Povești.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement