Connect with us
Publicitate

Actualitate

Cum va şterge ANAF datoriile pentru mii de contribuabili. Procedura de amnistie fiscală, publicată în Monitorul Oficial

Publicat

anaf Modalitatea în care ANAF va şterge datoriile pentru mii de contribuabili ce beneficiază de amnistierile aprobate în această vară a fost publicată în Monitorul Oficial. Este vorba despre trei proceduri distincte, aprobate prin Ordinul ANAF nr. 2202/2015, de aplicare a legilor 209 şi 225 din acest an.

Conform prevederilor din Legea nr. 209/2015, anularea tuturor obligaţiilor fiscale reglementate de acest act normativ urmează să se efectueze din oficiu, de către organul fiscal competent, prin emiterea unei decizii de anulare a obligaţiilor fiscale care se comunică contribuabilului.

Dacă organele fiscale au emis decizii de plata pentru obligaţii fiscale din categoria celor care sunt amnistiate prin Legea nr. 209/2015, dar acestea un au fost comunicate, Fiscul nu va mai transmite deciziile de impunere si va scădea obligaţiile fiscale din evidenţa analitică pe platitor, pe baza de borderou de scădere.

În Ordinul ANAF nr. 2202/2015 se arată că, pentru obligaţiile fiscale accesorii aferente acestora, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisă şi comunicată contribuabilului, ca urmare a reconsiderării/ reîncadrării unei activităţi ca activitate dependentă recalificării sumelor reprezentând indemnizaţia primită pe perioada delegării şi detaşării de către angajaţii care şi-au desfăşurat activitatea pe teritoriul altei ţări, precum şi pentru diferenţele de TVA aferentă veniturilor realizate din drepturi de proprietate intelectuală, obligatiile fiscale accesorii aferente, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisă şi comunicată contribuabilului ca urmare a depăşirii plafonului şi neînregistrării ca plătitor de TVA, Fiscul identifică şi analizează rapoartele de inspecţie fiscală şi actele administrative fiscale încheiate şi comunicate contribuabilului, prin care au fost stabilite diferenţe suplimentare de obligaţii fiscale şi reia calculele pentru a stabili exact ce sume trebuie anulate.

Lista cu contribuabilii care vor putea beneficia de anularea obligaţiilor fiscale va fi transmisă de catre structura de inspecţie fiscală către compartimentul cu atribuţii de evidenţă pe plătitori, dupa ce a fost avizata si de serviciul juridic al administratiei fiscale.

În ceea ce priveşte anulările de CASS, reglementate de Legea nr. 209/2015, Ordinul ANAF stabileşte că organul fiscal competent trebuie să identifice contribuabilii vizaţi de ştergerea CASS, prin compartimentul cu atribuţii de gestiune registru contribuabili şi declaratii fiscale persoane fizice.

Citeşte şi Contribuția CASS, pe ultimii trei ani, anulată pentru șapte categorii de contribuabili

Compartimentul cu atribuţii de gestiune registru contribuabili si declaratii fiscale persoane fizice va identifica în evidenţele fiscale contribuabilii pentru care, în anul fiscal de referinţă, baza lunară de calcul al contribuţiei de asiguăari sociale de sănătate calculată pe baza informatiilor din declaratiile fiscale depuse de contribuabili şi plătitorii de venit este mai mică decât salariul minim brut pe economie şi pentru care baza lunară de calcul a fost stabilită la nivelul plafonului minim.

Apoi, acesta va întocmi o listă cu datele de identificare ale persoanei fizice: codul numeric personal/numărul de identificare fiscală, numele si prenumele; baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita/regularizata pe baza informatiilor din declaratiile fiscale, pentru fiecare luna din anul fiscal de referinta, in care persoana beneficiaza de anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate; numarul si data deciziei anuale de impunere prin care a fost stabilita contributia de asigurari sociale de sanatate datorata;  suma contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita prin decizia anuala de impunere; suma contributiei de asigurari sociale de sanatate care ar putea sa fie anulata potrivit Legii nr. 209/2015; etapa procedurala de stabilire a contributiei din punctul de vedere al emiterii si comunicarii deciziei (decizia anuala de impunere a fost emisa si comunicata; decizia anuala de impunere a fost emisa, dar nu a fost comunicata; decizia anuala de impunere nu a fost emisa; temeiul legal de incadrare in anularea obligatiilor, respectiv Legea nr. 209/2015).

Procedura este similara si in ceea ce priveste anularile de CASS prevazute de Legea nr. 225/2015. Si in cazul lor, acelasi compartiment de specialitate din cadru organului fiscal competent trebuie sa faca o lista cu contribuabilii care beneficiaza de stergerea datoriilor din oficiu.

În cazul contribuabililor vizaţi de Legea nr. 225/2015, identificarea în evidenţa fiscală se face pe baza unor elemente diferite, şi nu a declaraţiilor fiscale depuse. Vor fi identificaţi astfel:

copiii care nu au împlinit vârsta de 18 ani până la data de 31 decembrie a anului fiscal de referinţă – pe baza codului numeric personal;

copiii care au împlinit vârsta de 18 ani în cursul anului fiscal de referinţă – pe baza codului numeric personal si pe baza listei persoanelor fizice inregistrate in Registrul unic de evidenta al asiguratilor, furnizata de Casa Nationala de Asigurari Sociale de Sanatate;

tinerii de la 18 ani până la vârsta de 26 de ani, dacă au fost elevi, inclusiv absolventii de liceu, pana la inceperea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor, ucenici sau studenti – pe baza listei persoanelor fizice inregistrate in Registrul unic de evidenta al asiguratilor, furnizata de Casa Nationala de Asigurari Sociale de Sanatate;

tinerii cu vârsta de până la 26 de ani care au provenit din sistemul de protecţie a copilului – pe baza listei persoanelor fizice inregistrate in Registrul unic de evidenta al asiguratilor, furnizata de Casa Nationala de Asigurari Sociale de Sanatate;

femeile însărcinate şi lăuzele – pe baza listei persoanelor fizice inregistrate in Registrul unic de evidenta al asiguratilor, furnizata de Casa Nationala de Asigurari Sociale de Sanatate si din formularele 112 „Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate” depuse de platitorii de venituri pentru anul fiscal de referinta.

Dintre contribuabilii mentionati in primele patru categorii sunt selectati cei care au realizat venituri din cedarea folosintei bunurilor; investitii; premii si castiguri din jocuri de noroc; operatiuni de fiducie; alte surse, astfel cum sunt prevazute la art. 78 din Codul fiscal.

Dintre femeile insarcinate si lauzele identificate, vor fi selectate doar cele care au avut venituri sub salariul de baza minim brut pe tara.

Toti contribuabilii identificati si selectati astfel vor fi trecuti in Lista cu persoanele care urmeaza sa beneficieze de anularea CASS.

Conform reglementarilor, ANAF va emite si va comunica din oficiu decizii de anulare a platii contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru cazurile in care a emis si comunicat decizii de impunere pentru persoanele fizice care aveau calitatea de asigurat, fara plata contributiei de asigurari sociale de sanatate. Reglementarea se va aplica indiferent daca impotriva deciziei de impunere s-au exercitat ori nu cai de atac.

In cazul in care ANAF a emis, dar nu a comunicat decizia de impunere prin care a fost stabilit cuantumul CASS, organul fiscal nu va mai comunica decizia de impunere, iar in cazul in care nu a emis-o, nu va mai emite o astfel de decizie.

Persoanele fizice care beneficiau de calitatea de asigurat fara plata CASS si au efectuat plata acestei contributii ca urmare a deciziilor de impunere emise si comunicate de ANAF vor avea dreptul la restituirea sumelor achitate.

Persoanele fizice care se incadreaza intr-una dintre categoriile mentionate mai sus si care au primit decizii de impunere, dar nu au primit decizia de anulare de la ANAF, beneficiaza de acest drept, la cerere, dupa obtinerea documentului justificativ care atesta calitatea de asigurat fara plata contributiei, eliberat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate.

Contribuabilii trebuie sa depuna cate o cerere pentru fiecare an fiscal de referinta in care persoana fizica a avut calitatea de asigurat fara plata contributiei. Documentul se depune insotit de documentul justificativ care atesta calitatea de asigurat fara plata contributiei, eliberat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate prin casele de asigurari de sanatate.

sursa: avocatnet.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate