Actualitate
Curtea de Conturi: Reţete validate de Casa de Asigurări pe numele unor pacienţi decedaţi. Cheltuieli ilegale de 9,42 milioane lei la programul de diabet
Cheltuieli nelegale de 9,42 milioane lei, medicamente eliberate sau reţete validate pe numele a peste 200 de pacienţi decedaţi şi folosirea unor medicamente mai scumpe în tratamentul bolnavilor de diabet sunt o parte dintre concluziile raportului Curţii de Conturi în ceea ce priveşte activitatea Ministerului Sănătăţii şi Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate în perioada 2012-2014.
În cadrul programului național de diabet zaharat, Curtea de Conturi a constatat deficiențe care au determinat efectuarea, în perioada 2012-2014, de cheltuieli nelegale și implicit prejudicii în valoare estimată de 9.424.000 lei, după cum urmează:
– validarea nelegală a unor prescripții de medicamente în valoare estimată de 3.551.000 lei, care au fost emise, contrar prevederilor legale, de către medici fără specializarea și/sau competența necesară și care nu au fost nominalizați potrivit normelor
– în perioada 1.01.2012 – 31.12.2014 au fost validate de către CAS, eliberări de medicamente raportate de farmacii cu circuit deschis, pe numele unor pacienți care figurau ca fiind decedați, respectiv:
– farmaciile cu circuit deschis au eliberat medicamente în valoare estimată de 63.000 lei, către un număr de 71 pacienți care figurau ca fiind decedați la data eliberării acestor medicamente, respectiv deși prescripțiile medicale au fost emise de medicii prescriptori anterior datei decesului, medicamentele prescrise au fost eliberate de către farmaciile cu circuit deschis ulterior datei de deces a pacientului;
– pentru un număr de 139 pacienți, au fost validate medicamente în valoare de 33.000 lei, eliberate prin farmacii cu circuit deschis pe numele unor pacienți care figurau ca fiind decedați, la data prescrierii.
– pentru un număr de 1.242 pacienți incluși în Programul național de diabet zaharat, au fost emise și eliberate prescripții medicale în valoare estimată de 452.000 lei, pe perioada în care pacienții beneficiari figurau ca fiind internați în spitalizare continuă, deși potrivit prevederilor legale, un pacient nu poate fi internat în spital unde să beneficieze de servicii medicale și tratament adecvat din spital și în același timp, să beneficieze de servicii medicale din ambulatoriu care se finalizează prin emiterea unei prescripții medicale;
– au fost validate în SIUI, prescripții medicale cu medicamente în valoare estimată de 5.325.000 lei fără aprobarea inițierii și/ sau continuării tratamentului de către comisiile de specialitate, așa cum prevăd actele normative incidente în vigoare.
Alte concluzii privind derularea Programului Naţional de Diabet Zaharat – sursa Curtea de Conturi:
La începutul anilor 2012-2013 (perioada în care s-a derulat acest program la Ministerul Sănătății), a rezultat faptul că, la fundamentarea bugetului nu s-au avut în vedere și stocurile inițiale de materiale sanitare (consumabile aferente pompelor de insulină), ci numai costul estimativ pentru achiziționarea acestora și numărul pacienților cu pompe de insulină, ceea ce a condus la achiziționarea medicamentelor/materialelor sanitare de către unitățile sanitare, peste necesarul real.
Ministerul Sănătății nu a asigurat controlul realizării indicatorilor de eficiență, nu a identificat și analizat cauzele care au determinat ca unele unități sanitare să depășească indicatorii stabiliți sau situațiile în care costurile medii realizate sunt sub nivelul stabilit, precum și evaluarea impactului nerealizării acestor indicatori.
De asemenea, nu au fost identificate măsuri pe care Ministerul Sănătății să le implementeze, în scopul încadrării indicatorilor realizați de către unitățile sanitare care derulează programele de sănătate în nivelul indicatorilor aprobați prin Normele tehnice de realizare a programelor naționale de sănătate publică pentru perioada 2012-2014-
Deși scopul programului a fost compensarea cu 100% a medicamentelor specifice care se acordă în tratamentul bolnavilor de diabet zaharat, neanalizarea cauzelor care au determinat gradul foarte mic de utilizare a unor medicamente generice incluse în listă și utilizarea cu preponderență în tratamentul bolnavilor incluși în Programul Național de diabet zaharat, a versiunilor inovative a medicamentelor care au avut un preț de vânzare/decontare mai mare decât versiunile generice ale acestora a determinat costuri suplimentare atât pentru pacienți cât și pentru bugetul FNUASS.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News