Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Data până la care trebuie puse cauciucurile de iarnă la mașinile din România. Confuzia care i-a speriat pe șoferi

Publicat

Conform Codului Rutier, cauciucurile de iarnă sunt obligatorii în cazul în care se circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.

Pe scurt, legea spune că trebuie să ai maşina dotată cu anvelopele potrivite indiferent de sezon, astfel că poţi fi amendat dacă eşti prins cu cauciucuri de vară pe o porţiune de drum acoperită cu zăpadă sau polei.

Vezi și Modificări în Codul Rutier: Amenzi pentru șoferii care își împrumută mașinile altor persoane. În ce condiții se aplică sancțiuni

Nerespectarea prevederilor privind cauciucurile de iarnă constituie contraventie şi se sancţionează cu o amendă prevazută în clasa a IV-a de sancţiuni.

Perioada în care este obligatorie dotarea mașinilor cu anvelope de iarnă, sancțiunile acordate șoferilor care nu se conformează cu echiparea corespunzătoare a mașinilor și tipurile de anvelope conforme sunt prevăzute în Codul Rutier, mai exact în Ordonanța 5/2011, supranumită și „Legea cauciucurilor de iarnă”, intrată în vigoare de la 1 noiembrie 2011.

De aici şi confuzia generală cu schimbarea anvelopelor în prima zi a lunii noiembrie.

Fenomenele meteo precum poleiul, zăpada, înghețul sau chichiura impun folosirea anvelorpelor de iarnă pentru autoturisme, autoutilitare și alte vehicule de transport. Cum, în unele zone din țară, iarna și-a făcut deja simțită prezența din luna octombrie, Poliția Română a anunțat încă de atunci că a început sezonul anvelopelor de iarnă obligatorii.

Potrivit actului normativ, cei care circulă pe drumuri publice acoperite de zăpadă, gheață sau polei sunt obligați să aibă anvelope de iarnă.

„Chiar dacă drumul este uscat, se pot întâlni porţiuni unde există risc de formare a poleiului, de aceea, nu conduceți, chiar și pe distanţe scurte, dacă autovehiculul nu este echipat cu anvelope de iarnă.

Este sancţionată conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar autovehiculele cu greutatea de peste 3,5 tone trebuie echipate cu dispozitive antiderapante”, au informat autoritățile.

Când devine obligatorie montarea cauciucurilor de iarnă

Nu este specificată o dată clară de la care montarea anvelopelor de sezon este obligatorie. „De regulă, este recomandat să treci la anvelopele de iarnă atunci când temperaturile diurne au valoarea de sub 7 grade Celsius, pentru 3 zile consecutive”, au precizat experiţii auto de la autovit.ro.

Totusi, legea nu prevede expres schimbarea cauciucurilor, însă sancționează circulația pe drumurile acoperite de zăpadă fără astfel de anvelope, au declarat specialistii auto de la Businesslease.

“Actul normativ din România care se referă la cauciucurile de iarnă, deși te-ai aștepta să fie Codul Rutier, nu este acesta. Este vorba, în schimb, de Ordonanța de urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, care a fost modificată și completată cu anumite prevederi legate de anvelopelede iarnă în anul 2011, moment de la care s-a instituit și obligația montării acestora pe timpul sezonului rece.

Ordonanța menționată nu folosește noțiunea de cauciucuri de iarnă, ci pe cea de anvelope de iarnă. Potrivit definiției, acestea sunt anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor și ale remorcilor acestora, precum și montarea lor.

Despre cum să le recunoști vei găsi informații în secțiunea următoare. Așadar, introducerea acestor prevederi rezidă din legislația Uniunii Europene, care este aplicabilă tuturor statelor membre, inclusiv României”, au explicat cei de la Businesslease.

Potrivit art. 102 alin. (1), pct. 28 din OUG 195/2002, constituie contravenție „conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite de zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă […]”.

În plus, în cazul autovehiculelor de marfă de peste 3,5 tone și al celor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaun, există și obligativitatea montării pe roți a lanțurilor sau altor echipamente antiderapante certificate.

„Ca atare, data de 1 noiembrie, pe care mulți soferi o consideră ca fiind cea de la care se face trecerea la aceste anvelope, nu are un temei juridic, însă ca moment orientativ este bun, deoarece, începând cu luna noiembrie, nu este nicio surpriza ca zăpezile și poleiul să-și facă apariția”, potrivit businesslease.ro.

Concluzia este că din momentul în care drumul s-a acoperit de zăpada, polei sau gheață, nu trebuie să ieși cu mașina fără sa fii exhipat cu anvelope de iarnă.

Ce se întâmplă dacă te opreste politia iar mașina nu este echipată cu cauciucuri de iarnă

Dacă ești oprit de poliție atunci când drumurile sunt acoperite de zăpadă, gheață sau polei, iar mașina nu este echipată cu anvelope de iarnă sau all season, riști să fii amendat și să ți se rețină talonul auto până la momentul în care faci dovada montării cauciucurilor corespunzătoare

Poliția Română transmite că amenda este prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni (de la 9 la 20 puncte-amendă, respectiv între 1.305 și 2.900 lei), iar sancțiunea contravențională este însoțită și de măsura reținerii certificatului de înmatriculare.

Polițiștii transmit șoferilor să evite să conducă, chiar și pe distanţe scurte, dacă autovehiculul nu este echipat cu anvelope de iarnă.

Mai mult, indiferent de prevederile legislative, trebuie reținut că acest echipament este menit să mențină siguranța în trafic atunci când condițiile meteo sunt mai puțin favorabile.

Care sunt anvelopele de iarnă pe care trebuie să folosești

Pentru a le recunoaște, trebuie să le urmărești pe ele care au simbolul alpin, și anume un munte cu un fulg de nea în interior, acestea fiind acceptate atât în UE cât și în alte țări. De asemenea, sunt acceptate și pneurile cu literele M+S (mud + snow), marcaj definit în legislația UE.

Acestea din urmă sunt anvelopele all season, pe care le poți folosi pe tot parcursul anului. Cele recomandate sunt cele cu simbolul alpin, acestea fiind testate pentru condițiile cele mai grele de zăpadă.

Precizările Registrului Auto Român

Marcajele care trebuie să fie prezente pe anvelope pentru ca acestea să fie considerate din punct de vedere legal cauciucuri de iarnă sunt confirmate și de către reprezentanții Registrului Auto Român (RAR).

Așadar, potrivit instituției, toate anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M şi S (insemnând mud and snow, noroi si zăpadă), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerințele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia națională rutieră.

În comunicatul emis de Registrul Auto Român mai este subliniat faptul că „atât timp cât posesorii de autovehicule respectă legislația în vigoare și folosesc pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, anvelopele marcate cu literele M si S, nu există sancțiuni”.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate

EVENIMENT

Noi reglementări în domeniul fondurilor europene: Procedurile de accesare vor fi mai simple. Măsuri adoptate de Guvern

Publicat

fonduri europene

O serie de acte normative care sprijină implementarea proiectelor de infrastructură finanțate din bani europeni și asigură dezvoltarea sistemului informatic de gestionare a fondurilor europene au fost adoptate de Guvern în ședința de joi, anunță Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. 

„Simplificarea, debirocratizarea și digitalizarea sunt deziderate pe care le urmărim nu doar la nivelul accesări fondurilor europene, dar și la nivelul implementării proiectelor. Măsurile adoptate astăzi de către Guvern, promovate la nivelul Ministerul Investițiilor și Proitectelor Europene, ne ajută să consolidăm gestionarea fondurilor europene, creeând premisele pentru un sistem informatic suport suplu, modern și care să răspundă cerințelor din cadrul reglementarilor europene, orientat spre automatizarea proceselor și nevoilor beneficiarilor.

De asemenea, cadrul de implementare al proiectelor este completat cu măsuri care să ajute România să evite pierderea fondurilor europene prin accelerarea implementării acestora pe parcursul anului 2023 – emiterea mai rapidă a acorduri/avize/certificate de care depinde acordarea finanțării, executarea unor tipuri de lucrări în regie proprie, în anumite condiții prevăzute în actul normative, posibilitatea acordării dreptului de administrare temporara pentru immobile pentru autoritățile publice locale, masuri pentru creșterea calității documentațiilor tehnico-economice.

În următoarea perioadă urmează să venim cu un set de măsuri care să sprijine Autoritățile de Management să vină cu un cadru simplificat de evaluare, selecție și monitorizare a proiectelor, preluând din presiunea birocratică de pe umerii beneficiarilor, dar care să vină cu o mai bună utilizare a resurselor structurilor de gestiune, cu accent pe monitorizare și creșterea calității proiectelor”, a explicat ministrul Marcel Boloș.

Măsuri pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură finanțate din fonduri europene

Actul normativ adoptat joi, 8 decembrie, asigură accelerarea procesului de implementare a proiectelor de infrastructură la nivel local, având în vedere că autoritățile publice locale continuă să întâmpine dificultăți în ceea ce privește derularea proiectelor finanțate din fonduri europene, generate în principal de durata obținerii avizelor și acordurilor necesare, precum și de necorelările existente între diferitele autorități și instituții în emiterea acestor documente.

Ordonanța de urgență include în sfera „infrastructurii de interes public” acele categorii de investiții care sunt proprietatea statului sau, după caz, a unităților administrativ teritoriale și sunt finanțate din fonduri externe nerambursabile, incluzând și proiectele aflate în faza anterioară acordării finanţării (faza de pregătire).

Reglementările cuprinse în ordonanța de urgență sprijină autoritățile locale în implementarea proiectelor de infrastructură și evită un risc de decomitere de 9,2 miliarde de euro.

Cum vor fi simplificate procedurile

Astfel, prin prevederile adoptate sunt simplificate și urgentate procedurile de avizare și autorizare a lucrărilor de infrastructură de interes public atât în ceea ce privește desființarea construcțiilor existente pe coridorul de expropriere, cât și emiterea certificatelor de urbanism, a avizelor/acordurilor solicitate prin certificatul de urbanism și a autorizațiilor de construcție.

De asemenea, a fost simplificată procedura de trecere a imobilelor din proprietatea statului în administrarea temporară a autorităților publice locale, pentru a permite implementarea accelerată a proiectelor. Ordonanța de urgență creează posibilitatea introducerii în circuitul economic local a unor clădiri de interes sau de utilitate publică a căror refacere necesită investiții importante de eficientizare energetică ce vor putea fi astfel realizate cu fonduri europene.

Totodată, au fost introduse o serie de reglementări care permit beneficiarilor:

  • să execute lucrări în regie proprie în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, prin utilizarea de forță de muncă, echipamente și utilaje deținute sub orice formă de către beneficiar care conduc la costuri sub nivelul celor existente pe piață, pe baza unei analize de rentabilitate. Pentru a putea executa aceste lucrări, beneficiarii trebuie să îndeplinească, cumulativ, anumite condiții prevăzute în actul normativ;
  • să constituie comisii tehnico-economice cu rol în elaborarea, urmărirea, verificarea și recepționarea documentațiilor tehnico-economice aferente proiectelor de infrastructură finanțate prin fonduri externe nerambursabile.

Dezvoltarea aplicațiilor informatice MySMIS2021 și SMIS2021 conform reglementărilor europene, în sprijinul beneficiarilor

Tot joi Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență prin care se stabilește cadrul instituțional pentru dezvoltarea și funcționarea sistemului unic de management al informației privind fondurile externe nerambursabile aferente perioadei de programare 2021–2027.

Conform reglementărilor europene, România trebuie să dispună, până la momentul depunerii cererii de plată finală pentru primul an financiar, dar nu mai târziu de 30 iunie 2023, de o descriere a sistemului de gestiune și control, ceea ce presupune dezvoltarea sistemului informatic centralizat care să permită înregistrarea și stocarea electronică a datelor referitoare la fiecare operațiune necesară activităților de monitorizare, evaluare, gestiune financiară, verificare și auditare.

Astfel, măsurile adoptate asigură dezvoltarea sistemului informatic MySMIS2021/SMIS2021 pentru a evita dezangajarea fondurilor nerambursabile. Prin ordonanța adoptată astăzi,  Serviciul de Telecomunicații Speciale va asigura dezvoltarea aplicațiilor, administrarea tehnică a acestora și a sistemului informatic MySMIS2021/ SMIS2021+, în timp ce MIPE va asigura administrarea operațională.

Sistemul va îndeplini toate cerințele de securitate, integritate și confidențialitate cu privire la schimbul electronic de date între autoritățile responsabile de programe și beneficiar și pe cele de  asigurare a disponibilității și funcționării în timpul și în afara programului de lucru standard, cu excepția perioadelor de întreținere tehnică.

Dezvoltarea aplicațiilor în sprijinul beneficiarilor presupune funcții și o interfață logică, simplă și intuitivă, care să dispună de formulare interactive și/sau precompletate de sistem pe baza datelor stocate în etapele succesive ale procedurilor, calcule automate, controale automate integrate care reduc schimburile repetate de documente sau informații, de alerte generate de sistem pentru a informa beneficiarul că se pot executa anumite acțiuni și urmărirea online a stadiului proiectului.

De asemenea, sistemul va permite verificări administrative ale cererilor de plată prezentate de beneficiari și utilizarea semnături electronice compatibile cu unul dintre cele trei tipuri de semnătură electronică definite de regulamentele europene.

sursa: mfe.gov.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Tinerii ar putea deveni șoferi profesioniști de la 18 ani. Care este condiția. Inițiativă legislativă, la Camera Deputaților

Publicat

Tinerii interesați să devină șoferi profesioniști, de camion sau autobuz, vor putea da examenul pentru obținerea permisului de conducere mai repede, de la vârsta de 18 ani respectiv 21 de ani, dacă au obținut un certificat de calificare profesională inițială. Un proiect de lege în acest sens se află în prezent la Camera Deputaților. 

Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice a fost înregistrat la Camera Deputaților pentru dezbatere în luna octombrie 2020, după ce a fost respins de Senat. Inițiativa legislativă a primit, pe 7 decembrie 2022, raport favorabil de la mai multe comisii.

„Prin excepție de la vârsta minimă prevăzută de lege (n.r. – 21 de ani), permisul de conducere pentru categoriile de vehicule C și CE se eliberează de la vârsta de 18 ani cu înscrierea în acesta a codului național pentru atestarea valabilității categoriei numai în cazul conducerii vehiculului pe teritoriul României în prezența instructorului auto atestat sau a examinatorului din cadrul autorității competente în timpul desfășurării cursului practic, respectiv a probelor practice pentru obținerea certificatului de calificare profesională inițială, denumit în continuare CPI, (…) sau cu înscrierea codului european armonizat privind deținerea unui CPI”, prevede proiectul de lege.

Astfel, tinerii vor putea deveni șoferi de camion de la vârsta de 18 ani, dacă vor susține examenul pentru obținerea certificatului de calificare profesională inițială (CPI). În prezent, pentru categoriile de vehicule C și CE, Codul rutier stabilește o limită minimă pentru obținerea permisului de 21 de ani.

„Prin excepție de la vârsta minimă prevăzută de lege (n.r. – 24 de ani), „permisul de conducere pentru categoriile de vehicule D și DE se eliberează de la vârsta de 21 de ani cu înscrierea în acesta a codului național pentru atestarea valabilității categoriei numai în cazul conducerii vehiculului pe teritoriul României în prezența instructorului auto atestat sau a examinatorului din cadrul unității competente în timpul desfășurării cursului practic, respectiv a probelor practice pentru obținerea CPI sau cu înscrierea codului european armonizat privind deținerea unui CPI”, mai prevede proiectul de lege.

Cei care vor să devină șoferi de autobuz (autovehicule din categoria D și DE) vor putea obține astfel permisul de la vârsta de 21 de ani, față de 24 de ani cum este în prezent.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Continuă lucrările pe 10 străzi din comuna Cricău. Contractul inițial, întrerupt după ce constructorul nu a respectat proiectul

Publicat

Primăria Cricău a lansat o nouă licitație pentru continuarea lucrărilor de modernizare și refacerea lucrărilor neconforme pe 10 străzi din comună, în lungime totală de 7,5 kilometri. Valoarea investiției se ridică la peste 9,1 milioane de lei. 

Primăria Cricău a lansat joi, 8 decembrie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru modernizarea infrastructurii rutiere în comună, respectiv refacerea lucrărilor neconforme și rest de execuție conform recomandărilor expertizei tehnice.

Valoarea totală estimată a investiției este de 9.184.848,32 de lei, fără TVA. 

Potrivit documentației, investiția a fost demarată în anul 2018, când în urma unei proceduri de achiziție, Primăria Cricău a încheiat un contract de lucrări cu SC Domica SRL în calitate de executant. Lucrările de execuție autorizate în anul 2018 au fost executate parțial, însă acesta au fost sistate din execuție, datorită unor probleme cu executantul, care nu a respectat soluțiile din proiectul tehnic de execuție.

Întrucât executantul nu a dat curs solicitărilor beneficiarului de a respecta soluțiile din proiectul tehnic și de a remedia lucrările realizate neconform față de proiectul tehnic, în anul 2021 contractul de lucrări a fost întrerupt.

În vederea finalizării obiectivului de investiții „Modernizare infrastructură rutieră în comuna Cricău, județul Alba”, beneficiarul – Primăria Cricău a dispus, în anul 2021, realizarea unei expertize tehnice prin care s-a constatat stadiul lucrărilor executate, în ce stadiu au fost oprite din execuție, lucrările rămase de executat și lucrările ce au fost realizate neconform față de proiectul tehnic de execuție care a stat la bază.

Lungimea totală a traseului amenajat este de 7.500 m. Lățimea părții carosabile este de 3,5 – 5,50 m, lățimea acostamentelor este de 2 x 0,50 m iar lățimea platformei de 4,50 – 6,50 m.

Au fost proiectate 15 platforme de încrucisare. Șanțurile, rigolele, podețele și accesele la proprietăți în stare bună se vor păstra. Șanțurile, accesele la proprietăți și podețele executate necorespunzător se vor demola și se vor reface.

Se vor realiza șanțuri trapezoidale cu secțiunea neprotejată, șanțuri trapezoidale cu secțiunea protejată cu beton C30/37 cu fundul de 30 de cm, rigole pereate cu beton C30/37, rigole carosabile și scafe prefabricate.

Se vor executa podețe tubulare din tub corugat cu diametre între 315 – 1.000 mm și lungimi cuprinse între 6 – 16 m.

Se vor realiza ziduri din beton armat, astfel:

  • strada 1 – zid de sprijin tip L cu înălțimea de 2 m și lungimea de 32 m;
  • strada 7 – zid de sprijin tip L cu înălțimea de 3 m și lungimea de 10 m.

Se va monta parapet de siguranță pe următoarele străzi:

  • strada 7 – parapet de siguranță tip N2 : 690 m, tip H1 – 55 m;
  • strada 7A – parapet de siguranță tip N2 – 180 m,
  • strada 8 – parapet de siguranță tip N2 – 915 m.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Salariile bugetarilor cresc cu 10%, de la 1 ianuarie 2023. Demnitarii mai așteaptă. LISTA măsurilor adoptate de Guvern

Publicat

Salariile personalului din sectorul bugetar vor fi majorate cu 10 % începând cu ianuarie 2023, comparativ cu nivelul lunii decembrie 2022, prevede un act normativ aprobat joi de Guvern. Potrivit acestuia, indemnizaţiile lunare pentru funcţiile de demnitate publică şi funcţiile asimilate acestora vor fi menţinute la nivelul de la finalul acestui an.

Guvernul a aprobat, joi, ordonanţa de urgenţă privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, a anunţat ministrul de Finanţe, Adrian Câciu.

„Pe partea de ordonanţă de măsuri fiscal-bugetare, după cum ştiţi, măsurile în domeniul drepturilor salariale pe care le luăm pentru anul 2023 sunt următoarele:

  • majorarea începând cu data de 1 ianuarie 2023 a cuantumului brut al salariilor de bază, soldelor de funcţie, salariilor de funcţie, indemnizaţiilor de încadrare lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice cu 10% faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2022, cu încadrarea în grila reglementată de Legea cadru nr 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice cu modificările și completările ulterioare pentru anul 2022.
  • menţinerea în plată în anul 2023, la nivelul aferent lunii decembrie 2022, a indemnizaţiilor lunare pentru funcţiile de demnitate publică şi funcţiile asimilate acestora prevăzute în anexa nr. 9 la Legea cadru nr. 153/2017”, a explicat Adrian Câciu, la finalul şedinţei de joi a Guvernului.

Ordonanţa de urgenţă aprobată de Guvern face parte din pachetul legislaţiei bugetare pentru anul 2023, a transmis Guvernul, într-un comunicat.

Guvernul României respectă angajamentele asumate în relația cu Comisia Europeană de a avea, în 2023, un deficit de 4,4% din PIB pe metodologia ESA.

Astfel, principalele măsuri privind salarizarea vizează:

În 2023, se menține cuantumul sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor, primelor şi al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2022.

Indemnizația de hrană rămâne la nivelul lunii decembrie 2022.În 2023, sporurile din sistemul bugetar rămân în cuantumul acordat pentru luna decembrie 2022, iar orele suplimentare vor fi compensate cu zile libere.

Începând cu 1 ianuarie 2023, se majorează cu 10% cuantumul brut al salariilor de bază, soldelor de funcţie/salariilor de funcție, indemnizațiilor de încadrare lunară faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2022, pentru personalul plătit din fonduri publice. Majorarea nu va depăși valoarea nominală pentru anul 2022 prevăzută în anexele la Legea-cadru nr. 153/2017.

În anul 2023, indemnizațiile lunare pentru funcțiile de demnitate publică şi funcțiile asimilate acestora rămân la nivelul aferent lunii decembrie 2022.

Tot de la 1 ianuarie 2023, salariul minim în sectorul construcții se majorează de la 3.000 de lei la 4.000 de lei.

Nu se vor acorda premii, decât pentru sportivii și colectivele tehnice cu rezultate deosebite la acțiunile sportive internaționale și naționale oficiale, precum și pentru elevii, studenții, cercetătorii și profesorii îndrumători cu rezultate la olimpiadele internaționale/concursurile internaționale și naționale.

Măsuri sociale:

De la 1 ianuarie 2023, valoarea punctului de pensie se majorează de la 1.586 la 1.785 lei, adică cu 12,5%.

Se va acorda un ajutor financiar pensionarilor sistemului public de pensii, pensionarilor din sistemul pensiilor militare de stat şi beneficiarilor de drepturi prevăzute de legi cu caracter special plătite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale ale căror venituri lunare sunt mai mici sau egale cu 3.000 de lei.

Pensiile militare de stat se indexează cu un procent cuprins între 12,5% – 1%, în funcție de data stabilirii dreptului la pensie, pentru acoperirea ratei medii anuale a inflației.

Cea de-a 13-a indemnizație se acordă, începând cu luna ianuarie 2023, persoanelor cu dizabilități care beneficiază în mod excepțional de o indemnizație compensatorie.

Măsuri fiscale:

Se extinde aplicarea taxării inverse pentru livrările de energie efectuate către comerciantul persoană impozabilă care are calitatea de achizitor unic în cadrul mecanismului de achiziție centralizată de energie electrică instituit prin OUG 153/2022.

Măsura are ca scop asigurarea viabilității acestui mecanism, prin eliminarea dezechilibrelor financiare ce ar apărea între drepturile de încasare ale producătorilor pentru cantitățile de energie electrică vândute și obligațiile de plată ale operatorilor economici care cumpără energie.

Prelungirea perioadei de suspendare a reglementărilor privind acordarea facilității fiscale pentru cheltuielile cu educația timpurie, pentru perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2023, inclusiv.

Nu se impozitează și nu va fi inclusă în baza de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii suma de 200 lei/lună, reprezentând venituri din salarii și asimilate salariilor, în cazul salariaților care desfășoară activitate în baza contractelor individuale de muncă, încadrați cu normă întreagă.

Măsura se aplică veniturilor aferente lunilor ianuarie – decembrie 2023, inclusiv. Pentru a beneficia de măsură, salariul de bază brut lunar stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri şi alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe ţară garantat în plată și nu depășește nivelul de 4.000 lei, inclusiv.

Această măsura fiscală are scopul de a sprijini categoriile de persoane vulnerabile, având în vedere nivelul ridicat al ratei inflației generat de creșterile prețurilor la energie electrică, gaze naturale și combustibili.

Alte măsuri:

În 2023, punctul de amendă rămâne la aceeași valoare de 145 lei ca în 2022.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate


Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax